1

Tråd: Huawei CPE-B593 mk2

- Dåligt wifi, kort räckvidd, nästan 20dB sämre signal mot tex andra. Kan nog härledas till avsaknade av yttre antenner för wifi.
- Enligt sann huawei maneer, inga publika uppdateringar av mjukvaran. Det som mest finns är OPERATÖRS bundna filer. Nu har de 593 jag provar, nyare firmware men huawei som leverantör av komplexa saker kan jag nog inte rek i övrigt pga detta, då det alltid varit strul med deras hårdvara när inga mjukvaruuppdateringar finns enkelt tex på deras webb.
+ Snygg, alla kablar på baksidan.
+ Dubbla SMA antennuttag på baksidan.
+ Bra FTP (för att vara billig router ftp) med val av hemkatalog för tex IP kameror och annan hårdvara som saknar stöd för val av sökväg i ftp inställningarna. Nu hamnar filerna på korrekt plats, och är lätta att finna, tex backuper via ftp hamnar per-dator och inte i en klump (om det ens funkar alls) saknar stöd för kryptering av ftp anslutningen.
+ Blir ej speciellt varm, även med 4G och voip igång.
+ voIP Codec: g.726,729,711 med lite sub settings.
- Radiodelen i routern kan störa voip samtalen i vissa lägen.
- Har inte översikt av erhållen signal och anslutningsfrekvens osv. bara om det är 2/3/4G speciell signal sida visar signal men fortfarande ej ansluten frekvens.
+ Flera virituella WiFi nätverk, med tex ingen åtkomst till LAN om så önskas, bra för tex gäst wifi !
- Mycket lysen på framsidan, skapligt ljust blinkande, lätt irreterande.
+ Tydlig översikt av div status och signalnivåer på framsidan, signalernas specifikation är av ospecificerad sort...
+ separat statussida visar RSSI (dBm), RSRP (dBm), RSRQ (dB) som updateras, och så blir man utkastad efter ett tag.
~ SMS hanteringen och menystrukturen kan man önska förändringar av, omständigt att läsa och skriva sms, fast det finns en sms icon så har den ingen funktion.
+ Stöder cat.4 LTE (Nyare S modellen).
+ SIP/voIP direkt i routern.
+ Kan manuellt välja antenn auto/inre/yttre.
- Loggar ut webbsidan, helt meningslöst även på denna router, irreterande när man fixar med inställningarna eller läser status m.m.
- En USB port endast, sitter trångt brevid strömkabeln, större flashminnen kräver skarv.
+ NAS, inbyggd nas för lite olika protokoll. bla FTP, SAMBA, DLNA.
+ Stabil papp låda, som skyddar innehållet bra under frakt.
- Inga yttre entenner inkluderade som standard.
+ Tyst, inget surrande eller brummande osv.
- Ganska stor nätadapter, trångt i el-lister.
+ Ej enkel att ställain, finns inga förvalda APN för operatör.
- Alldeles för mycket menyer från olika håll.
- Mindre bra signalvisning i routerns webbmenyer.
- Visar 'problem' med skumma sifferkoder istället för att skriva klartext, men vid klick på felkoden fås en mysko förklaring i myrskrift via popup.
~ Drar 6watt.
+ Går att låsa på 2/3/4G, ej se eller välja frekvens.
Testade enhetens firmware är från hösten 2013, autouppdateringen via routerns webbsida anser det vara den senaste. Men det finns nyare fw, men dessa är operatörsspecifika.

I övrigt ok.
Känns främst avsedd för stureplans/city miljö, med mycke störningar i wifi etern blir troligen räckvidden löjligt låg pga avsaknaden av yttre antenner. Finns bara ett skumt % värde att välja wifi sändareffekten på, tycker det är bra med effektval, saknar detta på andra routrar.

2

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

Cat4 modem, dock 4 x 10/100Mbit Ethernet. Inga Gigabit portar.

Vad bra att den är tyst iaf! :-D

3

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

Det är väl s-22 modellen till skillnad från den tidigare u12.

