26

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

speedtest och bbk är samma tjänst

ja, bra. du ser/får sip delen :-)
alltid något.

27

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

G-Man skrev:

speedtest och bbk är samma tjänst

Samma tjänst i det avseendet att de gör samma sak, eller att det är identiska program med olika utseende?

Jag får nämligen aldrig samma resultat i de olika programmen. Konstigt nog.

28

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

jag får ej heller samma resultat med dom :-)
men kör jag tex bbk och så påverkades hastigheten förut, den blev högre för allt.
båda använder ookla

sedan kn man välja test sätt på bbk, vilket ej gått på spdtst.
även tex tre dk har en test app, som är snabbast, också ookla.

29

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

Problemet när man testar på Speedtest är att det är andra företags servrar, det kan skilja mycket mellan olika servrar. Testade precis.
"Stockholm": Ner: 76,51 Upp: 45,66
"Lidingö": Ner: 81,85 Upp: 27,82
"Oslo, Telenor": Ner: 167,88 Upp: 58,11
"Sonderborg, Danmark" Ner: 163,03 Upp: 57,66
"Solna": Ner: 38,05 Upp: 19,43

Rimligtvis borde någon av servrarna i Stockholm kunna vissa mest korrekt resultat, men icke. Jag sitter i Uppsala och får ett mer korrekt resultat till två av servrarna i Norge respektive Danmark. Varför? Jo, för att belastningen ser olika ut och de har olika kapacitet till servrarna.

Vem som helst kan sätta upp en server som visas på Speedtest.net - men det betyder inte att det blir bra. De ser gärna att du har en viss miniuppkoppling - men testar många så tar det ganska snabbt slut om du sitter med 1000/1000.

Testen har jag gjort med min 500/50-uppkoppling från ComHem, trådlöst ansluten till min RT-N66U på 5GHz och ca tre meter från routern. Om jag testar lokalt, får jag hastigheter runt 180Mbit/s. Mitt nätverkskort i datorn har stöd för 300Mbit/s.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

30

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

Efter en del riktande med antennen når jag nu ca 35 Mbit/s ner och 11 Mbit/s upp.
Snabbast uppmätt var när jag satt på taket vid antennen, då fick jag 41 Mbit/s ner och 16 Mbit/s upp.
Spände muttrarna och klättrade ner.

Experimenterade med att rikta antennen stegvis 360 grader, vid något tillfälle fick jag in en annan Cell, 458 tror jag. Men det verkar som att 441, där jag är riktad nu, är den som gäller.
Eftersom jag är helt ny på detta så experimenterar jag, kan jag göra något annorlunda så säg gärna till smile

31

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

Det är inte utan att man blir sugen på en AVM 6840 när man läser om den. Hade varit väldigt intressant att använda en sådan för att försöka skapa en uppfattning om vad som händer runt omkring en.
Synd bara att den är så dyr. Men säkert värt det.
Idag har jag legat runt 20-25 Mbit/s i DL. Tyvärr verkar de 40 Mbit/s jag fick igår lysa med sin frånvaro.