1

Tråd: behöver lite råd

Hej!

Vi har haft samma abonnemang i många år nu från Telenor. Det är upp till 6Mbit/s (Får alltid runt 2-2,5Mbit/s) obegränsat, 3G. Använder ett E1750-modem i en router från TP-Link och det har funkat/funkar hur stabilt som helst.
Igår kväll runt midnatt märkte jag att modemet började blinka grönt. Tänkte inte mer på det och la mig för att sova.
Idag gick allt lite extra snabbt, t.ex. Youtube i det automatiska läget valde 480P utan att stanna för att buffra, vilket är mycket ovanligt. efter några timmar när jag kollade till på mobilen såg jag att det stod "H+" uppe i notifieringsfältet.

Körde då ett test med bredbandskollen på datorn och till min förvåning kom jag nu upp i 5Mbit/s! Det är som sagt upp till 6Mbit/s maxhastighet.
Efter det gjorde jag ett test på mobilen, där jag har abonnemang från Tre och som jag har förstått det har de inte längre någon gräns på hastigheten utan bara databegränsningar. Där kom jag upp i hela 8Mbit/s.


Telenor har ringt någon gång och kommit med "jättebra" erbjudanden om 4G, vill de kanske att vi inte längre ska ha kvar ett abonnemang med obegränsad data? Lånade också hem en 4G router för att testa från deras butik och det fungerade inte alls, slog inte ens över till 3G av någon anledning. Så lite roligt att de ringer och erbjuder 4G när jag uppenbarligen inte kan ha det. Till och med de i butiken tvekade på att det skulle funka när de kollade på kartan.

Men nu är det som sagt hastighetsbegränsningen på 6Mbit/s som är problemet. Borde man ta en titt på någon annan operatör? Eller bara ha kvar detta och nöja sig med 5Mbit/s då det är obegränsat?

Något jag inte riktigt har förstått är varför databegränsningarna har blivit helt jäkla skrattretande dåliga?
Ser att Företag Stor för 399kr erbjuder en gräns på 20GB Månad!? Det kan gå åt på en kväll.
Varför är det så låga gränser nu?

Man kan inte göra nåt för att få en högre hastighetsgräns på detta abonnemanget utan att binda sig till något och bli av med den obegränsade datan eller liknande? Det är ett företagsabonnemang ska jag också säga.

Skulle behöva lite tips. Tack på förhand.

2

Sv: behöver lite råd

prova med ett snabbare 3G modem först, e1750 har 'nästan' den nuvarande hastigheten som max fart... :-)
om du provar med ett 32mbit modem kanske hastigheten ökar, om det inte gör det så är det abg begränsat :-(
flertalet 4G modem har även 3G.
är relativ billiga utan moms :-)

men ev kan byte av APN öka hastigheten, om abg stöder detta.

ja data gränserna är löjliga, men det går nog att härleda till möjligheten att köpa mer trafik quota mer $$$ till operatörerna.
det kommer mer trafik quota abg, för 600-700:- månad snart :-)
detta går i vågor, operatörerna vill få in mer $$$

går inte att skapa fler kunder, marknaden är mättat, man snor kunder av andra operatörer eller egna trogna. då finns det bara en lösning :-)

3

Sv: behöver lite råd

Du kan troligtvis köpa ett snababre modem.
Antar att din telefon är låst till 3 om inte så kan du sätta ditt simkort i den för att testa.
Det finns hur mycket olåsta modem att köpa på tradera alternativt blocket.
men det enklaste är att köpa ett telenor mobilt bredband kontant och sätta det simkortet i.
http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre … paket.html
Eventuellt går detta också att låsa upp om du vill prova lite olika operatörer.

Du kan säkert köpa det på elgiganten eller liknande.

jag vet inte vad du betalar idag men du kan säkert få högre hastighet för samma pris om du hör med telenor ibland uppgraderar de en gratis utan att man begär det så ska det ju vara.
Gå inte på deras om du binder dig igen så får du nytt modem , för fort ta å prova lite.

Men som sagt ett nytt modem kan ge dig lite högre hastighet förutsatt att abonnemanget supportar det och då behöver du inte binda dig igen.

4

Sv: behöver lite råd

Min mobil är olåst så det  kan jag ju testa i den. Tack för tipset.
Det modemet jag har nu skaffade jag genom att köpa kontant mobilt.
Hoppas i så fall E3236 som man får med funkar i routern jag har.
Men du tror inte det går att få höjd maxhastighet utan att bli av med den obegränsade datan?

