1

Tråd: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

jag har en S4 där jag lät update passera och då försvann möjligheten att använda appen samsung service mode (senare omdöpt till Sammy S mode). Den appen lät mig låsa på enbart 4G och på valfritt band och det är en förutsättning för att jag ska kunna göra bandspecifika täckningskartor med appar som G-Net Track, G-mon, GSM signal monitoring m.fl.

Nu kan jag byta min uppgraderade S4 mot en annan som en kompis just skaffat. Jag har tagit bort operatörslåsningen. Den har fw 4.2.2 och Sammy service mode låter mig komma åt inställningarna på band och teknik. Men det kommer  ideliga notifikationer om fw upgrade som redan är nedladdad, Man kan välja delay men längsta intervallet är tre timmar och det har skrivits att det finns risk att uppgraderingen slinker förbi i alla fall.

Man kan blockera notifikationen genom att trycka på den då den dyker upp och välja app info. Där kan göra force stop men disable är greyed out.  Startar man om telefonen så kommer notifikationen upp igen.
Dessutom vill jag inte att uppdatering av appar stoppas.

På nätet finns beskrivningar hur man döper om eller deletar en fil mm men det kräver att man rootat telefonen. För det första vet jag inte hur man gör, för det andra ser jag inget behov av det för något annat än att just hindra uppdateringe till 4.3. Jag vill använda S4 luren just för mina 4G tester och struntar i andra användningar. Jag har andra telefoner men ingen av dem kan jag låsa både till band och enbart 4G. 

Här en tråd om saken men detaljerad info om rootningen saknas.

http://androidforums.com/samsung-galaxy … dates.html

Det verkar dessvärre som om man nog behöver roota om man vill bli kvitt uppdateringshotet. Fast so far duger det väl att göra force stop varje gång man öppnar telefonen. 

Tacksam för eventuella tips om hur man enklast ser till att telefonen inte uppdateras.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

Är det uppgraderingen av appen, eller firmware till nyare version av android som du vill förhindra.
Om jag förstår frågan rätt så pusch:as den ut varje gång du slå på telefonen och du måste reject:a den?

3

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

Det är uppgraderingen till ny firmware som måste blockeras. För om 4.3 installeras så blockeras de funktioner som appen Samsung service mode använder. Nu kan den appen mycket mer än att låta en låsa på band så Samsung har väl sina skäl att blockera rooting. Men själva låsandet på band borde man kunna medge även om man inte vill att telefonen ska kunna roitas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

Nu har jag en S3:a.
Men det är inte så enkelt att det räcker med att kryssa ur "automatisk updatering" sök uppdateringar ?automatiskt.

För att notifikationen om ny version tillgänglig inte ska dyka upp varje gång man slår på telefonen eller med jämna mellanrum.

Edit, ovanstående är nog ingen lösning då det blockar alla uppdateringar även appar och inte bara firmware, men lite osäker där.

Edit2
Jo kan vara så att ovanstående endast gäller sökning och ppgradering av ny firmware då jag under google play/inställningar

Har andra val
tex "medelanden "meddela mig om uppdatering för appar och spel som jag har hämtat"
Om detta är valt men "sök uppdateringar automatiskt" är avstängt så kan app uppdaringen fortfarande fungera förutsatt att valet "sök uppdateringar" inte sätter app-uppdateringen ur spel, men det sköts via google play så kanske det är en lösning.

5

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

Nej det räcker inte

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

avinstallera samsungs inkluderade skräp,
men system uppdateringar via OTA går INTE att stoppa i Android, det har google sett till, dom kan tom installera och avinstallera appar dolt/ibakgrunden !

android är låst pga vissa amerikanska bolag kräver det tex pga att dom ska spela sina media filer i det.
tänk play... osv.
då även svt.

för att täta hål i drm delen i android krävs ota, efter en viss tid forceras uppdateringar, i bakgrunden.
enda sättet att komma runt är att tabort googles spion os, och ersätta med något öppet, men då ryker merparten av alla appar/spel som kräver låst lur.

Android = hur man sågar benen av Linux.

7

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

Jo tyvärr är det nog så, enda alternativet om man inte vill blil av med för mycket funktioner är att roota telefonen.
Att såga benen av linux, nja där håller jag inte med då llinux är så mycket mer än Android smile
Men visst förstör man ett bra koncept och struktur.

8

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

såga benen av linux, jo.
bestäm vilka rättigheter en app ska få !
tex varför behöver ett spel veta dina kontakter? inte går det att stoppa heller.
grundläggande funktioner är avsågade för användaren i Android.
Varför laddar telefonen upp bilder tagna med kameran till google ?
osv osv

9

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

Av det jag läst so far har inte framkommit att uppdatering av fw forcerats over the air om man rootat telefonen och frusit vissa filer via Titanium backup mm på sätt som står beskrivet i länk i mitt första inlägg. Eller bytt namn på dem.

Jag behöver knappast mätfunktionerna när jag vistas i Belgien så jag kan klar mig med forced stop var gång telefonen startas. Detta tills Mobile world congress i Barcelona då man kan fråga runt om det finns någon lösning för att låsa på band. Det vet jag och för sig att det gör men då handlar det om speciell mätfirmware för 20 tkr och mer. För mig duger de fria mätappar jag har. Ska också skriva till mannen  som gjort appen Sammy S mode och se om han har en lösning som bara berör låsning på band och teknik (234G)

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

Går inte uppdateringen deleta och sedan ställa in att uppdateringar endast får hämtas genom WiFi. Slå av WiFi och så är problemet ur världen. Har ingen aning om detta men tror att det ska gå att göra.

