1

Tråd: köpa modem

Hej!
Jag ska troligtvis köpa ett olåst Huawei E3276. Jag är inte så insatt i all teknik och alla termer än så därför passar jag på att fråga här.
Vad är FDD och TDD, skillnader?
Vad är hilink för något och när ska jag ha det?
Hur vet jag om modemet har hilink eller FDD och TDD?
Kan jag inte ha ett E3276 till alla operatörer i Sverige som har 4G? (om jag inte är nöjd och vill prova en annan).
Jag ska börja med att prova 3:s abonnemang obundet. Många frågor blev det men jag skulle vara väldigt tacksam för svar.

2

Sv: köpa modem

1 modulationstyp "språk"
2 snabbare anslutning, mindre drivrutiner, inbyggd dålig router - rek ej men funkar.
3 står i specifikationerna där det säljs.
4 vissa enstaka modeller stöder samtliga operatörer, dessa är svårfunna oftast då det tex är en modell av 30tal.
5 tre är den enda operatören som inte är kompatibel med de andra (förenklat) och behöver speciell modell för full funktion.

Kolla vilka master/operatörer du har i din omgivning, detta måste kollas innan köp av modem.

3

Sv: köpa modem

G-Mans 5 - lite förtydligande. Modemet du köper med stöd för TDD, kommer att fungera med Telia och 3 utan problem (E3276s-210 har stöd för de frekvenser Telia och 3 använder). Däremot kommer det att vara ganska begränsad funktionalitet med Telenor och Tele2. Ett E3276 från Telenor, Telenor eller Telia kommer att fungera med 3 också (alltså samma modell som de operatörerna säljer) - dock kan det bli lägre hastigheter med det än vad det skulle blivit med ett modem med stöd för TDD.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: köpa modem

Tack så mycket för svaren, det gör det lite lättare att välja modem.

5

Sv: köpa modem

Kruxet är att tele2 och telenor även använder 900 Mhz bandet för 4G genom den gemensamna operatören net4mobility.

En del modem har 4G på 900, andra TDD protokoll på 2600 vilket är vad Tre använder i större städer. Därför behöver man välja.

Det var den oförenklade komplexiteten som ändå inte är så stor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.