26 Senaste redigerad av loskings (2013-12-14 15:49:22)

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Vispen74 skrev:

Någon som testat detta i ett modem eller router?


Ja, testat i både laptop med sim-plats (lenovo) samt ett Nokia 3G modem - funkar bra.

Har ännu inte testat ihop med dovado-tiny eller i min asus router.

Vore intressant att aktivera funktionen "dual wan" i asus routern (som är kopplad till tinyn) och köra wifog som failover eller loadbalancing big_smile

27

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

någon som provat med SIP(VOIp) ?

28

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

G-Man skrev:

någon som provat med SIP(VOIp) ?

Inte provat men eftersom Wifog själva rekommenderar alla möjliga gratistjänster så borde det funka.
http://wifog.com/gratisskolan-fp/

29 Senaste redigerad av fidde/blge (2013-12-14 19:13:25)

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

svenix skrev:

Idag kom SIM-kortet från Wifog.
Så fort jag satte det i plattan och började surfa så blev jag omdirigerad till en Wifog-sida där jag fick fylla i en del uppgifter för att registrera kortet. Sedan visades två reklamfilmer och efter det var det fritt att surfa.

Systemet verkar bygga på att man har två "potter". Dels en datapott på 100MB dels en tidspott på två timmar. Om någon av dem går ner till noll så kan man inte surfa längre utan får "ladda upp" potterna igen genom att titta på två nya reklamfilmer. Man kan titta i förväg innan potten gått ner till noll men då fylls datapotten bara upp till 100MB även om den stod på 95 innan.

I stort sett funkar tekniken rätt smidigt tycker jag, trots att jag läst om överbelastade servrar p.g.a. stor anstormning så funkade det OK när jag testade.

Jag vet inte om jag skulle vilja ha så här jämt. 100MB gör man trots allt av med ganska fort. Men som extra-kort att ha vid resor eller så så är det helt OK tycker jag.


Måste man själv trycka igång reklamen när dessa 100MB eller 2h har gått åt för att kunna fortsätta surfa? Eller fungerar det lika som Joors att reklamen spelas upp automatiskt?

30

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Inväntar mitt sim fortfarande. De lär väll ligga i lådan när man kommer hem från semestern.
Fick mailet om att deras mailserver rasade av anstormningen, troligen därför jag fick mailet via mailshimp leverantören istället.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

31

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Ja, du måste själv trycka igång reklamen efter vad som uppnås först av 100MB eller 2h.
Sedan igår kväll får jag dock bara 20MB och 14 minuter hur mycket reklam jag än tittar på - det är väldigt lite och störande!

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

32

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Hur kollar man på reklamen? Via app eller via webbsida eller kan du beskriva mer?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

33 Senaste redigerad av jerjo2 (2013-12-14 20:15:17)

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Andreas skrev:

Hur kollar man på reklamen? Via app eller via webbsida eller kan du beskriva mer?

Har bara testat SIM-kortet i Android: Det är valfritt om du vill titta på reklamen via webbläsare eller app. Fördelen med appen är att du ser hur mycket data/tid du har tillgängligt.
Det var så jag upptäckte att det bara blev 20MB/14min.

EDIT: Några länkar
http://techblogofsweden.blogspot.se/201 … nuter.html
http://techblogofsweden.blogspot.se/201 … verat.html

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

34 Senaste redigerad av idgforum (2013-12-14 21:16:00)

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Ingen idé. Surfa 200 Mb och sedan se reklamfilm i mobilen/surfplattan eventuellt kanske det går i datorn, surfa 200 Mb, kolla på reklam osv. Men det går nog, kan testa senare. Man ska nog undvika reklamtunga sidor som idg.se eller aftonbladet.se eller gå till mobilsidorna.

35

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

jerjo2 skrev:

Sedan igår kväll får jag dock bara 20MB och 14 minuter hur mycket reklam jag än tittar på - det är väldigt lite och störande!

Jag råkade också ut för det där en gång. Då väntade jag aldrig på den gula sidan efter reklamen som säger nåt i stil med: "Du kan nu fortsätta att surfa på internet."

Nästa gång väntade jag noga ut den rutan och då fick jag 100MB/2tim.

För mig tar det ibland ganska lång tid att vänta på reklamfilmerna och skyltarna som kommer efter reklamen. Vet inte om det beror på att min platta är slö (Huawei Mediapad) eller att Wifog:s servrar är överbelastade. Ev. har jag också lite dålig 3G mottagning (ett streck).

Så att titta på 30sek reklam kan ta 3-4 minuter och då känns det ganska segt.

36 Senaste redigerad av idgforum (2013-12-15 20:45:01)

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Gav upp abonnemanget på min Samsum Galaxy  S (1). Den  orkar inte driva reklamen så satte i simkortet i usb-modem och in i min Asus TF-300T istället. Den orkar! Fungerar rätt okej fast man märker att man är nerprioterad i trafiken.

Äntligen fick jag nytta av att rootat plattan smat installerat usb dongel handler (programmet heter något annan i stil med modem UTMS Handler).

37

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Fick Wifog idag!

Det var inga större bekymmer att få igång det på ett USB-modem. Jag angav data.tre.se som APN. Det fungerar betydligt snabbare än Foggmobile kan tilläggas!

Har man adblock, flashblock och Privoxy inkopplat så minskar mängden data när jag surfar. Det tar lite längre tid att nå 100 MB på detta vis!

38 Senaste redigerad av idgforum (2013-12-29 20:09:12)

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Fungerar utmärkt att Internetdela med smile Rootad Samsung Galaxy S3

39

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Beställde några abb idag.
Om bara farterna håller någorlunda kvallite så passar dom här abben utmärkt isf ungarnas 69 kr. abb.
Kommer även att prova ett abb i min galaxy tab som går som gps i bilen mest.
Verkar vara ett rejält tryck på abben fick autosvar om lev. mitten januari.

