1

Tråd: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

Uppdaterade comviq och nu även TRE, med att dag räknaren startas när det tankas, inte när man startar att använda det !
Notera att tex en dag surf kan vara 24timmar från tankningen ELLER fram tom 23:59 samma dag och, vilket gör att tankning kl 21:00 ger bara 3 timmars surf... shady
Min favorit, nerräkningen startar när man kopplar upp modemet! då vissa startar nerräkningen från när det tankades, så det går ej att fyllapå i förväg tex på kvällen för en dagsurf nästa dag... mer shady

Informationen nedan ÄR hämtad från deras webbsidor om möjligt och är ordinarie priser/villkor dvs gällde nu. Ev erbjudanden är ignorerade.
Vissa av vad jag anser är avgörande villkor är EJ angivna tydligt på sidorna, isf anse/antag det sämsta !

20140627 ( tre högre priser mfl)

TRE | 3 (<64MBit/s med ett LTE modem)
Går EJ att tankapå i förväg, tankas tex en månadssurf den 20 februari och simkortet är oanvänt fram till och med den 21 mars så blir det en dagsurf för den 22 mars för 229kr. Tiden tickar från NÄR kortet blev påfyllt!
Publikt IP = NEJ NU ! VAR TIDIGARE: (Ja, funkade med alla testade tjänster, ej omprovat.)
SMS nej, funkade inte.
Dag = minst 24 timmar. med smart tankning upptill 47 timmar, dag triggas vid 00:00 och att det gått 24 timmar av dagsurf.(som jag tolkar det nu)
Månad är upptill hela 30 dagar.
SIM nano fås endast via telefonsamtal med kundtjänst annars standard sim.
1 dag                   1GB       29:-   (tidigare   0,5GB      29:-)
1 vecka                5GB      99:-
1 månad              5GB    199:-   (tidigare 5GB    229:- MED PUBLIK IP)
1 månad             50GB   299:- (tidigare 100GB )
1 mån total     100GB    399:-  (tidigare 299:-)
nytt startpaket med ett 4G hilink skitmodem ( Huawei E3272 ) GER PRIVAT IP !
3Bredband Kontant startpaket med modem
huawei e3276 hilink 4G 499 kr (via web)
huawei E3351 (obs 3g modem max 21 mbit) 199 kr.
Båda kommer med 5 GB @ 7 dagar
https://www.tre.se/privat/bredband/3bredband-kontant/

HALLON
SMS ?
IP ?
3G Endast
Endast via webb. Endast med svenskt p-nr skriven i sverige. kräver 'kreditkort' för påtankning via hallons webbsida. Finns både som kontant, och som autogiro abg.
Månad är 30 Dagar.
Mellanting av abg och kontant.
1 Månad 3GB                89:-
1 Månad 20GB            149:-
https://www.hallon.se/vara-produkter/mo … ontantkort

Comviq (<80MBit)
Nya priser dårå :-( samt villkoren är nu bortflummade, troligen NYA ! 20140401
Det är högre hastighet på Comviq mot Tele2 abonnemang, kontrollera datamängden!
30 dag      1GB                  50:-
30 dag      3GB                100:-
30 dag    10GB                200:-
Går EJ att tankapå i förväg, tankas tex en månadssurf den 16 januari och simkortet är oanvänt fram till och med den 15 februari så ger comviq det dyraste dagsurfen. Tiden tickar från NÄR kortet blev påfyllt!
SMS nJa, via comviqs webbsida.
Alla våra prisplaner fungerar för både 3G och 4G = Fel, du måste ha ett NYTT simkort från comviq(ett dubbel stansat) annars är simkortet låst mot <3G, ev kan kontakt med kundtjänst åtgärda detta... doh! Fixa det på samtliga simkort istället så det funkar. Är du kund och inte önskar sitta i telefonkö för åtgärd, beställ ett nytt.
Dag är 24 timmar.
Månad är 31 dagar. FEL, 29dagar oanvänt, samt en dag fungerande vid tanktestet dvs 30dagar.
SIM full/mini ibland nano.
Hastigheten blir så hög som ditt modem eller surfplatta och nätet där du befinner dig tillåter(fel simkortet styr!) upp till 80 Mbit/s.

Halebop
3/4G? Max hastighet?
Extremt dålig information på webbsidan, samt sidan ser äcklig ut(smutsig!)
Vill nog ej sälja kontant surf, då den är dold och hittas bakvägen för att beställa nytt sim.
SMS ?
Dag är 24timmar.
Vecka är 7 dygn.
Månad är 31 dygn.
1 dygn        0,5GB            29:-
1 vecka          2GB            89:-
1 månad        5GB          229:-

Telenor (Endast 3G samt <16MBit)
SMS ?
Totalt kan du ackumulera 183 dagars surftid på ditt kontantkort. Tiden du laddar på adderas till den tid som redan finns på kortet. Har du ingen data kvar adderas ingen tid. Oanvänd data adderas vid ny laddning om inte surftiden tagit slut. (Dvs ladda innan något tarslut, om det stämmer -prova noga-)
Dag är ? timmar.
Vecka är 7 Dagar.
Månad är
1 dag 1GB                         29:-
1 vecka 5GB                      99:-
1 månad     10GB            249:-
6 månader 10GB             399:-
Modem: E3236 3G endast.
Modemet har stöd för nedlänk 21 Mbit/s och upplänk 5,76 Mbit/s.

