1

Tråd: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

Tjena, ni som varit med här ett tag. Vilken är egentligen den bästa riktantennen på marknaden för 900 MHz? Hur stor är skillnaden i hastighet mot en poynting pol mimo-antenn på 8-9 dBi förstärkning?

Jag har cirka 8 km till basstationen och får i nuläget cirka 35-38 mbit ner och 22-25 upp. Ganska stabil uppkoppling. Har ett antal basstationer som enligt tele2s karta ska vara närmare men har inte fått någon hastighet alls på dem. Verkar inte som om mimo-funktionen ger något i dagsläget så jag kanske kan ta den andra antennen och rikta den mot en annan basstation och på så sätt få upp hastigheten lite till. Kan man göra så?

Ge mig allt ni har! Stort tack på förhand.

2

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

Det framgår inte om du redan har en Xpol eller om du undrar vad den skulle ge. Tala gärna om vilken router det är också så att vi vet vad som kan läsas av i fråga om signalvärden.

Till skillnad från 3G och Net1 lönar det sig inte alls på 4G att rikta en av antennerna mot annan mast. Routern funkar bäst om de två antennerna till routern får lira mot de två antennerna i den sektor på basstationen som du är ansluten mot.

Kruxet på 900 är att marknaden är liten för högförstärkande antenner lämpliga för LTE (4G) eftersom det är en svensk särlösning. Fler länder kan komma men eftersom inga stora länder kör 4G på 900 så är det tunt. 

Xpol ger alltså ca 9 dBi

Poynting logperiodisk A0092 ger ca 11 dBi men det behövs två.

Carant ACY15 ger ca 14 dBi men det är en meterlång yagi och det behövs två.

Vill du ha en panelantenn på 900 med ännu större förstärkning så finns det på Nya Zealand men de är dyra och stora. I Australien säljs 900 yagis med mer än 15 dBi förstärkning men jag har inte testat att få hem någon. Finns trådar om detta som jag skrivit i denna forumdel. Kom ihåg att när det gäller yagis så dubblas antennlängen för var 3 dB ökning i gain. Det är enligt naturlagar som en del svenskkinesiska bondfångare försöker påstå inte gäller just deras antenn. Hiruvida man vill bli bondfångad är den resandes ensak.

Man kan också använda basstationsantenner monterade vertikalt (normalläget) eller horisontellt (för att använda den smala vertikala lober i  horisontalplanet. Kostar några tusen och är stora och tunga.

Man kan bygga egna biquads för 900 med 11 dBi till ca 14 max beroende på utförande. Kräver viss vana och händighet.

Du kan inte se om mimofunktionen ger någon effekt så länge routern kör i diversityläge men båda antennerna samverkar för att optimera radiolänken.

För chans till  mimo bör du ha SiNR över ca 20 dB men det kräver att du har en router där du kan läsa SINR.

Jag testar just nu en panelantenn för 1800 mot en mast 6,6 km bort och SINR är som bäst 30 dB på en av antennkombinationerna. De övriga ligger på bättre än 25. Genom att ställa panelantennen snett 45grader kan jag få SINR 30/29 på de bästa signalparen och lägre på de två andra. Detta är optimalt för mimo men erfarenhetsmässigt så ökar inte den redan höga farten ned så mycket medan UL blir lidande pga att mastens antenner inte kan användas för diversitymottagning när routerns enda sändande antenn står helt rätt i förhållande till den ena basstationsantennen men 90 grader fel i förhållande till den andra. Millisekundsnabb fading stör uppladdningen.

Tyvärr kan man inte få någon koll på detta på 900 eftersom det inte finns några routrar eller modem som visar signalparen mast till router i alla de fyra kombinationerna som ges av 2x2.

Möjlig maxfart DL på 900 är ca 55-60 mbps men det är svårt att få så långt bort oberoende av signalstyrka. Det du vinner med starkare antenner är mer stabil uppkoppling. Farten upp verkar mycket god redan. Där finns inte så mycket att hämta.

I din sits skulle jag möjligen satsa på dubbla ACY15, en vertikalt och en horisontellt. Separerade mer än en meter. Om det är värt det är en fråga om subjektiv uppfattning av marginalkostnad mot marginalnytta. Är det hobby och teknikintresse kan det vara värt att pröva. Eller så kanske man ska lägga pengarna på att turboladda bilen istället. Eller en häftigare wifirouter typ någon ASUS och köra n eller ac WLAN.  För övrigt går det snabbare och med bättre ping om man kör över LAN-kabel. Homeplugs kan lägga till några millisekunder i pingtid.

