1

Tråd: Tappar anslutning ofta

Hejsan.

För ett antal år sen hade vi nån Vodafone router och modem med en nedgräns på 0.4Mbit/s. Det stängdes av hur ofta som helst, till och med flera gånger i timmen. Då fick man starta om routern så funkade det igen.
Sedan köpte jag en TP-Link router och ett E1750 modem. Fick då runt 2Mbit/s ner och det var hur stabilt som helst. Kunde står på i dygn utan att någonsin tappa anslutningen.

Men sedan det byggdes ut här jag bor så får jag runt 5-6Mbit/s ner och det stängs av ganska ofta när man belastar det genom att kolla på youtube/ netflix t.ex. Spela man online stängs det aldrig av.

Då funderar jag på om det kanske är för att modemet klarar av runt 7Mbit/s? Kanske "jobbar" det för mycket och orkar inte riktigt med eller liknande?
Kan det vara det som är problemet? Funkade som sagt some en dröm när jag hade 2Mbit/s.

Funderar istället på att köra detta olåsta modemet från TP-Link.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … nformation

Kommer ju garanterat funka med routern av samma märke. Tror ni det kan vara värt att testa? Är det kanske inte detta som är problemet?

Tack så mycket på förhand!

2 Senaste redigerad av Jonny (2014-01-25 12:46:10)

Sv: Tappar anslutning ofta

inte alls säkert att det funkar med det modemet bara för att det är av samma märke...kontrollera vilka modem din router stöder i spec av din router.

sedan är det en massa olika saker som på verkar din uppkoppling som , långt till mast, fri sikt,m.m
kan räcka med den yttre antenn för att göra signalen stabilare .m.m

det går ej bara att säga att....med detta fungerar det.....tyvärr... det är lite av trail and error ibland.

kontrollera olika internet leverantörer om hur täckningen ser ut i ditt område... skilljer sig mellan dom med

ett sätt kan vara att skaffa mobila kontantkort från olika operatörer och prova vilket fungerar bäst hos dig.En förutsättning om du ska kolla olika simkort i din router är att din router ej är låst till en specifik operatör.... om så så brukar det gå att låsa upp routern så den kan ta olika simkort från olika operatörer..

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Tappar anslutning ofta

Kan och vill inte byta abonnemang tyvärr.
Men jag bor ganska högt upp och jag vet att masten inte är så långt bort. Vet inte exakt var den finns men har te.x. full täckning på mobilen och får in runt 20Mbit/s där. Det som gör att jag får 5-6Mbit/s på det mobila bredbandet är att abonnemanget har en gräns på 6Mbit/s.
Kan ju kolla om man får lämna tillbaka modemet om jag har provat det och det visar sig att det inte löser sig.
Kollade på deras sida nu och routern ska vara kompatibel med modemet.

Men som sagt så funkadet den utan några som helst problem alls för några månader sedan. Men plötsligt en dag hade de byggt ut det och jag fick runt 5-6Mbit/s. Känns inte som det borde bli sämre täckning och tappa anslutningen pga det eller?

Därför jag tänkte att eftersom modemet jag har nu har en gräns på 7Mbit/s så kanske det blir lite mer instabilt precis som det gamla som låg på gränsen och stängde av sig hela tiden? Kanske inte alls funkar så, inte vet jag.

4

Sv: Tappar anslutning ofta

vilken tp router har du?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5 Senaste redigerad av ralofs (2014-01-25 13:01:40)

Sv: Tappar anslutning ofta

TL-MR3420 Version 1

Okej kollade visst under UK, Sverige gick inte att välja.

6

Sv: Tappar anslutning ofta

aha...ok...har du senaste fw till den ?
http://www.tp-link.se/support/download/ … version=V1

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7 Senaste redigerad av ralofs (2014-01-25 13:09:45)

Sv: Tappar anslutning ofta

Yes det är uppdaterat.

Kan det vara värt att testa med det tror du?

