1

Tråd: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Med tanke på att de flesta svenska mobiloperatörer infört surftak i röst mobilabonnemang men är billigare och mer frikostiga på mobilbredbandsidan så undrar jag hur det går att använda ett mobilt bredbandsabonnemang för rösttrafik via 4G/SIP? Är det någon här på forumet som kör rösttrafik via SIP på 4G, vilka programvaror använder du och hur bra fungerar det i praktiken?

2

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Olika forumanvändare kör voip över 4G, 3G, CDMA450 (Net1) och wifi. Det kanske är dags för en VoIP avdelning på forumet för att samla erfarenheterna för många fler skulle nog kunna dra nytta av det, t ec utomlands med Fogg Mobile. Dessutom behöver man reda ut begreppen  medapplikationer som Skype och Viber, Tele2 +46 över wifi, SIP mm.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Det är väl ingen skillnad om man kör SIP över 3G eller 4G. På nätet är det bara paket som rör sej. Om inte operatören har en sniffer som plockar bort SIP-paket. Det tror jag knappast de har.

4 Senaste redigerad av Job (2013-11-13 10:18:40)

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

jonasolof skrev:

Det kanske är dags för en VoIP avdelning på forumet för att samla erfarenheterna för många fler skulle nog kunna dra nytta av det, t ec utomlands med Fogg Mobile. Dessutom behöver man reda ut begreppen  medapplikationer som Skype och Viber, Tele2 +46 över wifi, SIP mm.

Det är nog en bra idé. Jag personligen hade varit intresserad av hur andra fått exempelvis Viber att fungera via Fogg. Jag tycker att det fungerar okej men inte mer. Men då har jag en äldre telefon, också. Viber är ju extra intressant nu sedan de lagt till funktionen Viber Out (man kan ringa alla fasta och mobila abonnemang världen över, till sjyssta priser - 15 öre till fasta svenska och 46 öre till svenska mobiler).

5

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Det är ip hela tiden men radioförbindelsen är en svag länk eftersom tcp/ip utformats för fast lina. Latens, jitter, handover och cell reselectionavbrott spelar roll. Det finns fortfarande problem med byte mellan 3G och 4G. Snabb fading spelar större roll för tal än vid buffrad överföring av data. Diversitymottagning blir viktigt om man kör voip från bil. Olika protokoll kan skilja i hur de hanterar svaga radiolänkar. Därför är det intressant att höra om erfarenheter av olika tekniker och tjänster. Plus ekonomi.

Det blir två huvudgrupper, fast voip och mobil voip. Problemen är helt olika. Jag tror få förlitar sig på voip vid mobil trafik. Vox Medievalis är en och han håller väl på att gå över från Net1till LTE som förstahandsval. Vet dock inte om det även gäller mobil voip.

Funkar voip över Edge vid god signalstyrka? Vilken typ av voip är bäst om man rör sig mellan 2G, 3G och 4G (och wifi)?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Jag har länge kört SIP över 3G (Tre) men har fast installation. För det mesta fungerar det bra men ibland blir det för trångt i etern (kvällar). Jag använder Cellip (två telefoner) och det kostar 40 kr/mån. Samtalsavgifterna är försumbara för mej.

Då jag rör på mej så använder jag vanlig mobiltelefon även om jag hade VoIP i min gamla N900 vilket fungerade bra men de jäkla banditerna på Nokia lämnade hela serien.Men nu har de ju sluppit Floppen.

7

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

finns ett annant forum med enbart voip som topic annars, finns mycket där att läsa annars.

8

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

hej jag kör phonzo med fast installation och Telenor 4g
funkar lika bra som vanlig telefoni.
kopplade in sip boxen i första tele jacket och hela slingan i huset fungerar som vanligt
(Tog Telias adsl sladd den med flera kopplingar på)
mvh wikings1

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

9

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Hej, bra om man kan börja om från början på en separat voip avdelning.

Vad jag ha just nu är Telenor ip telefoni på D-link 923.
En Dualphone Skype phone kopplad till WAN.

Vanlig samtal gå över Telenor IP   0,79 start plus 0,15 till 0,39/min
Värst är röstbrevlåda 0,99 !!
Månads avgift 20,- - då sparar jag lite jämfört med koppar linje ( 135,-).
I snitt betala jag 70,- / månaden för dessa samtal inkl avgift.