And that's all folks.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

Tack för ett mycket bra svar. Jag har en Xpol som jag kört en sommar med en dovado 4gr. Om jag skulle byta antenner skulle det vara av rent nörderi och teknikintresse. Men det är väl den bästa anledningen antar jag;)

Får cirka 87-90% i mottagning men då har jag bara riktat in antennen för hand. Ska göra ett nytt försök när vädret är lite bättre och vara lite mer noggrann. Tror jag kom upp i 93% som bäst i somras när jag böjde lite på den i höjdled också.

Går det på något sätt att uppskatta skillnaden i hastighet om jag byter till dubbla ACY15? Har möjlighet till mycket bra antennplacering på taket och i princip fri sikt till basstationen över vattnet.

4

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

Jag gissar att du skulle kunna öka DL farten till kanske 45 -50 mbit/s men det finns inga garantier. En mycket viktig faktor är förekomsten av andra N4M basstationer 20-70 grader vid sidan om din mast som ger interferens  Xpol antennens polardiagram visar inget tydligt max i huvudriktningen. De där procenten du läser anger den totala radioenergin RSSI från alla N4M celler som tas in. Kanske består signalen huvudsakligen av signal från din mast men det kan du inte veta med mindre än att du kan avläsa signalstyrkan RSRP hos granncellerna och den anslutna masten. För det behöver du t ex en Nokia 920 som inte uppgraderades automatiskt i somras. ÄVen om du har en sådan telefon kan du knappast ansluta riktantenner till den så det blir till att identifiera alla N4M 900 celler (GSM duger) i närheten och kolla bäringen till dem.

Makterna är emot dig. Det finns ingen vilja hos operatörerna eller tillverkarna av konsumentutrustning att ge dig möjighet att optimera din mottagning på LTE 900. Ett steg på vägen är en router som visar SINR och cell ID. Enklast och bäst är MF93D. På övriga band är det bara att lägg ut ca 3000 kr och köpa en AVM6840 router men tyska AVM skippar det för dem kommersiellt ointressanta 900-bandet. International sales manager vill. Aber företagledningen sagt nein.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

jonasolof skrev:

Jag gissar att du skulle kunna öka DL farten till kanske 45 -50 mbit/s men det finns inga garantier. En mycket viktig faktor är förekomsten av andra N4M basstationer 20-70 grader vid sidan om din mast som ger interferens  Xpol antennens polardiagram visar inget tydligt max i huvudriktningen. De där procenten du läser anger den totala radioenergin från alla N4M celler som tas in. Kanske består signalen huvudsakligen av signal från din mast men det kan du inte veta med mindre än att du kan avläsa signalstyrkan hos granncellerna. För det behöver du t ex en Nokia 920 som inte uppgraderades automatiskt i somras. ÄVen om du har en sådan telefon kan du knappast ansluta riktantenner till den så det blir till att identifiera alla N4M 900 celler (GSM duger) i närheten och kolla bäringen till dem.

Makterna är emot dig. Det finns ingen vilja hos operatörerna eller tillverkarna av konsumentutrustning att ge dig möjighet att optimera din mottagning på LTE 900.

Heh, jo blir kanske en liten utmaning. Vad jag med säkerhet vet är att det inte finns några andra basstationer i den riktningen och cirka 120 grader åt varje sida. Detta är på en ö utanför Luleå. Jag ansluter mot en basstation i en av byarna och de andra ligger i stan som är på helt andra sidan.

Kan ju vara värt ett försök. Om det inte skulle gå..finns det någon router där man kan köra två modem samtidigt? Har ett från jobbet som jag skulle kunna prova med.

6

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

Cornel routrar tror jag kan köra två simkort samtidigt för fall back.

Lite mer LTe teori: MIMO över två separata physical layers (lika med radiolänkar) kräver hög inbördes åtskillnad mellan signalströmmarna. det kan uppnås genom väl fungerande polarisationsåtskillnad - men som jag skrev ovan sabbar optimal polarisationsanpassning diversitetsmottagning i upplänken.

Ett annat sätt att uppnå mimo är via reflekterade signaler (spatial multiplexing). Då ska man inte ha för smal antennlob,. Men i ditt fall kommer den direkta signalen att dominera pga bra sikt. Då lönar sig smal antennlob, dvs hög signalstyrka. Man behöver inte MIMo för att komma upp i max modulationshastighet 64QAM med den 4G standard som körs fn. Det räcker med optimal SINR.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

paralellkoppla antenner för bred lob, extremt dyr lösning med marginell vinst om någon.

