1

Tråd: telia bygger... ?

Är säker på att helia bygger 4G,
enl kartan ingen täckning.
enligt modemet 64% signal.
3G ansluter,
är >3x snabbare mot tele2 (samma mast, samma modem osv.)

går ej att ansluta med 4G ännu :-)
t2 ligger risit till nu...

jag har noterat fler antenner på masten, samt masten är nu högre, serut som 4G monteras på toppen av gammla masten. Har söktav masten ett tag, men nada. nu plötsligen, kontakt !

synd att helia envisas med sina 10.#.#.# adresser bara...

http://s17.postimg.org/i2d5e3wcr/tmp_Screenshot_2013_11_24_19_52_38_1_1779120871.jpg

http://s24.postimg.org/7cug609ht/tmp_Screenshot_2013_11_24_19_40_05_12011148522.jpg

2 Senaste redigerad av careface (2013-11-24 20:29:46)

Sv: telia bygger... ?

Du får gärna berätta hur det ser ut på masten sen när det kommit igång och om det är en befintlig Telia 2G-mast. Har nämligen fått indikationer från Telia på att på vissa ställen kör de igång med kombinerade basstationer för 2G och 4G och på andra ställen kör de dessa var för sig och skulle vara kul att veta hur de gör där du befinner dig för att få lite mer klarhet i det. smile

Här i U-sala kör de mest separata, än, eftersom de inte kört upp 4G 800 i stadsmiljön än och har missat att kolla på deras 4G 800-master i utkanten av stan för att se hur det såg ut före och efter.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: telia bygger... ?

Blir nog kombinerade basstationer i större delen av 2G, 3G & 4G.

Telia har ju gått ut med info om att alla 2G basstationer ska bytas ut, och då byter man nog till basstationer som klarar 2G, 3G & 4G då 3G & 4G ska få lika bra yttäckning som dagens 2G.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: telia bygger... ?

De ska köra gemensamma basstationer, men har själv inte lyckats hitta ett sånt ställe. Men jag har bara koll på det här i Uppsala och de basstationer i centrala Uppsala har inte gemensamma basstationer som N4M har för 2G och 4G eller som 3 har för 3G 900 och 4G.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: telia bygger... ?

careface skrev:

De ska köra gemensamma basstationer, men har själv inte lyckats hitta ett sånt ställe. Men jag har bara koll på det här i Uppsala och de basstationer i centrala Uppsala har inte gemensamma basstationer som N4M har för 2G och 4G eller som 3 har för 3G 900 och 4G.


Okej, jag tycker dock det är konstigt att Telia inte visar på sin utbyggnadskarta vart de bygger ut 3G 900 MHz.

Här runt Gävle så försöker jag hålla koll på masterna, om det kommit upp nya antenner osv.

Att ta bilder på de master man besöker så går det enkelt att se förändringar.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6 Senaste redigerad av careface (2013-11-24 22:16:06)

Sv: telia bygger... ?

Vad jag vet så har de inte börjat med den utbyggnaden ännu - men att de ska börja med den inom kort. Tror att det är lättare - kanske kan man tom köra 2G 900 och 3G 900 från samma antenn? Då behöver det ju inte se annorlunda ut på masten. Om det är samma antenner som används bör det ju räcka med någon ändring i mjukvara eller dylikt. Då är det ju också lättare att få igång det vid ett senare tillfälle utan att behöva besöka masten.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: telia bygger... ?

är två master med typ 500meter från varandra,
båda masterna har fått fler pinnar(panelantenner).

hurvida det är mast a eller mast b som är '4G ready' har jag ej kollat ännu, är så lågt gradtal mellan dom att det ej går att avgöra medelst kundprylar, och jag tar inte ut spectrumanalysatorn i bilen när det är kallväder . slut.
skall plocka fram 500x teleskopet och kolla ev märkning på prylarna osv. om det går att se baksidan, annars får man helt sonika råka flyga över/nära masten :-)

den ena är telias mast från 80talet 'nmt and so on' som fått mer prylar.
den andra är tele2's mast med delade t2/helia 3G som nu fått ~5meter mer fackverk.
sedan en tredje, vid sidan om de andra, som är telenors mast som trä piggybackar på med dåligt resultat som har fiberanslutning, och torde palla lite high3lte speed om dom någonsin kommer bygga på den när inte ens 3G har uppgraderats sedan 2001...

8 Senaste redigerad av Discover (2013-11-24 22:21:43)

Sv: telia bygger... ?

careface skrev:

Vad jag vet så har de inte börjat med den utbyggnaden ännu - men att de ska börja med den inom kort. Tror att det är lättare - kanske kan man tom köra 2G 900 och 3G 900 från samma antenn? Då behöver det ju inte se annorlunda ut på masten. Om det är samma antenner som används bör det ju räcka med någon ändring i mjukvara eller dylikt. Då är det ju också lättare att få igång det vid ett senare tillfälle utan att behöva besöka masten.


Går det inte att använda samma antenn då för alla de 3 näten ?

3 använder sig ju av kombinerade basstationer för 3G 900 & 4G 800 MHz och jag har inte sett att det sitter dubbla antenner, förutom på Valbo vattentorn i Gävle, men det är förmodligen så att ena antennen är för 800 / 900 & den andra för 2600.

Jag misstänker ju att Telia i efterhand kan aktivera 3G 900 MHz i de basstationer
som nu byggs för 4G 800 MHz, då slipper de skick ut folk till masterna 2 ggr.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: telia bygger... ?

och då var telias 3/4g nerplockad/avstängd, nu är det den sunkiga 3g delad med t2 som åter igen ger 0.1mb/s 20% mottagning dvs kul så länge det varade...
telia åter oanvändbart ! som det varigt sedan >8år !

10

Sv: telia bygger... ?

Ser du någon sån mast i närheten på deras utbyggnadskarta, när står det att den ska sättas igång? Det kan ju ha varit ett test för att planera att sätta igång masten inom kort.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: telia bygger... ?

troligen kommer den igång helt om ett tag, då 4G var blockerat helt när det 'funkade', hann ej testa frekvenserna som användes :-(

lösersig nog :-)  hehe
bara t2 som har lte nu igen.

12

Sv: telia bygger... ?

haha,
kollade på telias webb och,
nej INGEN planerad utbyggnad av 4G !

"då blir det ett Tele2 4G abg till dom istället"

konstiga är att det komupp i routern osv.
mer antenner osv...
hm....

13

Sv: telia bygger... ?

provat lite idag,
hittar 900MHz >70% signal
hittar 800MHz >60% signal
allt annat dött på 4G i dovadon.
försöker jag koppla upp med 900MHz så tappar routern modemet 'no modem'
800 funkar ej, ingen anslutning.
bara 2 & 3G funkar med telias usim :-) 
bäst täckning hm... jeah right
hastigheten med telia 3G 1-2MBit max.
nytt sim/abg ger högre hastighet, nån prioritering igen... :-P

provat alla mhz i e392.

även provat Dovados vpn, funkar ej med telias 10.#.#.#. adresser, men funkade med 100.#.#.# adresserna.

provat mer, funkade plötsligen med vpn på 10.
inga andra kunder använder adressen nu el dyl.

14

Sv: telia bygger... ?

G-Man skrev:

provat lite idag,
hittar 900MHz >70% signal
hittar 800MHz >60% signal
allt annat dött på 4G i dovadon.
försöker jag koppla upp med 900MHz så tappar routern modemet 'no modem'
800 funkar ej, ingen anslutning.
bara 2 & 3G funkar med telias usim :-) 
bäst täckning hm... jeah right
hastigheten med telia 3G 1-2MBit max.
nytt sim/abg ger högre hastighet, nån prioritering igen... :-P

provat alla mhz i e392.

även provat Dovados vpn, funkar ej med telias 10.#.#.#. adresser, men funkade med 100.#.#.# adresserna.


Har Dovado en VPN tjänst ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: telia bygger... ?

Vore trevligt om Dovado adderade möjlighet att lista funna operatörer, offline givetvis, med signal så man kan välja rätt operatör och tex antenn för korrekt frekvensband.

ja, finns VPN client i routern för att länka upp mot någon vpn, men ej mot någon dovado då dessa saknar server/deamon delen i sina routrar. (ännu?)
måste köpas skapas separat med annat routermärke eller dyl.

16

Sv: telia bygger... ?

Det beror på modemet om man kan få fram andra operatörer. Sitter det ett qualcommchip i går det med AT-kommandon. Däremot kommer du inte att få fram vilka band det är på såvida du inte låser modemet på band själv.

Den enda router som är designad för att lista alla operatörer, t o m med flera celler, per band är AVM6840 med senaste programvaran 05.56 som f n bara finns i tysksålda routrar .

