1

Tråd: All laptops stöder inte 4G

Hej, är ute efter en Asus laptop, men ser att de inte stöder 4G. Varför är det så? Är datortillverkarna sena med att utveckla den tekniken? Eller finns det annat alternativ? Läser lite varstanns om router och modemproblem gällande 4G uppkoppling mot vanlig laptops.
Det byggs nu en 4Gmast ca 1 km från där vi bor. Har Net1 med R-90modem sen en lång tid tillbaka. Ingen T-täckning alla i området.

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

2

Sv: All laptops stöder inte 4G

skaffa en dovado pro, koppla modemet i den, delaut 4G via wifi till valfri dator.

om nu usb modemet inte skulle funka i tex 'asus laptop'en

3

Sv: All laptops stöder inte 4G

Skogsbo, USB modem funkar självklart med din ASUS dator, men du menar kanske att du vill ha integrerat modem vilket det är få tillverkare som stoppar in LTE/4G WWAN moduler ännu.

Har en WWAN modul i min lappis, Ericssson HS2340 HSPA+ men det stödjer inga superhastigheter heller, samt saknar LTE. http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm … html?dnr=2

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: All laptops stöder inte 4G

Det finns lenovodatorer bl a i vilka man kan stoppa in sierra wireöless MC7710 kort vilka klarar även 4G. Men du får ingen möjlighet att ansluta extern antenn.

Bättre med USB modem eller en mifi router som MF93D vilken funkar med alla operatörer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: All laptops stöder inte 4G

jonasolof skrev:

Det finns lenovodatorer bl a i vilka man kan stoppa in sierra wireöless MC7710 kort vilka klarar även 4G. Men du får ingen möjlighet att ansluta extern antenn.

Bättre med USB modem eller en mifi router som MF93D vilken funkar med alla operatörer.

Kan man även ansluta MF93D mot Net1:s frekvens? Alltså en router mot Net1 och ex.vis Tele2/Telenor? Har liksom lite svårt att dumpa Net1 som operatör, trivs bra med dem, speciellt vid strömavbrott då det finns batterier i R-90.

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

6

Sv: All laptops stöder inte 4G

Nej MF93D är enbart 3G/4G router. Låter som om du skulle behöva dubbla routrar, en med 3G/4G modem och en WAN-anslutning mot R90 som fail over till Net1. En dovadorouter klarar detta, finns även andra. Istället för modemet kan man använda MF93D usb anslutet till dovadorouterns USB port.

Det du behöver sätta dig in i är vilka routrar som har fail over funktion och vad det innebär.

MF93D är också batteridriven, batteriet håller i nio timmar. Och så har du wifi direkt ut från den. Så inget problem från routern vid strömavbrott. Bra wifi inställbart i tre effektlägen.

Modem plus batteridriven router är dovado go eller tp link varianter som finns beskrivna i de forumavdelningarna

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: All laptops stöder inte 4G

Har nu bestämt mig att att säga upp Net1-abb. efter driftigångsättning av Net4M-masterna runtom i Pessinki i sommar. Så mycket strul med Net1 telefoni och bandbredd har jag aldrig haft!
Ser att Tele2 har Huawei routrar. Funderar ändå på att köpa en Dovado om jag går över till Tele2 eller, en MF93D om jag väljer Telenor. Vad tycker ni? Vilken är stabilast? För- nackdelar?

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

8

Sv: All laptops stöder inte 4G

´MF93D är olåst även om den köps från Telenor. Funkar för all operatörer, använder den för alla 3G o 4G operatörer i Sverige och även här i belgien. det är en mycket bra router om man inte behöver de extra finesser som dovado pro har.

Tele2s B593 kan låsas upp men den har inte samma inställningsmöjligheter som MF93D.

vill man ha lanutgång kan MF93D kopplas usb tethered till routrar som TP link MR3420 v2, ASUS RT-N66U, AVM7390 m.fl., även dovado routrar för den delen. Den har funkat med full fart på samtliga dessa när jag provat. Behövs ingen alternativ programvara som open wrt el dyl.

Använde den senast me gott resultat för tele3 3G och telia 4G 2600 i funäsdalen för ett par veckor sedan.

Även i bil är den mycket bra. Batteriet håller mycket länge, mer än de 9 timmar som sägs. Wifi power kan ställas i tre lägen.

NB att routern funkar med wifi även om routern kopplas med usb till wifi-router. På så vis når man MF93D direkt om man vill, t ex för att läsa av RSRP; SINR, använd frekvens, cell id PCi osv. routern kan lätt låsas på band och på 4G only om man vill. Två antennutgångar TS9.

MF93D är mycket stabil, jag använder den flera dygn i sträck utan omstart.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: All laptops stöder inte 4G

Finns det passande modem till den? Fick veta idag att N4M frekvens kommer att ligga på 800 och 900 mgz. Det är Tele2 och Telenor som gäller här.

jonasolof skrev:

´MF93D är olåst även om den köps från Telenor. Funkar för all operatörer, använder den för alla 3G o 4G operatörer i Sverige och även här i belgien. det är en mycket bra router om man inte behöver de extra finesser som dovado pro har.

Tele2s B593 kan låsas upp men den har inte samma inställningsmöjligheter som MF93D.

vill man ha lanutgång kan MF93D kopplas usb tethered till routrar som TP link MR3420 v2, ASUS RT-N66U, AVM7390 m.fl., även dovado routrar för den delen. Den har funkat med full fart på samtliga dessa när jag provat. Behövs ingen alternativ programvara som open wrt el dyl.

Använde den senast me gott resultat för tele3 3G och telia 4G 2600 i funäsdalen för ett par veckor sedan.

Även i bil är den mycket bra. Batteriet håller mycket länge, mer än de 9 timmar som sägs. Wifi power kan ställas i tre lägen.

NB att routern funkar med wifi även om routern kopplas med usb till wifi-router. På så vis når man MF93D direkt om man vill, t ex för att läsa av RSRP; SINR, använd frekvens, cell id PCi osv. routern kan lätt låsas på band och på 4G only om man vill. Två antennutgångar TS9.

MF93D är mycket stabil, jag använder den flera dygn i sträck utan omstart.

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

10

Sv: All laptops stöder inte 4G

Det är en router för 234G så det behövs inget modem. Ett alternativ är att köpa huawei e5372, se careface inlägg om den. De båda mifiroutrarna är mycket likvärdiga

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.