1

Tråd: Mäta upp kvalitet på en kabel? RCA

Jag köpte mig en 10m lång kabel mellan min förstärkare och min sub.

Så fort jag bara kopplar i denna kabel får jag ett tungt brummande i min sub.
Rejäla störningar!!

Provar med min gamla (nu för korta) kabel och har inget brummande.
Kan denna nya billiga kabel vara så dåligt att det inte är något som går att använda
eller är den skadad på något sätt?

Kan jag med en vanlig hederlig multimeter modell enkel mäta upp kabeln och påvisa att den är skräp?
Är det ett krav att ha en kabel som är avskärmad eller vad är problemet?

http://www.djservice.se/db/bilder/produktbilder/IDS0025245.jpg

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

2

Sv: Mäta upp kvalitet på en kabel? RCA

Låter som en oskärmad lågbudget kabel.... brummande kommer i billiga kablar är min erfarenhet...

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Mäta upp kvalitet på en kabel? RCA

Låter som ett jordningsproblem. Man kan antingen skärma kabeln (och jorda skärmen på rätt sätt !) eller använda tvinnad kabel. Om trådarna tvinnas så blir inverkan av yttre elektromagnetiska fält sådan att de tar ut varandra. Om man ser på Ethernetkabel av kvalitet cat5e eller cat6 så är paren ganska hårt tvinnade men kabeln inte skärmad. Det finns skärmad kabel också men den måste som sagt jordas på rätt sätt. Också oskärmad  cat5e kabel klarar upp till 1 Gbit/s. Multimeter är oanvändbar i det här fallet. Den kan bara användas för att se om det finns avbrott i kabeln.

4

Sv: Mäta upp kvalitet på en kabel? RCA

=billigt kräp=ogjodat=brum i kabel wink =? =lämna tillbaka = +$ = få bättre = inget brum wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Mäta upp kvalitet på en kabel? RCA

Skadad skärm/dålig skärm.

Har du kopplat åt båda hållen ? Ie bytt sida.
Då vissa kablar är tvinnade, och då är skärmen ej ikopplad på ena sidan.
Då rca kontakter är hem prylar så... antar kabeln är budget :-)

Xlr är bättre, två signalledare som ska vara tvinnade samt skärmen dvs tre stift.

6

Sv: Mäta upp kvalitet på en kabel? RCA

Verkar vara skräp. Svårt att hitta 10m kabel som är prisvärd.

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

7

Sv: Mäta upp kvalitet på en kabel? RCA

Köp lös kabel, och löd den.
Då går den även att laga om så behövs.

8

Sv: Mäta upp kvalitet på en kabel? RCA

Har man en tio meter lång audiokabel kanske nätspänning matas på båda sidor. Kan behövas en bra transformator emellan som inte släpper igenom 50 Hz.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.