1

Tråd: Dubbel Biquad

I den här tråden http://www.mobilabredband.se/forum/topi … -mast.html förklarar jag bakgrunden och det slutar med att jag bygger 2 st biquad antenner. Dessa har suttit på husväggen sedan dess och fungerar jättebra.

Nu har jag gett mig på en annan konstruktion, dels för att jag tycker att det är kul att bygga, men mest för att jag vill ha en mindre antenn som inte är så känslig för vinden.

Här på forumet finns en länk till en tysk sida där det finns en intressant konstruktion. Så jag räknade om måtten för att passa mina behov. Reflektorn är aluminiumplåt, antennerna är koppartråd.

Förvånande nog så har jag bättre värden på denna än vad jag fick med dom 2 andra vid test inomhus. Jag har inte monterat denna ute ännu men jag räknar med att det bara kommer att bli bättre då.

Framför allt så är jag imponerad över SINR som ligger på ca 20-24 dB, där dom gamla låg på ca 15-19 dB inomhus. Farten är den samma som innan det vill säga 28-32 mbit ner när masten jag är kopplad till inte är allt för belastad.

Kan varmt rekommendera denna konstruktion till alla som behöver smile

2

Sv: Dubbel Biquad

Bilder!

https://www.dropbox.com/s/gvpc3acyfep4l … 160825.jpg

3

Sv: Dubbel Biquad

En till:

https://www.dropbox.com/s/vc51onqd8ievm … 171441.jpg

4

Sv: Dubbel Biquad

snyggt bygge igen :-)
bygg en yttre kåpa som väderskydd.

5

Sv: Dubbel Biquad

G-Man skrev:

snyggt bygge igen :-)
bygg en yttre kåpa som väderskydd.

Tack G-Man!

Ja en kåpa måste till, nu när snö och rusk härjar framförallt. Om du eller någon annan har ett förslag på vad som kan användas, säg gärna till. Måtten på antennen är ca 32,5 cm i diameter och 5 cm i tjocklek.

6

Sv: Dubbel Biquad

:-P
plasthink, rosa hehe

att bygga en glasfiberkåpa är ganska enkelt,
bygg en mall i papp och plasta.
gör det tunnt samt runt, så rinner snö och vatter osv av.
kommer att tappa några db, men på sikt blir det noll loss.


bygg antenner och sälj !
om du kan bygga dom för vettiga summor.

7

Sv: Dubbel Biquad

Hur ser anslutningen från koaxialkontakterna upp till antenntrådarna ut? Går det att få en närbild från sidan?

Vilken frekvens måttade du för? Är båda antennhalvorna lika?

SINR är det verkligt relevanta måttet. Jag testar lite olika 4G modem och routrar och har en mimo antenn som står i ett fönster. SINR med öppet fönster är ca 20 men om jag stänger fönstret (nu när det blåser så mycket) och drar in antennen en bit så förbättras SINR ett par dB. Fönstersmygen skärmar från andra master tror jag. Detta vore omöjligt att se utan SINR. Farten steg väsentligt, till 48 mbit/s ned vilket inte är dåligt på 1800 med 10 MHz bandbredd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Dubbel Biquad

G-Man skrev:

:-P
plasthink, rosa hehe

att bygga en glasfiberkåpa är ganska enkelt,
bygg en mall i papp och plasta.
gör det tunnt samt runt, så rinner snö och vatter osv av.
kommer att tappa några db, men på sikt blir det noll loss.


bygg antenner och sälj !
om du kan bygga dom för vettiga summor.

Haha rosa plasthink är väl kanske inte det snyggaste smile

Det får nog bli en förvaringslåda i plast. Claes Ohlson har med snäpplock, 39 x 39 x 17 cm. Annars får jag fråga plastkillarna på jobbet om dom har lust att hjälpa mig.

Jo man kanske skulle sälja på beställning. Skräddarsydda efter operatör och frekvensband smile

9

Sv: Dubbel Biquad

jonasolof skrev:

Hur ser anslutningen från koaxialkontakterna upp till antenntrådarna ut? Går det att få en närbild från sidan?