40

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Måste säga att Wifog fungerar till och med sämre än förväntat. Om jag kollar en enda webbsida och sedan kopplar ner och väntar i två timmar då måste jag, nästa gång jag försöker se en webbsida, se ytterligare två reklamfilmer. Och filmerna tar inte några 15-30 sekunder, snarare ca två minuter. Men värst är alltså att tiden mellan reklamen inte är "effektiv" surftid utan alltså realtid. Vilket i praktiken innebär att man tvingas kika på två minuter reklam varje gång man skall använda internet. Det gör Wifog, i mina ögon, nästan meningslöst.

41

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Skulle ju vara bättre om man kunde se hela dagens reklam i ett svep och sen få surfa fritt resten av dagen.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

42

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Beställt och fick bekräftelse den 10e december att det skulle dyka upp efter en vecka, men inte dykt upp nått så antar att posten har ätit upp det.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

43

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Jag har mejlat support, så får vi höra vad de säger. Känslan jag fick, när jag läste om Wifog första gången, var att det skulle vara två timmar effektiv tid. Men kanske förutsatte jag bara att det skulle vara så.

44

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Job skrev:

Måste säga att Wifog fungerar till och med sämre än förväntat. Om jag kollar en enda webbsida och sedan kopplar ner och väntar i två timmar då måste jag, nästa gång jag försöker se en webbsida, se ytterligare två reklamfilmer. Och filmerna tar inte några 15-30 sekunder, snarare ca två minuter. Men värst är alltså att tiden mellan reklamen inte är "effektiv" surftid utan alltså realtid. Vilket i praktiken innebär att man tvingas kika på två minuter reklam varje gång man skall använda internet. Det gör Wifog, i mina ögon, nästan meningslöst.

Jag håller med!
Den där två-timmars timern är jättejobbig och har i princip lett till att jag inte använder Wifog. Jag skulle kunna acceptera att titta på reklam för att sedan kunna surfa 100MB. Men om jag då sprider ut mina MB över dygnet som jag normalt gör. D.v.s. kollar mail nån gång ibland, surfar till nån sida för att kolla något m.m. så leder det nästan alltid till att två-timmars timern har löpt ut mellan gångerna och jag tvingas titta på reklam VARJE GÅNG. Även om jag bara ska använda ett par MB.

Sedan är det också precis som du säger att den effektiva tiden för att titta på 30 sek. reklam är 3-4 minuter beroende på att det tar tid för filmerna att laddas, att Wifog systemet är segt m.m.

Så jag tror en bra idé kommer att dö p.g.a. den helt onödiga två-timmars timern tyvärr... sad

45

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Jo, just kombinationen av att det är två timmar realtid och att det tar två minuter eller mer för att se reklamen gör det hela i praktiken för besvärligt att använda. Om supporten bekräftar att det är så här det är tänkt att fungera, blir det att gå tillbaka till Fogg.

46

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Job skrev:

Jo, just kombinationen av att det är två timmar realtid och att det tar två minuter eller mer för att se reklamen gör det hela i praktiken för besvärligt att använda. Om supporten bekräftar att det är så här det är tänkt att fungera, blir det att gå tillbaka till Fogg.

Kan bekräfta att det är så det fungerar i dagsläget! 100MB räcker gott mellan reklampauser men 2h är klart otillfredställande.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

47

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

sedan hänvisar svt nyheter hela tiden till webben, och har reklam för - appen -
känns som utfyllnad av tid, istället för att sända nyheterna

text-tv är helt ok på datorn :-)

https://play.google.com/store/apps/deta … texttv.app

Jag har inte reklam i SVT Nyheters app!?

Och när det gäller text-tv i telefonen så kan du använda den av JDS, den är reklamfri och med den kan du välja att få samma gränssnitt som i webbversionen.

48

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Job skrev:

Jo, just kombinationen av att det är två timmar realtid och att det tar två minuter eller mer för att se reklamen gör det hela i praktiken för besvärligt att använda. Om supporten bekräftar att det är så här det är tänkt att fungera, blir det att gå tillbaka till Fogg.

Anledningen till att jag gav upp Wifog. Och i stan var det hopplöst att få fram reklamfilmen. Tjänsten är långt ifrån mogen. Det blir  joors istället.

49

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Jag har försökt att internetdela, men då stryps data med en gång.
Dvs: Så fort en annan enhet är ansluten och försöker surfa stryps datan till båda enheterna samtidigt.
Är bara en annan enhet ansluten, men ingen data skickas, så går det att surfa på mobilen med Wifog i..

Har ni andra provat detta med Wifog??

50

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

idgforum skrev:
Job skrev:

Jo, just kombinationen av att det är två timmar realtid och att det tar två minuter eller mer för att se reklamen gör det hela i praktiken för besvärligt att använda. Om supporten bekräftar att det är så här det är tänkt att fungera, blir det att gå tillbaka till Fogg.

Anledningen till att jag gav upp Wifog. Och i stan var det hopplöst att få fram reklamfilmen. Tjänsten är långt ifrån mogen. Det blir  joors istället.

Jag har också gett upp. Jag gick tillbaka till Fogg.

Jag har fått bekräftat att det är två timmar realtid. Vilket alltså, för de allra flesta, innebär att de tvingas se reklam varje gång de skall använda det mobila nätverket. Det blev, för mig, helt horribelt irriterande.

Jag upptäckte också, när det gäller tiden det tar att se reklamfilmerna, att det verkar skilja ganska mycket mellan äldre och nyare androidversioner. Med 2.3 tar det 2 minuter eller mer medan det med en äldre och klenare specad telefon, men med 4.0, går på under en minut.