51

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

Det är bara data till kunden som moduleras allt mer komplext genom att fler nivåer av amplitudsteg används (upp till 64QAM) om modemet rapporterar bra channel quality index, CQI. Referenssignalerna, som används för signalstyrkemätning, amplitudmoduleras inte. Om den inkommande signalen råkar ut för olinjär förstärkning pga distorsion eller intermodulation kan möjligen mostridig info rapporteras till masten. CQI är bra men Bit error rate dåligt, BER. Då bör resultatet bli en massa omsändningar när länken försöker ställa in sig i link adaptation proceduren. D

Mastantennerna är nedtiltade några grader för att avgränsa cellstorleken. Dessutom finns i dessa vertikala arrayantenner alltid vertikala sidolober. Sett till huvudloben ska maxintensitet inte föreligga i marknivå nära masten men om den nedre sidoloben är stark kan möjligen signalen bli så stark att modemet överstyrs inom ett visst område från masten.

Allt detta är bara måttligt informerade antaganden. Bra vore att kolla med någon telefon med dåliga antenner som galaxy S4 - eller att linda in mifin i folie.

Testa även upprepade ping (10-20 stycken)och se vad paketförlusten blir. Lätt köra i iNet app på iphone. Se kring posterna 75-77 i den här tråden om mifin.

http://www.mobilabredband.se/forum/topi … 3d-p2.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

52

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

plun skrev:
G-Man skrev:

Hjälp inte månglarna/butiqerna. Då blir det lättare att igenomlysa deras inprogrammerade säljsnack.
Var inne i helias butik, och dom visste inte vad ANT var för något :-)
mitt svar var bara, ja'ha...

Hehe.... jo! smile

Jag blev förvånad av carfaces berättelse att det även är kompletta idioter i Telenors butik i Uppsala. Ska besöka butiken och kolla!

I Gävle vet de en massa och är klart kommunicerbara, samma sak som Kjells folk i min stad.


Kan inte hålla med om att folk på Telenor i Gävle har koll, enligt dem var det ej möjlig att köpa ZTE MF93D utan abonnemang, så jag fick åka ned till Stockholm och köpa mitt exemplar där, där var det inga problem att köpa över disk i en av butikerna.


Kjell däremot är kunniga ute på Köpis.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

53

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

I telenorbutik vid Östermalmstorg ville de inte sälja utan abonnemang för de hade bara två inne. I telenor/bbb butiken på Sergelgatan i Sthlm hade de också bara två inne men kunde tänka sig att sälja utan abonnemang. Så vill man ha en utan abb får man gå runt och fråga. Det beror nog på vad krängarna tror sig kunna få ut av en kund.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

54

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

jonasolof skrev:

I telenorbutik vid Östermalmstorg ville de inte sälja utan abonnemang för de hade bara två inne. I telenor/bbb butiken på Sergelgatan i Sthlm hade de också bara två inne men kunde tänka sig att sälja utan abonnemang. Så vill man ha en utan abb får man gå runt och fråga. Det beror nog på vad krängarna tror sig kunna få ut av en kund.


Det var så jag fick göra, men det är dålig stil då den går att köpa utan abonnemang enligt Telenor, då bör det gälla även i butik om produkten finns i lager.

Några butiker försökte få mig att köpa en E589 istället.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

55

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

själv kunde jag inte få ett abonnemang utan att få med modem och då binda mig enligt telenor på gränby köpcentrum. Det gick fint hos bertil åhs att få ett abonnemang utan bindningstid från telenor.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

56

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

utan bindningstid får säljaren ingen kickback på totalkostnaden under bindningen...
vill nog tvingain kunden i bindningstid, gäller även andra operatörer.
om accept på bindning, kräv minst 5-10% rabatt på kostnaden.

57

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

Dagens tester: http://www.mobilabredband.se/forum/post57675.html

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776