8

Sv: Tappar anslutning ofta

vet ej hur stabila tp links modem är men har lite erfarenhet av deras router mr 3420 V1 & V2 och deras aps och acsesspunkter med original fw.... en del funkar en del är skitdåliga... vanligt fel är att dom står och startar om sig hela tiden... troligtvis pga dålig fw i dom... nåja hur som helst.... många modem stökar som fn med olika router även om det står att det finns stöd för just detta modem.

därför har jag bytt märke till asus... verkar stabila som tusan fast min egen erfarenhet...
på siba finns en billig router (350:-)som heter RT N12 D1 i samma klass som tplinken...

http://www.siba.se/product/11129847/rt-n12d-router-

kontrollera om den stöder ditt modem.

som sagt ingen garanti men routers har problem med vissa modem... och att du tappar kontakten hela tiden tyder kanske på att router står och startar om sig vilket är ett tplink fenomen....

kontrollera router logg om hur länge den varit uppe... står med under status sidan tror jag.... så att du får reda på om det är router eller något annat som spökar.... vad gäller tplink så har jag haft ebheter som fungerat bra i flera månader för att helt plötsligt bR börjat att stå och starta om sig med all från minuter till
1 ggr per dygn

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: Tappar anslutning ofta

ha senaste fw till router.....prova o kör.....när den stannar så att säga....logga in på router och kontroller upptime i den så du vet om det är router som startar om eller ej

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

10 Senaste redigerad av ralofs (2014-01-25 13:27:28)

Sv: Tappar anslutning ofta

Jo har sett det tidigare när när det tappar anslutning brukar jag gå in i routerns interface och starta om istället för att gå till routern och dra ut kontakten. Då är uptime på routern några timmar medan under 3g anslutningen står det "identifiying" eller "connecting" eller liknande.
Tror inte jag har varit med om astt routern startar om sig.

11

Sv: Tappar anslutning ofta

ok..... det är ju gamla grejor du har... men som sagt se till att du har senaste fw...
en sak som är viktig är att du tar reda på via din ips hemsida åt vilket håll din mast står...

ställ sedan routern i fönstret ...ej nära tv steriohögtalare o andra magnetsika källor....och provkör o se...

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12

Sv: Tappar anslutning ofta

har du någon som har andra modem ligger så be o få prova dom... annars be om öppet köp hos kjell för att prova... Vet ingen som kör med TPlink V1 och modem så vet ej vilka modem som går stabilt med just den routern...för det skiljer sig mellan vad det är

kan du uppgradera ditt ab hos din leverantör till 4g ab så skulle jag göra det då 4g verkar vara lite stabilare än 3g även då det är många på samma mast. överbelastad mast på 3g verkar kunna ge samma fenomen som du beskriver med

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Sv: Tappar anslutning ofta

ska man nu gissa lite så verkar det som om när dom nu har gjort något i din mast eller stn. så du kan få högre hastighet och att modemet nu inte kan hålla kopplingen uppe så kanske du behöver ett nyare modem som kan hantera det bättre... om du nu hade samma saker på 2mb linan som nu.. kan inte tekniken så att jag kan säga att det är så men verkar som modemet pga ålder inte i så fall kan riktigt hantera uppkopplingen.. finns kunnigt folk här som kan förklara eventuellt --- vild gissning bara smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

14 Senaste redigerad av ralofs (2014-01-25 15:00:06)

Sv: Tappar anslutning ofta

Köpte tp-link modemet nu och kan lämna tillbaka om det inte skulle funka.
Kan inte byta till 4g och bli av med den obegränsade datan.
Skulle aldrig någonsin funka med 4st på 10GB eller vad de nu brukar erbjuda. Och köpa 1GB data för 100kr är bara sjukt.

Du kanske skrev fel men jag hade inte samma sak när det gick i 2Mbit/s. Men modemet kanske är för gammalt som du säger.

15

Sv: Tappar anslutning ofta

Testat nu i en halvtimme, funkade direkt. än så länge är den enda skillnade jag har märkt att det är något lite snabbare, bredbandskollen visar runt 6-6.5Mbit/s (abonnemangsgräns på 6Mbit/s) och det gamla visade runt 4,5 - 5.5Mbit/s.
Nu återstår bara att se om det stängs av som det andra.

16

Sv: Tappar anslutning ofta

jag har kört 1750 sedan det kom, och kör mrd det fortfarande, råstabilt - men klarar mex 5-6mbit ner som var topphastigheten då.
men modemet klarar även den högre upphastigheten ~3 mbit i praktiken
dvs 5/3mbit

antingen är modemet inte friskt, eller så kopplar isp ner anslutningen efter 12/24timmar på osnyggt sätt och modemet hänger sig.
en dygnstimer som startarom det brukar hjälpa mot detta.

17

Sv: Tappar anslutning ofta

bra att det verkar ordna sig för dig (kanske wink )

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )