1

Tråd: Hjälp med val av mast

Hej. Ny på detta forum och hoppas kunna få svar på lite frågor.

Jag bor på landet och kör med Telenors 4G.

Jag hade stora signal-bekymmer till en början. Det kunde fungera jättebra en dag för att sedan inte fungera alls nästa. Jag byggde då 2 st biquad för 900 MHz och efter det fungerar allt jättebra. Jag kommer upp i 28-32 Mbit nerhastighet när det inte är så stor belastning på masterna, men viktigast av allt så tappar inte modemet anslutningen längre.

Nu till frågan. Jag har 2 st master i närheten, vilken bör jag välja när jag ska fästa antennerna permanent på utsidan av huset?

Den närmaste ligger ca 2600 meter bort. Snabba nerladdningar men en ganska hög ping-tid på ca 150-200 ms.

Några ungefärliga snittvärden på denna:

RSRP: ca -80 dBm
RSSI: ca -60 dBm
RSRQ: ca -7 db
SINR: ca 17 dB

Problemet med denna masten är terrängen (se bild nedan, huset till vänster, mast till höger) mellan mig och masten samt den höga ping-tiden. Trädklädd kulle närmast huset, sedan E18, sedan mera träd. Ingen fri sikt till masten.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5730285/2600.png

2

Sv: Hjälp med val av mast

Den andra masten ligger längre bort, 3125 meter. Har jag antennerna riktad emot den så ligger snittvärdena på ca:

RSRP: ca -88 dBm
RSSI: ca -68 dBm
RSRQ: ca -5 db
SINR: ca 16 dB

Fördelen med denna är att terrängen emellan mig och masten är bättre, öppnare, öppet fält sedan skog. Ping-tiden, mycket bättre, ca 30-60 ms. Nackdelen är väl att avståndet är längre. Huset till höger, masten till vänster.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5730285/3125.png

Min magkänsla säger att jag borde välja den som är längre bort. Anslutningen känns "snabbare", inte i hastighet för där ligger dom bägge på samma utan att ping-tiden känns bättre. Men jag har inte så stor koll på mätvärdena jag får. En viss hum har jag men jag tänkte att det är bättre om någon av experterna vill komma med sin input.

Mvh Carl-Johan

3

Sv: Hjälp med val av mast

jag skulle välja den andra masten primärt.
kommer troligen vara stabilast på sikt.

men som jag är skulle jag bygga antenner till den andra också och köra dubbel, tex med kontant el dyl som backup, eller extra quota osv :-)

4 Senaste redigerad av guineapig (2013-11-28 21:51:17)

Sv: Hjälp med val av mast

2600m eller 3100m spelar mycket lite roll för hastigheten , den stora skillnaden är hur antennerna/elementen på masten är riktade.

Välj masten med lägst ping och stabilast uppkoppling, sedan kan du gärna prova att rikta om dina antenner , det är inte alltid så att man får bäst hastighet genom att rikta dem rakt mot masten, prova att vrida dem lite ifrån masten och testa.

Signalen studsar i terrängen på lite oförutsägbara sätt, bara att prova sig fram,

Vad har du för modem och router? och hur ser dina antenner ut? du har byggt dem själva?

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

5

Sv: Hjälp med val av mast

Härligt, precis som jag trodde då.

Nu har jag bara testat i två dagar men den mast som känns stabilast och har bäst ping är den som står längst bort. Men som man ser på bilderna så är det mycket terräng i vägen till den som står närmast. Nu är iof inte mast-höjden inräknad i bilderna så man får räkna med att strecket borde upp några meter. Även det faktum att antennerna är placerade på andra våning gör att det kommer upp några meter i husändan.

Jag ska laborera mer med antenn-inställningarna när jag får tummen ur att göra ett fäste åt dom så dom kan hamna på utsidan. Just nu står dom i ett fönster i vardagsrummet eller i ett sovrum, beroende på vilken mast jag siktar in dom på. Inte helt uppskattat av frugan wink

Modemet är ett ZTE MF821D kopplad via en USB-hub med 2A matningsspänning till en TPLink MR3420 V2 som kör en variant av OpenWRT som heter Huntsman.

Antennerna är av biquad-typen. Dom ser lika stora ut på bilden men det skiljer lite på måtten i verkligheten. Jag gjorde en för 933 MHz (Telenor sänder på 930-936 MHz tydligen) och en för 887 MHz (då uplinken tydligen ska vara 885-890 MHz). Vet inte om det är rätt att göra så men det fungerade bra för mig i alla fall haha. Dom är byggda av aluminium-plåt som reflektor, en chassi-hona för SMA, 2 mm koppartråd och 2 st plastdistanser för stabiliteten.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5730285/IMG_20131127_150322.jpg

6

Sv: Hjälp med val av mast

Det var nog den mest pålästa förstapost om antenner vi sett på forumet. Respekt.

Jag skulle också ta masten längst bort. Värdena för RSSI, RSRP och RSRQ hänger inte ihop för någon av masterna. Men RSRQ -5 är mycket bra. Strävan borde vara att få SINR över 20 för högre fart.

Antennerna bör vara olika polariserade, en vertikalt och en horisontellt. Eller 45/45. Högt upp brukar vara bra men du kan få mindre interferens om antennerna inte hör den andra masten. Testa för bästa SNR, det är viktigare än RSRP. 

Det går att bygga direktorer för biquads för att öka signalstyrkan lite till.

Det vore intressant att få se en bild på modemets webmeny där SINR visas.

Vilken bygganvisning har du följt för biquads? Vad ligger till grund för avståndet till reflektorn?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Hjälp med val av mast

Haha tack jonasolof.

Jag har haft problem med uppkopplingen i omgångar så jag har väl hunnit läsa på lite smile

Ok. Just SINR har jag svårt att få bra. Innan jag byggde antennerna så låg den mellan 5 och 10. Ibland dippade den ännu mer och då tappade jag anslutningen. Nu går den sällan under 15 men heller aldrig över 20 hur jag än gör. Det kanske blir bättre när antennenerna placeras utomhus.

Jag har läst att man ska sätta dom med olika polarisation men ärligt talat så gör det ingen skillnad för min anslutning vad jag har märkt. Kanske för att antennerna skiljer sig lite ifrån varandra i storlek/frekvens? Jag kommer i alla fall att montera dom med olika polarisation ändå just bara för att undvika eventuella bekymmer.

Först försökte jag läsa mig till hur jag skulle räkna på antennen men det var ganska svårt att hitta något. I alla fall något som var lätt att förstå för mig som inte har någon erfarenhet av antenn-konstruktion. Så jag använde mig av den här länken för att ta reda på vilka mått jag skulle använda mig av: http://www.changpuak.ch/electronics/bi_ … signer.php.

8 Senaste redigerad av carl-johan (2013-11-29 17:52:19)

Sv: Hjälp med val av mast

Och så här ser modemets webmeny ut (varför kan man bara posta 1 länk/inlägg?):

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5730285/status.png

9

Sv: Hjälp med val av mast

posta länk till bilden, istället för bilden i tråden,
forumet laddas snabbare då speciellt med högupplösta / stora bilder då många läser forumet med/via mobila enheter eller via mobilt bredband av icke 4G modell, dvs slöa anslutningar :-)

antal länkar osv begränsningar är pga spampostande X som tidigare postade skräp/länkar till maskar osv.
när du har varigt aktiv medlem ett tag blir det bättre :-)

annars snyggt byggt.
antar att antennerna är koppla det mot rätt uttag i modemet då du har avstämt dom för sändning och mottagning.
enaporten kan vara mottagning endast medans den andra är dubbel riktad, beror på modemet osv.

så att skifta plats på antennerna i modemet, samt byta polorisation på antennerna kan påverka.

10

Sv: Hjälp med val av mast

Jaha då är jag med. Ska tänka på att bara länka bilderna i framtiden!

Tack tack. Ja 933 MHz är kopplad till primära antennuttaget, 887 MHz till det sekundera. Det gav bäst resultat. Men informationen/dokumentationen av modemet är väldigt bristfälligt och det står inte specifikt vilken port som gör vad.

Jag har dock skiftat port några gånger och konfigurationen ovan fungerar bäst. Faktum är att jag byggde tre antenner. Den tredje är också på 933 MHz och med två stycken 933 MHz blir faktiskt värdena sämre, mest av allt SINR som minskar med ca 5 db!

Vad tror ni att ett lämpligt avstånd mellan antennerna är? Ska dom monteras precis bredvid varandra eller en bit ifrån för att förhindra eventuell överhöring?

11

Sv: Hjälp med val av mast

Tack för bilden. Synd att modemet inte täcker alla 4G band eftersom det är ett av de få som visar SINR. Dock bra att man kan läsa SINR på 900 för det bandet finns inte på AVM-routrarna.

Avståndet till skärmen påverkar impedans mm men jag kan inte säga i vilken riktning. Det är också väsentligt att koaxialkabelns skärm  jordas i reflektorn för att inte skärmen ska stråla utmed antennkabeln men ordnar ju SMA kontakten. De petnoga konstruktionerna låter kabeln gå innuti ett kopparrör ända upp till antennens plan  så att det inte finns några vertikala delar. Jag är misstänksam mot trådarna som går från antennen ned till SMA-kontakten.

Biquads byggs ofta korspolariserade som Ospels hembygge eller novero/funkwerk daberos. Det går med mycket liten  korskoppling, dvs ömsesidig påverkan. Har man separata antenner bör de gärna sitta minst en meter från varandra för att inte närfältskoppling ska uppstå för det förstör cross over isolation som är förutsättning för Mimo. Vidare är der så att mimo är snabbare än diversitetsmottagning då SINR kommer ca 20 dB, dvs det är först då man kan få dubbla dataströmmar. SINR bör bli mycket bättre då antennerna kommer upp och ut men kan försämras om flera master då når antennen så ibland får man ta hjälp av husets skärmverkan. Nu har fungerande biquads bra riktningsdiagram så dämpningen i sidled och bakåt bör vara god.

Med en direktor i samma form ovanför det drivande biquadelementet lär man kunna komma upp i 14 dBi gain. Det är samma gain som med Carants 900 yagi som är över en meter lång.

I cat 3 (100 mbit/s DL max)  och cat 4 (150) modem är bara ett antennuttag verksamt för både sändning och mottagning.

SINR mäts bara på mottagen signal så varför en antenn avstämd för upplänken skulle bättre signal är inte uppenbart.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12 Senaste redigerad av carl-johan (2013-11-30 17:37:26)

Sv: Hjälp med val av mast

jonasolof skrev:

De petnoga konstruktionerna låter kabeln gå innuti ett kopparrör ända upp till antennens plan  så att det inte finns några vertikala delar. Jag är misstänksam mot trådarna som går från antennen ned till SMA-kontakten.

Ja jag var inne på att göra så först men hade inte tillräckligt stora kopparplattor att använda till reflektorn. Och det blev så smutt med chassi-kontakten så jag tänkte att jag prövar smile

jonasolof skrev:

Biquads byggs ofta korspolariserade som Ospels hembygge eller novero/funkwerk daberos. Det går med mycket liten  korskoppling, dvs ömsesidig påverkan.

Har sett sådana på bild. Bland annat en variant med rund reflektor på någon tysk sida. Det skulle vara intressant att pröva en sådan konstruktion då den även skulle bli väldigt mycket behändigare att montera och rikta.

jonasolof skrev:

Har man separata antenner bör de gärna sitta minst en meter från varandra för att inte närfältskoppling ska uppstå för det förstör cross over isolation som är förutsättning för Mimo. Vidare är der så att mimo är snabbare än diversitetsmottagning då SINR kommer ca 20 dB, dvs det är först då man kan få dubbla dataströmmar. SINR bör bli mycket bättre då antennerna kommer upp och ut men kan försämras om flera master då når antennen så ibland får man ta hjälp av husets skärmverkan. Nu har fungerande biquads bra riktningsdiagram så dämpningen i sidled och bakåt bör vara god.

Ja nu har jag monterat antennerna utomhus på väggen av huset. Den vetter ifrån den andra masten så förhoppningsvis skuggar huset signalerna ifrån den. Jag monterade antennerna med strax över 1 meters mellanrum och den ena vertikalt och den andra horisontalt. Det gjorde lite skillnad big_smile

SINR pendlar nu mellan 22 och 28 dB. RSRQ ca -6 dB. RSRP ligger ganska konstant på -70 dBm och RSSRI på -49 dBm. Farten är ungefär den samma som förut upp och ner. Men jag fick en pinne mer på mottagningsstapeln så nu har jag full pott där.