Går det att låsa på band och på 4G only?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

sam,
det är bara 'du' som får 150mbit/s från ditt LTE cat.4 i kista, och efter sex minuter är då månadens trafik quota slut... :-)
'jag' använder dom bara för sip där man vill använda trådade telefoner.
annars är det siemens dect med inbyggd sip som gäller ala dect - bas - lan - router - modem...
med dessa tlf sladd - huawei 593
bra för sladd och pryl allergiska användare då dovado slutat med "sip" routrar med tele uttag på ;-)

5

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

jonasolof skrev:

Det är väl s-22 modellen till skillnad från den tidigare u12.

Går det att låsa på band och på 4G only?

Kan låsa på 2/3/4G
men ej frekvens, eller ens för den delen se vilken som används.
Jag frågade huawei rep om detta, "finns ingen efterfrågan"
ny firmware? "Finns inga saker som behöver åtgärdas"
de två svaren går mot varandra... :-)

Jag får skaplig hastighet med tex tre lte 64mbit/s och en signalpinne.

nu testkörde jag via ett tre sim, då dom en av få med täckning utan yttre antenner inomhus.

http://s27.postimg.org/nw3epal1rp/tmp_IMG_20140114_180805_11570780718.jpg

gav 17/3/88ms på ett bord inne med två hus, varav ett i plåt(traktorhall full med 'saker') mellan routern och mast och testen utförd via wifi. godkänt tycker jag. vissa andra modem kopplar ej ens uppsig.

6

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

19/3/50ms
får duga för sip

nu ska dom placerasut.
byggt rj4 kablar, router -> telias jack. som bryter telias sh. och använder vanliga telenätet i husen.
nu kan telia riva sitt kreosot plockepin när dom vill, nu ska nummren porteras til sip lev bara sedan är det klart.

7

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

Wireless Status
4.1
PLMN:
24002
Passed
4.2
Service status:
Valid service
Passed
4.3
Roaming:
No
Passed
4.4
RSRP (dBm):
-109
Passed
4.5
RSRQ (dB):
-7
Passed
4.6
RSSI (dBm):
-89
Passed

ännu en router där statusen inte går att kopiera pga sunkig htmlkod :-)
hullerombuller med siffrorna.

/system/Diagnosis/system check
fås detta.
men när jag skulle kolla vidare så... inloggningen timeatut, så måste göra om allt igen....
s@t@ns j@vl... idioti !

8

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

) { if ("1" == itemValueList[1]) { itemList = [ "", diagnosis_wireless_status_plmn, diagnosis_wireless_status_service, diagnosis_wireless_status_rssi, diagnosis_wireless_status_rsrp, diagnosis_wireless_status_rsrq, diagnosis_wireless_status_roam ]; } else { itemList = [ "", diagnosis_wireless_status_plmn, diagnosis_wireless_status_service, diagnosis_wireless_status_rscp, diagnosis_wireless_status_ecio, diagnosis_wireless_status_rssi, diagnosis_wireless_status_roam ]; } 

i det kan man utläsa hur den plockar lite saker, filtrerar bara i js kan man tro..
hm... lite pillande så kan bli intressant :-) inte mycket sträng filtrering heller....

9

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

voIP drar 100kbit/s * 2 i trafik med denna router,
siemens drar mindre trafik.
så vid extremt låg bandbredd eller betalning per MB på mbb så är siemens dect med voip bättre.

10

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

labbat lite med hur den uppförsig i dåliga förhållanden, utan yttre antenner givetvis.

Jag tror att enhetens LTE antenner sitter på framsidan, dvs där indikeringen sitter då riktande av denna sida mot masten genererar en krafig hastighetsökning... lite bakvänt i mitt tycke...
Baksidan gav ca 2mbit/s och framsidan 10mbit/s på samma plats som har medvetet dålig signal :-)  för att kunna testa.
den är även skärmad från strösignaler från motsatt håll med testplaceringen, så b593s har inte rundstrålande interna antenner.
Hastigheten ner påverkas marginellt av hur den riktas, bara uppladdningshastigheten som blir lidande, eller så sitter ned-antennen på baksidan och upp-antennen på framsidan. ska prova lite mer med detta...
Kräver nog isärmontering.

rssi -83
rsrp -108
rsrq -10
gav
ookla n 15mbits /u 10mbits /pong 107ms
tptest n 18mbits /u 11mbits /pong 39ms

rsrp kunde vara -126 och över och fortfarande få skaplig hastighet, och funka med sip/voip.

