1

Tråd: Hjälp med att välja "rätt" mobilt bredband

Hej,
Tycker detta är en djungel då jag e ganska grön när det gäller 3G bredband..
Sitter idag med telias ADSL bredband 0,5 mbit för priset 339 Kr/mån vilket känns dyrt, är inte hemma så mkt så funderar på om mobilt bredband till den bärbara är något att skaffa istället?! Nu är det ju några operatörer, men känns som det finns lite mkt extra kostnader för att få detta? Tele2 låter lockande med deras 99 kr/mån, men då tillkommer massa avgifter, så vad kan någon som har lite mer koll på detta tipsa, ge råd etc...

Vilket skulle man tjäna mest på att teckna?

Tack på förhand :-)

2

Sv: Hjälp med att välja "rätt" mobilt bredband

Just som det ser ut idag så skulle jag valt 3 då det känns som de har kommit längst i utbyggnaden med Turbo-3G.

Tele2/Telia känns det som de går lite segare för.
Dock är tele2 billigast med deras 99:-/månaden.

Det beror också på vart du bor om du har möjlighet att få turbo-3g idag eller om du bara kan få gprs anslutning.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Hjälp med att välja "rätt" mobilt bredband

Bor i norrköping, så turbo är kanske inte aktuellt än här, men man kan ju uppgradera till det senare, det som är lockande med 3 är att de inte tar några andra priser, dock ingår bara 1 GB i surf för 99 kr, sedan måste man betala extra, kan man räkna ut på ett ungefär hur mkt det är? Tele2 är har ju fritt för 99 kr 199 kr 2.a året, men där tillkommer en massa avgifter..

är 3´s modem op,låst?

4

Sv: Hjälp med att välja "rätt" mobilt bredband

3s modem ar operatärslåsta.

men huawei e220 ska gå att låsa upp.
tänk inte på vad kostnaden är andra året, då det alltid kommer nya erbjudanden.

anslutningsavg brukar de bjuda på om man bara frågar, men beställ inte pa nätet utan gå till en fysisk affär.

Då slipper du krånglande leveranstider och sånt.

mobilabredband.se

5

Sv: Hjälp med att välja "rätt" mobilt bredband

efter mkt letande så verkar 3 vara det bästa alternativet om man inte vill ha någon bindningstid, som de andra operatörerna har, för mig känns det inte så lockande att binda mig i 12 mån när detta kommer att utvecklas och mer erbjudanden kommer att komma med tiden...det är det som avgör mitt val av operatör efter att ha läst era råd och tips :-) Dock får jag bara 1 GB/mån hos 3 men kanske värt tills man kan uppgradera ...

6

Sv: Hjälp med att välja "rätt" mobilt bredband

Du kan ju självfallet skaffa deras 7.2mbit abbonemang som inte har 1GB/mån begränsning.
Dock så kanske du inte kommer upp i några hiskerliga hastigheter men du har flatrate då alla fall.

Men sen så har det takpris på de som inte är flatrate så priset blir max 400:-

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Hjälp med att välja "rätt" mobilt bredband

de enda extra kostnaderna som tele2 har är anslutnings avgift som du kan iblan få utan om du är snäll och går till en butik som typ phonehouse, och inte via teöe2 kundtjänst! så då lönar det sig med tele2. även ifall du skulle få betala anslutningsavgift så är det ändå bililgare.

mobilabredband.se

8

Sv: Hjälp med att välja "rätt" mobilt bredband

Men som sagt då blir man låst i 12månader, jag är lite negativ mot bindning också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Hjälp med att välja "rätt" mobilt bredband

Men det handlar om 100kr i månaden. Även ifall man skulle bli av med sitt jobb och bo på gatan har man väl råd med 100kr i månaden tongue

mobilabredband.se

10

Sv: Hjälp med att välja "rätt" mobilt bredband

Jo jo det är inga kostnader direkt.
Samma pris som en lunch typ.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11 Senaste redigerad av Sandy (2007-09-23 21:56:13)

Sv: Hjälp med att välja "rätt" mobilt bredband

ni har ganska så rätt, ska ta lite time off imorgon, fundera vidare och besöka butiker och se vad man kan få för priser, som sagt 99 kr är inte så mkt i mån men kommer säkert svida i ögonen om det kommer ett bättre erbjudande senare ;-P

en kompis skaffa tele2 i början av året, hon betalar 169 kr i mån m bundet och kan bara surfa 1 GB/mån..därför e jag lite velig *skratt* hon blev lite paff när jag sa att de hade för 99kr fritt vilket hon inte får byta till yikes/

12

Sv: Hjälp med att välja "rätt" mobilt bredband

det lutar åt 3, men deras kundtjänst i butiken var ingen hit :-P
De ville ha en anslutingsavgift på 250 kr, men hänvisa till internet där de bjöd på det och frakten..haha är det inte lite lustigt? :-D måste ju säga att det var en liten rolig vistelse där inne , ingen hade koll på något , men nu så kommer jag att fixa det via nätet istället eftersom de hänvisa mig dit hela tiden??!! hade ju tänkt få det i handen, nu måste jag vänta i 3-5 dagar *asg*

13

Sv: Hjälp med att välja "rätt" mobilt bredband

tydligen kommer man upp i 1.8 på detta 99 kr , så turbo 3 är på gång enl kundtjänst på nätet :-D vilket lockar mer *s*

14

Sv: Hjälp med att välja "rätt" mobilt bredband

De brukar bjuda på anslutningsavg om man frågar.
De bjuder på anslutningsavg om man beställer på nätet konstigt nog men som sagt inte i butik om de inte känner för de.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15 Senaste redigerad av Sandy (2007-09-27 23:00:24)

Sv: Hjälp med att välja "rätt" mobilt bredband

nope inte här inte , fick info idag från tele2 att de bjuder på modemet och sedan är det fritt för 99 kr månaden även resterande år istället som innan, 199 kr 2:a året..då kanske man skulle ta det istället och chansa på en bindningstid då man får ett op fritt modem...var helt inne på 3 men kanske ska man vänta och se om de kommer ta bort detta 1GB regeln :-D

eller är det så att tele2 kommer att<köra på låga hastigheter, för ingen info om turbo 3 och detta 7,2 som 3 är på G med...

16 Senaste redigerad av Eikido (2007-09-28 09:34:44)

Sv: Hjälp med att välja "rätt" mobilt bredband

Jag vet att comviq har HSDPA på vissa ställe som Centralstationen, Norrabantorget, Stureplan osv... Jag fick in HSDPA med min N95 för typ 2-3 veckor sedan när jag var på Stureplan.
Har själv beställt tele2's mobilabredband för att använda i min N95 och ringa med.
All röstsamtal är billig förutom att ringa övriga nät (1,69 öre/min). Men då får jag gratis data:)
För övrigt så beställde jag via mecenats hemsida (är student) och får gratis modem, gratis frakt och gratis anslutningsavgift!

Eikido

17

Sv: Hjälp med att välja "rätt" mobilt bredband

Tele2 röstsamtal till övriga nät är 1:69 kr/min inte öre/min om någon undrar:rolleyes: