1

Tråd: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

Gjorde ett test mot BBK från Belgien med belgiskt kort och 4G. Farten var bra, 40 mbit/s DL men det gick åt 49 MB. Med det kort jag har kostar det 10 cent per MB sedan gränsen 3GB per månad överskridits. Jag testar ofta av diverse tekniska anledningar och det kan bli dyrt.

Det väcker frågan om mätning med mindre datamängder. Jag behöver inte ställa in antenner genom att titta på DU meters graf medan en GB laddas ned. Det räcker med att optimera SNR. Men det vore ändå bra att kunna verifiera med ett farttest som inte behöver vara så noggrannt.

Vilka tips finns om fartmätning med t ex en MB eller mindre?

Om man vill använda voip mobilt finns behov av att kvalitetstesta förbindelsen innan man ringer viktiga samtal. Hittade NetQCheck som ger en del mer info än speedtest.net och BBK. Finns som app för iphone/ipad också under namnet iNetQCheck. Proversionen ger mer analyser. Men hur mycket data som gick åt visas inte.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

Problemet är väl att man inte får ett resultat som stämmer överens med verkligheten speciellt bra alls vid mindre datamängder.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

Du kan ju testa http://mobilespeed.se/ - kostar ca 2MB/test men ger inte så mycket information.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

4

Sv: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

Jo och nej. Det går i princip att testa hastigheten med mycket små datamängder men det är problematiskt. Orsaken är att trafiken på nätet varierar våldsamt - upp till 1000 gånger under en minut. Därför är det säkrare att testa med en större datamängd som man laddar ned /upp under en längre tid. Då får man förstås en medelhastighet - inte momentan hastighet.

Men visst  ger nedladdning av en liten datamängd en indikation på hastigheten. Om 1 MB tar en minut så vet man åtminstone att anslutningen är långsam. Jag använder inga speedtester eller liknande utan laddar helt enkelt ned 100 MB med wget. Sällan behöver jag ladda ned allting - redan efter nån sekund ser man om linjen just då är belastad eller inte. Wget visar ju hela tiden hastigheten. I början varierar den mycket men redan efter ett par sekunder brukar den visa värden som är ganska nära det slutliga (som ju bara är ett medeltal). Så jag stänger ofta av efter ca. 10 sekunder.

Nu är ju wget för Linux och jag vet inte om det finns motsvarande för Windows. Alltså wget är inte alls ett program för hastighetstestning utan ett program för nedladdning av filer. Jag brukar köra med

wget -O /dev/null http://cachefly.cachefly.net/100mb.test

5

Sv: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

Man kan göra samma sak med MyConnection för android. Den visar farten i siffror under hand och stoppas om man backar ur applikationen. Redan efter två sekunder så visas ungefär det värde som blir medelvärdet efter slutfört test. Testar man med 4G så kan man kolla om farten stämmer med SNR.

(strukit misstanken om QoS loggning i bakgrunden)

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

Jag är skeptisk till många "mätare". Man borde veta precis hur de fungerar för att kunna bedöma deras pålitlighet. Med wget vet jag vad som händer. Sedan kan också servern i andra ändan tillfälligtvis var hårt belastad och då får man fel värden. Men borde vara säker på att serverns belastning inte påverkar resultatet.

7

Sv: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

det går bra att mäta med några 100k byte, men INTE på snabb 3g då 3g allokerar bandbredd dynamiskt under typ10sekunder för att sedan hamna på max, så med max hastighet 21mbit*10sekunder 210mb för en test tex.

så kolla hur snabbt #G allokerar bandbredd, så går det att optimera.

8

Sv: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

På 4G sker ingen allokering av bandbredd utan det går igång direkt.

Hur mäter du på några hundra kbytes?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

tex wget i linux eller ftp i samtliga os,
tex har tele2 en ftp låda, men den ger inte 100% pretanda enl mina tester, kanske är hårt belastad el dyl vissa tider/dagar.
men ftp tex testar UDP.
därför är tex tptest.exe bra då det går att välja/ger mervärden.

sedan vill jag göra ping under testen, syns hur saker lirar ihop då.

