26

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Jag har två telefoner i Cellip: en svensk och en finländsk. Då blir det lokalsamtal i bägge. Jag har bägge numren både i Sverige och i Finland (paralleltelefoner). Det ringer i bägge och man bara tar upp luren och svarar. Om man har någon man ringer till ofta så kan han/hon ta eget nummer i Cellip så kostar samtalen inget alls. Brorsan jobbade på ILO i Moskva och vi hade båda numror i Cellip så det kostade inget alls att prata i timtal (bara månadsavgiften). Samtil till Moskva är annars svindyra. Jag tror alla VoIP-operatörer har samma princip att samtal mellen "egna" numror är gratis.

27

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Ok, tack så mycket, ska kolla runt lite

28

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Clerck skrev:

Intressant tråd, jag blir av med Telias koppartråd i januari, och blev naturligtvis erbjuden deras "fasta mobil", som är minst dubbelt så dyrt som deras eget mobila mobilabb ... !?

Andra operatörer erbjuder ju "fast mobil" för 199:-/månad inkl utrustning och fria samtal och sms (i Sverige), detta är ju OK, men jag ringer mycket till vänner i Norge, och vissa har ju bara mobil, och nu blir ju dessa samtalsvindyra sad

Hur skulle jag kunna lösa detta med voip? eller finns det andra möjligheter, samtidigt är det ju bra med "fast" telefon också, naturligtvis finns det ju inte heller fiber här, så det måste bli någon form av mobil lösning, tacksam för tips och förslag


Jeg er Norsk i Sverige, ringer da mye til Norge. Bruker Affinity, hatt i noen år nå. Funker perfekt. Koster 29 kroner måneden som man kan ringe opp, og det er med 13 öre minuttet til fasttelefon i Norge.
Men som du sier selv ... du ringer mest til mobil i Norge og da koster det ... men sjekk opp Affinity, her er linken: http://www.affinity.se/

29

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

cny skrev:

Är det någon här på forumet som kör rösttrafik via SIP på 4G, vilka programvaror använder du och hur bra fungerar det i praktiken?

Bytte ut mitt fasta telefonabb mot telias kontant halvår och cellip enkel. Detta körs med en 4GR och en Gigaset A510IP. Har även tellstiken i denna.
Har ytterligare svarsställe på hemnumret i mobilen mha CSipSimple via ordinarie wifi (tres 4G och TP-Link TL-MR3420 v2)

I Gigaseten funkar det utmärkt. I mobilen hackar det.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

30

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Om man har AVM router för adsl eller 4G hemma kan man ansluta utifrån, även i utlandet, till denna över VPN och ringa från hemtel nummer om man har fast lina i hemmet (edit: där hade jag fel. RJ11 uttaget är för att ansluta analog eller ISDN telefon (från Wiki):

they have a PABX for two ISDN and/or analog phones. Several newer models (FRITZ!Box 7270, 7340, 7390, 6360, 6840) also have a DECT base station for cordless phones. These models also have an integrated digital answering machine.
they support Internet telephony (Voice over IP, 'VoIP') connections via SIP. A built-in analog telephony adapter emulates normal ISDN/phone connections for the attached phones

Således måste hemtel numret gå via Voip provider.

. Det som behövs är en iphone/ipad eller androidlur och AVMs wifi appar för dessa. Så är man i Frankrike eller UK där det finns mycket Fon wifikontaktpunkter kan man koppla upp sig gratis om man är med i det systemet. Sedan är det bara att skilja på att AVM med Fon avser det egna telefonsystemet och att wifi Fon är en helt annan sak. Just one more thing; nästan all info om hur det här funkar är på tyska eftersom det är AVM användarnas vanliga språk. Finns massor på nätet om detta. Sök på google.de med tyska som språk.