5

Sv: behöver lite råd

Behöver han hilink eller icke hilink 3276? Jag köpte icke hilink E3276 i teliabutik för 599 kronor. De säljer dem för det priset om man vet om att det går.  Kontantkort för 4G telia medföljer men en ceckas surf börjar när kortet registreras och aktiveras.

Hilink 3276 funkar inte med en del routrar eftersom det är en router i sig. Å andra sidan har inte alka routrar drivers för E3276 i icke hilink utförande.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: behöver lite råd

ralofs skrev:

Min mobil är olåst så det  kan jag ju testa i den. Tack för tipset.
Det modemet jag har nu skaffade jag genom att köpa kontant mobilt.
Hoppas i så fall E3236 som man får med funkar i routern jag har.
Men du tror inte det går att få höjd maxhastighet utan att bli av med den obegränsade datan?

Vad har du för mobil?
Tp link brukar ju vara bra på att stödja Huaweimodem kolla att du använder senaste programvaran kan vara bra och maila dem och ställa frågan.

Om du får den högre hastigheten beror helt enkelt vad som är provisionerat på abonnemanget, men det rovar du lätt ut om din telefon stödjer snabbare hastighet än 7,2

7

Sv: behöver lite råd

Okej ska testa när jag kommer hem senare. Jag har en Galaxy Note 3 som stödjer 4G så det är inga problem.

8

Sv: behöver lite råd

en tanke om de funkar bättre med sufen med 3 telefon är

https://www.tre.se/foretag/bredband/router/Huawei-E/

företagsabonnemanget ( största ) är obegränsad trafik med 4g och 3g för 299

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

9

Sv: behöver lite råd

Lite offtopic men jag såg att Bredbandsbolaget "Telenor" hade något som de kallade Mobilt bredband VIP för dem som har fast bredband hemma, detta är troligen inget alternativ i ditt fall men kan säkert vara värt att notera för några. 99kr för 10GB/mån och 0,5Mbit efter 10gb potten är konsumerad. 
http://www.bredbandsbolaget.se/mobilt-b … -wifi.html

Såg att Telia hade en motsvarande som de kallar Bredband överallt.
http://www.telia.se/privat/bredband/abo … d-overallt

Känner man någon faster, kusin eller kompis som har någon fast operatör så kan man ta del av det via den vägen. smile

Nu kanske är inte 10GB mycket att hänga i granen men om man kollar vad motsvarande kostar ifall man inte är kund så är det ofta 300% påslag.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: behöver lite råd

det har funnits länge andreas :-)

11

Sv: behöver lite råd

G-Man skrev:

det har funnits länge andreas :-)

Alltid sista ordet smile

12

Sv: behöver lite råd

Andy skrev:
G-Man skrev:

det har funnits länge andreas :-)

Alltid sista ordet smile

touche  big_smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: behöver lite råd

Glömde helt bort det, det är ett gammalt sim-kort av den lite större modellen i modemet. Och min mobil tar bara Micro-sim. Vill inte klippa ner det kortet heller, då måste jag köpa någon adapter.
Kom precis upp i 15Mbit/s med mobilen.. Vet inte om jag vill köpa ett nytt modem och då upptäcka att det inte hjälpte något alls. Betalar vi för 6Mbit/s borde det ju inte gå över det.

Nu betalar vi som sagt 199 för obegränsad data. Nu har dem ju också ett företagsabonnemang för 199kr där det ingår 5GB/månad. Det är ju helt sjukt. Finns väl ingen som klarar sig på 5GB? Speciellt inte ett företag?

Har ni någon gräns på era bredband? Klarar ni er på det?

14

Sv: behöver lite råd

Jag körde 4G förut och hade obegränsat, låg mellan 20-30 gig i månaden.
Men gissar att jag konsumerar mer nu när jag tittar på tv på nätet m.m.
Svt play och spotify drar inte så mycket.
Ta med din dator och ditt simkort till telenorbutiken där kan du prova det i deras modem.
Eller att ta med enbart ditt simkort räcker, säg att du vill prova om du kommer upp i högre hastighet gör du det så kan du ju köpa ett startpaket direkt.
Eller låna ett modem av någon.

