1

Tråd: Behöver Hjälp :( Tappar internetåtkomst Telenor 16mbit

Hjälper en kompis med deras internet ifrån Telenor. Har problem att det kopplar ner när de är inaktiva! De säger att de aldrig kopplat ner när de använder det.

Utrustningen de kör med är en upplåst B593 ifrån Tele2 med poyinting antenn. Sen är det Wifi till alla enheter i huset.

Signalstyrkan ligger på -63dbm och inget fel i några loggar alls. När de förlorat internetåtkomst så har jag bett dem kolla status på B593. Då visar den Grönt på Sim samt Mode och 4 - 5 staplar på täckning.

Efter ett tag så hoppar internet igång igen. Men ändå rätt irriterande.

Vad tror ni det är för problem? Kan det vara telenor som kopplar ner dem ifrån masten på grund av inaktivtet?

Tacksam för hjälp.

2

Sv: Behöver Hjälp :( Tappar internetåtkomst Telenor 16mbit

Huawei b593 är ju en "riktig" router, men jag hade samma problem med ZTE MF80, 3G modem (låst till 3) med hilink, så det kanske är någon energisparfunktion, eller något i fw från våra snälla operatörer som inte vill att vi ska vara uppkopplade... (för länge)

3

Sv: Behöver Hjälp :( Tappar internetåtkomst Telenor 16mbit

Ett 4G modem ska ligga i idle mode med given ip adress så länge modemet är igång på nätet. Men operatörerna kan bryta.

Det är därför som Dovado har connection tracker.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Behöver Hjälp :( Tappar internetåtkomst Telenor 16mbit

Misstänker också att det är så.

Det konstiga är ju att b593 visar online och inga fel i loggen. Men kan det vara så att man är "online" mot masten men att de har begränsat internet för en?

Har ni någon lösning som är lik dovado connection tracker?

Jag har bett dem spela musik med sin Sonos anläggnng fast med ljud av. Än så länge har de inte blivit nerkopplade. Kan man ringa och klaga hos Telenor?  Är ett äldre abonnemang med fri surf så antar att de inte är så prioriterade.

5

Sv: Behöver Hjälp :( Tappar internetåtkomst Telenor 16mbit

finns tex timer som bryter strömmen till routern periodvis - dålig lösning om det krävs ofta :-)

annan lösning är att starta ping som kontant går och då skapar trafik tex, eller att ha en webbläsare igång med någon skräpwebbsida igång tex en flashreklam infesterad nyhetssida som självmant laddarom sidan för att visa nyare reklam, brukar funka skapligt bra - blir några hundra mb i meningslös reklam laddande... :-)

annan lösning, köp en android lur och länka mot g+ el dyl skräp som skickar meningslös trafik...

finns många lösningar.

annars starta en mail app, med pop3 konto, ställ den att kolla posten var x sekund/minut :-)

6

Sv: Behöver Hjälp :( Tappar internetåtkomst Telenor 16mbit

Hur lång tid tar det för routern att komma igång?

Det kan vara en energisparfunktion i routern. Så länge man är online ska man ha en ip adress. Det är själva definitionen av online på 4G. Hur går det med ipadressen sedan routern kopplat ned?

Det finns många sätt att skicka iväg ett ping någon gång per minut eller vad som nu behövs.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Behöver Hjälp :( Tappar internetåtkomst Telenor 16mbit

sest1000 skrev:

Misstänker också att det är så.

Det konstiga är ju att b593 visar online och inga fel i loggen. Men kan det vara så att man är "online" mot masten men att de har begränsat internet för en?

Har ni någon lösning som är lik dovado connection tracker?

Jag har bett dem spela musik med sin Sonos anläggnng fast med ljud av. Än så länge har de inte blivit nerkopplade. Kan man ringa och klaga hos Telenor?  Är ett äldre abonnemang med fri surf så antar att de inte är så prioriterade.


Men vad är det som gör att de måste vara uppkopplade hela tiden?
Går de inte igång så fort de väljer att använda det?

8

Sv: Behöver Hjälp :( Tappar internetåtkomst Telenor 16mbit

tyvärr hoppar internet inte igång direkt när de använder det sad därför jag måste hitta en lösning

Lösningen nu är att deras sonos högtalare spelar webradio på noll volym. Tycker det känns som det borde finnas någon annan lösning...

9

Sv: Behöver Hjälp :( Tappar internetåtkomst Telenor 16mbit

Kolla
Välj Allmänna inställningar > Internetinställningar. Sidan Internetinställningar visas.

Kontrollera om det står på alltid på eller manuellt.
Om den är satt till alltid på så skulle jag prova att låsa routern till endast 4g om det är det du använder.