Nej för du kommer inte att gilla det! Hehe. OK då.

https://www.dropbox.com/s/0h64s6x0gd345 … 203740.jpg

Jag skulle sätta kabel med skärm men glömde den hemma. Ska byta ut koppartråden någon dag. Det fungerar ju hyfsat ändå men det bästa vore att skärma av det. Jag ser denna som en prototyp smile

jonasolof skrev:

Vilken frekvens måttade du för? Är båda antennhalvorna lika?

Måttade för 933 MHz på bägge halverna. Skrev ut en mall och böjde tråden efter det, så det är betydligt mer exakt i formen denna gången.

jonasolof skrev:

SINR är det verkligt relevanta måttet. Jag testar lite olika 4G modem och routrar och har en mimo antenn som står i ett fönster. SINR med öppet fönster är ca 20 men om jag stänger fönstret (nu när det blåser så mycket) och drar in antennen en bit så förbättras SINR ett par dB. Fönstersmygen skärmar från andra master tror jag. Detta vore omöjligt att se utan SINR. Farten steg väsentligt, till 48 mbit/s ned vilket inte är dåligt på 1800 med 10 MHz bandbredd.

Ja det var imponerande siffror. Det är ganska ganska irriterande ibland med hur lite som krävs för att signalen ska bli ganska mycket sämre. Som nu, dåligt väder och antagligen lite belastning på masten så droppar hastigheten med ganska många mbit. Jag vill ha en helt egen mast smile

10

Sv: Dubbel Biquad

Ska man seriebygga sådana här antenner tror jag att det är bättre att planka novero-dabendorffs koncept och ha dem som etsade ledningar på kort. Då räcker det att göra en mall. Biquads för 900 vore mycket välkommet. Bilder på den kommersiella antennen finns i en pdf fil som länkats till i de ursprungliga inläggen om Ospels tyska hembygge för 800.

Det finns ingen uppfinningshöjd med loop-biquads på tryckta kretsar, ej heller bör det gå att mönsterskydda.

Enda problemet är att isolationsmediets dielektricitetskonstant påverkar längden, förmodligen förkortande. Men andra sidan är luft. Vet ej. Ett senare projekt i samma spår använde numerisk fräs men resultatet blev inte bättre än originalet.

En väsentlig variabel är avståndet till reflektorn. Har man inga instrument får man bygga flera antenner och testa dem i snabb följd för bästa RSRP och SINR.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Dubbel Biquad

jonasolof skrev:

Ska man seriebygfa sådana här antenner tror jag att det är bättre att planka novero-dabendorffs koncept och ha dem som etsade ledningar på kort. Då räcker det att göra en mall. Biquads för 900 vore mycket välkommet. Bilder på den kommersiella antennen finns i en pdf fil som länkats till i de ursprungliga inläggen om Ospels tyska hembygge för 800.

Det finns ingen uppfinningshöjd med loop-biquads på tryckta kretsar, ej heller bör det gå att mönsterskydda.

Etsade antenner på kretskort finns i dom flesta kommersiella produkter med inbyggd antenn.

Tanken har redan slagit mig och det finns redan caddat en variant på min dator hemma sedan några veckor tillbaka. Om jag hade haft utrustning för att etsa så hade jag gjort det för länge sedan smile

Så det är planen för nästa variant. Ska bara hitta någon som är villig att etsa kort åt mig för en billig summa smile

12

Sv: Dubbel Biquad

Det finns firmor som gör det, du skickar in en ritning de tillverkar kortet och skickar det med posten.
tex
http://www.estek.se/

13

Sv: Dubbel Biquad

Andy skrev:

Det finns firmor som gör det, du skickar in en ritning de tillverkar kortet och skickar det med posten.
tex
http://www.estek.se/

Jo jag vet smile Har caddat och sålt mönsterkort till förstärkare bland annat förut så jag har beställt hundratals mönsterkort ifrån tillverkare förut.