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: telia bygger... ?

funktionen finns i de flesta modemen i en dator... om man trixar lite...

ang dovad,
så som jag gjorde nu i testen, för att se om det är möjligt att lista ut vilka operatörer som finns i grannskapet är....
- anslut modem, med usim.
- välj 4G only.
nu fås signal med ! % ! eller nonetwork el dyl, blir lite olika vid vadera boot.
- välj 800MHz only, reboot
nu fås tex 64% signal - någon/ra operatörer som kör 800 vilka är det i området ?
- välj 900MHz only, reboot
nu fås tex 74% signal - någon/ra operatörer som kör 900 vilka är det i området ?
gör samma sak med alla band i modemet tills
- välj 2600MHz only, reboot
nu fås tex ingen signal igen som de tidigare banden, så inget stureplans nät :-)

vid signal på 800/900 och jag manuellt väljer anslut, så låser sig modemet och kopplar ner från routern !
måste startasom innan annat band kan väljas...
meddelar masten till modemet 'not welcome here, die' då tydligen, modemet stänger av sig.

usim är telias, dom har inget 4G nät här, ingen planerad utbyggnad enl webb. tele2 har lte tex enl deras täckningskarta.

då kvarstår vilka fler finns, för modemet hittar dom om jag sätter det i en wintendo dator istället....

nej, ingen annan router :-)

informationen finns där,
jag får ut den med både 3 &4G modem med en dator, då borde det gå i routern också.

för att vanliga användare skall kunna välja operatör/antenn osv så måste det gå att fåfram informationen på enklare sätt än att beställa tyska prylar.

tycker tex dovadon skulle kunna kastaupp "Vi tror att följande operatörer är lämpliga då routern hittat deras nät
- Tele2 lte/4G/3G signal 75%
- telia 3G/2G signal 45%
osv

18

Sv: telia bygger... ?

Tills uppgraderingen av android till 4.3 idag funkade det med en smartphone som galaxy s4. Stoppa i ett simkort. telefonen försöker ansluta till den cell som har starkast RSSI. När den inte får det går den till nästa ändatills den hittar en cell den får ansluta till. Under tiden visar PLMN vilken operatörer det är och service mode visade bandet. Men service mode går inte att komma åt efter upgrade av android. Nokia Lumia var ändå bättre tills uppgradering av det OS (vilket jag inte lät ske). Där kunde telefonen även visa grannceller från samma operatör under häckningstiden, både på bandet och på andra band. Där får man läsa av EARFCN för att se vilket band det är. Nokian kunde hålla på och visa celler i en halvtimme hoppande från den ena till den andra. Såg tre nät i Göteborg på det viset.

MF93D funkar fortfarande. Lås telefonen på 4G och band, t ex 800. Gör en manuell sökning av nät. Då ser du alla 4G nät mifin hittar. Det står om det är tillgängliga eller ej med det kort du har. Mifin har ett nyare Qualcommchip. Jag tror inte att Dovado kommer att implementera den funktionen för den är för modemberoende.

Med AT-kommandon i en rootad TP-link router med Huntsman ska du kunna få fram operatörslista för det finns ett AT-kommando tll Huawei för det. Men du måste ha terminalfunktionen så att AT-kommandon kan ges till modemets usb-port. Att Dovado skulle lägga in terminalfunktion tror jag inte, efterfrågan är nog för liten. För dem som vill är det enklare att koppla modemet till dator och köra terminal med AT-kommandon.

Problemet med att bara stoppa modemt i dator och t ex använda telenors Huawei dashboard är att modemet bara kommer att visa starkaste RSSI, säg Telia. Du får ingen koll på vilken RSRP t ex Telenor eller Tre har. Där måste du ha operatörsspecifika kort för att få fram signalinfo om de andra operatörernas celler.

MF93D är bästa lösningen förutom att jag inte får info om svagare grannceller- Å andra sidan ser jag SNR som är viktigare och talar om i vad mån störande grannceller finns i samma nät.

Det finns ingen 4G roaming mellan länder. Därför kan jag sätta ett utländskt billigt 3G kort i mifin som är låst på 4G som då kommer att visa starkaste (RSSR) cell oavsett operatör allt eftersom jag kör och leter master. Man får kolla nätinformation via wifi på en smartphone eller platta. Funkar utmärkt. Grejen är att mifin inte går i viloläge utan lyssnar efter nya hela tiden.

Att det funkar att leta celler på detta vis beror på anslutningsförfarandet i i 4G. Enheten kopplar upp sig tillfälligt mot starkaste cell och frågar om den är behörig att ansluta. När den nobbas går den vidare. Behörighetskontrollen tar ofta ca tio sekunder och under den tiden hinner man läsa av cell ínfo som RSRP. Däremot kan man inte se SNR på en icke tillåten cell för det mäts först  efter godkänd behörighet = tilldelning av IPadress.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: telia bygger... ?

jo, du skriver om andra saker :-)

at kan dovado skicka också, det är vad som görs för att väljaband/kopplaupp osv.
samma sak skulle funka.


