1 Senaste redigerad av simtrax (2013-12-31 11:22:32)

Tråd: Förväntade hastigheter Tre + B593

Hej,

Första inlägget på ert forum, får tacka för all den information jag redan lyckats insupa utan att vara medlem!
Jag har kollat igenom ett antal olika trådar redan i liknande ämnen, men kände att jag inte riktigt fick den information jag behövde.

För några dagar sedan införskaffade jag ett 4G abonnemang från Tre, för företag utan maxtak.
Innan dess hade jag läst en del och kommit fram till att det var värt ett försök, att hopp från vårt ADSL med ca 7 ner och 0,5 upp.
Änsålänge känner jag att det lever upp till mina förväntningar, men man vill så klart få ut så mycket som möjligt.

Utrustningen är följande: Upplåst Telia B593 med en Poynting XPOL MIMO 9dBi 650-2700 Mhz antenn. (den verkade vara ett säkert kort).
Jag har helt fri sikt till där jag bedömer att masten är och ca 850 meter dit. I routerns interface får jag följande information:
Trådlös status       
1    PLMN:    3
2    Servicestatus:    Giltiga tjänster
3    Bandbredd(kHz):    10000
4    Cell-ID:    441
5    Signalstyrka:    5
6    RSRP(dBm):    -79
7    RSRQ(dB):    -9
8    Roam:    NEJ

Och jag bedömer att det är bra värden utifrån vad jag lyckats läsa mig till.
Då jag gör hastighetskontroller i t.ex. Bredbandskollen och Speedtest.org får jag oftast ungefär 30 ner och 13 upp, vilket jag känner mig relativt nöjd med. Men allt som oftast svajar det lite, inatt vid ca 03:20 hade jag 8 ner och 18 upp. Igår vid 14:30 hade jag 40 ner och 13 upp. I skrivande stund har jag 38 ner och 17 upp. Och ganska ofta får jag resultat kring 20 ner och 12 upp.

Jag får inte bra svar från Tre kring om master, men jag får utgå ifrån att jag riktar mot en bra mast. Den ligger i utkanten av en stad och där är lite villor och annat i närheten.

Min fråga är, bör jag vara nöjd med detta, eller kan jag optimera min uppkoppling på något sätt?
Jag har läst lite om att låsa till 800 eller 2600, men som jag förstår det kan jag inte göra det i routern, utan endast välja 4G.
Men jag har förstått att det är 800-bandet jag använder på grund av: Bandbredd(kHz):10000.

Då jag pratade med Tre's tekniskasupport sist tyckte han att jag skulle rikta mot en annan mast, men han kunde inte säga exakt var. Vilket gör det svårt för mig att rikta, han nämnde bara en gata. Får eventuellt köra dit och kolla. Sikten dit är inte lika bra som till den jag riktar mot nu. Han sade att jag skulle prova använda data.tre.se som APN, men jag märkte inte någon större skillnad mot då den stod i default, dvs Auto-läge.
Jag frågade honom om vad jag kunde förvänta mig för hastigheter, han tyckte att jag kunde förvänta mig runt 50 ner. Jag vågar inte riktigt lite på det.
Men med tanke på mina förutsättningar, klar sikt och bra mottagning, så tycker jag att man borde vara nära.

Jag är tacksam för alla tips och råd. Jag är framförallt ute efter en stabil uppkoppling (kanske svårt med 4G), men att man alltid kan räkna med att ha t.ex. minst 25 ner. I dagsläget är svajar det som sagt en del.

Tack!

2

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

välkommen då till mobila bredbandens underbara värd wink (om än lite svajig)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

Om det är en annan cellsektior du kopplar upp mot så byts PCI/cell ID  från 441.
RSRP -79 ären mycket stark signal men om det finns trafik på intilligande celler så kan det ge störningar på din fart. Med den routern går det inte att bedöma interferenssituationen.

Jag tror att Tre sänder med 10 MHz bandbredd på FDD 2600 också så du kan inte veta om det är 2600 eller 800 med den routern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

jonasolof skrev:

Om det är en annan cellsektior du kopplar upp mot så byts PCI/cell ID  från 441.
RSRP -79 ären mycket stark signal men om det finns trafik på intilligande celler så kan ge störningar på din fart. Med den routern går det inte att bedöma interferenssituationen.

