1

Tråd: 3g signalförstärkare

Hej på er, jag har köpt ett GSM-larm och har upptäckt att det inte får tillräcklig täckning här hemma,
tror ni denna pryl skulle fungera
http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi … 45682.html

eller är det bara skräp?

Har plockat isär larmet och det ser ut som att det är en hoprullad kabel som tjänstgör som antenn.

Eller finns det bättre sätt att få bättre signalstyrka, ska tillägga att vi har dålig täckning överlag i kåken.

2

Sv: 3g signalförstärkare

funkar GSM larmet verkligen på 3G? Ett GSM larm använder väl GSM? Förmodligen dessutom 900 MHz.

Vi brukar inte diskutera illegala repeatrar här för det finns inget allmänintresse av att enstaka brukare skaffar utrustning som kan störa mobilnäten för andra. 

Antennerna i GSM enheter är rent skräp och de blir sämre och sämre till följd av en ogrundad tro att täckning finns överallt. Ett exempel är fjärrstyrningsenheten för IVTs luftvärmepumpar. Jag hjälpte en granne med mottagningen genom att mäta upp var det fanns stabilast möjliga signal. Installatören berättade att IVT sänkt kraven av besparingsskäl så att det nu bara fanns en trådstump som antenn men frågen är vilken funktion trådstrumpen har.

Det finns dessutom två antenner i ett GSM larm, en för att ta emot signalerna från larmenheterna vilket sker på 432 Mhz eller på 868 beroende på kvalitet. I IVT fallet är trådstumpen förmodligen till för signalen till/från värmepumpen och samma kan vara med den hoprullade kabeln i GSM larmet. GSM antennen ingår förmodligen i det tryckta kretsarna som en lite större metallyta,

Bäst är att ansluta en riktantenn för 900 MHz GSM direkt till larmenheten. Då får man också in starkast möjliga signal till larmet och risken att tjuvar stör ut larmet med lätt tillgängliga störsändare minskar. Sätter man riktantennen högt upp ökar signalstyrkan och risken för att larmet störs ut minskar.

En bekant här i Belgien där jag bor byggde en villa på 740 kvm. Larminstallatören satte GSM larmet i VVS rummet mitt i bottenvåningen innanför flera tjocka väggar. Antennen var bara en kvartsvågsstump som satt direkt på larmenheten som i sin tur var monterad på en betongvägg som stod i riktningen mot närmaste mast en km bort. Jag varnade honom för att installationen vore lätt att störa ut och visade hur lätt man skaffar störsändare. Men han orkade inte ta in sådana nördsynpunkter. Tre veckor senare hade de inbrott och lamret hade störts ut. GSM larm är skit. Man ska över huvud taget undvika trådlös kommunikation i larmsystem, både internt och externt, såvida man inte har speciallösningar.

Den länkade repeatern har dessutom en rundstrålande antenn som yttre antenn. I många fall är det inte så dåliga signalstyrkor från masterna i närheten. Problemet kan vara att en mobil eller GSM enhet hela tiden byter vilken cell den ansluter till, detta även om mobilenheten står still. Repeatern förstärker då alla signaler likadant och mobilen blir fortsatt förvirrad men på en högre signalnivå. Det är därför som det är bäst att använda en riktantenn mot den mast som har den bästa placeringen.

Jag använder en Alcatel one touch star telefon (android) för att mäta med appen GSM signal monitoring. Den telefonen visar alla operatörens hörbara GSM-celler samtidigt.Då ser man vilken man ska satsa på. Var den står hittar man med tjänsten lociloci. Så metodiskt jobbar inga installatörer av konsumentutrustning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av Mattahari (2013-12-21 19:07:38)

Sv: 3g signalförstärkare

Ok, visste inte att det var olagliga prylar.
Det är förstås GSM larmet går på (det finns sånna för det med på samma sida, blev lite fel länkat bara)

http://forumbilder.se/CGEI8/988821-10152120853538331-1170747609-n.jpg
Så här ser självaste larmet ut, skulle då tro att det är den raka kabel som går ut i övre delem av larmet som är "antenn" för GSM-delen, vad jag kan se så är det bara en enledarkabel, skulle det gå att mecka dit någon bättre antenn tror ni?
Har väl hyffsade kunskaper att löda så det ska jag nog kunna lösa.

4

Sv: 3g signalförstärkare

Tråden kan lika gärna vara för radioförbindelsen till larmenheterna.  det går inte att se kretskortet tillräckligt bra på fotot. Dessutom kan antennen sitta på andra sidan av kortet. Det bör gå att löda på en koaxialkabel för antenn om man bara hittar var. Det har redan gjorts för modem som saknat anslutning för extern antenn.