Telia (<20/<6Mbit)
Telia har fimpat infon om hastigheten, nu anges modemets hastighet istället(igen?) Har dom öppnat kranarna som tre?
SMS NEJ
Publik IP = NEJ
SIM full/mini/nano.
Hastighet 20 Mbit/s inom Telias 4G-nät, upp till 6 Mbit/s i 3G-nätet.
1 dygn 1GB                   39:- (tidigare 0,5GB)
1 vecka 3GB                  99:- (tidigare 2GB)
6 månader 5GB           299:-
6 månader 10GB        499:-
Modem: ZTE MF823 cat.3(100mbit/42mbit) 599:-

Priset för 10GB  trafik med operatören:
Hallon                        150:- (fd 75:-)
Comviq                      200:- (fd 95:-)
Telenor                      250:- (fd 400:-)
Tre                             198:- / (två veckor)
HaleBop                    460:-
Telia                          500:-

Priset för 6 månaders uppkoppling med operatören:
Comviq                    300:- /6GB
Telenor                    400:- /10GB
Telia                         500:- /10GB
Hallon                      900:- /120GB
Tre                           1200:- / 30GB (fd 1374:- /  30GB)
Halebop                 1380:- /  30GB

Bästa medskickade modem:
?

2

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

Hur vet man vilken operatör som kör 24 timmarsregeln eller bryter vid tolvslaget?

3

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

jag provade för nått år sedan, kan inte påstå om de gör lika nu, så utan att någon hostar upp 29:- * operatörerna plus 39:- för telia... så går det att prova,

formuleringar som "dag" vs "dygn" tycker jag säger mycket då det betyder olika saker... :-)

men operatörerna byter och ändrar helatiden, så är dagspris på villkoren... så den specade texten kan vara inaktuell gällande detta. det var även dålig spec på max hastighet och max trafik quota.
skall kolla lite mer i detalj, uppdaterar första posten vartefter informationen hittas.

4

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

forumet hanterar text dåligt, nu orkar jag ej städa texten vadera gången jag klistrarin den...

5

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

på 3 tar surfen slut dagen efter vid midnatt så man inte får mindre än en dag

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

6

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

Kaffe skrev:

på 3 tar surfen slut dagen efter vid midnatt så man inte får mindre än en dag

så Du menar att om jag tankar på måndag 01:00 så funkar dagsurfen till onsdag 00:00, är det vad du menar ?

eller menar du måndag 01:00 till tisdag 01:00, dvs 24timmar.

eller ett tredje alternativ?

bara för att göra det solklart :-)

7

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

surftiden tar slut vid midnatt dagen efter man fyllde på så om du tankar 01,00 (tisdag morgon) räcker det till onsdag 00.00 (midnatt)

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

8

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

Kaffe skrev:

surftiden tar slut vid midnatt dagen efter man fyllde på så om du tankar 01,00 (tisdag morgon) räcker det till onsdag 00.00 (midnatt)

det får jag till 23timmar :-)
med logisk uträkning, så borde även tankning kl 21:00 ge 3 timmar surf då.
om inte tisdag skulle vara måndag i din text.

9

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

med onsdag 00.00 menar jag natten till torsdag tongue mycket att hålla reda på

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

10

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

Så i bästa fall kan man få typ 47 timmar och 59 minuter surf för en "dag" smile

11

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

därför är jag 'lite petig' med detta, då det skiljer 100% för en sak med likvärdig benämning.

dax att updatera tre lite :-)

12

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

3 bjuder altså på tiden fram till nästkommande midnatt efter att 24 h har gått

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

13

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

Och det är ju bara 0,5gb som ingår så tiden har nog inte så stor betydelse för dom.

14

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

sedan villka operatörer har publik IP och villka har det ej.
Telia Privat ip under subnät: 10. / 100.

Vilka blockerar VPN
Telia's 10. blockerade VPN vid test.
Nu testat mer med Telias 10.# adresser, nu funkar vpn igen.
Troligen kan bara en kund av '250' använda vpn, då porten blir upptagen för de andra med/på den publika ipadressen.
om det är 25 eller 25000 kunder som delar på ip# vet bara telia...

rätt ska vara rätt...
telias kontant funkar enbart/bäst till surf, allt annat är tveksamt uppenbart då, man alldrig vet vad som funkar eller ej. tex kan det bli stora problem med voip/sip osv.

alla kontant sim använder privata IP ? dvs är NATade?

vpn funkade med 95.196.0.0 - 95.199.255.255

15 Senaste redigerad av careface (2014-01-16 10:10:33)

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

Kan tillägga att hallons kontantkort inte funkar med SMS. Abonnemanget kostar också 89kr/månad - inte 49kr/månad.