Jag tror att Tre sänder med 10 MHz bandbredd på FDD 2600 också så du kan inte veta om det är 2600 eller 800 med den routern.

Jo, men de verkar använda FDD 2600 rätt sporadiskt. I första hand byggs 800-bandet. Sedan TDD 2600 och sist FDD 2600.

Statistiskt så bör det därför vara 800.

5

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

Tack för era svar.

Efter några dagars användning kan man väl säga att det fungerar relativt bra. Startar om någon gång då och då.
Satt en timer som startar om en gång per natt.

Får oftast runt 20 mbit ner, kvittar när det är på dygnet. Tänker att belastningen borde vara olika vid olika tidpunkter, men det verkar inte så.
Kan man få upp hastigheten litegrann på något sätt? Jag har trots allt toppat 40 ner någon enstaka gång.

Hur tänker ni kring det?

6

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

Belastningen ser olika ut under olika tider på dygnet, det betyder dock inte att hastigheten påverkas. Om en mast har bra kapacitet som räcker till, till de som ansluter så påverkas inte hastigheten.

Om du flyttar runt routern lite, t.ex vänder på den så att framsidan pekar utåt osv. Blir det skillnad i hastighet då? Är du ansluten med kabel till routern när du testar?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

Så nära masten och med RSRP -79 borde du ha bättre signalkvalitet RSRQ än -9 dB. Därför finns det anledning att tro att du är rätt nära en cellgräns och får dåligt signal/interferensförhållande (som routern inte visar). Det finns inget att göra åt den situationen. Starkare signal med bättre antenn hjälper inte.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

careface skrev:

Belastningen ser olika ut under olika tider på dygnet, det betyder dock inte att hastigheten påverkas. Om en mast har bra kapacitet som räcker till, till de som ansluter så påverkas inte hastigheten.

Om du flyttar runt routern lite, t.ex vänder på den så att framsidan pekar utåt osv. Blir det skillnad i hastighet då? Är du ansluten med kabel till routern när du testar?

Routern i fråga är kopplad till en extern antenn enligt första inlägget. Antennen är fäst på skorstenen med klar sikt till masten, ca 800 meter.


jonasolof skrev:

Så nära masten och med RSRP -79 borde du ha bättre signalkvalitet RSRQ än -9 dB. Därför finns det anledning att tro att du är rätt nära en cellgräns och får dåligt signal/interferensförhållande (som routern inte visar). Det finns inget att göra åt den situationen. Starkare signal med bättre antenn hjälper inte.

Intressant, det finns alltså inte så mycket att göra.
Jag rekade andra master idag, den jag riktar mot ligger ca 800 meter rakt västlig riktning från mig. Andra master finns på ca 1700 meters avstånd. 2-3 stycken skulle jag tro.
Säger inte så mycket å andra sidan..

9

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

Dessutom har Xpol antennen så bred lob att den är inte så bra att selektera master med om de står inom samma 45 graders sektor.

Enda möjligheten är om du hittar en mast som sänder inom ett annat frekvensband och där inga andra celler hörs. Försök låsa routern på 2600 och vrid antennen. Du kan ju kolla Metallicaman_1 inlägg med över 50 mbit/s download från en mast 13 km bort på 2600. Men så har han också en router som gör att man ser nätomgivningen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

jonasolof skrev:

Dessutom har Xpol antennen så bred lob att den är inte så bra att selektera master med om de står inom samma 45 graders sektor.

Enda möjligheten är om du hittar en mast som sänder inom ett annat frekvensband och där inga andra celler hörs. Försök låsa routern på 2600 och vrid antennen. Du kan ju kolla Metallicaman_1 inlägg med över 50 mbit/s download från en mast 13 km bort på 2600. Men så har han också en router som gör att man ser nätomgivningen.

Jag kan endast låsa till 4G i routern vet inte vilken frekvens det är, har läst om andra mjukvaror där man kan låsa till frekvenser.
Men jag har inte experimenterat med det.
Känner ni till något om det?

11

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

me likes yagi,
smal lob.

