1

Tråd: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Operatören Wifog är på väg att dra i gång i Sverige.
De erbjuder gratis surf och två timmars samtal mot att man tar del av reklam.
Trafiken ska gå i Tre:s nät.

http://wifog.com/

2

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Lite mer info om Wifog:

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17963498.ab

3

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Det låter ju jättebra, frågan är hur mycket reklam  man får i mailen och brevlådan?

4

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Andy skrev:

Det låter ju jättebra, frågan är hur mycket reklam  man får i mailen och brevlådan?

Jag har anmält mig så jag kan rapportera hur det fortskrider.

5

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Har också anmält mig...

Har inget behov direkt av Wifog, men alltid bra att ha...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Samma här  - detta måste ju testas smile

7

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

umdra när man får en morgontidning gratis med hjälp av att det är reklam i den.

8

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Idag drar Wifog igång.
Jag fick ett mail där man skulle bekräfta sin address och skapa ett konto hos dem.
Sedan lovar de att skicka SIM-kort inom 1-3 dagar.

9

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Väntar på mailet, fortfarande inte fått något!

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

10

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Det verkar som om de har lite problem med mail-utskicken.
Jag hade inte heller fått något och läste om andra som hade fått sina mail. Men plötsligt vid 11-tiden kom mailet i alla fall.

11

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Jag reggade mig nu, det tog 5 minuter innan mailet kom.

12

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Nu har mailet kommit, blev ett SIM till frugan också.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

13

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Hur går detta med att streama reklam över mobilnätet ihop med omdiskuterad "kapacitetsbrist" och redan hög belastning i nätet?

14

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Då det är brist så prioriterar man och reklamen har väl hög prioritet eftersom de får pengar för den :-).

15

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Någon som vet om det är bara 3g? Eller är det för 4g också?

/ Petter

16

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

lAlA skrev:

Någon som vet om det är bara 3g? Eller är det för 4g också?

/ Petter

Wifog säger så här i sin FAQ:
"Vi kommer att erbjuda 4G-hastigehter under första kvartalet 2014."

http://wifog.com/faq/

17

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Försökte se om det gick att portera sitt nummer men hittade ingen sådan information.

18

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Andy skrev:

Försökte se om det gick att portera sitt nummer men hittade ingen sådan information.

Följande står i FAQ som jag länkade till här ovan:
"Jag vill flytta mitt telefonnummer till Wifog!
Just nu kan du inte det, men vi jobbar stenhårt på att du ska kunna portera ditt nuvarande telefonnummer till oss i framtiden. Vi skickar dig ett mejl när den tjänsten blir tillgänglig!"

Nu kanske jag bör tillägga att jag har alls inget att göra med Wifog om det nu är någon som tycker att jag pratar väl mycket om dem. Jag gör det för att jag tycker det är intressant med en ny operatör, speciellt en som är gratis. Och jag tror att tjänsten kanske kan passa mig som ringer väldigt lite.

Men som sagt jag har inget samröre med Wifog och vet inte mer än det som kommer fram på nätet.

19

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Inget sim-kort här ännu. Beställde när infon kom ut här. Någon som fått?

20

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Idag är väl tidigaste dagen man skulle kunna få något eftersom de började skicka ut igår.

21

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Idag kom SIM-kortet från Wifog.
Så fort jag satte det i plattan och började surfa så blev jag omdirigerad till en Wifog-sida där jag fick fylla i en del uppgifter för att registrera kortet. Sedan visades två reklamfilmer och efter det var det fritt att surfa.

Systemet verkar bygga på att man har två "potter". Dels en datapott på 100MB dels en tidspott på två timmar. Om någon av dem går ner till noll så kan man inte surfa längre utan får "ladda upp" potterna igen genom att titta på två nya reklamfilmer. Man kan titta i förväg innan potten gått ner till noll men då fylls datapotten bara upp till 100MB även om den stod på 95 innan.

I stort sett funkar tekniken rätt smidigt tycker jag, trots att jag läst om överbelastade servrar p.g.a. stor anstormning så funkade det OK när jag testade.

Jag vet inte om jag skulle vilja ha så här jämt. 100MB gör man trots allt av med ganska fort. Men som extra-kort att ha vid resor eller så så är det helt OK tycker jag.

22 Senaste redigerad av loskings (2013-12-14 15:47:41)

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

svenix skrev:

Idag kom SIM-kortet från Wifog.
Så fort jag satte det i plattan och började surfa så blev jag omdirigerad till en Wifog-sida där jag fick fylla i en del uppgifter för att registrera kortet. Sedan visades två reklamfilmer och efter det var det fritt att surfa.

Systemet verkar bygga på att man har två "potter". Dels en datapott på 100MB dels en tidspott på två timmar. Om någon av dem går ner till noll så kan man inte surfa längre utan får "ladda upp" potterna igen genom att titta på två nya reklamfilmer. Man kan titta i förväg innan potten gått ner till noll men då fylls datapotten bara upp till 100MB även om den stod på 95 innan.

I stort sett funkar tekniken rätt smidigt tycker jag, trots att jag läst om överbelastade servrar p.g.a. stor anstormning så funkade det OK när jag testade.

Jag vet inte om jag skulle vilja ha så här jämt. 100MB gör man trots allt av med ganska fort. Men som extra-kort att ha vid resor eller så så är det helt OK tycker jag.

Har fått mitt kort och kommer till aktiveringssidan. Fyller i och klickar på "vidare" - sen kommer det till "ansluter", står där och snurrar i evigheter och kommer ej vidare.

edit: funkar nu

23

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

loskings skrev:
svenix skrev:

Idag kom SIM-kortet från Wifog.
Så fort jag satte det i plattan och började surfa så blev jag omdirigerad till en Wifog-sida där jag fick fylla i en del uppgifter för att registrera kortet. Sedan visades två reklamfilmer och efter det var det fritt att surfa.

Systemet verkar bygga på att man har två "potter". Dels en datapott på 100MB dels en tidspott på två timmar. Om någon av dem går ner till noll så kan man inte surfa längre utan får "ladda upp" potterna igen genom att titta på två nya reklamfilmer. Man kan titta i förväg innan potten gått ner till noll men då fylls datapotten bara upp till 100MB även om den stod på 95 innan.

I stort sett funkar tekniken rätt smidigt tycker jag, trots att jag läst om överbelastade servrar p.g.a. stor anstormning så funkade det OK när jag testade.

Jag vet inte om jag skulle vilja ha så här jämt. 100MB gör man trots allt av med ganska fort. Men som extra-kort att ha vid resor eller så så är det helt OK tycker jag.

Har fått mitt kort och kommer till aktiveringssidan. Fyller i och klickar på "vidare" - sen kommer det till "ansluter", står där och snurrar i evigheter och kommer ej vidare.

Händer exact samma sak för mig med.
Aktiverar jag Wifi så lyckades jag igenom aktiveringen men sim kortet ör fortfarande inaktivt.
Säkert överbelastning så det löser sig nog så småningom.

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

24 Senaste redigerad av idgforum (2013-12-14 10:31:20)

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Har fått mitt kort och kommer till aktiveringssidan. Fyller i och klickar på "vidare" - sen kommer det till "ansluter", står där och snurrar i evigheter och kommer ej vidare.

Öppna ny flik i plattans eller telefonens webbläsare så funkar det att surfa smile

25

Sv: Wifog - Ny virtuell "gratis-operatör" i Tre:s nät

Någon som testat detta i ett modem eller router?