1

Tråd: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

Hej!

Någon som känner till något sådant? Torde ju bli mer och mer intressant då folk både på landsbygden och i storstan i allt större utsträckning byter ut sina traditionella bredbandsbandslösningar mot 4G.

Jag har en Huawei B593, men jag vill knappast byta ut min nuvarande router, av flera anledningar, till den. Då den inte går att brygga, och ja det behövs med Tele2:s mjukvara, så tänkte jag att ett klassiskt modem för fast installation skulle ju vara perfekt.

Så vet ni av några LTE modem med ingångar för extern antenn samt RJ45 anslutning, bör stödja minst 100/Mbit/s som inte kostar skjortan? Så skulle det vara väldigt uppskattat om ni kunde länka till dessa, själv hittar jag mest "proffsprodukter" som kostar skjortan. Inte så mycket mer än 3000:- har jag någon lust att lägga, trevligast vore runt 1500-2000:- :-)

Alternativet är en bra router som går att brygga, tar gärna emot tips även där! :-)

Tack på förhand!

Mvh /Nicke

2

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

Hej
Väl mitt råd till dig är att köpa Netgear mbr1517 från träd Danmark eller köpa NETGEAR mbr1310 och köpa sierra trådlös modul MC7710 och installera den inne mbr1310 då du kommer att ha den bästa 4G-router.

3

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

Abdallahman: Tack för ditt svar, men jag vill egentligen bara ha ett modem, alternativt en 4G router som går att brygga.
Huset är rätt stort och byggt med en grund som en tysk bunker, så kör med en Asus RT-AC68U nu som router och två acesspunkter (alla med merlin fw) för att få bra wifi täckning. Då dessa har stöd för det mesta så drar jag mig för att byta ut routern. Har en hel del elektronik, IPkameror, nas m.m. och därför vill jag inte begränsa mig. :-)


http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1610456 den här kan ju var ett alternativ?
Netcomm 4G router 100w som går att brygga, så den endast agerar modem.

Men netgearen går kanske att brygga så jag är den som missförstod?

Tack för svar!

Mvh /Nicke

4

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

Dovadoroutrarna går att brygga och har RJ45 portar. Men frågan är vad du ansluter den till. Jag tror inte att B593 har någon WAN ingång. Men din asus router bör kunna utnyttja ett direktanslutet USB modem altetnativt använda WAN ingången mot en bryggad dovado Tiny med ett bra modem. B593 bör kunna anslutas på lan-sidan. Annars funkar mifin ZTE MF93D ansluten till asusrouterns usb-ingång med god fart (bättre än vanligt modem. Åtminstone på min Asus RT-N66U.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

Frågan är om de inte löst det med att koppla usb modem till din router.
Kika på http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p57586 och kolla med plun

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

6

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

pererikl skrev:

Frågan är om de inte löst det med att koppla usb modem till din router.
Kika på http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p57586 och kolla med plun

Kort så är det INTE löst med AC68, dd-wrt folket håller på och härdar sitt bygge (inget jag vill prova under "härdningen")

Gäller då en uppkoppling med en hastighet över cirkus 20 Mbits

För N66U så finns det en fungerande lösning mha Tomato-firmwaret men den är lite rå samt passar nog främst de på lite mer nördnivå.  Lösningen funkar sedan enbart med modem som använder cdc_ncm drivaren, Huawei E3276 som exempel.

Mer om detta i ASUS-delen av forumet.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

7 Senaste redigerad av Sam (2014-01-12 18:40:14)

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

niru01 skrev:

Jag har en Huawei B593, men jag vill knappast byta ut min nuvarande router, av flera anledningar, till den. Då den inte går att brygga, och ja det behövs med Tele2:s mjukvara, så tänkte jag att ett klassiskt modem för fast installation skulle ju vara perfekt.

Så vet ni av några LTE modem med ingångar för extern antenn samt RJ45 anslutning, bör stödja minst 100/Mbit/s som inte kostar skjortan? Så skulle det vara väldigt uppskattat om ni kunde länka till dessa, själv hittar jag mest "proffsprodukter" som kostar skjortan. Inte så mycket mer än 3000:- har jag någon lust att lägga, trevligast vore runt 1500-2000:- :-)

DOVADO PRO + Huawei E3276 (utan Hi-Link) = 150Mbits i routad/bryggad läge. PRO hittar du nu hos Kjell & Co. för 899kr (kampanj).