är du säker på att den masten 800m bort är 'din' mast?

jag har tex x-pöl och två master 90• från varandra :-)
tycker yagin funkar bättre, eller aktiv 'funk'antenn.
xpölen är bra om den ställs 45° off, mellen masterna, då räcker sim-byte för att byta operatör, det låtersig ej göras med yagin.

pölen är alltiallo, medans de andra är riktade dikt mot masten.

12

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

För den som vill ha koll är det bäst med ZTE MF93D, vid behov usb-tethered till TP-link MR3420 (med org fw) för LAN-portar. Lås på only 3G eller 4G, se vilket band som används, se Cell ID och PCI, lås på band, se signal/interferensförhållande SINR. Allt som behövs för antenninställning mua MIMO optimering.

B593 är för gemene man som nöjer sig med enklast möjliga konsumentutustning utan inställnings. och kontrollmöjligheter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

jonasolof skrev:

För den som vill ha koll är det bäst med ZTE MF93D, vid behov usb-tethered till TP-link MR3420 (med org fw) för LAN-portar. Lås på only 3G eller 4G, se vilket band som används, se Cell ID och PCI, lås på band, se signal/interferensförhållande SINR. Allt som behövs för antenninställning mua MIMO optimering.

B593 är för gemene man som nöjer sig med enklast möjliga konsumentutustning utan inställnings. och kontrollmöjligheter.

Vad är det som saknas i B593? Den går ju att låsa på 800,900 eller 2600-banden. Krävs att man byter firmware dock men ändå. Som router är den helt okej. Möjlighet till fyra olika trådlösa, SIP-telefoni med inbyggd ATA, DMZ, SMS och annat skoj.

Har också B593 och samma XPOL-antenn som trådskaparen.
Får som mest 60 ner / 21 upp, med Tre 4G. Har ca 5km till närmaste mast.
Mitt råd till trådskaparen är att bara vrida runt antennen, mäta med Speedtest / Bredbandskollen, tills du får bäst hastighet. P.g.a. att Tre verkar svaja i hastighet över dygnet så kan du prova vrida på antennen vid två tillfällen på dygnet. Rita med tuschpenna på fästet var det var bäst hastighet så hittar du dit snabbt igen.

14

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

trompa skrev:

Vad är det som saknas i B593? Den går ju att låsa på 800,900 eller 2600-banden. Krävs att man byter firmware dock men ändå. Som router är den helt okej. Möjlighet till fyra olika trådlösa, SIP-telefoni med inbyggd ATA, DMZ, SMS och annat skoj.

Har också B593 och samma XPOL-antenn som trådskaparen.
Får som mest 60 ner / 21 upp, med Tre 4G. Har ca 5km till närmaste mast.
Mitt råd till trådskaparen är att bara vrida runt antennen, mäta med Speedtest / Bredbandskollen, tills du får bäst hastighet. P.g.a. att Tre verkar svaja i hastighet över dygnet så kan du prova vrida på antennen vid två tillfällen på dygnet. Rita med tuschpenna på fästet var det var bäst hastighet så hittar du dit snabbt igen.

Berätta gärna var du hittat den FW kan välja ett specifikt band. Det hade varit jättesnällt. Jag har själv försökt hitta något, men det är lurigt.
Behöver det vara en specifik modell av B593?
Skicka en länk eller ett PM.

Bra tips med tuschpenna, ska jag definitivt experimentera med. Värt att prova.

15

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

Håller med. Det vore fint om vi kunde ha info om vilka fw som tillåter låsning på 800, 900 och 2600 för alla operatörer, detta för såväl u12 som s22 från tele2 respektive telia. G-man föredrar att beställa olåsta B593 från Kina för att slippa trasslet med operatörbrandad fw.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16 Senaste redigerad av trompa (2014-01-02 20:01:14)

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

u12 är det jag har.
Tele2 fw gick att låsa på 900 och 2600. Testat efter upplåsning på Telenor 4G. Tre 4G gick inte så jag flashade om till danska Tre's fw, fungerade sen men går bara att låsa på "4G" eller "3G", ej specifika band. Enligt tråden på DC Unlocker ska unbranded firmware fixa 800 låst, ej testat. Räckte bra så för mig.

jonasolof om du har en B593u12 på hyllan bara så prova flasha så ser du själv vilka band den klarar på resp. firmware. Jag har tyvärr bara en och den är i produktionsmiljö så kan inte labba med den.

