1

Tråd: Mobilt bredband Maxi

Hej

Funderar på att investera i ett Mobilt bredband maxi. Jag är frilansande designer och entreprenör. Mest kommer jag att använda detta iväg från hemmet ett par dagar i veckan. Om jag vill kunna maila regelbundet, lyssna på spotify samt kunna gå in på youtube emellanåt, är då detta något för mig? Jag kommer inte behöva ladda ned några tyngre filer.

I dagsläget kan jag inte lägga pengar på något dyrare då jag för tillfället betalar ganska mycket för mitt bredband hemma. Vad tycker ni?

Tacksam för svar!

Vänliga hälsningar

Carl

2

Sv: Mobilt bredband Maxi

Vad har du för bredband hemma? En del operatörer erbjuder mobilt bredband med rabatt om man samtidigt har ett fast abonnemang hos dem (exv Bredbandsbolaget).

3

Sv: Mobilt bredband Maxi

toccocreative skrev:

Funderar på att investera i ett Mobilt bredband maxi.........

Kolla max trafikmängd samt täckningen för det område som du skall använda det på.

Om du vet vart samt hur mycket trafik du kommer att göra av med så, annars kan man prova med någon lite ver och kolla hur mycket man förbrukar, stänger man av alla uppdateringar när man har datorn via 3G så kan man komma ganska långt med 1GB trafik.
Jag epostar samt använder google-maps i mobilen, tror jag gör av med 50-150MB i månaden, då lyssnar jag även på webbradio en del.
Oftast får man 'uppgradera till dyrare abg' utan extra kostnader under bindningstiden, men kolla detta.
Hemma går mobilen via wifi, den agerar även SIP telefon via 3G och wifi dagtid.

jag har ett rent 3G abg för 90:- med låga 384kbit ner och 64kbit upp.

ska du skicka större filer, typ cad/bild filer på >15mb så kolla på något abg med hög upphastighet annars tar det evigheter.

4

Sv: Mobilt bredband Maxi

Tack för era svar. Mycket riktigt Hakanh, hade Bredbandsbolaget ett bra erbjudande på mobilt bredband som jag tecknade igår. 99 kr månaden vilket är fullt överkomligt. Där var det 1 GB trafik men som sagt jag kommer röra mig i innerstaden, Spotify och mail är viktigtast förutom den övriga enklare surfingen. De sa för övrigt att det skall mycket till innan de sänker hastigheten. Tack för tipset.

G-Man: Verkligen stort tack för att du tog dig tid att skriva en sådant utförligt mail.

Hälsningar Calle

5

Sv: Mobilt bredband Maxi

om du ska kolla lite utube ochspotify.
ta inte Tele2 TRE eller Telia.
Då dom har trafik gränser.
Rekomenderas då telenor som inte har nån gräns ännu dock.
Men tror inte dom kommer ha det än på ett tag.

6

Sv: Mobilt bredband Maxi

PsyDonia - Stort tack för ditt svar

7

Sv: Mobilt bredband Maxi

Jag har telia mobilt bredband som tillägg till telia adsl. Gränsen är 5 GB. Kostnaden är 99 kr i månaden efterom jag tecknade abonnemanget i november innan prishöjningen som alltså även omfattade mobilt bredband som komplement till adsl. 5GB är en massa data om man dessutom har adsl också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Mobilt bredband Maxi

Tycker Telenors duo val låter intressant nu, 299 för dubbla simkort.
Dock så ryggar jag lite för bindningstiden.

Tar hellre enbart simkorten och skippar modemen samt bindningen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Mobilt bredband Maxi

oj oj oj....kolla den nya priset!

http://www.tele2.se/mobilt-bredband.html?ipid=drop_1a

10

Sv: Mobilt bredband Maxi

Samir skrev:

oj oj oj....kolla den nya priset!

http://www.tele2.se/mobilt-bredband.html?ipid=drop_1a

tycker tele2 suger f pga att man skriver priser som gäller några veckor under en bindningstid på år... är fult som f i min värld.

jag har gamla priset, beställde det sista veckan innan höjningen (visste om den i förväg så)

bil annons:
nya volvo XC90 V8 drar 0,01 liter milen.
(micro text ... 2,5liter milen efter första tankningen då första tanken ingår.)