26

Sv: Fri Surf, på riktigt

Nalleman skrev:

Jag har ett abonnemang hos Telenor som heter "Bredband stor" och med i princip fri surf (100 GB som sedan skall ha höjts till 200 GB vilket räcker gott åt mig). Det gäller t.o.m. 15-01-12 och kostar 349:-/månad. Är det alltså så att jag får behålla oförändrade villkor även efter det datumet? Jag har börjat fundera på alternativ eftersom det de erbjuder nu för tiden med en närmast löjligt låg volym för ett närmast löjligt högt pris inte intressant.
Får jag behålla mina nuvarande villkor blir jag ju kvar hos Telenor.
Någon som vet hur det verkligen är med detta? Behålla de gamla villkoren eller få nya?
Ett sätt är ju att behålla abonnemanget en månad efter att nuvarande bindningstid går ut och se om det inträder någon spärr när man kommit över 12 GB som ju är dagens spärr på "Surf large".

Har sammalika abo. Ringde förra veckan kundtjänsten och fick beskedet: "Så länge du inte säger upp avtalet har du kvar dina villkor!"

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

27

Sv: Fri Surf, på riktigt

Verkar enklare än så, bytte basstation. Då finns det ingen begränsning på 900 bandet.
Har en 900-antenn riktad mot den basstation som har lägst belastning och högst hastighet med både TRE (800) och Telenor (900).

Ligger klistrad på 3ner/18upp mot den, brukar ha +20ner, skumt...kan ju inte vara så att de begränsat endast mot närmaste basstation.

Får stoppa i TRE-simet och kolla att inte min fina kina antenn inte fått spader av all snö, var ett tag sedan den var inkopplad.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

28

Sv: Fri Surf, på riktigt

Inga problem med TRE så antennen kan uteslutas, kan spärren vara så korkad att man endast blir begränsad mot en basstation?
Det är inte ens den basstation jag varit uppkopplad mot när jag förbrukat 500GB.

Är väl bara att se om begränsningen gäller de tider som deras hemsida anger, tycker mig ha läst att det är lite si och så med det.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

29

Sv: Fri Surf, på riktigt

Micke skrev:
Nalleman skrev:

Jag har ett abonnemang hos Telenor som heter "Bredband stor" och med i princip fri surf (100 GB som sedan skall ha höjts till 200 GB vilket räcker gott åt mig). Det gäller t.o.m. 15-01-12 och kostar 349:-/månad. Är det alltså så att jag får behålla oförändrade villkor även efter det datumet? Jag har börjat fundera på alternativ eftersom det de erbjuder nu för tiden med en närmast löjligt låg volym för ett närmast löjligt högt pris inte intressant.
Får jag behålla mina nuvarande villkor blir jag ju kvar hos Telenor.
Någon som vet hur det verkligen är med detta? Behålla de gamla villkoren eller få nya?
Ett sätt är ju att behålla abonnemanget en månad efter att nuvarande bindningstid går ut och se om det inträder någon spärr när man kommit över 12 GB som ju är dagens spärr på "Surf large".

Har sammalika abo. Ringde förra veckan kundtjänsten och fick beskedet: "Så länge du inte säger upp avtalet har du kvar dina villkor!"

Det låter ju lovande isf. smile

30

Sv: Fri Surf, på riktigt

danne skrev:

Inga problem med TRE så antennen kan uteslutas, kan spärren vara så korkad att man endast blir begränsad mot en basstation?
Det är inte ens den basstation jag varit uppkopplad mot när jag förbrukat 500GB.

Är väl bara att se om begränsningen gäller de tider som deras hemsida anger, tycker mig ha läst att det är lite si och så med det.

/danne

Korkat.... Tre är konstant överbokade med all sannolikhet liksom alla billighetsoperatörer är.  Då måste man hålla koll på varje kunds förbrukning och tex rensa nätet varje dygn inkl hålla koll på varje kunds förbrukning.

Är man inte "överbokade" så varför spilla resurser på att jaga enskilda kunder med gammalt avtal som kör mot en lågt lastad basstation?

Däremot kör kunden mot en hårt lastad basstation så  måste man göra något och då inträder "extrem förbrukning"- villkoren. 

