1

Tråd: 3G/4G Repeaters, erfarenheter ?

Jag har följande problemscenario:
Hus på landet där mobilsignalen ligger skymd av ett berg.
Vill ha bra 4G signal på både mobil och mobilt bredband med två olika operatörer (tele2 och Telia)

Jag har tittat på om inte en repeaterlösning kan vara bäst för min del.
Dock är problemet att de repeaters som säljs och godkänns av PTS bara kan anvämdas för en operatör i taget.

Har tex tittat på dessa som marknadsförs av induhome:
http://goo.gl/T9YhJd

Tips på alternativ !!??

De säger på sin hemsida att PTS alltid godkänner repeaters med singleband.
Problemet för min del blir ju då att jag måste välja operatör för antingen mitt mobila bredband eller mobiltel.
Det får jag bestämma mig för innan ev beställning....
Så här söker man godkännande (PTS): http://goo.gl/wI401R

Sedan finns det givetvis möjligheten att köpa en multibands repeater på import.
Man ska vara medveten om att den förmodligen inte blir godkänd, dvs olaglig att använda.

Man hur tar man reda på vilka frekvenser som används av rep operatör och på den aktuella platsen ?

2

Sv: 3G/4G Repeaters, erfarenheter ?

Finns det över huvudtaget 4G repeaters?

Du får ingen hjälp av mig för det du vill göra är tekniskt ytterst olämpligt. Hur ska du ställa in förstärkningen på en 4G repeater så att den inte självsvänger?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av pcpro (2014-01-09 14:29:53)

Sv: 3G/4G Repeaters, erfarenheter ?

Vet inte, men de skriver här http://www.induohome.com/telefoni-fax-v … ntenn.html
att den ska fungera med 4G, inte vet jag ...

Ang självsvängning vet jag ingenting, jag är ingen tekniker vad det gäller radioteknik.

Jag vill bara hitta en lösning för mitt problem.

4

Sv: 3G/4G Repeaters, erfarenheter ?

Induo hänvisar till produktinfo på engelska. Av denna framgår att repeatern fungerar på 900 MHz enbart. PÅ det bandet finns GSM från alla, 3G från Tre och en del 4G från telenor och Tele2. Telias 4G ligger på 800 bandet liksom Tres och en del av Tele2s och Telenors. Den repeatern kommer inte att fungera med Telia 4G och det är inte säkert att den fungerar med tele2 4G. Dessutom är den låst till en operatörs avsnitt av 900 bandet så det kommer inte att fungera med  både Telia och tele2 i alla fall.

Repeatern ska användas med extern antenn och är förmodligen bra i sig, t ex för att ta emot 900 GSM eller 3G.

Problemet är att du vill ha 4G till både telefon och router hemma. Låt istället telefonen få data över wifi från router. Köp en lämplig router, ge den en extern antenn för rätt 4G band. Köp sedan en repeater från Induo för den GSM operatör du behöver bättre täckning med. Begär tillstånd från operatören.

Induos repeatrar ska vara självreglerande så att de inte kan oscillera och störa nätet. Kraftigare repeatrar behöver man instrument och kunskap för att ställa in rätt. Upplysningsvis så är det belagt med stränga straff i t ex Australien att använda repeatrar i digitala nät, detta för att få follk att låta bli att fippla med repeatrar som kan störa ut nätet. Telstra har en intressant variant där en enhet med yttre antenn tar emot samtalen utifrån och förbinder till GSM telefonen med Bluetooth från en enhet placerad inomhus. Smart, men finns tyvärr inte i Europa. Eftersom radiosignalen inte förstärks och återutsänds finns ingen risk för självsvängning. Till yttermera visso är varje enhet registrerad hos operatören och kan fjärrstyras av operatören om den skulle trassla.

Det finns i princip aldrig någon anledning att köra repeater för 4G eftersom 4G bara är datakommunikation och kan köras över router och wifi/lan. Det är routern som ska ha en bra yttre antenn.

Har man dessutom dålig GSM täckning kan det behövas en GSM repeater, vanligen för 900 bandet.
Folk som inte har 4G än köper ibland 3G repeatrar och använder 3G data och 3G telefoni. Induo säljer sådana också. Det kräver dock att alla som vill ringa hemifrån har 3G telefoner. Dessa har sällan bra mottagning. Ju smartare desto dummare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: 3G/4G Repeaters, erfarenheter ?

Jag får väl helt enkelt sätta min 4G router uppe på berget i en låda och dra ner en LAN-kabel till huset (eller köra wifi)...

6

Sv: 3G/4G Repeaters, erfarenheter ?

Hur skulle en repeater kunnat fungera under de omständigheterna?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: 3G/4G Repeaters, erfarenheter ?

Utan repeater givetvis, jag har ju hyfsad signal på berget.

8

Sv: 3G/4G Repeaters, erfarenheter ?

Ja men om routern behöver stå på berget, hur skulle du då sätta upp en 4G repeater? Antennkabel ned till huset hade gett stora förluster. Router och repeater behöver samma signalnivå in för god verkan.

En variant vi fått beskriven var 4G router på hög punkt och sedan Ubiquity länk på 5 GHz ned tlll en accesspunkt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: 3G/4G Repeaters, erfarenheter ?

