1

Tråd: Genombrott för 4g i Sverige

Populärartikel

http://www.idg.se/2.1085/1.535171/genom … -i-sverige

För statistikbitaren:

http://statistik.pts.se/pts1h2013/index.html

Eftersom nu Sverige sedan är extremt Apple-fixerade så blir det nog en liten boom under December när även många julklappar innehåller en Iphone 5S....

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

2

Sv: Genombrott för 4g i Sverige

Tackar för den länken till PTS men 6.6 Gbyte användande på en månad för alla som endast har mobilt bredband måste vara fel. Kan jag göra av med på en dag (eller är det Gbit).

3

Sv: Genombrott för 4g i Sverige

idgforum skrev:

Tackar för den länken till PTS men 6.6 Gbyte användande på en månad för alla som endast har mobilt bredband måste vara fel. Kan jag göra av med på en dag (eller är det Gbit).


Nejdå det är mycket rimliga värden för de som inte streamar eller "toktankar".

Bara att övergå till annan anslutning om man prompt har stort behov av det eftersom nätet ska användas för annat dvs mestadels mobil lurtrafik.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

4

Sv: Genombrott för 4g i Sverige

Jag har som ett test sedan den 7:e som är brytdatum på fakturan använt min telefon som primär uppkoppling så mycket det går och är uppe i 11Gig.
Det inkluderar surf, streaming av playkanaler och spotify och även en del lättare uppdateringar.
Det som drar mer än än vad man tror är wiindows update, men dom datorerna används inte.
När jag körde Tele2 4g så låg jag på 20-40Gig men då var det också min enda uppkoppling och användes även för mobilerna.

Men Jag kan inte säga att det går åt speciellt mycket data om man har fast uppkoppling hemma och utnyttjar wifi till telefon.

5

Sv: Genombrott för 4g i Sverige

med enbart surf, med ad-blocker osv, avstängd bildladdning.
11gig/månad
ingen streaming/uppdatering osv.

med fibern, 1tb.

hmmm... "ersätt din slöa internet anslutning med stabilt mobildbredband från xxxx" reklamen
inte undrapå att näten går på knäna med dylik reklam,
ersätter man tex adsl med mbb, och sedan inser att mbb varken är stabilt eller snabbt och vill återinstallera adsl ... många tusenlappar !
om ens möjligt då telia inte har magasin lediga ! eller helt sonika rivit hela huset :-) och hänvisar till mbb.

6

Sv: Genombrott för 4g i Sverige

Avstängd bildladdning? det mesta är ju grafik smile

7

Sv: Genombrott för 4g i Sverige

Andy skrev:

Avstängd bildladdning? det mesta är ju grafik smile

ja all reklam är bild/flash, inget man saknar....
detta forum är tex bildfritt.
vill man se bilden är det bara att klicka på den, samma med flash.
sparar 70% av trafiken.

8

Sv: Genombrott för 4g i Sverige

Men om du inte vill ha bilder så kan du surfa i lynx fast det kankse inte går att logga in