And here's the proof: www.youtube.com/dovado

Tack,

Sam / Team DOVADO

8

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

Asusroutrarna med org fw har en hastighetbegränsning om man direktansluter usb modem. Men det finns all anledning att tro att en bryggad Dovado Pro med ett E3276 modem ska ge full fart vid anslutning till asusroutern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av Jonny (2014-01-12 20:46:38)

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

jonasolof skrev:

Asusroutrarna med org fw har en hastighetbegränsning om man direktansluter usb modem. Men det finns all anledning att tro att en bryggad Dovado Pro med ett E3276 modem ska ge full fart vid anslutning till asusroutern.


har i dag gjort ett "case" till Asus angående detta med

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

10

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

Direkt modemanslutning till usb-porten ger inte bra fart, däremot verkar det funka med USb tethering. Jag använde en ZTE MF93D mifi tethered till Asus RT-N66U och märker ingen hastighetsbegränsning jämfört med vad jag får över wifi på 5 GHz direkt från mifin. Finessen är att man får god hjälpt med antenninställning eftersom mifin ger signaldata inklusive RSRP, RSRQ och SINR.

Sen har man en bra fickrouter för 3G 4G på res också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

jonasolof skrev:

Direkt modemanslutning till usb-porten ger inte bra fart.

Jo det ger mycket bra fart med rätt drivare, dvs upp till 150 Mbits

Det handlar om den här drivaren: cdc_ncm
http://www.usb.org/developers/devclass_docs/NCM10.zip

Sen är det just nu ett virvarr i världen och man kan ju fundera om någon är intresserad av att reda ut röran, med ASUS-Sverige har även jag diskuterat men jag förstår ASUS.  Kinabolagen med modem och operatörerna i maskopi för att få till en total röra av allting..

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

12

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

Bra att jag hade fel. Vilka modem funkar den drivaren med? Hur lägger du in drivaren i routern om man kör org fw?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

Tack för alla svar.

Jag har provat både AC68:an som tjänstgör som router i dagsläget. och 66:an som numera är accesspunkt. Fick ca 1/3 mot för Huawei B593, något bättre med en USB förlängningskabel, så jag kom bort en bit från modemet. Hade ingen aning om att det fanns bättre drivare, asus routrarna är bra enligt min mening, men rätt buggiga måste jag säga.

Har ju en Dovado pro men den är uthyrt till kund, tillsammans med modemet (ZTE MF880 4G) (Tror jag det heter, ettt tidigt Telia brandat som numera är upplåst) Modemet och sim får jag tillbaka i veckan snart men inte routern på någon månad.

Dock har jag fast lina också, vilket gjorde mig smått sugen att slå till på en brandvägg/router med lastbalansering,
kan verka onödigt men det är mer ur arbetssynpunkt, även om det tillför mycket nöje. ;-)

Då bryggar jag helt enkelt dovadon, jag får nöja med Huawein tills jag får tillbaka den. Att det skulle sluta gratis hade jag inte trott. :-)

Fördelen med denna installation är att maströret på kåken är modell grövre och går rakt ner i klädkammaren. Behöver nog max 3m kabel, ska bli kul att se hur det blir med antenn!

Mvh /Nicke

14

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

Det är fortfarande inte klart hur man får in den bättre drivrutinen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

Sant, men jag kommer använda dovadon bryggad. Så får blir det en AP av Asus:en. Men det vore ju onekligen intressant attt veta.
Men hur man ska få in endast en drivare är för mig en gåta.

Mvh /Nicke

16

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

dirvare till linux, måste kompileras in i systemet, dvs källkoden behövs.

Ungefär som att en windows dator skulle kräva: måste köpa en ny dator/windows för att nya 'musen' ska funka alls.

17

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

Jag vill bara klargöra att jag inte var ironisk! Du tar den via USB sticka mao?

Jaja, i vilket fall har jag glidigt väldigt o.t. nu. Men det blir en dovado pro, men vet inte vilket modem ännu, har vissa av modemen dubbla antenningångar?


Mvh /Nicke

18

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

E3276, E392, E398 har dubbla antenningångar bland huaweimodem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

3276 utan highlink, annars blir det dubbel nat.

20

Sv: 4G modem med RJ45 anslutning och uttag för externa antenner?

http://shop.proxicast.com/shopping/prox … outer.html

Smårolig pryl men dovadon känns ju betydligt bättre om man inte har platsbrist. :-)