1

Tråd: Nätverk med Dovado tiny och time capsule

Hej

Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp då mina nätverkskunskaper är minst sagt begränsade. Jag har läst alla foruminlägg jag har kommit över i ämnet, såväl här som på 99mac och macworld, och testat ett par olika lösningar utan tillfredställande resultat.

Jag har 4G-bredband som jag kopplat till en dovado tiny. Tillsammans med en Airport Express som enbart fungerar som airplaypunkt har jag haft ett någorlunda tillfredställande nätverk som legat stabilt på ca 30Mbit.

Härom dagen, efter månader av funderande och övervägande, slog jag till på en time capsule med syfte att agera backup-disk till mina datorer samt som extern lagring. I mitt huvud var planen att sätta dovadon i bryggläge och WiFi av och låta TCn agera router och WiFibasstation, men det visade sig att min internetuppkoppling ströps till 10/10. Efter lite googlande provade jag att sätta TCn i bryggläge istället och istället låta dovadon agera router men lägga allt trådlöst via TCn. Tyvärr blev resultatet exakt detsamma.

Det gör mig väldigt misstänksam att den begränsade hastigheten ligger väldigt konsekvent på 10/10. Har jag missat någon inställning någonstans som stryper hastigheten?

Jag har inte gett mig på att konfigurera MACadressutdelning, även om det har varit min ursprungliga plan (är lite osäker på hur jag ska göra med IPnr-utdelning) så allt har gått via DHCP-utdelning. Jag har inte heller kört med portforwarding någonstans, är det där problemet ligger?

Tackar ödmjukast för all hjälp jag kan få!

2

Sv: Nätverk med Dovado tiny och time capsule

https://discussions.apple.com/thread/5215864

3

Sv: Nätverk med Dovado tiny och time capsule

Tack för snabbt svar. Jag skummade igenom tråden men är inte helt med på vilken info som jag kan applicera i mitt fall...ha tålamod, jag har som sagt inte särskilt bra koll på det här med nätverk generellt.

4

Sv: Nätverk med Dovado tiny och time capsule

om jag tolkar dig, och infon.

äpple's hårdvara klarar bara 10/10mbit eller 100mbit i halvduplex.
halvduplex halvererar hastigheten.

5

Sv: Nätverk med Dovado tiny och time capsule

G-Man skrev:

om jag tolkar dig, och infon.

äpple's hårdvara klarar bara 10/10mbit eller 100mbit i halvduplex.
halvduplex halvererar hastigheten.

ok...du syftar alltså på ethernetkabeln mellan tinyn och TCn?

I så fall måste det väl vara något fel med hårdvaran i TC, för inte är det väl meningen att en så ny produkt inte stödjer snabbare hastighet?

för att testa att ändra från 10 till 100 så måste man, som jag förstår det, ha en tidigare version av airport utility. När jag googlar lite snabbt verkar den inte vara kompatibel till nya TC...eller har jag missat något?

6

Sv: Nätverk med Dovado tiny och time capsule

jag vet inte, sedan har jag ett ben i sidan på äpple saker sedan 80talet pga undermålig hårdvara/konstruktion av denna.

men att den bara skulle stöda 10mbit är jag inte förvånad över med min tidigare historik med deras prylar.

du borde ställa frågan direkt till apple eller deras geni bar... eller mac forum.
apple vill inte att man blandar deras prylar med andra märken som jag tolkat dom tidigare.

7

Sv: Nätverk med Dovado tiny och time capsule

Hittar du sånt i menyn?

https://discussions.apple.com/servlet/J … tspeed.png

8

Sv: Nätverk med Dovado tiny och time capsule

klarar alltså inte att länka mot dovadon ? känt problem?

100 full duplex ska funka med det mesta.

9

Sv: Nätverk med Dovado tiny och time capsule

Så detta fenomen gäller enbart ut mot internet?
Om du överför data mot TCn så går det i max vad din utrustning klarar förövrigt?

Båda dina tankar om antingen bryggat läge på tiny och låta tcn agera router eller att låta tcn i accesspunkt och låta tinyn agera router bör funka så är inne på samma plan som sam och g-man om att kika på möjlig inställning för 10/100/1000 lägen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: Nätverk med Dovado tiny och time capsule

Något gör att porten sätter sig i 10mbit rätt vanligt med utrustning av olika fabrikat.
Prova de som sam länkade till och sätt den i 100mbit full duplex och se om det fungerar.