1

Tråd: max avstånd 4g

Hur långt kan man köra mobilt bredband över 4g nätet?? Jag har 17km till masten.
Jag har tillgång till en mast som är ca 15m hög om det hjälper??? Kan man testa signal med någon utrustning utan abonnemang. Jag har net1 nu men vill ha något bättre.
Det är Tele2 som har 4g masten 17 km bort, mest skogsmark i mellan.

Mvh David

2

Sv: max avstånd 4g

Det är svårt att säga, om du har rätt riktantenner och kan få upp dem på rätt höjd så går det säkert. Men utan antenner med skog emellan har jag svårt att se att det skulle funka.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: max avstånd 4g

Jag kan montera antenn på hustaket eller i masten som står 30m från mitt hus (fd tele station) masten når precis över trädtopparna. Problemet där blir strömförsörjning ttill modem. Vill inte satsa massa pengar på utrustning om det ändå inte fungerar.

4

Sv: max avstånd 4g

Det finns två avståndssteg för 4G, 14,5 km eller minst 70 km. Vi vet inte vad de svenska operatörerna har för gränser. Det bör support kunna ge besked om ifall man tjatar.

Du måste vara uppkopplad med giltigt sim för att kolla max avstånd. Signalen kan nog höras längre men gränsen bestämmer om du får dig tilldelad en IP adress och blir ansluten.

Att masten i närheten når över trädtopparna är en sak. Men det får inte vara mycket skog bort till telemasten.

Det finns såvitt mig bekant ingen här som rapporterat längre avsång än knappt 14 km, dvs mindre än 14,5. En annan sak är att man kan koppla upp sig nära masten och sedan avlägsna sig. Men är man för långt bort kommer det kanske inte att gå att koppla upp igen. Detta kan man kolla utmärkt t ex på Öland på en N4M 800 mast

http://lteuniversity.com/ask_the_expert … /3370.aspx

Nokia gjorde lyckade experiment i Australien med LTE över 73 km. Antennerna på routersidan var gridparaboler. Men de kunde ju bestämma formatet (maxavståndet).

Gäller det 800 eller 900 blir antennerna stora om hög förstärkning krävs. Högre frekvens är bättre eftersom fresnelzonen blir mindre. Jmf mikrovågslänkar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: max avstånd 4g

dezzanhunter skrev:

Hur långt kan man köra mobilt bredband över 4g nätet?? Jag har 17km till masten.
Jag har tillgång till en mast som är ca 15m hög om det hjälper??? Kan man testa signal med någon utrustning utan abonnemang. Jag har net1 nu men vill ha något bättre.
Det är Tele2 som har 4g masten 17 km bort, mest skogsmark i mellan.

Mvh David


Om det gäller Net4Mobility nätet så kan du ju testa med Comviq mobilt bredband kontant.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: max avstånd 4g

13.5km har jag till Tele2:s 4G mast och får runt 10/6 ner/upp på 900MHz med egenbyggd biquadantenn.
Skog skymmer närmast antennen och sen har jag 7km vatten på sträckan.

7

Sv: max avstånd 4g

Det inttessanta är om man verkligen kan koppla upp sig på en plats som ligger mer än 14,5 km från masten för där går första formatgränsen för avstånd. Vi vet inte för ingen har sagt att det gått i Sverige. Obs det gäller att få till en uppkoppling, inte att man fått en uppkoppling närmre och sedan flyttat sig mer än 14,5 km bort från masten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av danne (2014-02-19 17:00:59)

Sv: max avstånd 4g

Jag tror jag lyckas koppla upp mot en mast 16-17km bort på 900 bandet. Har inte verifierat att det är den basstationen, men där finns absolut inget annat i den riktningen enligt Tele2's "mastkarta". Sen får man nog ha tur med riktningen på sektorerna också.

Vet inte N4M kan ha basstationer som inte är med på deras karta, sikten är dock helt fri och masten står på en hög backe. Men även om signalen är förhållandevis bra så är hastigheten urkass, tror iofs. att den är basstationen är hårt belastad i sin ensamhet med två mindre samhälle runt.

EDIT: Avståndet är "bara" 15,2km.....

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

9

Sv: max avstånd 4g

Verifierat är det bara om du har samma cell id vid masten och hemma.
Det lär inte vara någon skillnad i räckviddsformat mellan frekvensband på 4G, antingen 14,5 km eller över 75.  Om masten står på en höjd kan även en nedtiltad lob nå långt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: max avstånd 4g

Intressant och koncentrerat om cellkonflikter i LTE:
http://www1.ericsson.com/res/thecompany … erberg.pdf

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

11

Sv: max avstånd 4g

Blir intressant att se vad  det blir när N4M (Tele2/Telenor) masten blir klar till hösten. Har 1 km fågelväg klar utsikt mellan hus och blivande mast. Det jag undrar över, hur blir det med bandbredden oavsett vem man väljer som operatör? Ex.vis, om jag har Telenor och kompisen bredvid mig har Tele2, blir det likadan bandbredd typ 10 Mbit ned för oss båda från samma mast, eller kan jag med Telenor få högre bandbredd om belastningen blir för hög hos Tele2, och kompisen får lägre bandbredd?

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

12

Sv: max avstånd 4g

Det är främst i städer och vid korta avstånd till närmsta mast som man kan uppleva att hastigheten skiljer sig beroende på om man har Tele2 eller Telenor. Vid längre avstånd brukar det inte vara kapaciteten som påverkar hastigheten utan andra faktorer.

Men det är fullt möjligt att hastigheten är lägre med Telenor än Tele2 eller tvärt om beroende på belastning. Det beror dock lite på hur belastningen ser ut. Om belastningen är vid en viss mast så kommer det påverka båda operatörerna - men om det är i ett större område belastningen för Telenor är högre kommer det att påverka Telenors kunder. Samma sak om det är många med en viss operatör på en viss plats - men inte så pass många att det masten klarar i sig påverkas - så kan den operatören påverkas samtidigt som den andra inte påverkas.

Det är dock ganska ovanligt om man inte pratar stadsmiljö eller områden där det vistas mycket folk.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

13

Sv: max avstånd 4g

Jag glömde skriva att detta är i skogen, det är en 900 mhz-frekvens normalmast.  15 km från oss byggs en hjälpmast och 6 km längre fram, en normal till i nästa by. Och ännu mer längre fram ca 20 kmfinns redan sen förut en fungerande Tele2-mast mitt i skogen, där de ska dra en fiberkabel i sommar, men till vars? Det är ju som sagt bara skog runt den masten.   

careface skrev:

Det är främst i städer och vid korta avstånd till närmsta mast som man kan uppleva att hastigheten skiljer sig beroende på om man har Tele2 eller Telenor. Vid längre avstånd brukar det inte vara kapaciteten som påverkar hastigheten utan andra faktorer.

Men det är fullt möjligt att hastigheten är lägre med Telenor än Tele2 eller tvärt om beroende på belastning. Det beror dock lite på hur belastningen ser ut. Om belastningen är vid en viss mast så kommer det påverka båda operatörerna - men om det är i ett större område belastningen för Telenor är högre kommer det att påverka Telenors kunder. Samma sak om det är många med en viss operatör på en viss plats - men inte så pass många att det masten klarar i sig påverkas - så kan den operatören påverkas samtidigt som den andra inte påverkas.

Det är dock ganska ovanligt om man inte pratar stadsmiljö eller områden där det vistas mycket folk.

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.