Är väl ganska smart, IMHO!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

31

Sv: Fri Surf, på riktigt

danne skrev:

Inga problem med TRE så antennen kan uteslutas, kan spärren vara så korkad att man endast blir begränsad mot en basstation?
Det är inte ens den basstation jag varit uppkopplad mot när jag förbrukat 500GB.

Är väl bara att se om begränsningen gäller de tider som deras hemsida anger, tycker mig ha läst att det är lite si och så med det.

/danne

Ja, i princip kan spärren vara utformad så. Vilken basstation du har varit uppkopplad mot påverkar inte vilken basstation du skulle bli spärrad mot, utan den gäller mer generellt.

Det lär du nog märka antingen inatt eller under morgondagen hur det blev med spärren. smile

plun skrev:

Korkat.... Tre är konstant överbokade med all sannolikhet liksom alla billighetsoperatörer är.  Då måste man hålla koll på varje kunds förbrukning och tex rensa nätet varje dygn inkl hålla koll på varje kunds förbrukning.

Varför är Telia så hårda med sina spärrar då?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

32

Sv: Fri Surf, på riktigt

careface skrev:

Varför är Telia så hårda med sina spärrar då?

Det vet jag inte att de är för i min lur så har jag Telia företagsabb och jag har aldrig blivit satt på sparlåga, iofs inga större överdrag.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

33

Sv: Fri Surf, på riktigt

Har konstaterat att det inte är någon spärr. Basstationen förmår inte lämna mer än 2-3Mbit/s vid belastningstiderna, den är radiolänkad och jag tror att de strypt tilldelningen. I November gav den upp till 30Mbit/s, nu är det tillbaka på samma nivå som när bandbredden låg på 5 istället för nuvarande 10.

Trött på Telenor och N4M, TRE har också använt sig av samma mast när de drog igång 4G här. Pratade med teknikerna då och de var inte nöjda men hade inget alternativ sa de. Finns inte en chans i värden att nå masten utan antenn i någon riktning om man inte kör/går 3km rakt ut i skogen bland bergen. Men Tre matar basstationen i överflöd än så länge...........en tidsfråga innan de också stryper masten som en idiot valt placeringen av.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

34

Sv: Fri Surf, på riktigt

Hej!

Jag är ny här på forumet och har lärt mig mycket om mobil bredbandsteknik. Tack för alla bra tips!
Jag har en fråga som säkert alla redan ställt...

Om jag vill ha ett abonnemang för 4G, med så mycket datamängd som möjligt, vilken operatör och abonnemangsform skulle ni rekommendera?

Min gissning är Telenor företagsabonnemang, men jag är lite osäker. Vad säger ni?

Jag bor en bit utanför Oxie som är en liten kranskommun till Malmö. Alltså på landet, men det finns 4G-täckning från alla mobiloperatörer.

Tacksam för svar. Så fort jag läst era svar kommer jag beställa så kan jag avlägga en liten rapport hur allt har gått kring spärrar och max-cap.

Ha en fin kväll!!

Rikard

35

Sv: Fri Surf, på riktigt

Då bör du välja 3, där får du 100GB för 399kr/månad. Har du ett mobilabonnemang hos 3 får du 50 eller 100kr rabatt på bredbandet (beroende på vilket mobilabonnemang du har eller tecknar), alltså blir då priset 299kr/månad - 349kr/månad.

Telenor erbjuder som max 20GB data för företagskunder och 12GB för privatkunder. Via Telenors bredbandsbolaget kan man få 30GB för 369kr/månad. Alltså är det ganska dyrt. Billigast sett till datamängden är 3. Efter 3 kommer Tele2 som tar från 699kr/månad för 60GB data.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

36

Sv: Fri Surf, på riktigt

universal telecom har 60Gb för 299 3 månader grattis fn. Är väl i princip dom och tre som man kan välja om man inte bara läser mejl hela dagarna.

37

Sv: Fri Surf, på riktigt

Hej,

Tack! Då får det bli 3 med sina 100GB/månaden vilket täcker in det mesta av mina behov.

Vilken router rekommenderar ni som kan visa signalstyrka och är mest stabil på marknaden? Jag tänkte koppla in en riktbar antenn på taket så att jag maxar dess 4G-prestanda för 3:s nät på landsorten där jag bor.