På 3Bredband kontant är hastigheten upp till 32Mbit/s i 3G-nätet och 64Mbit/ i 4G-nätet.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

16

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

3Bredband kontant ger hastigheter upp till 64Mbit/s. Allt samma hastighetsvillkor som för abonnemangen om man har rätt hårdvara.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

17

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

Går tyvärr ej att redigera posten pga bletawebbläsaren fnv
Skall prova att städa lite i tråden ikväll.
:-)

18

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

En ambitiös sammanställning av G-Man.  Men beträffande 3G+ och med  mitt Telia kontantkort 6 månader 5GB så  ger det mycket mer än 6 Mbit/sek.  En mätning inomhus mot bredbandskollen ger just nu 19,33 Mbit/ned och 2,77 Mbit/upp.  Det är då ca. 3 km till mast.  Signalstyrkan  för 4G (LTE) är bättre, men rent praktiskt märks ingen större skillnad mellan 3G+ och LTE från samma mast.

19

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

Uppgiften är från telias webb,
6mbit avser 3G kontantkort
Och 20mbit avser 4G kontantkort
Nysålda kontant är troligen alla lte/4G

Sedan vad man får i hastighet från dessa tester är meningslösa då hastigheten mot dessa ej stämmer överens med hastigheten mot andra adresser av någon anledning.
Sedan att skapa 30 trådar/samtidiga laddningar och sedan räkna ihop dessa som hastighet är fel, använd EN tråd/nerladdning både via tcp och udp för att avgöra hastigheten korrekt för att undvika ev fusk från operatörerna !

20

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

Mitt gamla Telia kontant krävde ett samtal för att få 4G aktiverat, verifierad funktion ingick under samtalet :-) . Inget nytt simkort krävdes. Kontantkorten (4G Telia) har en hastighetsspärr på max 20Mbit/s, ligger alltid på max i princip utan signal. Pris/GB är dock en annan historia.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

21

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

Jag kollade Comviq och de använder (enligt reklamen) alla operatörers nät utom Tre ?  Priset är också hyfsat: 90 kr. för 3 GB och en månad. Problemet är bara att det finns ingen täckning (annat än 2G) hos oss alla operatörers nät till trots. Jag behöver ganska litet trafik och hastighet men måste väl hålla mej till Tre som är den enda operatör som fungerar hos oss. Till två och en halv gånger dyrare pris per månad.

22

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

nhu skrev:

Jag kollade Comviq och de använder (enligt reklamen) alla operatörers nät utom Tre ?  Priset är också hyfsat: 90 kr. för 3 GB och en månad. Problemet är bara att det finns ingen täckning (annat än 2G) hos oss alla operatörers nät till trots. Jag behöver ganska litet trafik och hastighet men måste väl hålla mej till Tre som är den enda operatör som fungerar hos oss. Till två och en halv gånger dyrare pris per månad.

Comviq använder ingen annan operatörs nät än Tele2s. Sen kan man framställa det som man vill.

Tele2 bygger ut näten gemensamt med andra operatörer, därför väljer Comviq att beskriva det på det sättet för att det låter bättre. Täckningen är densamma som Tele2s.

Tele2 bygger ut med:
2G: Telenor
3G: Telia
4G: Telenor

Som sagt: det är bara ett sätt att beskriva det på för att det ska låta bättre. Egentligen är Comviq inte mer än ett varumärke, det är inte ens en egen operatör. Ungefär som att hallon inte är en operatör heller.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

23

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

Nåjo, så har jag förstått det också. Comviqs "beskrivning" är ganska nära ren lögn och lurendrejeri.  Underligt att reklamen tillåts föra fram milt sagt felaktiga påståenden. Och det är inte fråga om juridiska spetsfyndigheter utan hur folk uppfattar det - vilket borde vara avgörande.

24

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

Så borde det vara kan man tycka, men tyvärr är det inte så. Att det ens är juridiskt rätt att ens påstå att man delar nät med sig själ tycker jag är konstigt.

För som sagt: Comviq är endast ett varumärke. De är inte ens ett företag eller en operatör. Endast en avdelning på Tele2, som erbjuder Tele2-abonnemang och Tele2-kontantkort som det står Comviq på.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

25

Sv: Ordinarie PRISER för KONTANTKORT

Tror inte att telia kontantkort har någon hastighetsbegränsning vid 20 Mbit/s. Det verkar som Telia leverar den hastighet som är möjlig vid varje givet tillfälle. Där emot så tycks det vara så att operatörerna känner av när någon kopplar upp sig mot Bredbandskollen och just då prioriterar den anslutningen och levererar max möjlig hastighet.

En snabb dubbelkoll av ett Telia kontantkort ger med modem Huawei E392;
3G+ ;  20,33 Mbit/s ned och 2,75 Mbit/s upp.
LTE  ;  32,28    "         "    "  19,08    "       " .