10

Sv: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

jerjo2 skrev:

Du kan ju testa http://mobilespeed.se/ - kostar ca 2MB/test men ger inte så mycket information.

Från belgien visar mobilespeed.se DL 1,1 och direkt efteråt DL 28 med BBK så det var ju inte så bra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

Sanningen är nog att det inte blir speciellt rättvisande test utan att tanka ner en viss mängd data...

12

Sv: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

Nja, kollar man med iNetQcheck Pro och fartdiagrammet så ser man att DL speed ibland varierar kraftigt och ibland bara lite. Således så kan spridningen kring medelvärdet variera mycket kraftigt. Därför är inte ens en speedtest gjord över en längre period med mer data särskilt informativ såvida man inte har ett mått på variabiliteten (eller volatiliteten för att använda en finansterm). Men "speed jitter" brukar inte anges, jitter anger bara latensspridning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

Eftersom överföringshastigheten varierar (kraftigt) så blir resultatet mer rättvisande ju längre tid testen pågår om man sedan tar ett medelvärde för hela överföringen.

14

Sv: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

Det beror väl på om man är daytrader eller långsiktig placerare

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15 Senaste redigerad av svenix (2013-11-20 20:40:40)

Sv: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

Ja, kanske. Om jag nu förstår din analogi till finansmarknaden rätt...?

Men är det intressant att göra ett kort test och få t.ex. 20Mb/s om hastigheten i nästa ögonblick blir 1Mb/s? Om du då mätte 20Mb/s och tror att det är det som gäller så har du ju en felaktig information.

I mina ögon är det mer intressant att göra ett längre test och beräkna genomsnittshastigheten. För mig representerar det bättre vilken hastighet jag kan förvänta mig att uppleva vid normal användning. Att ta ett mycket kort "snapshot" som inte är representativt för normalsituationen ger inte i mitt tycke någon information av värde.

16

Sv: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

hastigheten sätts lite krasst av ping * paketstorlek för enkla strömmar som ska kvitteras.

ping + ping * paketstorlek
fast bakvänt då :-)

1000ms ping
1500 paketstorlek
även om 'hastigheten' är 4 miljardermegabit, så tar det fortfarande 2sekunder att skick 1500 dataenheter.

nu är det inte så enkelt i praktiken, men den mätningen med ping på x bits kan gesvar på teoretisk maxhastighet på en dataström med kvittering.

att som vissa mätappar/sidor mäta med 100dataströmmar ger felaktig hastighet för vissa saker om man inte tex gör som i helias 4G reklam - många nerladdningar samtidigt - typ p2p :-)

17 Senaste redigerad av svenix (2013-11-20 21:49:48)

Sv: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

Så enkelt är det inte. Det finns också något som heter "window size" som spec:ar hur många paket man kan ha i omlopp innan kvittering krävs. Har man t.ex. en window size på 4 så blir teoretiskt max 4 * ping * paketstorlek.

Fast ovanstående resonemang gäller TCP där man har kvittering. På UDP har man ingen kvittering på paket och kan ösa på ännu mer. De flesta tester typ Speedtest/Bredbandskollen använder UDP har jag för mig.

18

Sv: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

på tptest kan man välja protokoll,

men det var en teoretiskt svar ang hur beräkna max bandbredd med så lite trafik som möjligt.
givetvis saknas en massa faktorer som tex en mätning över månad bara kan svara på helt med extrema trafikförbrukning.

19

Sv: Kan man kolla fart utan att konsumera en massa datamängd?

Det är uppenbart att ett mycket litet tidsfönster inte ger ett medelvärde. Men det kan ändå ge besked om att förbindelsen funkar, om jag t ex är utomlands och ska använda skype men roaming internet kostar 140 kr per MB, som i Indien för några år sedan eller i Schweiz 2006. Även med nuvarande roamingkostnader för svenska abb i Europa är det för dyrt för att köra speedtests.

Faktum kvarstår att man får göra en cost/benefitanalys av speedtests då kostnaderna är höga. Det finns många prepaid kort som bara ger någon GB - eller ännu mindre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.