11

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

ja, rootarman kan man bromsa uppdateringar, men google kan fortfarande forcera uppdatering och avinstallation.
man kan tabort komponenter, men om det är helt säkert är svårt att verifiera.

men mobilensuppdatering ansvarar mobiltillverkaren för, varför det ej kommer system uppdateringar till äldre lurar, är luren satt i eol så slutar saker funka vart efter google uppdaterar sin sida och mobiltillverkaren gör det inte.
"tänk windows dator där alla windows uppdateringar sköts av datortillverkaren"

uppdateringen kan forceras ut av mobil operatören också.


har man tråkigt kan man med två googlekonton köpa app A på konto A på tlf A.
ta bakup på appen på A.
kopiera filen till mobil B
installera appen i B
låt mobilen B vara ansluten och låt den ligga idle, plötsligen är appen borta :-)

12

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

Svar från upphovsmannen till appen som låter en välja band  och teknik i samsunglurarna inger hopp om att det kommer att gå att lösa problemet även i telefoner som redan uppgraderats till 4.3. Men rootning kommer att krävas. Eftersom uppgradering ännu inte nått ut dit där han befinner sig så är inte tillvägångssättet testat än. Ongoing issue.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

Som en liten tröst kan jag rapportera att även om Samsung service mode appens första option Monitor RF status är blockerad så funkar det faktiskt att så in *#0011# på telefonen. RF status visas som tidigare med appen. dessvärre funkar dock inte *#2263# RF band selection vare sig med appen eller inslaget på telefonen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14 Senaste redigerad av Discover (2013-12-17 18:05:15)

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

Man kan ju fråga sig varför Samsung bryr sig om att blockera
denna möjlighet att låsa telefonen mot valfritt band ?


Jag använder samma app som du, i mina Galaxytelefoner och jag kan nog avstå 4.3,
har bockat av möjligheten för telefonerna att söka efter programvaruuppdatering automatiskt.

Problemet blir ju när man köper en Galaxy S5 :-(



Appen: http://samsungservicemode.blogspot.se/

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

Tack för länken till Amoopas blogspot.

När man bockar bort möjligheten att söka uppdateringar automatiskt, är det då inte uppdatering av appar du blockerar? Uppgradering av fw tror jag inte man kan blockera så enkelt, åtminstonde inte i S4.

Att ta reda på vilka androidlurar som visar signaldata och som medger låsning på band blir en uppgift på mobilmässan i Barcelona i februari.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

jonasolof skrev:

Tack för länken till Amoopas blogspot.

När man bockar bort möjligheten att söka uppdateringar automatiskt, är det då inte uppdatering av appar du blockerar? Uppgradering av fw tror jag inte man kan blockera så enkelt, åtminstonde inte i S4.

Att ta reda på vilka androidlurar som visar signaldata och som medger låsning på band blir en uppgift på mobilmässan i Barcelona i februari.


Nä, om man vill ha uppgradering av appar automatiskt eller inte finns i Google Play,
jag vill sköta allt sådant manuellt.

För att blocka automatiskt att låta telefonen söka efter uppdateringar själv går man in i

Inställningar -> Mer -> Om enheten -> Programvaruuppdatering (iaf på min Galaxy S4 Mini).

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

Klart du ska roota smile
Finns ju trevliga Youtube guider som vem som helst kan följa.

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

18

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

HAr kollat några youtube guider där sluddrande speedade nordamerikanska män snabbt drar igenom stegen. Dessutom är alla guider olika. Vore bra med tips på någon verifierad metod med europeisk S4.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19 Senaste redigerad av plun (2013-12-20 15:39:29)

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

jonasolof skrev:

HAr kollat några youtube guider där sluddrande speedade nordamerikanska män snabbt drar igenom stegen. Dessutom är alla guider olika. Vore bra med tips på någon verifierad metod med europeisk S4.

Jo dessa YouTube-guider är det värsta jag vet och det är väl tidens anda speciellt med svenska mått att läsförståelsen närmar sig bottennivåer!

Jag är ju själv en inbiten flashare men kör enbart HTC-lurar, om jag rör min lur så läser jag då noga på skriftliga guider som finns hos XDA, sedan kan man då kolla kanske de senaste 5 sidorna efterom trådarna ofta är enorma.

I ditt fall så finns de här fororna hos XDA
http://forum.xda-developers.com/galaxy-s4

Sen har du då flera "Android development" underforum, jag kan Samsung för dåligt att dirigera dig till rätt forum

Men läser man på så är det minimal risk att det blir fel och får man problem och bara kan redogöra för vad man gjort så får man direkt hjälp.

Sen har du då Swedroid och problemet där är att det är så mycket icke uppdaterat skräp samt då de här med låg läsförståelse samt lathet som sprider ännu mer skråp i trådarna.

XDA:s trådar är oftast uppdaterade och du ser enkelt popularitet i antalet "Hits".  Sen måste man då orka till de sista sidorna i en tråd för att kunna se ev strul.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

20

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

det gäller att komma förbi knox också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21 Senaste redigerad av plun (2013-12-20 15:48:06)

Sv: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??

jonasolof skrev:

det gäller att komma förbi knox också.

Jo men som jag skrev kan jag inte redogöra för just Samsung-lurar men vad jag läst så är det mycket enklare att få till root.

HTC har tröttnat på alla dessa "guider" lite varstans och låst bootloadern och det är mycket mer studerande innan man ger sig på en HTC-lur.

Sen som jag uppfattat det så har även Samsung lagt in kod i sin bootloader som visar om en användare rootat sin lur och då kan garantin förverkas.  (ev är det löst)

Hursomhelst så följer man bara en välskriven guide hos XDA samt läser på så är risken minimal för strul.

Sen ska man se upp för custom-firmware och hålla sig till ren rootning samt då eventuellt någon trevlig rom man hittat.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile