1

Tråd: Antennmontering vid direktsikt till 4G mast

Jag har testat ett par mimopaneler för 800 med routern AVM6840  som låter en se signalstyrkan från mastens två snedställda antenner +-45 grader. Det märks att RSRP och SINR blir bättre om också mottagarantennerna snedställs som sändarantennerna. Teoretiskt är skillnaden 3dB (halvering) om mottagarantennerna står horisontellt/vertikalt trots att sändaratennernas polarisationsplan är +-45 grader. Det är om de står rätt i förhållande till sändarantennerna som chansen till separata dataströmmar är som störst eftersom det ger optimal  cross over isolation.

Om signalerna når mottagaren via mycket reflexer och signalstyrkan är låg kan möjligen horisontellt/vertikalt vara lika bra eller bättre. Modemet sänder ju bara med en antenn och om den signalen drabbas av mycket fading när den tas emot vid masten fungerar inte diversitymottagning hos masten  om polarisationen vid den antenn som kan ta emot ligger 90 grader fel.

Bäst prova med fartkontroll både för upload och download.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Antennmontering vid direktsikt till 4G mast

Läst och tänkt, mycket, hur antennerna ska vara monterade...

Du menar för bästa mottagning bör man ha två antenner -/+45 grader , men för sändning 0 grader, men nu finns det ju ingen enhet som har tre antennutgångar (2 för mottagning och en för sändning)
Om man istället monterar sina antenner -/+30 grader och på två master drygt 2m från varandra, dvs efter varann istället för bredvid eller som många gör i olika höjdled, då kommer ju signalen från masten att träffa antennerna vid lite olika tidpunkter, kan då detta kompensera den mindre vinklingen av antennerna samt att risken för att komma 90 grader fel vid sändning försvinner...

Ska snart montera nya master och antenner, är det värt att prova min teori, måste ju göra nya fästen till antennerna då standard bara är 45 graders intervaller. Att jag tänker ha två master beror på att antennerna bör sitta ganska högt för att få "fri" sikt, om de sitter på samma mast kommer en antenn för lågt eller också måste jag ha ett extra högt maströr, två antenner i bredd på samma maströr kan bli vingligt då det blåser.

Är det någon som har testat någon liknande kombination?

3

Sv: Antennmontering vid direktsikt till 4G mast

Bra med stor horisontell (eller vertikal) separation. En tysk antenningenjör skrev på ett forum att han fortfarande vid en meters avstånd mellan yagis kan se inbördes påverkan då han mäter graden av decoupling. Dvs att signal i ett polarisationsplan ger mätbar signal i antenn med motsatt polarisationsplan pga närfältseffekt om de båda antennerns sitter nära varandra.

Nästa vits är vid diversitetsmottagning, att längre avstånd ökar chansen för att fading inte slår lika på båda. Men närfältseffekten föranleder större avstånd mellan antennerna  än vad fadingsamtidighet gör.

Jag skulle prioritera mottagning och köra +-45 men tester är välkomna. Att montera antennerna 30/30 grader finns inget bra skäl till, du minskar polarisationsåtskillnaden.

Nackdelen som jag teoretiserade om angående fading vid sändning från modemet skulle bara uppträda vid kraftig fading.

Vad slags antenner använder du?

Olika antenntyper ger olika skarp åtskillnad mellan polarisationsplanen. Patchantenner, dvs de flesta platta antenner, lär ha sämst åtskillnad. Vilka som ger bäst vet jag inte, förmodligen yagis.

Man kan göra ett roterande fäste för en hundring med hjulfästen från Bauhaus eller Jula. Återkommer med bilder och resultat.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Antennmontering vid direktsikt till 4G mast

Dom antenner som jag använder är dessa http://www.kjell.com/sortiment/telefoni … -4g-p30061 , kanske inte optimala för 800 bandet, men då jag köpte dom hade jag bara 3G på 900 och 2100 och ville ha lite framtidssäkring...

Jo ett roterande fäste är intressant, men jag vill att fästet efter inställning också ska kunna vara permanent, så när jag har hittat den optimala vinkeln vill jag inte montera ner masten och byta fäste, klarar din typ av roterande fäste detta, så är det väldigt intessant

5

Sv: Antennmontering vid direktsikt till 4G mast

Här är intressant läsning om korspolarisering vid olika vinklar mot basstationen. Boresight betyder rakt fram i lobens huvudriktning.

Beroende på var man är i förhållande till lobens huvudriktning kan optimal slant/snedställning möjligen ändras.

För att mäta separat på signaler från de båda sändarantennerna duger bara AVM6840 som dock inte har 900 bandet. Målet blir att maximera skillnaden mellan polarisationsplanen för endera antennporten. För Rx0 ska skillnaden i dB mellan Tx0 och Tx1 maximeras och för Rx1 ska skillnaden också maximeras men med ombytta platser för Tx0 och Tx1. Det ser man lätt i realtidsgraf i routern. Den parameter som bör användas är SINR eller RSRP. Först ställer man in antennens riktning med SINR och sedan testar man om korspolarisationsisoleringen kan ökas med rotation.

http://paginas.ispgaya.pt/~jml/dual_polar.pdf

Vad gäller mitt rotationsarrangemang så har jag inte tänkt på att rotera antennerna för varje polarisation individuellt. Det går att låsa rotationen med en vajer ned mot maströret.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Antennmontering vid direktsikt till 4G mast

Ok, tack, ska försöka testa min engelska, som tyvärr inte är den bästa för teknik wink
Men man lär sej väl alltid något nytt.

Det bästa roterande fästet hade nog varit om man kunde ha någon form av matris, med hål för olika grader, där man med lina vrider antennen och sedan har en fjädrande låstapp som går in i de olika hålen, den fjädrande låstappen lossas med en anan lina, men var får jag tag på något sådant...

7

Sv: Antennmontering vid direktsikt till 4G mast

Det gör inget om rotationen är utan steg. Man kan låsa med en eller två vajrar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av niru01 (2014-01-04 23:29:10)

Sv: Antennmontering vid direktsikt till 4G mast

Hej alla glada!

Jag ska köpa antenner till min B593 från Tele2. 
Har dock redan en Poynting Riktantenn 11dBi (Yagi) som sitter monterad på stugan, men då jag är där så extremt lite skulle jag kunna knycka den. Men bara om det är den bästa lösningen.

Jag har så gott som fri sikt, endast ett träd som är lite i vägen, den ligger på ett mindre berg på ca 1.5km avstånd.

Sjukt nog så har dom som byggde huset dragit maströret (Modell rejält) direkt in i klädkammaren rakt igenom taket, vilket bådar gott då jag klarar mig på ca 1.5-3m kabel ner till routern.

Bytte nyss ut all antennkabel och antenn för TV, valde då trippelskärmad antennkabel, så den ska inte störa nämnvärt. Antennen är LTE-skärmad.

Nu till min fråga, ska jag köpa en till likadan riktantenn och montera ena långt ner på maströret och den andra så långt upp som möjligt? Då hamnar TV antennen ungefär mitt emellan. Påpekas bör att de (TV samt 4G) kommer att vara riktade i princip samma riktning. Eller tror ni detta kan ge upphov till störningar?

Det borde väl vara lugnt när det skiljer så jäkla mycket i frekvens?


Men det kanske är bättre att köpa en MIMO panelantenn och montera den lite längre ned och sedan höja TV-antennen så gott det går?

Då skulle det skilja ca 1.5m emellan dem. Maströret är ca 220cm långt ovan tak.


Tacksam för svar och gärna tips på antenner. Det är Tele 2 80Mbit/s basstation som sänder på 2600mhz (tror jag) det gäller. Jag är öppen för alla lösningar, då resultatet är det viktigaste. Inom rimliga gränser. ;-)


Tack på förhand!

MVh /Nicke

9

Sv: Antennmontering vid direktsikt till 4G mast

Om routern kör 2600 bör det inte störa. Det är inte ens säkert att du behöver två antenner med direktsikt och 1500 meter. Testa med en och se vad du får för RSRP.

Förslag på panelantenn vid behov. 50 euro är billigare än en poynting logperiodisk.

http://www.wlan-shop24.de/LTE-2600-MHz- … door-17dBi

17dBi är nog lite glädjekalkyl men de funkar bra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Antennmontering vid direktsikt till 4G mast

verifiera frekvensen först, om du kan köra på 2600 så välj en enbanding antennlösning med dubbla antenner för 2600 då detta blir optimalt och finns ingen större vits med de lägre banden om detta funkar bra.

JO har postat några 2,6ghz antenner som funkat bra med rimligt pris tidigare.

11

Sv: Antennmontering vid direktsikt till 4G mast

Det behövs ingen monsterantenn vid fri sikt och 1,5 km. Dessutom finns förmodligen få andra celler på 2600. Så om det står klart att det är 2600 så ger den rekommenderade antennen most bang for the buck.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Antennmontering vid direktsikt till 4G mast

jonasolof skrev:

Det behövs ingen monsterantenn vid fri sikt och 1,5 km. Dessutom finns förmodligen få andra celler på 2600. Så om det står klart att det är 2600 så ger den rekommenderade antennen most bang for the buck.

Jag slog till på den tyska varianten, 13 Euro i frakt var överkomligt. Hamnade på strax under 80 euro med 3m kabel. Så nu får vi se, förutsatt att jag tar mig upp på taket innan våren. :-)

Mvh /Nicke