1

Tråd: Vilken operatör är/använder Sweden3G?

Nybörjare på mobilt bredband funderar lite.

Som rubriken säger vilken operatör är/använder Sweden3G?

Där finns även en operatör med något som ser ut som en "TRE logga" + Telenor SE, vem/vad?

Hittade det på den här kartan: http://opensignal.com/coverage-maps/Sweden/

Aldrig hört det innan.

Jag letar efter var min närmaste TRE-mast finns.

2 Senaste redigerad av Jonny (2014-02-15 18:19:45)

Sv: Vilken operatör är/använder Sweden3G?

tror det är tele2  alla fall då jag tittar i min mobil

3 loggan är ju tre som du letar efter

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Vilken operatör är/använder Sweden3G?

open signal visar inget... så gå till respektive leverantör och eras kartor... hittar du ej din mast ring deras support o fråga efter den

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4

Sv: Vilken operatör är/använder Sweden3G?

Det är telia om man kollar på sidan du länkade till.

5

Sv: Vilken operatör är/använder Sweden3G?

Sweden 3G är det nät som Telia och Tele2 byggde gemensamt.

6

Sv: Vilken operatör är/använder Sweden3G?

Open signal är svårt att använda för att leta 3G-master. 3 och Telenor bygger ju ut en viss del av sitt 3G-nät gemensamt under bolaget 3GIS - men på kartan kan de gemensamma masterna antingen visas som 3 eller Telenor-mast. Så har du inte riktig tur, kommer du inte hitta rätt där.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7 Senaste redigerad av Gubben (2014-02-16 09:13:06)

Sv: Vilken operatör är/använder Sweden3G?

Verkar inte helt lätt det här.

Kollar jag på den mast jag har närmast mig så ser det ut så här:
http://www.forumbilder.se/DBSV9/bild3.jpg


Skall jag tolka den högra bilden som att TRE och Telenor delar mast?

Kollade på TREs täckningskarta men det verkar inte som att masterna är utsatta där.

Har pratat med Kundtjänst och man ville inte tala om var masten finns, bara ett ungefärligt vädersträck och ett ungefärligt avstånd.
Problemet är att jag hittade ingen mast där.

8

Sv: Vilken operatör är/använder Sweden3G?

cammen/careface har koll på Tre's hemligheter smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

9

Sv: Vilken operatör är/använder Sweden3G?

Gubben,
det är inte helt lätt eftersom 3 bygger ut 3G själva, utan telenor också även utanför storstäderna. Så det kan vara att 3 och Telenor delar masterna i ditt område, samtidigt som 3 byggt ut 3G-själva i området. Det är inte speciellt lätt att veta.

Alla master är ej heller registrerade på Open Signal eftersom det krävs att någon med den appen har varit där och haft rätt operatör osv.

Om du pmar mig ditt postnummer, så kan jag kolla upp var masten/erna sitter i ditt område.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10

Sv: Vilken operatör är/använder Sweden3G?

24005 säger att Tre och telenor har en gemensam 3G basstation där. Om man vill veta mer noga var den står kan man gå in på bredbandsbolagets täckningskarta och välja inomhus. Då syns täckningen i ett mindre område och man kan se var mitten på täckningen är.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Vilken operatör är/använder Sweden3G?

Der finns ytterligare metoder att leta mast. PTS bredbandskartan, lociloci tjänsten, kolla mast id i lämplig smartphone eller router och åka mot den, pejla med riktantenn mm. De ovan angivna metoderna bör räcka i detta fall varvid  letandet inte förutsätter viss utrustning. Just 3G är knepigt eftersom man inte får fram något time advance värde som anger avståndet till masten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.