Men de mönsterkort som behövs etsas för en antenn är såpass enkla och behöver ingen lödmask, så det känns lite onödigt att göra några få på en firma bara för att testa, när någon med etsbad hemma kan göra det på en timma.

Om det skulle bli lite volym på det så blir det från firma.

14

Sv: Dubbel Biquad

kan du inte köpa en egen då eller rita själv och sen belysa det med UV lampa?

15

Sv: Dubbel Biquad

Problemet är att hitta mönsterkort som inte ger förluster vid 900 MHz och sedan veta hur måtten påverkas. Svårt att ta fram utan att kunna mäta på provexemplar. Frågan är vem som kan ställa upp och mäta SWR etc för en rimlig penning. Det råder en larvigt stor brist på mimopanelantenner för 900 MHz. Kommersiella biquads finns inga och just biquads har bättre mimoprestanda pga bättre cross over isolation mellan mimoströmmarna än panelantenner med patchelement. Dessa kan bara byggas som två separata antenner i samma hölje.

Får man sedan inbördes påverkan mellan avståndet till reflektorn och måtten på elementen blir utprovningen än svårare - fast någon sådan inbördes påverkan kanske inte föreligger.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Dubbel Biquad

jag använder glasfiberämnen
och etsar egna kort
har uv bänk
osv

för att prova är både bra för miljön och plunkan om man använder tomma ämnen och kör med påklistrade kopparbanor, finns på rulle. när rätt mått är funna så kan man etsa.

17

Sv: Dubbel Biquad

Bra, koppartejp finns att köpa på Elfa bl.a.

Gäller bara att hitta rätt platta då - eller kartong kanske duger.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Dubbel Biquad

Andy skrev:

kan du inte köpa en egen då eller rita själv och sen belysa det med UV lampa?

Jo tanken har slagit mig flera gånger. Jag caddar olika saker rätt ofta men många gånger slutar det med att det blir obyggt just för att jag inte har någon sådan utrustning.

Problemet är att vi bor på 70 kvadratmeter och har en dotter på 5 månader. Det finns ingen plats helt enkelt. Eller. Det skulle vara ute i vedboa eller det gamla hönshuset. Men där finns varken värme eller el...

19

Sv: Dubbel Biquad

G-Man skrev:

jag använder glasfiberämnen
och etsar egna kort
har uv bänk
osv

Aha. Om du bor i Stockholms län så kan du få ett uppdrag av mig big_smile

G-Man skrev:

för att prova är både bra för miljön och plunkan om man använder tomma ämnen och kör med påklistrade kopparbanor, finns på rulle. när rätt mått är funna så kan man etsa.

Mycket bra idé! Jag ska nog svänga förbi elfa och köpa på mig några meter. Man kan ju faktiskt fästa den på typ vad som helst som är icke induktiv och (kanske) få ett bra resultat!

20

Sv: Dubbel Biquad

jonasolof skrev:

Problemet är att hitta mönsterkort som inte ger förluster vid 900 MHz och sedan veta hur måtten påverkas. Svårt att ta fram utan att kunna mäta på provexemplar. Frågan är vem som kan ställa upp och mäta SWR etc för en rimlig penning. Det råder en larvigt stor brist på mimopanelantenner för 900 MHz. Kommersiella biquads finns inga och just biquads har bättre mimoprestanda pga bättre cross over isolation mellan mimoströmmarna än panelantenner med patchelement. Dessa kan bara byggas som två separata antenner i samma hölje.

Får man sedan inbördes påverkan mellan avståndet till reflektorn och måtten på elementen blir utprovningen än svårare - fast någon sådan inbördes påverkan kanske inte föreligger.

Ja man har väldigt begränsade testmöjligheter när man sitter och leker i hem-miljö med sådana här saker.

Jag skulle inte ha några problem med att ta fram antenner för 900-MHz bandet. Men det sura är att det som fungerar i teorin kanske inte fungerar i praktiken. Och man vill ju ha en så bra fungerande antenn som möjligt.