Alla utlandssamtal ( dvs telefon - ej Skype samtal ) går på Skype telefon.
Jag ringa ca 6-10 utlandssamtal / månaden - 30, kanske.

Jag Skypa ofta bara med text - kanske 3 video samtal i månaden.


Hur ser prisbilden ut med rena VOIP tjänster ?

Brian

10

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

G-Man skrev:

finns ett annant forum med enbart voip som topic annars, finns mycket där att läsa annars.


Hittade ett svenskt voip forum men det är slött, få inlägg. Ska voip diskuteras här är det ju med utgångspunkten stationärt eller mobilt radioburet bredband.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av svenix (2013-11-13 20:39:28)

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

http://voip-forum.se/ har tyvärr mer eller mindre tynat bort. Jag var medlem där i flera år men under sista året har aktiviteten sjunkit till nära noll och numera har jag slutat bevaka det.

För den som vill testa att köra VoIP rekommenderar jag att starta med ett Phonzo Cash abonnemang:
http://www.phonzo.se/privat/abonnemang/phonzo_cash/#

Det kostar 49:- att få igång och sedan är det inga månadsavgifter utan det funkar som ett kontantkort där man sätter in t.ex. en 100-lapp i förskott. Endast om man ringer mycket kan det vara värt att överväga att byta till ett annat abonnemang.

12

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

jag kör phonzo basic brukar ligga runt 130 spänn på 3 månader nu.
Med Telia ca 13 till 1500 på 3 månader.
det är ingen bindnings tid på phonzo.
har en dwr.923 med en mimo antenn.
Sip boxen får man låna från phonzo den kan mankoppla in vart som hellst i nätverket hemma

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

13

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

annars finns huawei's 593 med inbyggd voip.
men behöver köpas löst, annars är voip bortplockat.

14

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

AVM6840 har inbygggt voip plus dect telefon mm mm men går bara på 4G men inte på 900 bandet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Jag föredrar adapter till vanlig (analog) telefon. Cisco har en liten burk som man kopplar mellan nätet och telefonerna (två olika numror). Och så har vi gått tillbaka till riktiga telefoner där luren sitter fast ordentligt i telefonen (som är fastskruvd i väggen). De förbaskade DECTarna blir liggande under papper eller nånting och så hittar man dem inte och kan inte ringa till dem för de är urladdade. Jag vill inte slänga bort våra DECTar så länge de fungerar men nya köps inte mer. En telefon skall sitta fast i en sladd ! Utom mobilen som man kan ha i fickan. DECT är ett skräpsystem eftersom räckvidden är så kort. Bara nackdelar och inga fördelar. Mobilen kan man i alla fall ha med sej överallt. DECT slutar fungera bara som man går ut till växthuset eller verkstaden.

16

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

nhu skrev:

Jag föredrar adapter till vanlig (analog) telefon. Cisco har en liten burk som man kopplar mellan nätet och telefonerna (två olika numror). Och så har vi gått tillbaka till riktiga telefoner där luren sitter fast ordentligt i telefonen (som är fastskruvd i väggen). De förbaskade DECTarna blir liggande under papper eller nånting och så hittar man dem inte och kan inte ringa till dem för de är urladdade. Jag vill inte slänga bort våra DECTar så länge de fungerar men nya köps inte mer. En telefon skall sitta fast i en sladd ! Utom mobilen som man kan ha i fickan. DECT är ett skräpsystem eftersom räckvidden är så kort. Bara nackdelar och inga fördelar. Mobilen kan man i alla fall ha med sej överallt. DECT slutar fungera bara som man går ut till växthuset eller verkstaden.

Jag vill kontra med lite motsatta åsikter.  wink

Jag väljer alla gånger DECT över trådanslutna telefoner! Den främsta anledningen är att DECT är ett helt digitalt telefonsystem. Kör du VoIP så är överföringen digital. Kopplar du då en DECT telefon efter så omvandlas det digitala ljudet inte till analogt förrän i luren. Detta gör att du slipper alla problem med eko som du lätt får när du ansluter trådtelefoner till VoIP via en analogadapter. En DECT telefon ger alltså överlägsen ljudkvalitet!

Sedan tycker jag det är praktiskt med en sladdlös telefon. Jag kan svara i ett rum och sedan utan problem gå till ett annat rum om jag behöver det för att leta fram de uppgifter som behövs under samtalets gång.

17

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Jo, jag köpte DECT just för att kunna gå omkring med luren men nu efter - tja, tio år ungefär - så börjar det överväga med krångel. Det är klart att det finns både för- och nackdelar.

Jag har aldrig haft några som helst problem med kvaliteten med Ciscos ATA och Siemens analoga trådtelefon. Däremot med vissa billiga analoga telefoner som nu är skrotade.

18

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Ingen som tycker att Viber + Viber Out är intressant som en ersättning för både fast och mobil telefoni? Och om inte, är det i så fall p g a för dålig samtalskvalitet, bristande stabilitet, dålig ekonomi eller något annat?

19

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

voip med dect, körd på 64/56kbit codec fås nära cd-skive ljud, inte så användbart på slöa/trafikbegränsade mbb modell svenska... :-)
men funkar suveränt med fibern !
sedan blir dect slitna med tid = dålig räckvidd.
mina funkar långt över 100meter utan problem, väl placerad dect bas ger suverän räckvidd.
är inte samma som de analoga usa systemen från 80talet med en räckvidd på kilometer... men dessa brusar.

A580ip - billigaste dect med inbyggd ata, samt några vanliga dect lurar av billigaste sorten för användning ute/slit å släng. 3pack 200:- på rea.

huawein mfl är ett alternativ DÄR telia riverner de fasta telefonerna OCH Monopolbinderupp kunderna i flera år pga påhittade kostnader med fastamobiltelefoner. montera dessa OCH portera nuvarande nummret till en sip leverantör, kostnaden blir en tiondel samt inga fleråriga bindningar med helia.

20

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Jag kör Linux på alla maskiner så Viber är oanvändbart. Har inte heller behov av annan telefon än lurtelefon. Körde en tid med mjukvarutelefoni på Linux men det var för bökigt jämfört med gammaldags lurar.

21

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Intressant tråd, jag blir av med Telias koppartråd i januari, och blev naturligtvis erbjuden deras "fasta mobil", som är minst dubbelt så dyrt som deras eget mobila mobilabb ... !?

Andra operatörer erbjuder ju "fast mobil" för 199:-/månad inkl utrustning och fria samtal och sms (i Sverige), detta är ju OK, men jag ringer mycket till vänner i Norge, och vissa har ju bara mobil, och nu blir ju dessa samtalsvindyra sad

Hur skulle jag kunna lösa detta med voip? eller finns det andra möjligheter, samtidigt är det ju bra med "fast" telefon också, naturligtvis finns det ju inte heller fiber här, så det måste bli någon form av mobil lösning, tacksam för tips och förslag

22

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Clerck skrev:

Hur skulle jag kunna lösa detta med voip? eller finns det andra möjligheter, samtidigt är det ju bra med "fast" telefon också, naturligtvis finns det ju inte heller fiber här, så det måste bli någon form av mobil lösning, tacksam för tips och förslag

Viber Out säger 18 öre till fasta norska telefoner och 1,70 till norska mobiler. Ingen månadskostnad, alltså. Och gratis till alla Viberanvändare. Men jag har som sagt inte hunnit testa hur kvaliteten är...

23

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Kör tele2 4G i en Dovado Pro och Phonzo, med deras adapter, även fax.. Funkar bra. (oftast. :-) ) Går också bra att köra flera samtidiga sip.  Eftersom jag har ett abbonemang och flera cash till Phonzo så led jag lite när de hade problem med sin leverantör. Som backup har jag ett Sipgate.co.uk, kontantkort.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

24

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Bra tråd, bättre om den varit en voip tråd under egen avdelning

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Använda 4G mobilt bredbandsabonnemang för telefoni?

Ljungdahl skrev:

Kör tele2 4G i en Dovado Pro och Phonzo

Jag kör likadant, fast med BRIA appen på iPhone, iPad och Android istället för ATA. Går att använda på resande fot och vi slipper fast telefon + ATA.