1 Senaste redigerad av jonasolof (2009-05-26 09:50:00)

Tråd: Kolla olika operatörers 3G signal via Dovado...

Hej  Jag ska hjälpa några bekanta att få signal i sommarstugan (stugorna). Tänkte ta mitt belgiska datasim. Då bör jag kunna få kontakt via roaming. Frågan är bara om jag kan bestämma roamingoperatör via t ex Huawei E169 och Dovado UMR. I en telefon kan jag ju väljaoperatör vid roaming. Kan jag det via Dovadon också?



För att få signal måste jag nog skicka upp 3G modemet i en flaggstång. förbindelsen med UMR får ske med lång USB kabel, eventuellt med inline förstärkare.

Eftersom radiodelen måste upp högt tror jag inte på att testa med en 3G telefon.


Avsikten är att kolla vilken operatör de bör välja för att få bra signal till mobilt bredband.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2 Senaste redigerad av jonasolof (2009-05-26 11:04:06)

Sv: Kolla olika operatörers 3G signal via Dovado...

Väldigt tyst.

En variant är ju att skicka upp iphone 3G inställd på testläge för telefonen (slå *3001#12345#* och call) då anges fältstyrkan i -dBi stället för pinnar. Dessutom kan man se styrkan från UMTS och GSM separat i testläget. Det finns flera program för att visa iphonens skärm på en dator via USB kabel.

Strängen ovan rättad

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Kolla olika operatörers 3G signal via Dovado...

Oj var en hiskelig massa menyer och info som kom när man körde *3001#12345*# + call.

http://img32.imageshack.us/img32/7404/phototbd.jpg
http://img38.imageshack.us/img38/3299/photo1xjt.jpg

Men jag känner mig helt lost i de menyerna.

Kopiera lite info från annat forum
Lite info fast från 2G nalle

MM Info:
Coding Scheme - Detta berättar vilken typ av kodningsschema som används för data. CS1 till CS4 är GPRS och medger hastigheter mellan 9kbps och 20 kbps beroende på radiomiljö. MCS1-9 är EDGE och hastighet är då 10 kbps till 60 kbps. OBS, dessa hastigheter är per tidlucka, får man fler tidluckor går det ju i multipler av dessa hastigheter.
Equivalent PLMN List - Verkar tala om vilka PLMN (Public Land Mobile Network) som mobilen får välja på, Mobile Network code är vilken operatör, 1= Telia, jag antar att 5 är det PLMN som Telia och Tele2 delar för 3G.
Cell Change Counter - Jag tror att dessa räknar upp när mobilen byter cell under en aktiv dataöverföring, olika orsaker helt enkelt.
Process PS - Verkar vara räknare för data, intressant att kolla på när man inte kommer åt nätet t.ex.
Serving PLMN - Lite info om den operatör du nu är ansluten till.

GSM Cell Environment:
GSM RR Info:
DTX Used
- Indikerar om funktionen DTX är på i nätet, den gör så att mobilen inte skickar talramar när användaren är tyst i ett samtal, istället genereras ett litet bakgrundsbrus som spelas upp hos den man pratar med, detta sparar transmission och batteri.
GSM Cell Info (kanske mest intressant):
Neighboring Cells (alltså de grannceller systemet säger åt mobilen att mäta på) -
RSSI - Receive Signal Strength Indicator: Detta är en dimensionslös enhet som betygsätter signal/brusförhållandet gentemot andra celler, förmodligen är detta värde högst i den cellen du är nu.
C1 Value - Det är egentligen detta som är betyget, jag tror RSSI = C1.
Cell ID - Cellens identitet, unikt hos operatören (typ).
ARFCN - Vilket frekvensnummer denna cell sänder på. Varje nummer svarar mot ett värde i Hz.
BSIC - Ett kortare sätt att identifiera celler på i den omedelbara närheten.

GSM Serving Cell:
Den cell du är i nu.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4 Senaste redigerad av jonasolof (2009-05-26 11:02:40)

Sv: Kolla olika operatörers 3G signal via Dovado...

Rättelse: Strängen slutar med #* inte det omvända som jag - och du - skrev. Annars får man felmeddelande.

Du har en mycket stark 3G signal, starkare än den jag får på GSM med en egen GSM repeater alldeles intill.  Där jag brukar äta lunch ett par hundra meter från en 3g mast får jag som bäst -78 dBi.

Obs att Apple har fuskat på 3G, en svag signal i dB visas ändå som många pinnar.  Detta kom efter klagomål om svag signal, ändrades vid en uppgradering i höstas.

En grej till: Hur AGPS triangulering via basstationer går till i iPhone: Cell-id skickas till en server som talar om koordinaterna för basstationen, tillbaka till google maps.

Kanske bör kopieras över till iPhone sektionen?

Men hur var det - går det att välja operatör i routern med USB modem?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Kolla olika operatörers 3G signal via Dovado...

Du får inte välja operatör, utan du får enbart mata in APN adressen, och resterande info som pinkod, 2G/3G/mixed.

Vi har tele2 "antenner" på byggnaden brevid så signalen pendlar lite men uppe i -85 också. smile

Edit:

Oj nu var signalen -91, men ska man kunna se andra operatörers signaler också?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Kolla olika operatörers 3G signal via Dovado...

Sen ser man vilka nät man har "tillträde" till.

Mobila Network Code 5 och 7 med mitt Tele2.

05 = Svenska UMTS-Nät AB
07 = Tele2 Sverige AB



00 Not for use/ Används ej
01 TeliaSonera Sverige AB
02 HI3G Access AB
03 AINMT Sverige AB
04 3G Infrastructure Services AB
05 Svenska UMTS-Nät AB
06 Telenor Sverige AB
07 Tele2 Sverige AB
08 Telenor Sverige AB
09 Djuice Mobile Sweden, filial till Telenor
10 Spring Mobil AB
11 Lindholmen Science Park AB
12 Barablu Mobile Scandinavia Ltd.
13 Ventelo
14 TDC Mobil A/S
15 Wireless Maingate Nordic AB
16 42IT AB 2007-12-04 07-12730
17 Götalandsnätet AB
18
19
20 iMEZ AB
21 Banverket

http://www.pts.se/upload/ovrigt/tele/te … an_mnc.pdf

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Kolla olika operatörers 3G signal via Dovado...

Nej så länge du är i hemmanätet bör du bara kunna se den egna operatörens signal.Och när jag använder mitt telia 3G kort här i Belgien i en olåst iphone så ställs APN in på online.telia.se och väljs samarbetspartnern MObistar så jag tvivlar på att kortet låter mig se andra operatörer. For från Sverige i går kväll, när jag kommer tillbaka i juni ska jag kolla om mitt belgiska kort- som inte har något förval när det gällre svensk operatör - låter mig se andra operatörer redan i UMTS test-redovisingen. På något sätt måste ju en telefon på roaming hålla reda på vilken av tillgängliga nät den ska välja och det kanske syns i listan över angränsande celler.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.