För repeatrar måste man numera  söka tillstånd från operatör - men inte längre från PTS -  och de kommer att fråga vilken repeater det är. En opövad direktimport från Kina lär knappast godkännas. Även USA har numera stränga krav för repeatrar pga mänger med problem i näten med felaktigt konstruerade eller installerade repeatrar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: 3g signalförstärkare

Tog en närmare bild och det står "ANT" där kabeln är fastlödd, finns det någon universalantenn man skulle kuna prova att löda dit eller har du/ni några andra tips?
http://forumbilder.se/CGEOA/modermodem2.jpg

6

Sv: 3g signalförstärkare

Testade lite mer och det är nog som du sa Jonas, den ena antennen är för mottagning och den andra för sändning.
Hittade en till "Ant" markering på kortet och provade att hålla mot en koax-kabel som jag skalat lite och vips så fick jag mottagning, se markering bild.
Tror ni det hjäper att löda dit en GSM-antenn med tillhörande kabel eller finns det någon bättre/billigare lösning?
http://forumbilder.se/CGEOC/20131223-162223.jpg

7

Sv: 3g signalförstärkare

Båda antennerna sänder och tar emot. Tråden är troligtvis för förbindelsen med larmenheterna. Lossa tråden och se om du fortfarande har GSM signal.

Markeringen är högst troligen vid GSM-antennen och du bör kunna löda dit en antennkabel. Problemet är att du behöver hitta en jordpunkt också för koaxialkabelns skärm. Pröva först med en rundstrålande antenn för den är inte kortsluten för likström. Det är inte slingan på kortet heller så vitt man ser. Skrapa av förbindelsen med antennen på kortet. Om experimentet inte går bra löder du bara över kapstället.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: 3g signalförstärkare

Jag far prova art löda lite, I överkant på bilden finns en punkt märkt Gnd, den borde väl fungera?
Tack for hjälpen.

9

Sv: 3g signalförstärkare

Chippet SIM 900 från vilket det går en ledning till antennen är både för GSM och 3G, se

http://wm.sim.com/producten.aspx?id=1019

Således är det säkert att antennen på kretskortet är till för både GSM och 3G. Vad som är bäst beror på signalstyrka.

För att hitta en jordpunkt kan du mäta från chippets kapsel och se var du har noll motstånd. Du bör ha en jordpunkt nära antennen på kretskortet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: 3g signalförstärkare

Det är det perforerade kretskortsmönstret som är jord.
Batterihållaren är bra som lödstöd. Ger mek-stadga till en koax-kabel. Skrapa bort lite av färgen så att det även går sätta en lödd kabeljord nära antennledaren. Anslut centerledare till punkt precis till vänster om kondensatorn som är i serie med antennen.
Skär av ledaren bortanför koaxkabelns anslutning, annars hänger gamla antennen kvar som dödvikt.
Befintliga antennen är det stora snurr mönstret samt de bägge sidoledarna.
Lite finare uttryckt är det en multibands antenn med två passiva resonatorer. Resonatorerna använder man för att hjälpa upp bandbredden på befintlig antenn.

Det finns även utrymme på kretskortet för ett matchningsnät, men då man lämnat komponetplatserna tomma saknade man säkerligen möjlighet att mäta upp antenn och radio-impedanser, så tillverkaren har antagligen inte en aning om ifall antennen presterar vettigt.
Då omvärldsförbindelsen är en huvud-funktion i denna produkten får man nog anse att tillverkare är oseriös.

11

Sv: 3g signalförstärkare

Tack för analysen av antennfunktionen.

Det verkar tyvärr vara en trend idag att man säljer GSM-teknik inkl. smartphones med otillräcklig antennfunktion. Tänk om man sålde bilar som fungerade för åttio procent av kunderna men inte för reten. Den danska undersökningen av mobilers mottagning är klar och länkas i egen tråd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: 3g signalförstärkare

Larmet var inte det dyraste på marknaden om vi säger så, jag fick tag på en rundstrålande antenn.
Har lödit dit den och nu funkar larmet :-)
Tackar för hjälpen.

13

Sv: 3g signalförstärkare

Kul att det funkade. Får vi se ett foto? vilken antenn använder du och hur stor skillnad i signalstyrka blev det?

en fråga till E Kafeman: Om man nu av någon anledning inte vill göra ingrepp på kortet utan istället vill påföra signalen "induktivt", hur beräknar man då en platt spole för 900 MHz?

Vilket är bäst om man ska koppla en antennsignal till en GSM-antenn utan direktanslutning? Är det en induktiv spole eller en liten avstämd antenn? Nu kommer avstämda antenner att påverka varandra så att de förmodligen blir snedstämda men den effekten bör uppträda även med s.k. induktiv koppling.

Frågan är aktuell för mig eftersom jag gärna skulle vilka påföra antennsignal till Nokia Lumia 920 som har antennerna enligt bild i länken:

http://allaboutwindowsphone.com/flow/it … C_cert.php

det finns tätt åtsmitande skal för 920 på vilka man kan montera något som kan föra över signal till interna antenner. Man kan ha olika skal för  olika frekvenser. Jag har redan flera skal men har inte klurat ut överföringen lämpligen bör designas. På Cebit träffade jag koreaner som har små mylarmonterade antenner men svårigheten är anpassningen.

Vitsen med lumia 920 (om man undvikit att uppgradera fw) är att man kan läsa av LTE signaler inkl alla intra och inter frequency neighbor cells inklusive PCI, RSSI, RSRP och RSRQ. Band anges med EARFCN. Således utmäkt för att få grepp om interferenssituationen. Dial ##3282 så kommer man in i field test menyn. Det går även att låsa på 4G (men inte på band).

Vidare är infon från Nokia USA om 920 lite märklig med tanke på hur antennerna faktiskt sitter

http://www.nokia.com/us-en/support/prod … A963DC06BA

Men antennskissen från FCC rör Global 920 och det är möjligt att den amerikanska är annorlunda.

PS Lumia 925 verkar ha en helt annorlunda antennkonstruktion med en yttre alumniumgrej på kanten. Det kan vara en dödhandseffekt à la iphone 4.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: 3g signalförstärkare

Bild på lödningen vill du nog inte se smile
Jag plockade av en antenn från en skrotad mercedes-taxi, antennen var typ 1 dm hög, måtte upp den så den inte var kortslutande.
Jag lödde dit ledaren från antennen till den punkt som är markerat på bilden nedan och jordflätan på den punkten i ovankant på bilden (strax ovan för SIM-kretsen).
Beträffande signalstyrkan så vet jag inte, larmet har ingen direkt stapel för signalstyrkan mer än att det blinkar fort när det försöker hitta nät och sakta när det har uppkoppling.

http://forumbilder.se/CGEOC/20131223-162223.jpg

15

Sv: 3g signalförstärkare

En en dm hög antenn från en skrotad taxi riskerar att vara allt annat än för 900 MHz. Kopplade du bort befintlig antenn som rekommenderat?

Clas Ohlson eller Kjelle har nog billiga rundstrålande små magnetfotsantenner för GSM.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: 3g signalförstärkare

De flesta sk. skal med inbyggd indirekt antennkoppling med egentlig funktion är baserade på en princip som jag nog rätt ogenerat tar till mej en rejäl del av äran att ha hittat på. Konstruktionen bygger på att avstämma antennen mha av jordplanet för minsta reflektionsförluster.Materialet är oftast utfört som semi-flexibelt  kretskortsmönster och mönstret måste avpassas individuellt för varje telefon-modell. Tranmissionsförlusten ligger på ca 6 dB.
Pickup-spolar och liknande fungerar betydligt sämre, även om det finns sådant också på marknaden. Då kan det vara bättre att använda ett trådat headset och snurra en del av sladden några varv runt telefonen. På fullt allvar! Resultatet kan bli rätt hyggligt men det går åt lite systematisk test för att hitta bästa kabel-position. iPhone3-5 är synnerligen lätta att göra detta på.
En passiv bilhållare som togs fram på uppdrag av Nokia, via det företag jag en gång jobbade för:
Nokia kopplare
Detta är en bilhållare sedd utan bakstycke. Har ramat in koppar-ytorna. Blå ram är jodplanet. Utförandet med sina små krökningar är högst medvetna. Grön ram är kopplare till interna antennen. Det är en besvärlig balansgång, då för hög koppling leder till sämre verkningsgrad så mönstret är inte nödvändigtvis en spegling av i telefonen befintlig antenns mekaniska utförande.

17

Sv: 3g signalförstärkare

Intressant men bad news. Inser att det är hart när ogörligt att få till en sådan antennkoppling utan utrustning och kunskap för design och testning.

Om vi antar att en modern mottagarens känslighet för GSM 900 mätt vid testkontakten ligger på -110 dBm vilket är normalt enligt det danska mobiltestet så  tappar den interna antennen enligt testet vanligen hela 6 dB. Kopplingen enligt bild tappar ytterligare 6 dB. Då är vi nere på -98 dBm som minimikrav på fältstyrka. En rundstrålande antenn förstärker i bästa fall ca 6 dB. Då är man på -104 dBm. Kan den yttre antennen placeras högt och utomhus bör man - utan hänsyn tagen till kabelförluster - komma tillbaka till ca -110 dBm.

Så skillnaden mellan enbart mobilen vid 104 dBm och direktkopplad extern antenn som slipper 6 dB antennförlust och får 6 dB genom bättre placering och har 6 dBi gain ger 18 dB (64 ggr starkare) vilket vore en enorm förbättring. Kan man sedan klämma dit en yagi som ACY15 som ger 14 dBi har man vunnit ytterligare 8 dB. Fast här har jag förmodligen underskattat dämpningen av hus, även tant Agdas stuga.

Mina vinterinnanfönster med enkelt energiglas på landet dämpar 15 dB när jag mätt på 800 MHz. 2 mm gammalt blåst glas dämpar högst ett par dB. Jag vet inte vad man anger som norm i skillnad mellan utomhus och inomhus men jag gissar runt 15 dB i förlust. Vad 15 dB gör i täckning kan man i så fall se på Bredbandsbolagets täckningskarta där man kan välja utomhus eller inomhus.

Modemantenner är också krympta och inklämda med diverse närfältseffekter som följd men de torde i alla fall ha mindre förluster än mobilantenner. Vad kan man gissa på som prestanda; ca -3 dBi i bästa riktning?

.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: 3g signalförstärkare

Tranmissionsförlust som jag angav var beställarens min-krav, så jämt över de olika banden ligger den kanske något över.
Tanken med bilhållaren är att den ska leda till en yttre kolinjär antenn med 5-6 dB gain och ge i stort samma prestanda när telefonen är i mobilhållaren som när den är utanför bilen.
En modern bil kan vara rätt så RF-tät så någon form av yttre anslutning kan krävas för att få dräglig förbindelse.
Samma sak gäller vissa moderna tåg, liksom hus med metall-beläggning på fönsterglaset.
Vill man vara lite modig och dissikera, så finns i många mobiltelefoner anslutning för yttre antenn i form av UFL-kontakt eller liknande på PCB.
Den är avsesdd för test i produktion, men lämnas ofta kvar. För Lumian sitter GSM-antennen i botten på telefonen men är ansluten via en hemsnickrad transmissionsledare till radio. Yttre koppling till antennen är inte enkel att få effektiv men man kan prova att göra ett förenklat mönster som till bilhållaren, fast uppochnervänt. Det är en ej destruktivt test så misslyckas det har man åtminstone inte spolierat garantin på telefonen.

19

Sv: 3g signalförstärkare

Vitsen för min del med att använda lumian vore att kunna vrida en antenn och se hur inbördes RSRP ändras mellan  grannceller på 4G 900. För de andra FDD banden kan jag använda AVM6840 nätöversikt för detta.

Men det är inte tillräckligt viktigt. Dessutom går det att koppla externa antenner med speciallösningar till samsung och xperiatelefoner fast de visar inte grannceller på LTE

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: 3g signalförstärkare

Ang appen GSM signal monitoring och Lociloci.

Jag kan endast se det nät jag själv är uppkopplad på (mitt i stan)
På första skärmen står "Neighboring cells: There is no data...
På nästa skärm ser jag signalstyrkan antar jag, men diagrammet har så liten text att det är oläsbart.
Samma minimala text även under Stats.
Under settings står det att man ska importera en "CLF" fil, vad är det, hur importerar jag den,  och var hittar jag den ?

Lociloci kostar 39Kr/mån, finns det inget bättre alternativ ?

21

Sv: 3g signalförstärkare

Du kan bara se neighboring cell om din telefons radioenhet släpper ifrån sig den infon till appen. Den enda android som jag vet gör det är Alcatel One touch star. Förmodligen gör alla alcatel androider det. Jag vet att samsungs api inte ger info om grannceller.

Celler från andra nät kan du aldrig se i en smartphone med Qualcomm chip. Måste vara AVM router för det, helst tysk 6840 med senaste firmware där de förbättrat nätöversikten enlig uppgift.

GSM signal monitoring går bra att läsa på mina alcatel och samsungs även om texten är mycket liten.

Kommer att leta på MWC i Barcelona i februari efter telefoner som kan visa grannceller på LTE och dessutom går att låsa på band.

Något bättre än lociloci känner jag inte till.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.