Ja, men eftersom svaren jag fått säger att det inte fungerar så får jag titta på alternativ lösning UTAN repeater.
Och de var det jag skrev här ovanför, att flytta ROUTERN till en plats där jag har hyfsad signal, uppe på berget.
Sedan får jag antingen dra en vanlig LAN-kabel från routern till stugan, eller använda WIFI.

Detta får jag givetvis ingen bättre 3G/4G signal av, men jag får Internet.
Sedan får jag sätta en trådlös accesspunkt i stugan för WIFI och använda någon app för att ringa, tex Skype.

10

Sv: 3G/4G Repeaters, erfarenheter ?

Hur långt är det emellan?

Även om det inte finns någon 3G eller 4G signal vid huset kan det mycket väl finnas GSM signal från andra master och då kan en repeater för önskad telefonioperatör funka. Om du testar med en GSM telefon i så bra lägen som möjligt och får något enstaka streck på telefonen så kan en GSM riktantenn ansluten till repeater ge en riktigt bra signal som duger att återsända i huset. Men för att en repeater ska funka bra behöver den en god insignal. Det är lätt att hitta riktantenner som ger 15dBi förstärkning på 900 MHz och som då kan mata en repeater. Det är en mycket stor skillnad på den signalstyrka man får med en riktantenn på 15dBi och en mobiltelefon vars antenn ger negativ förstärkning -4 till -6 dBi. Dessutm ger riktantennens bättre läge yttrligare bättre signal om den t ex sitter på taket. Så även en signal som knappt finns på mobilen kan funka utmärkt med riktantenn och repeater. 

Annars kan en fast GSM vara användbar. Kjell & Co säljer en robust grej för ca 1200 kr som har anslutning för yttre antenn. det är möjligt att det går att ansluta decttelefoner till den.

Får du igång 4G med t ex telia finns det routrar som funkar mycket bra med VoIP. Till min favorit AVM6840 kan man ansluta dels analog telefon plus decttelefoner (inbyggd dectbas i routern, AVM har egna decttelefoner) samt köra voip över wifi från smartphones. Aber - om routern ska stå på berget funkar inte dect från routern.

Lankabel är lite tveksamt ur åsksynpunkt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: 3G/4G Repeaters, erfarenheter ?

Det kan vara kanske 75-150 meter, har inte mätt upp det.

Har du länk till Kjells robusta grej för 1200 Kr ?

Jag har redan en Dovado 4GR med 4G modemet, tänkte använda den på berget då.
Men jag förstår att AVM är bättre  smile

12

Sv: 3G/4G Repeaters, erfarenheter ?

1499 var det

http://www.kjell.com/sortiment/telefoni … 160-p55611

Manual

http://www.kjell.com/.mvc/Document/File … 2c0177f480

Det där om anslutning till dect var fel. Finns andra som kan men de har idiotiskt nog ingen möjlighet till yttre antenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: 3G/4G Repeaters, erfarenheter ?

Vilken router du har på berget spelar mindre roll då den bara har till uppgift att länka ned över wifi eller lankabel. Är avståndet så långt behövs riktantenner om wifi används. Du kan också köra ethernet över elsladden med homepluggs.

Nere i huset kan en wifirouter ansluten till riktantenn användas. Det finns routrar förberedda för voip och dect till vilka de inre antennkontakterna kan bytas så att riktantenn kan anslutas. Men för dem jag känner till behöver man kunna läsa tyska.

Situationer liknande din där bredband skulle kunna länkas ned har diskuterats här i flera omgångar tidigare. Det är många delproblem. Åska. Strömförsörjning. Hur få ned signalen. Vad slags voip. Dessutom telefoni över wifi eller dect eller analoga.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: 3G/4G Repeaters, erfarenheter ?

Ja, det är många problem med en sådan installation.
Visst kan de lösas, men det är rätt omständigt.

Eventuellt kan jag få ADSL dit, men senast jag kollade var stationen full...
Dessutom, tar Telia fullt pris, även om man endast vill ha Internet (utan analog telefoni).
När man bara bor där 3-4 månader  om ens det (sommarstuga) är det lite onödiga pengar kan jag tycka.

15

Sv: 3G/4G Repeaters, erfarenheter ?

PÅ Öland där jag håller till  somrarna kostar det 28000 att ansluta fast lina till ett teleskåp även om anslutningskabeln ligger i marken intill. Vet flera som fått det chockartade beskedet. Då återstår endast mobilt bredband.

Din eventuella installation med router på berget består av ett antal steg som i sig inte är så komplexa. Först bör du veta att det finns en bra 4G signal där uppe. Hur får du dit ström?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: 3G/4G Repeaters, erfarenheter ?

Behövs ju bara en 12v svagströmskabel och en nätverkskabel,  ev bara nätverkskabeln om jag använder ett par trådar i den.
Vet dock inget om hur man räknar ut förluster i kabel och således inte vilken area jag behöver på matningen av ström.

17

Sv: 3G/4G Repeaters, erfarenheter ?

Bäst med 48 volt via POE (power ove ethernet adapter). det finns fyra lediga ledare i lankabeln. Spänningsfallet blir för stort med 12 volt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: 3G/4G Repeaters, erfarenheter ?

jonasolof skrev:

Bäst med 48 volt via POE (power ove ethernet adapter). det finns fyra lediga ledare i lankabeln. Spänningsfallet blir för stort med 12 volt.

Tips på hårdvara att köpa för en sån lösning?