15

Sv: behöver lite råd

Kan du sätta det på företaget har ju 3 och Tele2 abonnemang som ska vara obegränsade för 299 respektive 349kr/månad. Tele2s pris för 349kr/månad gäller endast under bindningstiden - därefter 399kr/månad. Erbjudandet gäller tom 30 november.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

16

Sv: behöver lite råd

careface skrev:

Kan du sätta det på företaget har ju 3 och Tele2 abonnemang som ska vara obegränsade för 299 respektive 349kr/månad. Tele2s pris för 349kr/månad gäller endast under bindningstiden - därefter 399kr/månad. Erbjudandet gäller tom 30 november.


Kontrollerar dom att man har registrerad firma eller räcker det att fylla i sitt personnummer som orgnummer och firma förnam + efternamn eller liknande?

17

Sv: behöver lite råd

Andy skrev:

Kontrollerar dom att man har registrerad firma eller räcker det att fylla i sitt personnummer som orgnummer och firma förnam + efternamn eller liknande?

Bra fråga, hos 3 behöver man ange företagsnamn och orgnummer sen adress osv. Troligtvis kontrolleras det innan det skickas ut. Hos Tele2 kontrolleras det direkt, när man ska hämta uppgifter via organisationsnummer.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

18

Sv: behöver lite råd

Så med andra ord så är det bara att fylla i går det så går det och det gäller att komma ihåg att fakturan är + moms.
Då kan man ju teckna ett abonnemang utan bindningstid och dunka in det.

19

Sv: behöver lite råd

Förutsatt att de inte kontrollerar det vidare sen, så borde det fungera att göra så.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

20

Sv: behöver lite råd

careface skrev:

Förutsatt att de inte kontrollerar det vidare sen, så borde det fungera att göra så.

Varför skulle de köra en manuell koll om det går igenom automatiskt på hemsidan.
Man är nog safe om den säger ok där.

21

Sv: behöver lite råd

När man gör en beställning som privatperson får man inte direkt veta om man går igen en kreditkontroll t.ex, det tar allt från någon timme tills nästa dag beroende på när man beställer innan man får reda på det.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

22

Sv: behöver lite råd

careface skrev:

Kontrollerar dom att man har registrerad firma eller räcker det att fylla i sitt personnummer som orgnummer och firma förnam + efternamn eller liknande?

Nej och ja. Lite fantasifullare företagsnamn kanske...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

23 Senaste redigerad av ralofs (2013-11-17 14:59:26)

Sv: behöver lite råd

Tror ni dessa modem kan funka till TL-MR3420? Jag har första versionen av routern.
antingen E3131S: http://www.kjell.com/sortiment/telefoni … dem-p93987
Eller det som kommer med Telenors kontantpaket, E3236.

De står inte med i listan över modem som stöds men tänkte om ni kanske möjligtvis vet att något av dem funkar ändå. Eller något sätt man kan få dem att fungera på.

Får se om jag antingen testar med något av dessa modem eller som Andy sa, ta med sim-kortet till butiken och testa först.
Annars får jag helt enkelt köpa ny Router som stödjer något av dessa modem.

Den på kjell har ingång för extern antenn så det är ett plus.

24

Sv: behöver lite råd

Det enda du kan göra är att köra senaste firmware, stöds det inte så stödjs det inte.
Kolla att du kör senaste och eventuellt uppgradera innan du åker till butiken.
Dom kommer att börja "men du kan förlänga och få ett nytt modem bla bla bla "
Då kontrar du med att du inte har behov att mobila bredbandet i 12 eller 24 månader utan att du ska bara använda detta 2-3 månader "tills du får fiber" och att du tänkte köpe ett startpaket med kontantkort om det fungerar bra.
Då har du dödat diskussionen om eventuella förlängningar av abonnemanget + att du får det utprovat som du vill prova och de även får en chans att sälja något.
Även om modemet inte stöds av routern så är det bra att testa simkortet i deras modem och dator du får det då bekräftat om abonnemanget stödjer den högre hastigheten i dagsläget, vilket är en förutsättning att veta innan man köper på sig nya grejer.

25

Sv: behöver lite råd

Okej tack.

Ser nu att bredbandsbolaget har mobila bredband för företag i 3G-nätet. Det ena är obegränsat och upp till 6Mbit/s, precis som det vi har nu. Dock kostar det 129 där.
Sedan har de ett för 199. också det obegränsat, men upp till 16Mbit/s. Det är ju om man byter till det i så fall.