1 Senaste redigerad av suhagg (2014-01-27 05:15:37)

Tråd: Efter många och långa hårda tester fick jag ett godkännande!

Tyska antennwaffe gav min säkerhetsklassade USB-modem skyddslåda CE märkningen jag väntat på. wink

http://oi44.tinypic.com/358ap1k.jpg

Tyvärr blev mottagningen sämre utanför huset än vad jag hade inne sad
Blir till att prova och flytta det lite ute och se om det gör skillnad annars kan jag lika väl ta in det igen och lägga det i fönstret.

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

2

Sv: Efter många och långa hårda tester fick jag ett godkännande!

Tänk på att ibland kan huset fungera som en liten riktantenn, speciellt om man har modemet en bit in i rummet och fönstret är åt hållet mot masten.

Testa också att vrida på modemet och det håll det är på. Ibland kan det vara bättre med "framsidan" mot masten och ibland "baksidan" osv. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Efter många och långa hårda tester fick jag ett godkännande!

vänd sidan med 2a antennen mot masten, har funkat bäst för mig med tex huawei.

4

Sv: Efter många och långa hårda tester fick jag ett godkännande!

Inne i ett rum med relativt radioisolerande väggar vet man aldrig var signalen är bäst såvida inte masten står i rak riktning från fönstret. På landet har jag en korridor med en dörr söderut i ett souterrränghus.I korridorens längsriktning står en mast 7 km bort. Inne i korridoren är den masten den enda en telefon låser på. Men utanför dörren kan den låsa på fem andra master.  Det ändrar sig meter för meter.   Korridoren bildar en riktantenn genom avskärmning.

På GSM har man bara RSSI att gå efter. På 4G är det bäst att optimera SINR.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Efter många och långa hårda tester fick jag ett godkännande!

En kanske töntig fråga: Har du provat att använda den antennwaffecertifierade burken för att värma vatten i microvågsugn? Dvs har du provat om microvågor slinker igenom?

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

6 Senaste redigerad av suhagg (2014-01-30 07:28:44)

Sv: Efter många och långa hårda tester fick jag ett godkännande!

Tackar, ska testa det ni nämnt i helgen.

Jag har ca 800m fri sikt till masten så det kanske skulle vara bra om jag satte modemet i ett 125mm spirorör i plåt så det blir riktat emot just denna mast. Andra tips för att bara låsa på denna mast?

Misstänker att när jag hade modemet inne så skärmade det bort andra sämre signaler. Som ni nämner.

Har legat stadigt på 45 Mbit nu ute. Inne låg jag stadigt på 55-65 Mbit

När jag åkte med bilen 200m ifrån masten hade jag 65-70Mbit. Vad borde det gå att hamna på ute vid en mast på landet tillhörande 3?

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

7

Sv: Efter många och långa hårda tester fick jag ett godkännande!

Har haft lite ont om tid för tester så jag gjorde det enklaste. Vände på modemet i lådan.

Ligger på stadiga 50-60Mbit. Så det gjorde åtminstone 5Mbit att bara vända på det. :-)

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre