1

Tråd: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

Tror att Net1's resa utför verkligen tar fart nu med Telias storsatsning på 4G 800Mz.
Förhållandet blir 2-3Mb mot 20-30Mb

Efter att den är slutförd kommer det vara väldigt få procent som skiljer när det gäller yttäckningen över landet mellan Telia och Net1.

Kvar hos net1 blir tre kategorier.

De som geografiskt befinner sig bland dessa få procent som bara har Net1 att välja på.

Samt det storbolag som är beredda att betala stora summor för den optimala täckningen.

Sist alla som använder Net1 som redundans system för deras oslagbara förmåga att överleva stormar mm.
Då deras master i huvudsak befinner sin på Teracom's stora sändarberg med egen reserv dieselkraft.
Kraftbolag, Polis, Räddningstjänst mm

Tror Net1 får  svårt att behålla några kunder utöver ovanstående kategorier.

2

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

Lättare M2M lösningar är nog mer ekonomiskt givande i ett nät som har bättre täckning en fysisk prestanda.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

Jag hade tänkt säga att så länge de har bättre priser än Telia kan de ju vara ett alternativ ändå för de som inte har speciellt höga krav, men de verkar ha tagit bort alla abonnemang förutom deras 4GB-abonnemang... Något måste gått allvarligt fel för Net1 den senaste tiden.

Jag får också hoppas att 3 och/eller N4M svarar på Telias utbyggnad och bygger sitt 4G-nät lika stort så det blir lite konkurrens på marknaden. Annars kommer man tillbaka till stället när Telia har ett, typ, monopol och kan köra sina hutlösa priser. 399kr/månad för 10GB data är inte hållbart för många, speciellt inte när det finns andra avsevärt billigare alternativ.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

JA det är det enda som finns kvar för privatpersoner...

5

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

De vill väl att folk ska köpa mer datamängd...

229 kr för 4 GB grundabonnemang, sen

3GB för 139kr

5GB för 199kr

10GB för 299k

20GB för 419kr


Tooway satellitinternet är ju billigare - och snabbare.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

En granskning av specialtjänsterna på de nyupplagda företagssidorna (fast IP, prioritering, m2m-abb., specialmodem, modemövervakning etc.) klargör övertydligt vilka abonnenter Net1 vill ha i framtiden. Sannolikt är det också en helt riktig fokusering eftersom man - på grund av alltför ringa tilldelad bandbredd - aldrig kan konkurrera med den kapacitet eller hastighet som dagens svenska och danska privatkunder vill ha - och i stället kan få hos andra operatörer. I Norge är situationen en helt annan med extremt dåligt utbyggnad av 4G, delvis beroende på besvärlig topografi. Jämför också skillnaden i prissättning i Norge.
Låg kapacitet men hög driftsäkerhet och extrem yttäckning (t.ex till sjöss) blir sannolikt ledorden för framtiden vilket förmodligen också kan rättfärdigas med ganska höga priser. Exit till volymsurfande privatkunder med andra ord.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

Ska dock bli spännande att se hur Net1 klarar sig när Telias 3G & 4G nät når 92 % yttäckning.


Net1 skriver på sin sida att en av fördelarna med deras nät är hög hastighet på upplänken,
(bra för bland annat kameraövervakning)
dock är den inte speciellt hög jämfört med 4G, likaså är svarstiden lägre på 4G.


Dock är ju driftsäkerheten en fördel hos Net1 med tanke på alla master som har dieselbackup.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8 Senaste redigerad av Info (2014-01-06 20:49:26)

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

Med den uppdatering av Telias utbyggnads karta som skett nyligen.

Så kommer deras 4G 800Mz att täcka samtliga områden där Net1 tidigare har varit helt ensamma.
Har en sommarstuga där jag nyttjat Net1 både för bredband och tidigare deras Telefon.
Så tror att under sommaren kommer de att förlora alla privatkunder i detta område och vi var många.

Utbyggnaden innefattar både nya små master samt att deras stora master i området som delas med Teracom får 4G 800Mz

9

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

På net1s hemsida finns fortfarande olika abonnemang för privatkunder kvar så hur är det?

