1

Tråd: Antenn för Tre 800MHz ?

Enligt frekvenslistan så har Tre följande frekvens på 800-bandet, 791-801/832-842 MHz

Jag hittade intressanta parabolantenner från ZDA, men hur ska man välja, de har en för 750-bandet; 746-806 MHz, och en för 850-bandet; 806-896MHz ??

Ska man ha en av varje, eller två av en, och om två av samma, 750 eller 850 antennen ?

Ser fram emot svar, tack Perre

2

Sv: Antenn för Tre 800MHz ?

Välj en för uop frekvensen, och en för nedfrekvensen, och koppla rätt mot modemet.

Operatörerna döljer sina frekvenser i dunkel, annars skulle dom posta dom på tex täckningskartan tycker jag iaf, det gäller samtliga operatörer.

3

Sv: Antenn för Tre 800MHz ?

Jo jag tänkte lite så, sen får man väl testa och se vilken antenn som ska sitta i vilket antennuttag, för där vet man ju inte heller vilket uttag som är för sändning/mottagning... smile

4

Sv: Antenn för Tre 800MHz ?

Hur långt har du till masten? Det är rejält extremt att köra parabolantenner på så låg frekvens som 800.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Antenn för Tre 800MHz ?

Mellan 6,5 till 7km, men det är svårt att hitta bra antenner som har hyfsad dokumenterad gain, och dessa verkar både bra och överkomliga i pris, särskilt de "rektangulära" parabolerna med gain på 15 dBi, de kostar bara $85 + frakt (som jag inte har kollat ännu)

Har du något bättre förslag, jag har tänkt montera dem på två master med ca 3m mellanrum

6

Sv: Antenn för Tre 800MHz ?

Jag använder Tre's 800 MHz med en klassisk TV-antenn; gitterantenn med fyra stackade dipoler.
Avstånd till mast är drygt 12 km men en idealisk terrängprofil - Lund ligger högt i platta Skåne.
Jag testade en alternativ inkoppling med enbart Poynting logperiodisk A0092 med i stort sett samma resultat.

Till dess att Tre "antennjusterade" (för lång räckvidd!) toppade jag på 55 / 25 Mb med båda antennerna inkopplade.

Men se upp med NYA TV-antenner som kan innehålla "LTE protection" - efter att 790-860 MHz släpptes för mobilt bredband görs det en avskärmning av det högre frekvensområdet hos vissa antennfabrikat. Antenner från den analoga tiden bör vara säkrare att experimentera med.

7

Sv: Antenn för Tre 800MHz ?

Panel OK.

Paraboler för 800 har 2 meter diameter, finns kinediska


Wimo.de har mimopanel 15 dBi för 800 mHz. Den funkar och Vox medievalis (sign) och jag kör med den. Wimo är ett seriöst företag som ställer ut på proffsmässor, cebit bl a.

http://wimo.de/lte-4g-antennas_e.html

Se panelen 800 15 dBi


Stackad gitterantenn är bra förutom impedansmissanpassningen. 72 ohm istället för 50. Det borde egentligen gå att göra något åt men jag vet inte hur, har inte kollat

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Antenn för Tre 800MHz ?

Men den antenn jag tittat på är 600x900mm http://www.excel-wireless.com/images/st … AGP800.pdf , och om frakten inte blir väldigt dyr, så blir priset för två av dessa ungefär samma som för en Wimo-antenn, fördelen med två antenner är att jag kan justera dem oberoende av varandra, vilket inte går i en mimopanel.

Tack för svaren hittills, jag kollar lite vidare

9

Sv: Antenn för Tre 800MHz ?

Mycket intressant artikelserie om antennkonstruktioner och styrningen av dessa, visserligen för WiFi men principerna gäller ju generellt om än frekvensberoende:

http://www.idg.se/2.1085/1.541979/mimo- … a/1/sida-1

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

10

Sv: Antenn för Tre 800MHz ?

Clerck skrev:

Men den antenn jag tittat på är 600x900mm http://www.excel-wireless.com/images/st … AGP800.pdf , och om frakten inte blir väldigt dyr, så blir priset för två av dessa ungefär samma som för en Wimo-antenn, fördelen med två antenner är att jag kan justera dem oberoende av varandra, vilket inte går i en mimopanel.