Inledande språkövning i länken nedan. Det framgår att det inte är så lätt att ta emot samtal men då kan routerns inbyggda telefonsvarare ge lämpligt besked så får man väl ringa upp senare.

http://www.lelei.de/2011/aus-dem-auslan … -fritzbox/

Så är man ute och åker och har mobilt bredband tillgängligt eller wifi så kan man rínga upp från eget nummer om man inte kör Voip som Cell ip direkt eller Skype out. Här kan Fogg mobile vara smidigt också eller Net1.

Om man nu inte har ADSL hemma men 4G och fast lina kan 4G routern AVM6840 användas. Den har en utgång för telefon på fastlina och funkar med telefoni över wifi från iphone eller android också.

Cell IP lär vara mycket enkelt att sätta upp på AVM6840. Dock har problem rapporterats med BBB/Telenor/universal som använder Vodafons gamla nät PLMN 24008. Det är möjligt att problemet försvunnit sedan all 4G trafik från dessa operatörer körs över net4Mobility 24024 (även om det inte syns och 24008 visas.) Vill man ha tillgång till Cell ip voip, dect, wifitelefon osv kan man använda en AVM7390 i bil och koppla via USB till en ZTE MF93 D så har man dubbla antennkontakter för takantenner och 4G 900 och Edge och 3G samt möjlighet att kolla signalkvalitet SNR direkt över wifi från MF93D .  För övrigt kan man koppla externa wifiantenner till AVM7390 med pigtails som går att köpa över nätet från Tyskland. Möjligen går det också att koppla en CDMA450 dongle till AVM7390s USB uttag (har ej provat) så att handelsresanden i mörka Småland kan skifta ISP för sin telefoni. Annars kan man ta en H820 CDMA 450 router kopplad till AVM routerns lanportar. Det blir en wunderbar massa antenner. Ursäkta att jag spånar men jag tänker på företagare i Götaland som bett om hjälp med svårigheterna att ringa pga bristande mobiltäckning när de reser runt i Götaland.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Om du har ett vanligt IP-telefoni VoIP-konto hos t.ex. Phonzo eller Cell-IP så kan du koppla upp dig mot det varifrån som helst i världen och ta emot samtal och ringa ut från ditt vanliga svenska telefonnummer.  smile

32

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

svenix skrev:

Om du har ett vanligt IP-telefoni VoIP-konto hos t.ex. Phonzo eller Cell-IP så kan du koppla upp dig mot det varifrån som helst i världen och ta emot samtal och ringa ut från ditt vanliga svenska telefonnummer.  smile

Bruker CSipsimple app i min android telefon. Ringer da med mitt hjemmenummer med min mobil over 3g og 4g og alle trådlöse anslutninger som finnes. Funker klockrent ...

33

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

svenix skrev:

Om du har ett vanligt IP-telefoni VoIP-konto hos t.ex. Phonzo eller Cell-IP så kan du koppla upp dig mot det varifrån som helst i världen och ta emot samtal och ringa ut från ditt vanliga svenska telefonnummer.  smile

Hur kan jag ringa ut från mitt vanliga nummer via ip? Behövs ingen router med utgång för fast lina?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

jonasolof skrev:
svenix skrev:

Om du har ett vanligt IP-telefoni VoIP-konto hos t.ex. Phonzo eller Cell-IP så kan du koppla upp dig mot det varifrån som helst i världen och ta emot samtal och ringa ut från ditt vanliga svenska telefonnummer.  smile

Hur kan jag ringa ut från mitt vanliga nummer via ip? Behövs ingen router med utgång för fast lina?

Om du har ditt vanliga nummer hos en VoIP-provider som använder SIP-protokollet (vilket de flesta gör) så kan du logga in och använda ditt nummer varifrån som helst där det finns nätverksanslutning.

Du behöver en utrustning som pratar SIP. Det kan vara en analogadapter, en mjukvarutelefon du installerar på datorn eller en SIP-klient i din mobiltelefon t.ex.