Det finns stora områden fr a i Norrland där telia inte kommer att ha täckning enligt utbyggnadskartan men där täckning finns enligt Net1.

Ute till havs är interferens ett stort problem med 4G 800. Tror mer på storcellsteknik där.

Det är kondtigt med ett företag som inte förmår förmedla sina marknadsintentioner. De är inne i en PR kris likt Ryanair.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

net skulle varigt bra om dom levererade det som dom sålde. allt för mycket strul gör att jag iaf tröttnade, på detta kommer allt annat dom hittatpå nu på senare tid.
sedan har dom mage att skicka sp am via epost med erbjudanden... tror dom ens för en sekund att kunderna kommer tillbaka efter dom blåst kunden en gång...
"hmmm and let die"
:-)

11

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

jonasolof skrev:

På net1s hemsida finns fortfarande olika abonnemang för privatkunder kvar så hur är det?

Det finns stora områden fr a i Norrland där telia inte kommer att ha täckning enligt utbyggnadskartan men där täckning finns enligt Net1.

Ute till havs är interferens ett stort problem med 4G 800. Tror mer på storcellsteknik där.

Det är kondtigt med ett företag som inte förmår förmedla sina marknadsintentioner. De är inne i en PR kris likt Ryanair.

Enligt Telia själva så ska ju 3G & 4G få lika bra täckning som dagens 2G nät har, utbyggnadskartan uppdateras ju ibland.

Gå in och kolla täckningen för dagens 2G, och tänk dig 4G istället.

Går man in på följande sida & klickar på något av modemet så är det bara en abonnemangsform man kan välja:

http://net1.se/privat/internet/


Bara att hoppas på att 3 verkligen kommer igång på allvar med sitt 4G nät också,
just nu är den ganska dålig faktiskt. De bör även se över sin kapacitet, ofta är 3G snabbare än 4G...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

12

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

Men tittar man på företagssidan så finns det många lika abb, t ex för dig som gillar att ladda ned musik ibland...

4GB i månaden räcker till mycket om man är i glesbygd och avstår från strömmande media.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13 Senaste redigerad av Discover (2014-01-06 21:57:24)

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

jonasolof skrev:

Men tittar man på företagssidan så finns det många lika abb, t ex för dig som gillar att ladda ned musik ibland...

4GB i månaden räcker till mycket om man är i glesbygd och avstår från strömmande media.


Hittade fler abonnemang nu, dock fick man skrolla ned helt och där under "Privat" klicka på Bredband,
då dök denna sida upp:

http://net1.se/privat/bredband/

Dock kan man ju fråga sig varför den inte dyker upp då man klickar på "internet" högre upp på sidan ?


Ja, 4 GB räcker långt om man avstår fildelning, webb-tv & är ensam användare av modemet.

Vad för sorts nedladdning av musik syftar du på ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14 Senaste redigerad av careface (2014-01-06 22:04:39)

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

Net1s alternativ för 499kr/är ju mer prisvärt än Telias. 20GB hos Telia skulle ju kosta 578kr/månad.

Gällande 3, så kommer man under första halv året att satsa på att bygga ihop nätet för att få bort hålen. Med start från storstäderna och utåt. Man kommer inte bygga speciellt mycket ny 3G 900 och 4G 800-täckning i Norr, men det kommer! Gällande att 3G går snabbare, så beror det mycket på var man bor. Här i Uppsala är det inte så. Men förhoppningsvis gör N4M också något och bygger ny täckning i norr också, för i jämförelse så är ju Bredbandsbolagets och Tele2s priser mycket bättre än Telias och Net1 och de har ju även massa täckning redan.

På företagssidan finns abonnemang med upp till 24GB data och det räcker ju ett tag i brist på annat.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

15

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

jag uppdaterade ett par ny datorer, och hela månades trafik quota rök...
så på strömmande media, addera även windows update osv också. hehe

16 Senaste redigerad av Discover (2014-01-06 22:41:13)

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

careface skrev:

Net1s alternativ för 499kr/är ju mer prisvärt än Telias. 20GB hos Telia skulle ju kosta 578kr/månad.