8

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

Parallellkopplar man amtenner i faskorrigerad array kan man få allt från uppsplittrad huvudlob till en lob som är smalare än med en antenn. Kräver fackkunskap och mätutrustning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

DrGreenbaum skrev:

Jag har cirka 8 km till basstationen och får i nuläget cirka 35-38 mbit ner och 22-25 upp. Ganska stabil uppkoppling. Har ett antal basstationer som enligt tele2s karta ska vara närmare men har inte fått någon hastighet alls på dem. Verkar inte som om mimo-funktionen ger något i dagsläget så jag kanske kan ta den andra antennen och rikta den mot en annan basstation och på så sätt få upp hastigheten lite till. Kan man göra så?

Ge mig allt ni har! Stort tack på förhand.

Jo jag vet inte riktigt om det är värt energin att försöka få till mer, dina hastigheter ger ju en totalt problemfri uppkoppling.

Sen om man vill lägga ner energi så ser man inte basstationerna så gäller orientering samt kompass för försöka få till en optimal uppkoppling.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

Eftersom det finns en 4GR så finns det ett modem men den infon har reducerats bort. Med modemet direkt i dator kan man se RSRP och rikta på signalstyrka. Om det inte går att läsa ut RSRP med den connection manager som finns så kan det läggas till om det är ett huaweimodem.

Grovriktningen ser man med Google earth. Bäringen till masten i förhållande till husets orientering. Funkar såvida inte huset är runt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

jonasolof skrev:

Grovriktningen ser man med Google earth. Bäringen till masten i förhållande till husets orientering. Funkar såvida inte huset är runt.

Jo men

Finriktningen ser man med karta och kompass.... speciellt från en ö en bra bit ut så kan man ganska kraftigt ta fel på det exakta gradtalet.  Enkelt så ser man det ofta om man loggar hur man kört med en båt och tror sig ha kört rakt. (oftast så är det ett antal kurskorrigeringar)

Börjar man med en exakt riktning så slipper man ett tidsödande justerande....

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

12

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

Men Plun, hur kan du bortse från missvisningen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

Hittade en router som verkar intressant ändå. Någon som har erfarenhet av den? http://www.cradlepoint.com/products/bra … ated-3g-4g

14

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

Ja den var ju inte billig, men eftersom jag har mitt Sierra Airprime Card 7710, så kan jag ju köpa den utan modem, då kanske jag kan nyttja mitt "7710" bättre än i min netgear MBR 1517 (fd1310)...
För det borde ju vara enkelt att montera kortet då det finns en modell med detta kort, någon som vet?

15

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

jonasolof skrev:

Men Plun, hur kan du bortse från missvisningen?

"missvisningen" ?

Om jag vet var bassationen står på land så tar jag min karta och kompass och tar fram en kompassriktning.

Så här snabbt googlat
http://www.ol.solfik.fi/kompassriktning.pdf

Ute på en ö kan man kraftigt ta miste på var samhällen är placerade och det leder till ett evigt vridande av antenner.

Enklare att börja med en exakt kompassritning, IMHO!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

16

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

Clerck skrev:

Ja den var ju inte billig, men eftersom jag har mitt Sierra Airprime Card 7710, så kan jag ju köpa den utan modem, då kanske jag kan nyttja mitt "7710" bättre än i min netgear MBR 1517 (fd1310)...
För det borde ju vara enkelt att montera kortet då det finns en modell med detta kort, någon som vet?

Från vad jag kan se kan man köpa routern med eller utan modempack. Köper man med modem får man en låda som ser ut som routern fast mindre med en usbkontakt. I lådan finns någon typ av usb till pci expressövergång så får man tag på lådan kan man väl byta ut kortet i. Verkar lite lättare att bara köra usbmodem;)

17

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

plun skrev:
jonasolof skrev:

Men Plun, hur kan du bortse från missvisningen?

"missvisningen" ?

Om jag vet var bassationen står på land så tar jag min karta och kompass och tar fram en kompassriktning.

Så här snabbt googlat
http://www.ol.solfik.fi/kompassriktning.pdf

Ute på en ö kan man kraftigt ta miste på var samhällen är placerade och det leder till ett evigt vridande av antenner.

Enklare att börja med en exakt kompassritning, IMHO!

Borde inte det enklaste vara att bara slå på en stor nedladdning och sedan börja vrida antenn 1 sakta i sidled till man når ett max. Sedan justerar man höjdled på samma sätt. Sedan kopplar man in antenn 2 och gör samma procedur?

