1 Senaste redigerad av Proyeahyeah (2009-04-24 12:22:20)

Tråd: Hög svarstid

Senaste veckan har min svarstid varit ovanlig hög. Jag har alltid haft 170ms som top och nu har jag 300ms. Jag har ringt Tre och skickat felanmälan men jag får vänta ett tag till för någon information. Min fråga är om det är bara jag med detta problemet?

Min dator är det inget fel på och jag har bra hastighet runt 3.5mbit/s men svarstiden är helt åt helvete.

Kanske har ni någon lösning?

2

Sv: Hög svarstid

Javisst! Vad pingar du för nåt, och pingar du under tiden du surfar på vissa sidor eller när det finns inget annat trafik? Ping-tiden (latency) sänks från vanlig UMTS läge till HSPA läge när du kör prioriterad trafik som HTTP-surf osv.

3 Senaste redigerad av Proyeahyeah (2009-04-24 16:50:10)

Sv: Hög svarstid

Altså jag har samma ping oavsett om jag surfar eller spelar online spel. Men ibland helt randomly sänks min ping till 100, men det händer inte ofta.

4

Sv: Hög svarstid

Jo, men vad är det för server du pingar? Är den utomlands eller är det nånting inom TRE's nät?

5

Sv: Hög svarstid

Jag kollar på bredbandskollen, och jag kollade på speedtest där jag valde stockholm server. Har testat med Göteborg också, jag bor 100km från GbG.

6

Sv: Hög svarstid

jag får:

20.22 | 20.33 mbit med ping 4ms
= bredband via sunkig wifi-g router (~6år gammal.) som går via en annan router som är  ~>10år och bara stödjer 10mbit halv duplex!

så hastigheten är 'odd' liksom... tror testerna inte är 100%.

testar jag via linux-router så får jag 2x1000mbit med samma ping via en icke wintendo dator då wintendo inte klarar att mosa igenom detta helt ok utan att 'cpu' överlastas pga dåliga drivers på den datorn.

via 3G så blir hastigheten löjeväckande med ~270 i ping, upp får jag specad hastighet med TRE men INTE med Tele2. samma med ned, 90% hastighet med TRE och Tele2 blir det ~50%.

deras nät är överlastade, ingen vitts med 7,2mbit då näten inte klarar att leverera... så vad är då vitsen med 14,4mbit......... 50% på detta med? eller blir det 20%?

7

Sv: Hög svarstid

bump.

sad

8

Sv: Hög svarstid

Kör vanlig pingsnurra nu och ligger tuggar på 220ms  rätt stabilt, allt handlar nog om belastning i dagsläget.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!