Gällande 3, så kommer man under första halv året att satsa på att bygga ihop nätet för att få bort hålen. Med start från storstäderna och utåt. Man kommer inte bygga speciellt mycket ny 3G 900 och 4G 800-täckning i Norr, men det kommer! Gällande att 3G går snabbare, så beror det mycket på var man bor. Här i Uppsala är det inte så. Men förhoppningsvis gör N4M också något och bygger ny täckning i norr också, för i jämförelse så är ju Bredbandsbolagets och Tele2s priser mycket bättre än Telias och Net1 och de har ju även massa täckning redan.

På företagssidan finns abonnemang med upp till 24GB data och det räcker ju ett tag i brist på annat.

Ja, Net1 fungerar men jag ser det alltid som sista utvägen om jag inte kan koppla upp mig med något annat, t.ex 3. Och jag befinner mig sällan på platser där bara Net1 fungerar,
så "Ibland" & M-90 är perfekt om risken finns att man ska befinna sig på en sådan plats.


Det jag menade var att 3G från 3 (3GIS-nätet) oftast är snabbare än 4G från 3.

Som det är idag är det ingen idé att använda 4G här i Gävle,
3 skulle behöva öka på kapaciteten på 4G i centrala Gävle, och även se över 3G 900.


"Man kommer inte bygga speciellt mycket ny 3G 900 och 4G 800-täckning i Norr, men det kommer!"

- Du vet inte på ett ungefär när det kan tänkas komma igång ? (om 1, 2 eller 3 år)

Jag mejlade till nätchefen hos 3 angående önskad 4G utbyggnad i Gävle,
men har ej fått svar, vilket jag tycker är dåligt.

Skulle ju även vara bra om 3 kunde presentera hur utbyggnaden & uppgraderingen av 3GIS nätet går.
Jag ser det som väldigt positivt att hela 3GIS nätet ska uppgraderas till 32 Mbit/s.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17 Senaste redigerad av careface (2014-01-06 22:52:35)

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

@Discover: Masterna i städer sitter ju ibland på olika ställen. Men utbyggnaden av 4G av 3 i Gävle var framförallt för att få igång 3G 900 där. Mer utbyggnad kommer av både 3G 900 och 4G. Mer info har du fått i PM.

Det jag har hört är med en liten början nu med skidorterna, Kittelfjäll är ett bra exempel där 3 är ensamma med 4G - konstigt nog. Men mer kommer, framförallt under 2015 men om planerna håller så blir det framförallt under 2015 utbyggnaden kommer att ske där - med start i höst.

3GIS utbyggnaden fortgår och nätet uppgraderas konstant. Tyvärr presenterar varken Telenor eller 3 den utbyggnaden, men den går som den ska. Nu i mellandagarna uppgraderades nätet och hårdvaran byttes ut i Uppsala med omnejd. Om allt går som det ska beräknas arbetet bli klart innan 2015 - tyvärr har jag ingen mer specifik information än så.

Som går att se så är "32Mbit"-täckning mycket större nu än vad den var för några månader sedan.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

18

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

För dig som gillar att ladda ned musik...

Det var inte min formulering utan det står under en av de erbjudna abonnemangsformerna hos Net1. Bland företagsabonnemang, hör och häpna! Skrattretande töntigt.

Hur kvalificerar man sig till företsgsabonnemang hos Net1? Går det med enskild firma?

G-man har rätt i att uppdateringar är ofrånkomliga och snor datakvot. Finns det förresten någon proxy som skalar bort reklam från tidningssidor?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

jonasolof skrev:

G-man har rätt i att uppdateringar är ofrånkomliga och snor datakvot. Finns det förresten någon proxy som skalar bort reklam från tidningssidor?

Har inte sett någon öppen proxy på nätet för det, men det finns säkert men frågan är om man skulle vilja använda den.
Alternativ är att trycka in det i routern som detta alternativ:
Adblock vid dns, troligen dns req blockas
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Ad_blocking

adblock via pixelserver, annonsen byts ut mot 1 pixel.
http://www.howtogeek.com/51477/how-to-r … on-dd-wrt/

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

20

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

Tack.

Tror det fanns för några år sedan i någon operavariant.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

jonasolof skrev:

Tack.

