1

Tråd: e3276 helia kontant init

jonasolof skrev:

Vad gäller telias kontantkort för 4G med E3276 modem för låga 599 kr märkte jag att det inte gick att använda modemet efter upplåsning med mindre än att man först satte i teliakortet och kopplade upp sig. Lurig spärr där. Men kortet var inte registrerat ännu eftersom veckan fri suf börjar löpa direkt vid registrering enligt butiken.

jag skall prova att köra på liknande vis.
finns två alternativ, du väljer.
a, annat helia kort.
b, annan operatör.
b, annat helia i faradaysbur, dvs ingen nätkontakt alls möjlig.

så what is your poison ?
:-)

2

Sv: e3276 helia kontant init

Modemet var inte låst till 4G men hade en mycket stark 4G signal in. Tidigare upplåst och kört E392 funkade direkt med uppkoppling på 4G med proximuskort.

Med Proximus och svenskt tele2 kort gick det inte att få uppkoppling med E3276 på vare sig 2, 3 eller 4G. Det kontantkort som kom med E3276 användes ej, inte heller något annat telia kontantkort. Först när jag satte in ett teliakort med abonnemang så kopplade modemet upp och då mot 3G. Därefter funkade det direkt med Proximus på 4G.

Hade ett annat svenskt kort räckt  så skulle tele2 kortet kopplat upp på 3G med roaming. Jag höll på med så mycket  under flera dagar så jag minns inte om jag försökte koppla upp med Teliad connection manager eller annan mjukvara - eller i router.

Vitsen med Faradays bur inser jag inte.

Testet att göra är väl att kolla om E3276 i teliapaketet går att köra med annat sim mot 4G i Sverige direkt efter upplåsning (vilket förmodligen går, annats skulle det varit diskuterat).

Hur och var en spärr skulle ligga som gör att modemet inte ansluter vid första körning utomlands med icke teliakort vet jag inte. Möjligen behövs ett telia-imsi som godkänner imei i HSS servrarna. Imei kan möjligen ligga spärrat på förhand för att telia inte vill att deras subventionerade modem ska säljas vidare utomlands vilket vore lönsamt.  Eller så var det något annat knas. Det gick i alla fall bara den korts stund det tar att byta simkort innan det funkade med proximuskortet.

Modemet hade naturligtvis telias fw vid försöken till första uppkoppling.
För att verifiera hypotesen om spärr skulle jag behöva köpa fler E3276 men det är inte aktuellt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.