18

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

Eftersom det är lite kul att käbbla ibland så vill jag påpeka vad jag skrivit om tidigare, nämligen att det viktiga inte är hög signalstyrka utan att få ned interferensen. Xpol-antenjens riktningsdiagram har en bred lob framåt så det spelar inte ur signalstyrkesynpunkt så stor roll om den är riktad exakt mot basstationen.

Åt sidorna så varierar förstärkningen rätt kraftigt beroende på riktning. Genom att vrida antennen lite kan man därigenom möjligen få en interfererande granncell att tas emot lite svagare vilket genast yttrar sig som bättre SINR eftersom I (interferens) sjönk snabbare än S (signal) och att därför R, dvs kvoten/ratio blir större vilket är bra.

Så använd gärna kompass men ta kompassriktningen som en utgångspunkt och testa ändå att vrida antennen +/- femton grader under koll på nedladdningsfart eller SINR.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

Ok, nu har jag gjort slag i saken och köpt en: http://www.cradlepoint.com/support/enterprise/cba750b. Till den har jag köpt ett Huawei 881e expresscard modem (7.2/5.76 mbit) samt två Huawei e398 modem. Allt på ebay och blocket för cirka 2000kr totalt.

Tanken är att använda mitt befintliga tele2 mobilt bredband XL samt komplettera med kontantkort på telia och tre för redundansen och i värsta fall lastdelning. Verkar som om mjukvaran ska vara riktigt bra med oändliga möjligheter att styra lastdelning, månadskvoter på abonnemang etc.

Ska bli riktigt spännande att prova detta!

20

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

Ser att det går att köpa till ett sierra wireless datakort MC7710 vilket är ett bra modem. Här är således ett alternativ till den svårtillgängligs netgear mbr1517 med samma sierrakort.

Signalstyrka visas enbart som RSSI. Inget RSRP. Möjligen visas CINR också vilket är ett mått på interferensnivån, snarlikt SINR.

Ingen uppgift om använt frekvensband, möjlighet att låsa på band, cell id och PCI.

Ska bli intressant att se vad TS får ut av routern. Det är nog en bra företagsrouter men inte så spännande för att ha koll på signalparametrar utöver enklaste standard. T o m huawei visar mer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

jonasolof skrev:

Ser att det går att köpa till ett sierra wireless datakort MC7710 vilket är ett bra modem. Här är således ett alternativ till den svårtillgängligs netgear mbr1517 med samma sierrakort.

Signalstyrka visas enbart som RSSI. Inget RSRP. Möjligen visas CINR också vilket är ett mått på interferensnivån, snarlikt SINR.

Ingen uppgift om använt frekvensband, möjlighet att låsa på band, cell id och PCI.

Ska bli intressant att se vad TS får ut av routern. Det är nog en bra företagsrouter men inte så spännande för att ha koll på signalparametrar utöver enklaste standard. T o m huawei visar mer.

Jepp, verkar ju vara en riktigt bra produkt om man läser alla recensioner på deras produkter på 3gstore.com.

Jag kan ju lite känna att det inte längre handlar om att få en(1) bra anslutning utan maximal uptime istället. Det känns ganska bra. Fast jag ska fortfarande försöka få över 50 mbit/s med den huvudsakliga uppkopplingen. Den är ju fast iaf så jag får försöka optimera antennerna med dator innan jag kopplar in modemen i routern...

22

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

Vi följer gärna dina övningar med antenner här. Har du kollat att inga andra operstörer ger brasignal på t ex LTE800?

Vad gäller routern så är den nog okänd av de flesta. Inte minst lastbalansering och bryggfunktion väcker intresse. Kan den klara båda samtidigt??  Det vore trevligt med ingående recension när du hunnit bli bekant med den, gärna under egen rubrik.

Jag lade upp en tråd under routrar Allmänt där de routrar som inte har egen rubrik hamnar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23 Senaste redigerad av DrGreenbaum (2014-02-02 08:06:04)

Sv: Bästa riktantennen för 4G 900 MHz nät?

jonasolof skrev:

Vi följer gärna dina övningar med antenner här. Har du kollat att inga andra operstörer ger brasignal på t ex LTE800?

Vad gäller routern så är den nog okänd av de flesta. Inte minst lastbalansering och bryggfunktion väcker intresse. Kan den klara båda samtidigt??  Det vore trevligt med ingående recension när du hunnit bli bekant med den, gärna under egen rubrik.

Jag lade upp en tråd under routrar Allmänt där de routrar som inte har egen rubrik hamnar.

Grymt, ska dela med mig av mina erfarenheter där. Angående antennerna så nej det har jag inte gjort jag vet att telia har bra täckning med mobiler så jag misstänker att med en antenn så kommer den troligen vara bättre än täckningen jag har nu med tele2.