Tror det fanns för några år sedan i någon operavariant.

Det stämmer men det är nog bara till handenheter som ios/android.
Opera Mini har den funktionen, tror trafiken går delvis via deras CDN servrar där de troligen gör om koden och försöker komprimera innehållet på olika vis som att komprimera bilder, binda samman css/java filer. Möjligen blockar den mycket också.

Den ger info direkt i menyn om dataanvändningen samt databesparing i %, Org storlek och mottagen storlek.

Aftonbladet laddat 1gång med bildkvalitet mellan valt.
http://forumbilder.se/DBIAN/bild.PNG?width=150

Finns Opera Turbo för desktop men det skall inte vara lika "kraftfullt" / använda samma teknik.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

22

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

jonasolof skrev:

Hur blockerar man googles javaskriptsbibliotek?

Jo nu vet jag inte exakt vad du vill blockera men jag har kört Adblock Plus så länge jag kan minnas..

https://adblockplus.org/

Firefox samt Chrome, Google blev förbannade och slängde ut appen från Google play men finns via hemsidan.

Nu har man börjat med att man som användare kan släppa igenom "non-intrusive" reklam....

Sen kan man ju mecka in samma blockering i en router men jag släpper vissa sidor som tjänar en liten slant på reklam-hits och då är det mycket enklare via Adblock Plus mycket enkla konfiguration via en ikon i webläsaren.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

23

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

Bra, ska testas i laptop. Kan man köra det i ipad tro? Såg att det finns för android.

Edit: Add block pro for ipad kostar ca tre euro och verkar funka bra i paddan. Det är en egen browser,. Aftonbladet blir mycket rent.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

Prova NoScript, tar ett tag att låsa upp sina favoritsidor då man måste godkänna i princip allt men kan vara värt det.

http://noscript.net/

25

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

Discover skrev:
careface skrev:

Net1s alternativ för 499kr/är ju mer prisvärt än Telias. 20GB hos Telia skulle ju kosta 578kr/månad.

Gällande 3, så kommer man under första halv året att satsa på att bygga ihop nätet för att få bort hålen. Med start från storstäderna och utåt. Man kommer inte bygga speciellt mycket ny 3G 900 och 4G 800-täckning i Norr, men det kommer! Gällande att 3G går snabbare, så beror det mycket på var man bor. Här i Uppsala är det inte så. Men förhoppningsvis gör N4M också något och bygger ny täckning i norr också, för i jämförelse så är ju Bredbandsbolagets och Tele2s priser mycket bättre än Telias och Net1 och de har ju även massa täckning redan.

På företagssidan finns abonnemang med upp till 24GB data och det räcker ju ett tag i brist på annat.

Ja, Net1 fungerar men jag ser det alltid som sista utvägen om jag inte kan koppla upp mig med något annat, t.ex 3. Och jag befinner mig sällan på platser där bara Net1 fungerar,
så "Ibland" & M-90 är perfekt om risken finns att man ska befinna sig på en sådan plats.


Det jag menade var att 3G från 3 (3GIS-nätet) oftast är snabbare än 4G från 3.

Som det är idag är det ingen idé att använda 4G här i Gävle,
3 skulle behöva öka på kapaciteten på 4G i centrala Gävle, och även se över 3G 900.


"Man kommer inte bygga speciellt mycket ny 3G 900 och 4G 800-täckning i Norr, men det kommer!"

- Du vet inte på ett ungefär när det kan tänkas komma igång ? (om 1, 2 eller 3 år)

Jag mejlade till nätchefen hos 3 angående önskad 4G utbyggnad i Gävle,
men har ej fått svar, vilket jag tycker är dåligt.

Skulle ju även vara bra om 3 kunde presentera hur utbyggnaden & uppgraderingen av 3GIS nätet går.
Jag ser det som väldigt positivt att hela 3GIS nätet ska uppgraderas till 32 Mbit/s.

Ringde Boden häromdan ang 4G. I Västerbotten bygger Telia för fullt sitt 4G. I Norrbotten bygger Tele2/Telenor (Net4Mobility) sitt 4g LTE.
På Net4M-masterna. kommer det även att sitta 2G men inte för de som har Telia.

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.