1

Tråd: Har Dovado UMR stöd för WiFi multimedia (WMM)?

Är det nån av er som vet om Dovado UMR har stöd för WMM (WiFi multimedia)?

Kör man t ex med WiFi-telefonen LIP TA100 (http://www.lip-wifi.com/) så får man tydligen klart mycket längre standbytid om routern har support för WMM?

2

Sv: Har Dovado UMR stöd för WiFi multimedia (WMM)?

Svarar mig själv eftersom jag nu fått svar från Dovados support (snabbt svar faktiskt!)

Svaret var att Dovado UMR INTE har support för WMM... sad

Nån av er som vet nåt bra alternativ för Dovado UMR som har support för WMM eller tycker ni att man kan klara sig utan det tillsvidare? hmm

3

Sv: Har Dovado UMR stöd för WiFi multimedia (WMM)?

jag har en gammal linksys 3g router ca +3år(operatörslåst+pc card modem=nu upplåst), och ett antal dovado med div usb 'modem',
kör voip/sip över dom alla på olika ställen=slipper helt sura telia.

använder främst siemens 580ip dect, men även mobiltelefon tex nokia E71 via wifi.
Inga problem med batteritider vid sip på någon av dom lösningarna, båda funkar helt ok med lågbandbredd ala 3G (384|64kbps) för samtal så billiga rena 3G abg funkar.

ej provat din tlf typ.

4

Sv: Har Dovado UMR stöd för WiFi multimedia (WMM)?

En ny term jag inte hört tidigare "WMM".

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Har Dovado UMR stöd för WiFi multimedia (WMM)?

lol He, he... Yepp, j-klar va med nya termer man lär sig hela tiden.

Jag hade inte hört WMM heller i dessa sammanhang förrän jag googlade runt angående WiFi-telefonen LIP TA100 då en användare tyckte att han fick klart bättre standby-tid med WMM påslaget.

WMM har tydligen specifikationer för just energispar. Kolla in på http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_M … Extensions

6

Sv: Har Dovado UMR stöd för WiFi multimedia (WMM)?

CrazyFin skrev:

Kör man t ex med WiFi-telefonen LIP TA100 (http://www.lip-wifi.com/) så får man tydligen klart mycket längre standbytid om routern har support för WMM?

Står väl inget om WMM här?
Det är intressant med WMM men inte så kul att leta runt som en tok?
Eller såg du det först när du Googlade runt på "LIP TA100"?

Tackar för Wikipedialänken.:)

Jag gav upp SIP och skaffade Telenor Kontant Enkel + en billig 400:- 2G Nokialur i stället. IP eller SIP abbonemang var dyrare per minut sist jag tittade.

SIP med mobilt bredband (2G och 3G) är ju heller ingen hit p.g.a. långa svartstider (161 ms hos mig nu). TPTEST visade just nu 5.145 Mbps för första gången hos mig.:)

Nokian är inte värdens bästa men fungerar hyfsat bra och man missar inga samtal.

Jag är lite missnöjd med ljudkvaliteten. Min förra Ericsson var däremot en katastrof med ljudet (kraftigt echo mm.). Det blev heller inte bättre när jag lämnade in den så det kommer att dröja innan det blir en (Sony)Ericsson igen.
Aktar mig också för dyra lurar nu.

Vill först helst se en tillverkare som tar sitt kvalitetsansvar på allvar.

Nokians ljud tror jag beror på dålig mottagning ty ljudet blev ännu sämre när jag tillfälligt bytte kontantkort (till operatör som har master längre bort). Bor ju ändå mitt i förort så det borde ju inte vara några problem.

7

Sv: Har Dovado UMR stöd för WiFi multimedia (WMM)?

Nope helt rätt, står inget om WMM på LIPs hemsida.

Första gången jag googlade på LIP TA100 så fick jag direkt en träff på följande forumlänk där just att stöd för WMM i routern (samt att kunna köra VoIP på eget SSID) ger imponerande standbytid:

http://www.voip-forum.se/forum/showthread.php?t=1561

8

Sv: Har Dovado UMR stöd för WiFi multimedia (WMM)?

Sökte snabbt här i forumet och såg att "Vigor 2820n" har stöd för WMM.

Kanske nått som kommer komma mer och mer, eller dö ut helt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Har Dovado UMR stöd för WiFi multimedia (WMM)?

Ah, tackar för tipset om Vigor 2820! big_smile

Modellen Vigor 2820Vn är klockren för mig! Något dyr men klarar t ex 4 separata SSIDs, WMM m m... lol

Vigor 2820Vn verkar ha fått lysande kritik i flera brittiska tester.

Lär nog bli en sån för mig. cool

Tackar för alla tips så här långt!