11

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

På den tidigare modellen ingår antennerna i kretskorter, en vertikalt och en horisontellt. Men dr kan ju ha ändrat och det vore intressant att veta. De borde inte vara fram- bakkänsliga. Mysko.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

tycker det är mysko också, man borde bygga dom rundstrålande...

13

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

AVMs billighetsmodell 6842 är ännu värre med sina inbyggda antenner. Två likadana horisontellt placerade. En vertikalt gör åtminstone routern mindre beroende av hur den är vriden. Fast nu har jag kopplat u.fl till SMA pigtails direkt till radiokortet.

Den gamla B593 är extremt riktningskänslig på 2600 om signalen är svag. Mindre än tio grader avgör om det finns signal eller ej).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

räckvidd 6meter för wifi, ger -77db genom två väggar och det ger en prick på wifimätaren... nu är huawein riktad med ena kortsidan ditåt då, men iaf det krävs pga lte antennerna i den tex.
några rundstrålande lte och wifi antenner skulle nog inte skada.

en ganska stureplansaktig produkt.

lite småmissar, annars funkar den ok.

15

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

Se foto i post 61 iden här gamla tråden

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 47&p=3

Allt ligger i ett plan, kortets. AVM har åtminsstone tredimensionella antenner för wifi och DECT.

Vill man kan man koppla externa antenner direkt till PCI radiokortet via pigtail och strunta i allt krafs som Huawei lagt in om antennomkoppling osv. Där förloras nog flera dB. Tyvärr är lådan lite svår att öppna. Mycket plasthakar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

här är länken direkt dit
http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p27019

jag TROR att det är samma grundkort i dom, och bara modemkortet är bytt. då det är samma layout på allt, och huawei brukar ta billigaste vägen.
troligen funkar s fw i u efter modembyte... wink

filmade in i vent på övre sidan, och kan inte se någon skillnad, samma kontakter/kabel enligt bilden i länken.

det är möjligt att routern är extremt känslig för riktningen på lte 900ish, och jag därför fått resultaten, men har provat flera gånger med samma resultat.

17

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

Jag fick bra signal på tele2 2600 över nio km över vatten med routern en trappa upp i ett fönster. Vred jag fem grader hoppade den till 900. Ingen yttre antenn då. Så det gäller 2600 också. De inre antennerna ger bra signal på 2600 förutsatt att man kan rikta routern precis rätt. Och hur ofta kan man det? Man kan ju roa sig med att gör dämpningsfilter för 900 alt 2600 med koaxialkabel enligt de tips som kom nyligen och som jag lade upp i antenndelen av forumet.

OT: hur direktlänkar man till viss post? Tar det  i forumtråd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

lång klicka på datumet så kan du kopiera länken till post direkt, eller höger klicka om du har en wintendodator.

19

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

Framsidan ger högrehastighet om den riktas mot masten, då avser jag upp hastigheten.
riktat den typ någon grad i taget, tills jag fann optimala på båda sidor.
skiljer över 50% i hastighet på F och Baksidan.

yttre antenner är således ett måste.

20

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

Fotot visar baksidan av kretskortet, den sida SMa kontakterna sitter på. Så det är den andra sidan som vetter framåt. Ser du någon reflektor på antennkontaktsidan?  Det hela är konstigt. Vore kul om mn kunde öppna burken. Hittar ingen anvisning och jag vågar inte bända för mycket.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Huawei CPE-B593 mk2

den ena är vågrätt och den amdra logrätt på kretskortet,
lär knappast vara några komponenter på framsidan, mellan sitter led styrningen som jag tolkar bilden.
sedan är det skärmar på sidorna dvs jord på kortet.
framgår ej vart wifi hållertill men längstner på höger så sitter två testportar för hf, så troligen lär wifi vara där någonstans.

tycker inte f/b sidorna borde generera så stor skillnad ivf.


sedan sitter lte kortet löst i en sockel liknande msata osv
så byte av u kort till s kort borde skapa en s router, är sedan modulerna band begränsade eller är dt routern