Tack för svaren hittills, jag kollar lite vidare


Kul. Jag hade inte sett de parabolerna. Intressant att höra vad priset blir med frakt.

Vox, hinner inte kolla idg just nu. Är i Malaga, ska ut.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Antenn för Tre 800MHz ?

Idg, var trevlig.
Bla om kurvning... ;-)

Frakt på paraboler @1m i diameter blir dyrt...
Men är dom sektionerade i typ tårtbitar kostar det inte mycket...

12

Sv: Antenn för Tre 800MHz ?

Wittenberg LAT 22 (LTE 800 MHz)
http://www.produktinfo.conrad.com/daten … LAT_22.pdf
Säljs i Duo pak med !10m kabel för 1300;- SKr hos Condrad.
Någon läsare här som har köpt och använder dessa eller någon omdömen om antennen i fråga.

13

Sv: Antenn för Tre 800MHz ?

LAT22 antennerna ä rätt populära i Tyskland där 800 MHz är nästan allenarådande. Så som de oftast visas i reklamen, dvs båda vertikalt monterade och med en meters mellanrum, är de felmonterade. I en diskussionstråd på lte-anbieterforum har nyligen avhandlats skillnaden mellan bådaverikalt respektive en horisontellt och en vertikalt, samma mast, två meter mellan antennerna. Före så gick AVM routern ofta över på diversitymottagning korta ögonblick med hadtighetsdippar som följd. Efteråt så var det stabilare och konstant mimomottagning (de använde ett litet program som loggade övergångarna, sekundsnabba, till diversity).

Behovet av inbördes reglering av LTE antenner är nog rätt litet. De brukar monteras A) horisontellt/vertikalt eller B) +-45 grader, lika med sändarantennernas polarisering. B bör vara snabbast ur DL synpunkt men hämnar UL fart eftersom bara en routerantenn sänder upp och bästa mottagning i masten fås om den kan använda diversity. Jag fick samma höga fart ned 48 mbit/s med panelantenn monterad A som med montering B, men A gav 18 mbit/s UL och B bara 10 mbit/s DL. Jag föreslog därför att man borde testa med att ha den sändande/mottagande routerantennen monterad horisontellt eller vertikalt för att diversity ska funka för UL till masten  och den andra antennen monterad  lutad 45 grader för optimal polarisationsanpassning för DL.

Ett sådant test kan bara göras med separerade antenner. I övrigt går det inte att testa effekten av montering utan mätinstrument real time. Bäst är AVM-routrarnas signalmätning. Där mäter man RSRP, RSRQ och SINR separat för alla fyra kombinationer av sändar- och mottagarantennner. Vitsen vid DL är att maximera åtskillnaden så att två RxTx kombinationer blir mycket starkare än de två andra. Men detta är alltså inte optimalt för UL. Sedan är det den resandes ensak om 49 mbit/s DL istället för 48 är viktigare än t ex 18 mbit/s UL kontra 10.

Det finns inga expetiment redovisare kring detta så om du testar med två separat monterade antenner är det välkommet.

I slutändan kanske ändå 15 dBi panelen från Wimo ger bättre resultat. Det beror på hur bra SINR du får med LAT22. Man bör försöka få minst 20 dBi SINR för bästa fart. Och de fyra dBi bättre gain (om det är sant) på wimoantennen kan spela roll. Men sedan kan man förlora sig i spekulationer om huruvida den större separationen med två master ger bättre diversitet eller utrymme för spatial multiplexing.... Testa är enda möjligheten att veta.

Proffs som använt gridparaboler för LTE över 75 km på 1800 (Nokia i Australien) har monterat dem +-45 grader enligt bilder.

Wittembergs enbands logperiodiska antenner är rätt bredbandiga som synes av diagram. Ska man används yagis på 800 bör dessa vara avstämda för respektive delområde inom bandet . Zdacomm säljer 13 dBi yagis för 800 bandet men ingen frekvensoptimering för delband.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.