1

Tråd: Köpes: Hallon kontantkort

Det behöver inte vara laddat men skall förstås gå att ladda. Behöver inte vara registrerat heller. Jag betalar gärna nån hundring plus postporto för det. Orsaken till att jag inte beställer direkt från hallon.se är att de grisarna vägrar ta emot beställning eftersom jag inte just nu är folkbokförd i Sverige. Jag kan inte inse varför eftersom man alltid betalar i förväg med kontantkort. Troligen kortslutning i hjärnan hos någon ...

2

Sv: Köpes: Hallon kontantkort

då det finns ett ansvar juridiskt.
både för köparen av kort och för operatören att kunna sågott det går spåra användaren.

3

Sv: Köpes: Hallon kontantkort

I det extremt byråkratiska Frankrike räcker det att man visar pass och uppger en adress i Frankrike för att man ska kunna köpa kontaktkort. Jag betvivlar att operatörerna har ett legalt åliggande att hålla koll på köparens folkbokföringsadress. Det borde räcka med legimation och svenskt personnnummer, ev med tillägg av folkbokföringsadressen och nationella registreringsnumret i det EU-land där nhu är skriven, verifierat med det landets officiella leg. Jag håller med om att det är hjärnslött att inte kunna hantera EU-medborgares köp av kontantkort. Kanske SD kan ta upp frågan om ingen annan gör det:-).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av hackerman1 (2013-12-06 16:11:50)

Sv: Köpes: Hallon kontantkort

nhu skrev:

Det behöver inte vara laddat men skall förstås gå att ladda. Behöver inte vara registrerat heller. Jag betalar gärna nån hundring plus postporto för det. Orsaken till att jag inte beställer direkt från hallon.se är att de grisarna vägrar ta emot beställning eftersom jag inte just nu är folkbokförd i Sverige. Jag kan inte inse varför eftersom man alltid betalar i förväg med kontantkort. Troligen kortslutning i hjärnan hos någon ...

Samma logik hos Comviq...
Beställning via webbsidan skickas till folkbokföringsaddressen.
Omöjligt att att ange valfri leveransaddress, även om man betalar via postförskott....
Jag vet inte om det fortfarande är så, det är länge sedan jag kollade deras webbsida.

5

Sv: Köpes: Hallon kontantkort

ja det är slött,
tv licens i svenne kommunen i eu kanske? radiotjänst?
osv osv
se mer petigt mot eu.
sedan vill nog operatörerna bromsa att en persion skaffa 1000000 simkort, då korten kostar kulor också.
finns många aspekter.

tycker samtliga operatörer ska tydligt redovisa VARFÖR och till vem uppgifterna läcks till, för dom läcker...
om det är någon paragraf dom lutar sig mot, även mer tydligt redovisa detta, och inte som i X falls kundtjänst bara ange ett shady svar. då en NY svensk ej fick kontantkort(surf) då det gick att köpa på macken tydligen.

för ~20år sedan hotade ?politikerna? att införa lagstiftning om inte fler kort registrerades, om det var krav från tex ?usa? eller ?polisen? kommer jag ej ihåg...
då infördes 'gratis x vid registrering' för att få upp siffrorna.

jag har även noterat att det går att portera operatör X simkort till operatör Y, alltså inte 'mobilnummret' utan simkortet isig självt med nytt mobilnummer. kan detta vara en tanke bakom, om operatör Z i land F beställer 10000 sim gratis... och sedan säljer.

6

Sv: Köpes: Hallon kontantkort

Vad gäller telias kontantkort för 4G med E3276 modem för låga 599 kr märkte jag att det inte gick att använda modemet efter upplåsning med mindre än att man först satte i teliakortet och kopplade upp sig. Lurig spärr där. Men kortet var inte registrerat ännu eftersom veckan fri suf börjar löpa direkt vid registrering enligt butiken.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av Discover (2013-12-06 22:57:10)

Sv: Köpes: Hallon kontantkort

nhu skrev:

Det behöver inte vara laddat men skall förstås gå att ladda. Behöver inte vara registrerat heller. Jag betalar gärna nån hundring plus postporto för det. Orsaken till att jag inte beställer direkt från hallon.se är att de grisarna vägrar ta emot beställning eftersom jag inte just nu är folkbokförd i Sverige. Jag kan inte inse varför eftersom man alltid betalar i förväg med kontantkort. Troligen kortslutning i hjärnan hos någon ...


Hur beställer man ett kort utan att behöva tanka i samband med beställning ?

Tänker på ett SIM från Hallon.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Köpes: Hallon kontantkort

Åtminstone för något år sedan fick jag kontantkort gratis från Comviq. Det var oladdat men man fick en vecka om man registrerade sej.

9

Sv: Köpes: Hallon kontantkort

Måste det just vara hallon?
Jag har ett Comviq som jag inte använder.

10

Sv: Köpes: Hallon kontantkort

Jag har ett Hallon-kontantkort liggandes som jag skulle klara mig utan. Men det jag tänker på hur det är med registreringen, kortet hamnar ju automatiskt på mitt konto när man beställer det.

Gör det något för dig?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: Köpes: Hallon kontantkort

Jo, det måste vara Hallon därför att Tre är den enda operatör som jag kan använda. De andra får jag enbart 2G och max 384 kbt/s från. Jag har som sagt en massa kontantkort - också Comviq - men de är relativt oanvändbara just av den anledningen. Tre har däremot fungerat hyfsat det senaste året. Stabilt även om port 22 är ett problem för mej tillsvidare.

Careface: Mej stör det inte hur kortet är registrerat. Men jag kollade nyss betalningen och den tycks vara ovanligt besvärlig hos hallon.se. Jag måste registrera ett kreditkort och kan betala enbart via Mitt konto. Det var ett problem jag inte var beredd på. Hos de andra operatörerna går det att ladda kontantkortet från Nordeas nätbank som jag vanligen använder - men inte hos hallon.se. Om jag förstod det rätt så är det bara du som kan ladda kortet via ditt konto !!??

De har verkligen gjort det besvärligt att skaffa ett kontantkort ...

12

Sv: Köpes: Hallon kontantkort

hur ska du fyllapå kortet?
serut att krävas 'minasidor' osv
"Kontantkort
Kontantkort fyller du själv på när du är inne på Mina Sidor. Vi drar beloppet direkt på det debet/kreditkort som redan finns registrerat. Du kan välja mellan att fylla på med ett helt nytt paket eller att fylla på ditt saldo med extra pengar. Enkelt och smidigt.
Om du tycker det är jobbigt att själv behöva toppa upp så kan du välja månatlig påfyllnad på Mina Sidor, så sköts det automatiskt."

vanligt tre kontant, borde funka bättre.
300:-/månad för 100gb/30dagar

13

Sv: Köpes: Hallon kontantkort

Jag har Tre kontant just nu men det är betydligt dyrare än hallon.se.

Jag kan förstås använda Nordeas kreditkort men det verkar som om man bara får tillgång till Mina sidor då man beställer ett hallon-kort och det kan  jag inte göra utan att vara folkbokförd i Sverige. Så det är helt låst läge. Det var den andra otrevliga överraskningen att man bara kan betala via Mina sidor och kreditkort. Jag har kontantkort hos alla andra operatörer och där kan man betala via banken.

Men Tre har tydligen bestämt sej för att göra det så besvärligt som möjligt för billighetsoperatörernas kunder. Inte ens Telias Halebop är så krångligt.

14

Sv: Köpes: Hallon kontantkort

ring skatteverket, begär tillfäligt pers nr

15

Sv: Köpes: Hallon kontantkort

Alltså, jag har svenskt personnummer men det hjälper inte för de kräver att jag dessutom skall vara folkbokförd i Sverige ... Och det är jag inte just nu. Alla svenskar som bor utomlands är i samma situation. Inget hallonkort för dem ...

16

Sv: Köpes: Hallon kontantkort

ah, ok
men vanliga tre kontant då ?

17

Sv: Köpes: Hallon kontantkort

Det har jag och kör över som bäst. Men hallon-kort är betydligt förmånligare 90 kr/månad (3GB) mot Tre 230 kr/månad (5GB). Jag behöver inte så mycket trafik så 3 GB skulle räck för mej. Skillnaden per år är uppe i 1680 kr och det känns redan ...

18

Sv: Köpes: Hallon kontantkort

synd att inte telenor funkar isf, är klart billigast sett på tid :-)
då dom delar nät så borde det funka annars.