17

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

trompa skrev:

u12 är det jag har.
Tele2 fw gick att låsa på 900 och 2600. Testat efter upplåsning på Telenor 4G. Tre 4G gick inte så jag flashade om till danska Tre's fw, fungerade sen men går bara att låsa på "4G" eller "3G", ej specifika band. Enligt tråden på DC Unlocker ska unbranded firmware fixa 800 låst, ej testat. Räckte bra så för mig.

jonasolof om du har en B593u12 på hyllan bara så prova flasha så ser du själv vilka band den klarar på resp. firmware. Jag har tyvärr bara en och den är i produktionsmiljö så kan inte labba med den.

Jag har en router av den modellen. Testar gärna andra FW, så länge det är relativt safe.
Länkar eller liknande till filer mottages gärna.
Så summan av ditt inlägg är alltså att Tele2 fw gick att låsa på 800/2600 med ett Tre abonnemang? Eller missförstår jag?

Vad vinner man på att låsa till 2600? Kort sammanfattat.

18 Senaste redigerad av trompa (2014-01-02 21:46:14)

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

Det kändes inte osafe att uppdatera. Det tog lite tid, 10-20 minuter kanske, men fungerade bra.

Danska Tre's firmware ger 4G-hastighet för svenska Tre-abonnemang. Vilket band vet jag inte då det bara går att välja "4G" eller "3G" i inställningarna.
Finns lite firmwares här, minns dock inte var jag hittade det danska Tre-fw:et.
https://www.dc-unlocker.com/forum/showt … hp?t=16716

Hittar du inte på Google så skicka PM kan jag skicka över den

Det man kan säga till B593u12's nackdel är att Wifi-delen är lite svag, tycker den ger dålig täckning hemma. Annars har den fungerat ett år nu dygnet runt i ouppvärmt utrymme alltså ända ner till -20 grader utan att knorra.

19 Senaste redigerad av simtrax (2014-01-02 22:20:54)

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

trompa skrev:

Det kändes inte osafe att uppdatera. Det tog lite tid, 10-20 minuter kanske, men fungerade bra.

Danska Tre's firmware ger 4G-hastighet för svenska Tre-abonnemang. Vilket band vet jag inte då det bara går att välja "4G" eller "3G" i inställningarna.
Finns lite firmwares här, minns dock inte var jag hittade det danska Tre-fw:et.
https://www.dc-unlocker.com/forum/showt … hp?t=16716

Hittar du inte på Google så skicka PM kan jag skicka över den

Det man kan säga till B593u12's nackdel är att Wifi-delen är lite svag, tycker den ger dålig täckning hemma. Annars har den fungerat ett år nu dygnet runt i ouppvärmt utrymme alltså ända ner till -20 grader utan att knorra.

Här finns lite information kring Tre DKs FW.
http://blog.hqcodeshop.fi/archives/112- … nmark.html

Här står även lite om den uteblivna SMS-funktionen.
http://blog.hqcodeshop.fi/archives/14-H … r-SMS.html

Men jag får fortfarande inte någon klarhet i vilken FW man ska välja för att kunna låsa till t.ex. 2600.

Här finns ett inlägg där en person länkar till en hel hög med firmwares. Känns dock inte så intressant att testa någon av dem.
https://www.dc-unlocker.com/forum/showp … stcount=26
Personen i fråga skriver även:
Generic firmware unlock all frequencies and debrand your branded router to generic huawei LTE CPE. Generic firmware does not support external antenna capability and does not support SMS fuction.
Hade det inte varit för att man har extern antenn kunde det varit intressant.

Någon som kan ge klarhet i alla dessa olika FW? Routern fungerar helt ok som det är just nu. Det jag eventuellt är ute efter är alltså att låsa till 2600-bandet. För att eventuellt vinna i hastighet. Men det är kanske inte säkert jag gör det, och då är det så klart inte lönt att klydda och riskera något som trots allt verkar fungera. Men vad vet jag, kanske kan man ha nytta av SMS-funktion, hade gärna haft möjlighet att starta om routern med sms, men vet inte om den funktionen finns.
Som ni vet så vill man inte dö nyfiken smile

Edit: Hittade denna gamla tråden som någon av er kanske sett redan. Där skrivs det om låsning till olika band.
http://www.mobilabredband.se/forum/topi … -3-p3.html
Frågan är om det är värt att gräva i.

G-Man skrev:

me likes yagi,
smal lob.
är du säker på att den masten 800m bort är 'din' mast?
jag har tex x-pöl och två master 90• från varandra :-)
tycker yagin funkar bättre, eller aktiv 'funk'antenn.
xpölen är bra om den ställs 45° off, mellen masterna, då räcker sim-byte för att byta operatör, det låtersig ej göras med yagin.
pölen är alltiallo, medans de andra är riktade dikt mot masten.

Har du några tankar kring ovanstående tankar? Du verkade vara med i diskussionen i den tråden jag länkade.

20

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

ang b593 och dess struliga u&s firmware ger jag fanken i fnv, löste det att köpa dom från kina olåsta istället för mindre pengar som de låsta kostar i butik, höll på och strulade med det och ansåg operatörerna kan behålla dom när de har förstört hårdvaran med div låsningar och spärrar.
jag även relativt ointresserad av bandlåsning på de platser dessa används, då dom som brukar dom vill få telefoniersättning för telias ointresse av sitt nät som politikerna tydligen tycker är ok.
antingen finns 2600mhz eller bara glesbanden och routern löser detta fint med yttre antenn då det räcker med en megabit i hastighet.
Jag använder dom enbart för voIP / SIP, och dessa funktioner är extremt struliga med de låsta utan rätt fw.
Varken tele2 eller telia säljer b593 som inte är 'trasiga' :-)
Få routrar är all-in-one med voip till analog telefon, bara att klippa telias kabel vid husväggen och montera routern. vissa acepterar inte trasslet och strulet med andra lösningar tex tlf - sladd - ata adapter+el adapter - sladd - mobil router+el adapter - sladd - modem ---- osv. speciellt när router och modem måste förstartas OCH koppla upp innan ata adaptern strömsätts pga adress spoofing osv.
Har kört med dect'are, men dessa är ej kompatibel med analog utrustning, funkar ok där dect duger, men startordningen kan kvarligga och är ett elände/strul.
osv osv

my 2¢

21

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

AVM6840 klarar det nog.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

Skrev på bloggen jag länkat till tidigare, fick nyss svar:

Sorry no. All of the firmware I have seen use the "big switch", meaning that a 4G is either enabled or disabled. Nothing on the actual frequencies used can be selected by user. All of the firmware I've seen have functioning SMS and external antenna. See my original post http://blog.hqcodeshop.fi/archives/14-H … r-SMS.html about me being pissed off about the missing SMS-functionality. My original firmware had the external antenna selection, though.Comments (7)
#7.1 Jari Turkia on 2014-01-03 13:52

Min plan nu är att prova Danska Tres FW, för att se hur SMS-funktionen är.

23 Senaste redigerad av simtrax (2014-01-03 15:07:21)

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

Kör Tre DK FW i skrivande stund. Verkar fungera bra, förutom min upload speed, som nu ligger på under 5 Mbit/s.
Tidigare har alltid upload legat stabilt på över 10 Mbit/s. Känns mycket märkligt att det skulle bli påverkat av FW, men vad vet jag..

Ser inte så stora fördelar med Tre DK FW, eftersom SMS funktionen verkar ganska värdelös. Jag skulle vilja ha möjlighet att skicka sms till routern med t.ex. kommandot restart. Kanske önsketänkande.

Känns som att jag lägger in Telias FW igen.

Edit: Upload är åter uppe på över 10 Mbit/s.

24

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

hur är voip delen :-)

25 Senaste redigerad av simtrax (2014-01-03 12:49:08)

Sv: Förväntade hastigheter Tre + B593

Tog två screenshots, jag är inte insatt i VoIP så jag kan inte säga så mycket.

https://www.dropbox.com/s/mu8c2j42actkdyo/1.png

https://www.dropbox.com/s/bl3u7xosrjc1j8m/2.png

Edit: Upload speed verkar åter igen vara någotsånär. Över 10 Mbit/s senaste mätningarna. Får ganska stora skillnader i hastighet ner och upp beroende på vilken server man mäter mot, oavsett om det är Speedtest eller bredbandskollen.