35

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

sip finns i tex mobiltelefoner från tidigt 2000tal från tex nokia, funkar utmärkt - men mobiler köpta av operatörerna has sip tagitsbort... :-)  undra varför :-)
men går att återställa med en conf fil.
har kört med detta länge.
mobila 3g-bredbandet funkar ypperligt med 0,3mbit

36

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Det handlade således om definitionen av vanligt nummer. För mig är det vanliga numret fortfarande det telianslutna via fast lina. Inser att man förmodligen kan portera det numret till ett Voip nummer om en provider som nyttjar SIP protokollet används. Edit: Jag har korrigerat mitt misstag ovan om anslutning till fast lina för analog telefoni ut. Det funkar alltså som Svenix beskrivit. Man använder sitt "vanliga" nummer som porterats till voip. 

Ett litet problem är att jag använder mobilt hemnummer, dvs det fasta numret hos telia är medflyttat till mitt svenska telia mobilnummer. Det behöver det vara för att jag ska kunna nås utomlands där jag använder dual sim telefon. Om jag använder voip in och inte har internetförbindelse där jag är - hur skulle det funka då? /Då får väl telefonsvararen uppge mobilnumret.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Om jag använder voip in och inte nås via voip, kan jag få vidarekoppling till GSM då som Skype har om man inte nås på Skype in?

Kan jag medflytta voip till GSM om jag vet att jag inte kommer att nås via voip nästa vecka då jag är bortom räckvidd för mobilt bredband men har GSM täckning (t ex etiopisk landsbygd)?

Om jag bor växelvis i flera länder, finns det då någon voip operatör som låter mig använda ett enda nummer? Eller lokala nummer i de olika länderna som ändå når mig via en enda telefon? Hur kan voip systemet hålla koll på var jag befinner mig?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

38

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Det kan variera lite mellan olika operatörer vilka tjänster som erbjuds och vad de ev. kostar. Hos t.ex. Phonzo finns följande tjänster:
http://www.phonzo.se/privat/tillaggstjanster/

39

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Det är inte solklart vad som menas med vidarekoppling här. Är det vidarekoppling vid samtal in om jag inte svarar på min voip telefon eller går alla samtal över GSM/3G om jag vidarekopplat inkommande samtal?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Om vi pratar tjänster för företag kanske det är bättre att titta på ett mer professionellt alternativ som Cellip som erbjuder fler tjänster och t.o.m. telefonpassning om man skulle vilja det:
http://www.cellip.com/fast-telefoni/

41

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

jonasolof skrev:

Det är inte solklart vad som menas med vidarekoppling här. Är det vidarekoppling vid samtal in om jag inte svarar på min voip telefon eller går alla samtal över GSM/3G om jag vidarekopplat inkommande samtal?

Jag har inte använt tjänsten själv så jag kan inte svara på det. Men i mina öron låter det som att alla samtal vidarekopplas direkt. Det borde dock finnas någon operatör som erbjuder en tjänst motsvarande "vidarekoppling vid ej svar" efter X antal signaler.

42

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

På sidan 2 i denna manual beskrivs hur Cellip:s vidarekopplingstjänst fungerar. Man kan välja på direkt vidarekoppling eller vidarekoppling efter valfritt antal sekunder:

http://www.cellip.com/sv/documents/manu … nemang.pdf

43

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Varför inte köra med parallellnummer ? Jag har tre parallellnummer i Cellip a, b och c och det ringer i alla tre telefonerna och jag kan svara i någon av dem. Fungerar fint. En parallelltelefon kan också vara mobil. Den som ringer ser bara en vanlig nummer.

44

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

svenix skrev:
jonasolof skrev:

Det är inte solklart vad som menas med vidarekoppling här. Är det vidarekoppling vid samtal in om jag inte svarar på min voip telefon eller går alla samtal över GSM/3G om jag vidarekopplat inkommande samtal?

Jag har inte använt tjänsten själv så jag kan inte svara på det. Men i mina öron låter det som att alla samtal vidarekopplas direkt. Det borde dock finnas någon operatör som erbjuder en tjänst motsvarande "vidarekoppling vid ej svar" efter X antal signaler.

Jag loggade nu in på "min sida" hos Phonzo och kunde då konstatera att jag hade valet att vidarekoppla direkt eller efter 20 sekunder.

45

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

OK tack för att du kollade.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

46

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Har läst detta med intresse, men en sak förstår jag inte, vad är fördelen med VoIP jämfört med vanlig mobil telefoni, priset säger vissa, men idag kan man ju få fast mobil för 199:-/mån (det gamla fasta "Telia"-numret) med fria samtal till alla fasta och mobila telefoner i Sverige, dessutom kostar det data på det mobila bredbandsabb, som i många fall har väldigt snåla månadskvoter, blir jag utan telefon om jag har surfat upp min månadskvot? Så jag förstår vitsen då man har fiber, men att betala för både samtal och datamängd är väl inte så smart.

Kan ju bli väldigt dyrt med data på mobilen när man är utomlands och ringer hem, där finns det ju också mobilabb med tilläggstjänster för utlandet, ok om jag hittar gratis uppkoppling till nätet blir det ju billigt, men många av IP telefonbolagen tar ju fortfarande ut minutavgifter, och vad får man betala med svensk IP telefon i mobilen om man ringer "lokalt" i ett annat land...

Berätta fördelarna för mej, jag kanske bara är "gammal och dum"  ??

47

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Som jag redan påpekade så har jag de gamla telefonnumren i bruk i både Finland och Sverige via IP-telefon. Då brorsan arbetade i Moskva fanns det inga andra möjligheter att ringa gratis (då menar jag marginalkostnaden). I Sverige har vi så usel täckning med mobilen att IP-telefoni är enda möjligheten sedan Telias kopparledning slutade fungera och de lät bli att reparera den. Jag betalar gärna 39 kronor/månad för att ha en telefon som jag kan flytta omkring hur som helst och där marginalkostnaden är noll - alltså då man betalt månadsavgiften så kan man ringa hur mycket som helst gratis varifrån som helst i världen. Samtidigt fungerar numret till flera fasta telefoner (a, b och c).  Det är absolut en fördel att ha ett enda nummer gammalt och känt) som går till alla fasta telefoner och till mobilen. Jag har också mobiler - flera stycken - och börjar bli hjärtligt trött på att byta SIM-kort hela tiden för att inte råka ut för grymma betalningssmällar.

Sedan gillar jag telefoner där luren är ordentligt fastsatt i telefonen med en sladd så man inte tappar bort den. Men vi diskuterade redan DECTs för- och nackdelar.

48

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Kan du förtydliga det där med att numret fungerar till flera fasta telefoner, a, b och c? Är dessa telefoner dina och deras bummer är knutna till din voiptjänst? Lite svårt för dem, däribland jag, som inte känner till de många möjligheterna till integration mellan ip-telefoni och de gamla telefonitjänsterna att reda ut möjligheter och begränsningar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

49 Senaste redigerad av pererikl (2013-11-16 12:08:50)

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Ja dessa telefoner är dina Samma nummer (men med ett suffix för att hålla isär inloggningarna).
Ett nummer ringer på alla svarsställen.
Jag har mitt telefonnummer i:
Gigaset A510IP som a
Mobilen som b
och ipaddan som c

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

50

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

voip 5## decter klarar 6nummer om jag minns rätt,
har även inbyggd gratis ringning mellan internetanslutna dect'ar dvs hela globen! så det räcker men några a5## så går det att ringa gratis mellan dessa.

på tex cellip, kan man ha samma nummer i hemmet, skidstugan, mobilen och svara i valfri, då det går att ställa så det ringer i samtliga samtidigt tex.
alla vanliga medflyttning osv finns som på vanliga helia fasta telefoner - men nr pres ÄR gratis hos cellip mfl !
tex medflyttning om voip EJ är inloggad, så skickas det till nr X, eller vandrar i en lista av nummer eller ringer på alla i lista osv.

hos helia kostar allt extra på extra.