vad jag fått fram med vanliga konsumentutrustningen som fanns at köpa i butik dovado pro och ett e392 modem är att det finns 800 och 900MHz.
sedan är det stopp.

frågan är, kommer modemet att visa lte 8/9 hundra mhz fast det är tex gsm ? hur smart är modmet, det är ju ett huawei :-)
ivf, nu måste 8/9 översättas till vilka möjliga operatörer det är.
den informationen borde vara enklare att finna, när operatörerna byter frekvenser mellan varandra är det samma kanske...

lite surfande, och en massa meningslösa klick för att hitta det intressanta...
Tre | 3
http://s11.postimg.org/tenkznulb/tmp_Screenshot_2013_11_28_16_22_49_964441727.jpg
Två klick på samma sak [Täckningskarta | Till Täckningskarta]

Telenor | Bredbandsbolaget
http://s29.postimg.org/h4tfok27n/tmp_Screenshot_2013_11_28_16_18_212110796816.jpg
Två klick [Driftinformation & Täckning | Täckningskartan ]

Tele2 | Comviq
Helt nytt 2G-nät
"I samband med utbyggnaden av 4G gör vi även avsevärda förbättringar i vårt 2G-nät (GSM). Vi byter utrustningen i våra basstationer, den nya utrustningen möjliggör upp till 6 gånger högre datahastighet (Edge). Vi slår även ihop vårt 2G nät med Telenor, vilket ger oss 20% fler basstationer. När detta arbete är slutfört (under 2013) kommer vårt mobilnät täcka 99,8% av Sveriges befolkning. Hittills har vi gjort bytet på västkusten, Gotland och i Mälarregionen, och inom kort byter vi i sydöstra Sverige."
Kan detta vara anledningen till fler, nya antenner på 3G masten... Men inte de ökande antennerna på telias gsm mast.
http://s24.postimg.org/43y7wpghd/tmp_Screenshot_2013_11_28_16_40_36_11866548518.jpg
Två klick [kundservice / täckningskarta ]

så det är antingen Tele2| Tre | Telenor - Telia ÄR helt uträknade, sämst täckning...
men fortfarande ingen information på|via deras webbsidor vem som är vem på de olika banden.

Kontentan av ALLT är köp en bredbandig antenn, beställ kontantkort enligt följande,
Telia med E3276 med en månads surf 600:-
Tele2 Utan modem, finns en dags surf på kortet det räcker, mellan 0 och 150:-
Tre|Hallon Utan modem.
Telenor Utan modem.
Låsupp modemet från Telia via dc eller dyl som passar.
Tanka max en dag, prova samtliga en efter en.

Så mycket skräp och för packningar det blir för att kluraut vilken operatör som passar !

20

Sv: telia bygger... ?

Dina inlägg här innebär ett kraftigt statement om att operatörerna skulle ha en informationsstrypningskartell...

Det är ju det som gör att det finns en marknad för konsulttjänsten att hjälpa användare att finna bästa operatör och band. Det vore väl inget bra om envar lätt och snabbt kan få fram infon... Då skulle ju folk kunna få för sig att byta operatör hur som helst grundat på rationella beslut efter informationsinhämtning.

Informationsstrypning är en grundsten i marknadsekonomin och i andra system också... Staten som ska garantera fritt informationsflöde och konkurrens, bl a enligt EUs regelverk, understödjer informationsstrypningen genom PTS lama hållning och sitt ägande av Telia. Men i konsensussverige hör det inte till god ton att påpeka intressekonflikter. 

Vad gäller vem som är vem på de olika banden gjorde Tres nätansvariga det klart att genomsyn i vad gäller vem som är aktiv på vilket band inte ses som något av värde. Samma inställning har de övriga operatörerna eftersom de aldrig redovisar band och inte låter användarna låsa på band. För övrigt lika lite på GSM.  När vet du om det är GSM på 900 eller 1800? Alltihop bygger på markandsföringsmyten att näten är heltäckande. Så att man kan sälja modem utan antennanslutning som sätts i eluttaget och donglar utan antennkontakter och telefoner som det inte går att ringa med när nätet är glest.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: telia bygger... ?

du menar som när det var okristligt att räkna, skriva samt läsa böcker?
bara monopol-svenska-kyrkan fick göra det.

Δ Δ
  ¿
\__/

22

Sv: telia bygger... ?

G-Man skrev:

Kan detta vara anledningen till fler, nya antenner på 3G masten... Men inte de ökande antennerna på telias gsm mast.

Det arbetet ska vara helt klart, planerna var att det skulle vara klart innan sommaren - men det blev klart under sensommaren/hösten. Nu pågår arbete med att bygga ut nätet ytterligare i Västerbotten.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776