Funderar på antingen:
Dovado PRO
eller
Huawei E5172A på: https://www.tre.se/privat/bredband/rout … 16332,1_13

MVH
Rikard

38

Sv: Fri Surf, på riktigt

Till Dovado Pro behöver du ju ett extra modem - men om du tar t.ex. E3272 borde det och en Dovado PRO kunna ge dig bttre möjligheter att få bra hastigheter eftersom du då kan köra med två antenner. På E5172A är det endast en antennport, den har dessutom endast en LAN-port (om det är något som kan bli problem för dig).

Så: kör på Dovado PRO med ett Huawei E3272 är min rekommendation! smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

39

Sv: Fri Surf, på riktigt

Hej careface,

Okej, jag har räknat bort Huawei från 3's butik då det är ett lite för enkelt  modem för mina bohov kring config och antenner.

En sista fråga, hur står sig Asus bästa LTE-router mot Dovado Pro? Antar denna fråga stötts och blötts i evinnerlighet redan men... Tänkte beställa redan imorgon så jag har lite bråttom!

1000 tack för era svar!

//Rikard

40

Sv: Fri Surf, på riktigt

Då förstår jag.

Jag skulle nog säga att Dovado är bättre, av vad jag har förstått. Ingen egen erfarenhet. Vet inte heller riktigt vilken Asus-router du pratar om - men om det är en vanligt typ AC68U eller liknande fungerar de väl inte superbra med modem vad jag förstått.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

41

Sv: Fri Surf, på riktigt

Hej,

Om ingen annan röstar för en annan router imorgon får det bli en Dovado Pro.
Nu har jag i alla fall beställt en 3MaxFart 100GB med tillhörande Huawei E3272. smile

Snart ska det bli lite fart! smile

Jag hör av mig hur det gått

//Rikard

42

Sv: Fri Surf, på riktigt

Asus kan 'byggasom' med eftermarknadsprogramvara, och då även göra andra saker - men det är datanördklubbensintresseklubbsrouter :-)

PRO  från Dovado är en extremt bra router, om det är mbb router man är ute efter.

43

Sv: Fri Surf, på riktigt

Hej,

Jag är ganska nördig av mig så jag kan tänka mig en Asus, frågan är vilken som är mest stabil av de två?
Antennmöjligheterna är också viktiga.

Ursäkta en dum fråga, men vad står "mbb" för?

//Rikard

44

Sv: Fri Surf, på riktigt

Skulle gissa på mobilt bred band smile

45

Sv: Fri Surf, på riktigt

Mbb - MobilaBredBand

Få om inga andra märken kommer så ofta med uppdateringar till sina routrar som Dovado. Därvid så funkar nya modem fleraår före i Dovados routrar kontra den stora märkena hstoriskt.
Sedan håller Dovado till i bla kista, så svenskt bolag och hjälp av deras support här i forumet bla.

Och har varigt stabila för mig.

46

Sv: Fri Surf, på riktigt

1000 Tack, ni är helt underbara.
Det får bli en Dovado Pro med andra ord. Plockar upp en i eftermiddag.

Igen, tack snälla ni för all hjälp. Jag återkommer som sagt med mina erfarenheter och lite fartmätningar etc... Antenner väntar jag med lite tills att funkar, då det är en helt annan grej. En hel vetenskap smile

//Rikard

47

Sv: Fri Surf, på riktigt

G-Man skrev:

Sedan håller Dovado till i bla kista, så svenskt bolag och hjälp av deras support här i forumet bla.

Japp! Idag på SVT: https://www.dropbox.com/s/vfaxg31y02cpc … -04-08.png

48

Sv: Fri Surf, på riktigt

Sam skrev:
G-Man skrev:

Sedan håller Dovado till i bla kista, så svenskt bolag och hjälp av deras support här i forumet bla.

Japp! Idag på SVT: https://www.dropbox.com/s/vfaxg31y02cpc … -04-08.png

Var inga smickrande ord om mbb där, el routrar...
Konstigt att dom inte valt en som funkar dåligt och ger dålighastighet också.
Vanliga des-informationen

49

Sv: Fri Surf, på riktigt

All PR is GOOD PR! :-)

50

Sv: Fri Surf, på riktigt

Sam skrev:

All PR is GOOD PR! :-)

Jag är ytterst skeptisk ;-)
Fråga saab