51

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

I likhet med nhu så flyttar jag mellan flera länder. Kan jag ha en svensk voip operatöräven om jag är i ett annat land? Ringa ut förstår jag att jag kan så fort jag har tillgång till fungerande internet.

De som vill nå mig från/i detta andra land vill ju också nå mig utan dyr uppringning. Behövs ett till voip abb i det andra landet eller är operatörerna internationella så att de kan erbjuda nummer i olika länder?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

52

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Nu är det en skild sak om man har flera nummer i sin VoIP eller ATA-burk eller om man kör med a,b och c. I det senare fallet måste man gå in på Cellips nätsida och generera a, b och c-nummer (till samma utåt synliga nummer). Då får man skilda lösenord för a, b och c. Om jag har numret 123456 så genererar Cellip parallellnumren 123456a, 123456b och 123456c som ENBART inom Cellip syns som skilda nummer. Därefter programmerar man sina VoIP och ATA-burkar med dessa nummer. Burk 1 med 123456a och motsvarande lösenord, burk 2 med 123456b och dess lösenord osv. Då dessa tar kontakt till servern på Cellip så behandlas de som skilda telefonnummer men ihopkopplade så att då nån ringer 123456 (utan a, b eller c) så ringar alla dessa telefoner. Samtalet kopplas till den telefon som lyfter luren först. Om man ringer ut så kan man göra det via vilken telefon som helst men mottagaren ser enbart numret 123456.

I en VoIP-telefon (eller ATA=AdapterToAnalog) kan man ofta sätta in många telefonnummer till olika operatörer men det är en annan sak. Inte stor idé att sätta in parallelltelefoner till samma ATA.  Men visst kan man göra det. Mobiler med SIP-klient kan också programmeras på samma sätt.

Märk väl att en parallelltelefon med a,b eller c-nummer är gratis. Det räknas inte som ett nytt nummer. Mobile extension hos Cellip fungerar med vanliga mobilnummer (och ringer tillika med huvudnumret) men jag har inte testat det. Då betalar man vanlig avgift för mobilsamtal.

Dessutom finns det en mängd olika vidarekopplingar hos Cellip och man kan ha dem i serie så det ringer en massa nummer. Jag använde dem en tid men de är ganska invecklade att programmera och jag tycker bättre om parallelltelefonerna.

Den här informationen hittade jag på mitt eget konto. Jag vet inte om Cellip har all information tillgänglig allmänt. Troligen har andra operatörer liknande system men det känner jag inte till så bra.

53

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Tack för beskrivningen, det var klargörande. Återstår att reda ut vad som är en bra lösning om att man vill att det ska gå att ringa mig via lokala nummer i flera länder, över voip och vid behov vidarekopplat till GSM.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

54

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

gåin på cellip, välj ny kund privat,
välj nummer i önskat land = lokalsamtal där :-)

55

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Ännu om parallelltelefon resp. vidarekoppling. Då nån ringer så låter de bara en viss mängd ringningar gå fram. Om man har vidarekoppling så kanske uppringaren tröttnar långt innan den tredje telefonen kopplas in. Med parallella nummer så ringer det genast i alla telefonerna.  En nackdel kan vara om man inte vill att någon skall svara i en annan parallelltelefon men då vi är i Sverige så är sällan någon hemma hos oss i Finland och tvärtom så det fungerar utmärkt för oss.  Vi har dubbla telefoner på bägge ställena - de är inte så dyra - och kan alltid ringa lokalsamtal i bägge länderna.

Jag har också mobiltelefoner med prisplaner som ger billiga samtal utomlands men det är för bökigt då villkoren ändras hela tiden och man måste passa på så man inte plötsligt får en dunderräkning. För ett kontantkort så gäller en billig prisplan bara i 30 dagar. Så jag ringer aldrig utomlands med mobilen. Däremot har jag den påkopplad så jag kan ta emot SMS.

56

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

bara att koppla ur de tlf som ej ska besvaras när man är borta så ringer det ej i dom osv...

57

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Visst, men man glömmer så lätt :-).

58

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Rekommemdation på android app för voip?

För iphone/ipad?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

59

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

jonasolof skrev:

Rekommemdation på android app för voip?

För iphone/ipad?

CSipSimple bruker jeg. Funkar perfekt for meg. Med S2 Telenor og Affinity