En fundering... hur skulle man kunna göra en bredbandig antenn för 900 MHz? Det man ändrar för att justera frekvensen är ju måtten på antennens sidor samt avståndet till reflektorn. En tanke är att ha bredare antenn-material. Jag kör på 78 millimeters sidor för att få 933 MHZ. Det fungerar på Tele2 och Telenor som kör LTE-band 8. Men alla andra verkar köra i LTE-band 20, dvs 800 MHz-bandet. Där behöver man nå 791 MHz som 3 kör på. Det betyder i praktiken att antenn-sidan behöver vara 92 mm. Kan man då göra en antenn vars mått är 78 till 92 mm och på så sätt täcka alla frekvenser?

Det som påverkas av en ökad ledar-bredd borde ju vara impedans t.ex. Jag har för dåliga kunskaper i radiovågor så det ända sättet för mig att veta är att testa det i teorin. Någon gång smile

PS. Telenor var snälla idag. 37 Mbit ner på en 32-mbits anslutning enligt bredbandskollen big_smile https://dl.dropboxusercontent.com/u/573 … ultat2.jpg

21

Sv: Dubbel Biquad

Och med antennsidan (det låter missvisande) så menar jag måttet på L1 i denna bild: https://dl.dropboxusercontent.com/u/573 … uadLek.jpg

22

Sv: Dubbel Biquad

Att göra en bredbandig biquad är ingen bra idé. Den är rätt smalbandig i sig. I första hand skulle jag satsa på att DL frekvensen ligger rätt. Upload brukar klara sig ändå. Knepet är dock om man vill att antennen ska täcka hela 900 bandet respektive hela 800-bandet. då får man labba med en tillplattad tråd eller remsa så att yttermåttet L1 stämmer för låga frekvensen och innermåttet, dvs minus 2xbredden stämmer för höga. det är dock en gissning. Generellt använder man bredare element för att vidga frekvensomfånget men samtidigt minskar prestanda något. Notera att både Ospel och Novero dabero tillverkar antennerna för nåot av de tre banden i Tyskland. de är samma som Tre, Telia och N4M i Sverige.

Att göra en antenn som täcker flera band är en fet kompromiss. Importören av Poyntingantenner Communica berättade att den tyske gneten på Poynting Europe underkände första designen för deras Xpol antenn. Det blev flera modifikationer innan det dög. Och då har den antennen inte alls lik snyggt framåtriktad lob som bra biquads. Sidodämpningen vill du inte missa.

När antennen görs optimalt smalbandig får den högt Q-värde, dvs den är tydligt resonant=avstämd för designfrekvensen och mer av inmatad energi går ut som radiovågor. 

Jag skulle kunna tänka mig en metallremsa om 3x1 mm som material, eller något däråt. Vid dessa höga frekvenser går strömmen i ytan av metallen (skin effect, oväsentligt för audio men viktigt här). Utklippt silverplåt vore något om man ska nörda till det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Dubbel Biquad

kolla på teorin bakom julgrans antenner, dessa är lite lustiga, och funkarish...
men de är inga riktantenner, men bevisar att det går.
problemet är att dual/trippel band antenner är extremt svåra att bygga mot vanliga enbandare.

om du pm'ar mig måttet på kk som du behöver, som finns hos tex elfa i solna så kan jag kolla lite.

problemet med att etsabort 99.9% på ett stort matreal är att etsvattnet blir förbrukat på ett kort nästan.
största kort jag gjort hemma är 18"

istället för uv, funkar tejpade kort för mindre/enstaka serier.

det går att stacka quaden annars.
då tex 90° mot varandra för lte.

24

Sv: Dubbel Biquad

Jag har sett fyrstackade biquads för påstådda 17 dBi men då kan det inte bli korspolariserat på samma reflektor. Och fasmatningen är inte lätt att få mått på.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Dubbel Biquad

Biquaden är otroligt bra, jag får 10Mbit ner och 7Mbit upp och har 13km till masten med mitt Tele2 abb.
Visserligen tvärs över fjärden men med skog ivägen vid mitt hus.

Jag byggde också min med rund reflektor av rostfritt.