Vet inte om jag kan få det så mycket bättre nu annat än om jag skulle ha en annan effektivare antenn.

jonasolof skrev:

SINR mäts bara på mottagen signal så varför en antenn avstämd för upplänken skulle bättre signal är inte uppenbart.

Det kan ha berott på avståndet emellan antennerna som vid testtillfället bara var ca 50 cm.

Edit: för att förtydliga ovanstående. Detta då pga att dom kan ha stört varandra med det lilla avståndet.

En liten notis då om det intresserar någon tongue Innan jag satte antennerna så skiljde upp och ner-hastigheten ifrån varandra ganska markant. Upphastigheten var alltid flera Mbit lägre än nerhastigheten. Innan antennerna var det ännu värre.

Nu har jag kört flera tester emot diverse sidor som t.ex speedtest.net, bredbanskollen mm, och nu ligger upp-hastigheten lika med nerhastigheten. Plus minus någon Mbit.

13

Sv: Hjälp med val av mast

bra jobbat :-)

14

Sv: Hjälp med val av mast

Verkligen bra jobbat. Nu har du mycket bra SINR. Över 30 blir det diminishing return på att öka signalstyrkan i förhållande till interferens. För övrigt tror jag inte att ZTE visar högre SINR än 30.

Intressant att du får så bra fart upp. Det är normalt att det är halva.

Hoppas det håller sig så här bra. Berätta för frun att du får beröm av grabbarna på nätet för att du gått så systematiskt till väga och med goda tekniska kunskaper.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Hjälp med val av mast

Är det här första antennen du byggt?

16

Sv: Hjälp med val av mast

Tack för alla glada tillrop smile

Frugan är nöjd nu när antennen sitter på utsidan och nöjd över att vårt internet äntligen är stabilt och snabbt (snabbt för att vara på landet).

Andy skrev:

Är det här första antennen du byggt?

Ja det är det. Bodde i stan innan och hade ADSL så då fanns inget behov för 4G. Men där jag bor nu finns inte ens fast telefon trots att jag bara har 5 mil till sthlm.

Men nu har jag fått blodad tand big_smile

Nästa projekt är redan uträknat och nerskissat på papper.

Det blir en MIMO biquad igen. Fast den runda sorten med bägge antennerna på samma reflektor. Det finns ju länkat till en PDF (skriven på tyska) här i forumet. Har ögnat igenom den förut men såg först idag att dom hade varit så snälla att skriva hur man ska räkna ut måtten till önskad frekvens.

Det blir en behändigare och snyggare antenn och om den fungerar bra så får den ersätta dom 2 jag har nu. Men det återstår att se. Byggandet börjar på måndag eller tisdag!

17

Sv: Hjälp med val av mast

Jag är imponerad, vad uppskattar du bygtiden till, kankes kortare om du skulle bygga en ny?

18

Sv: Hjälp med val av mast

Tack tack smile

Ca 3 timmar tog det nog men då gjorde jag dom på jobbet under dom stunder jag inte hade något annat att göra. Skulle jag lägga 100 % så skulle det kanske ta 1,5 timmar. Det som är mest tidskrävande är att böja tråden. Jag var noggran med att få den bra och det är svårt att böja 2.2 mm koppartråd med mm-precision.

Men där har jag tillgång till en stor härk till pneumatisk plåtsax som kan ställas in på en tiondels mm vilket var till stor hjälp när jag gjorde reflektorerna.

19

Sv: Hjälp med val av mast

Det finns en mängd beskrivningar på cubical quads. En del har uppvikta kanter på reflektorn men där är det svårt att få fram mått.

De bästa beskrivningarna har tagits fram av något antennproffs som håller på med RC-flygning. Det finns länkar i tidigare trådar om antenner.

Det går också att göra stackade quads, men där är det tunt med beskrivingar om fasmatningen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Hjälp med val av mast

Ny antenn byggd smile

Jag skrev om den i rätt forumdel den här gången, egna byggen.

http://www.mobilabredband.se/forum/topi … iquad.html