1 Senaste redigerad av Gorani (2013-10-20 14:29:28)

Tråd: Hur mäta datatrafik över tid?

Min operatör har olika månadspriser beroende på mängd datatrafik; 5GB 229 kr, 100GB 300 kr. Hur ska jag veta om deras mätningar stämmer?

De utlovar ju t ex "10-100 Mb/s" - jag har aldrig, enligt TPTEST, varit över 10,4 Mb/s:

http://img43.imageshack.us/img43/6724/7i60.jpg


När det gäller ex-vis elektricitet har vi ju en mätare för varje förbrukare, man kan också köpa en energi/effektmätare och själv hålla ganska god koll. 

Jag kan inte tro att någon skulle acceptera elleverantörens ord på att "jodå, du har förbrukat el för 1200 kr den här månaden, det mäter vi och det...får du lita på".

Vi kan också ganska lätt se om mjölkförpackningen verkligen innehåller 3dl eller om köttfärsen väger 380g när vi kommit hem från affären.

När vi tankar bilen så vet vi att pumpen med räkneverk enligt lag måste vara kalibrerad och således visa rätt. Samma kalibreringstvång gäller butikers vågar.

Så, hur ska jag kunna veta? TPTEST är bra och 'officiellt' men ger bara momentana värden, inte kumulativa över tid såvitt jag vet .

Hälsningar,
Göran

"There are those who wish for eternal life yet don’t know what to do on a rainy Sunday afternoon."
- Benny Hill

2

Sv: Hur mäta datatrafik över tid?

Vissa routrar har funktionen att kunna mäta datatrafik över tid.
Är du intresserad av att själv hålla koll på din dataförbrukning så är alternativet att skaffa en sådan.

Sedan får du också kolla upp hur din operatör mäter eller vad de räknar in. Från början mätte de flesta operatörer bara nedladdad datamängd. Numera har flera gått över till att mäta både ned och uppladdad data så att det är summan av dessa som räknas in i trafikkvoten.

3

Sv: Hur mäta datatrafik över tid?

i modemets programmvara finns trafikräknare där man ser förbrukning timme/dag/vecka/månad osv är lite olika på olika operatörers modem, då operatörerna säljer "light" versioner av modem/programmet.
brukar tex finnas i statestikdelen.

sedan har tex DOVADOS routrar trafikräknare, nuvarande månad och tidigare.

i routrar med tex dd-wrt finns djupgående trafikräkning, både på lan/wlan/wan/wifi osv med grapher.

att operatörerna levererar x mbit i praktiken finns det inga krav på från pts, men ansåk tidigare att mbb som levererade under 1mbit sett under x period, tex dygn inte var ok. fanns inga krav/åsikter på hastigheten UPP, vilket är feltänkt från pts.
att mäta hastighet över tid slösar trafik quota extremt mycket om alla kör med detta. mbb näten klarar inte sådan belastning, om samtliga kunder delar på 100mbit på en mast tex och det är 50kunder så blir anledningen tydlig.
att beställa 80mbit/sek abg garanterar ingen hastighet, utan bara att operatören skruvat spärren till 80mbit som max även om modem/mast klarar max 150mbit.
80mbit abg skall leverera minst 1mbit :-)
om operatören garanterar minst 10mbit, då är det vad man får också om masten är hårt belastad.

min bil går i upp till 302km/h och drar ner till 0,3L/mil.
i praktiken gär den 120 och drar 1,3L/mil
den lastar även upp tilö 420Liter, om jag fyller den med vätska....
:-)

4

Sv: Hur mäta datatrafik över tid?

svenix skrev:

Vissa routrar har funktionen att kunna mäta datatrafik över tid.
Är du intresserad av att själv hålla koll på din dataförbrukning så är alternativet att skaffa en sådan.

Sedan får du också kolla upp hur din operatör mäter eller vad de räknar in. Från början mätte de flesta operatörer bara nedladdad datamängd. Numera har flera gått över till att mäta både ned och uppladdad data så att det är summan av dessa som räknas in i trafikkvoten.

OK, en router som mäter. Ja, jag är intresserad för det har hänt ett par gånger att jag hux flux inte haft någon uppkoppling ('Du behöver fylla på ditt kort eftersom datamängden har överskridits')  efter vad jag upplevt som orimligt kort tid.

Jag utgår från att leverantören räknar både upp- och nedladdning, det är ju datatrafik båda. Det händer säkert kvickare än man kunde tro att generera trafik.

T ex brukade jag lämna en musikstreamingtjänst igång i hela dagar - och en entimmesdokumentär på YouTube kan dra 4-500 MB beroende på bithastighet/kvalitet.

Jag har hittat ett gratis open-source program (BitMeterOS) som verkar mycket seriöst och som kan just mäta total, ackumulerad genomströmning och som ger användaren möjlighet att specificera ett tidsintervall och få totalmängden för den tiden i MB/GB.

Tråkigt bara att inte TPTEST har den möjligheten, det är ju accepterat och har blivit industristandarden här. Det är Stiftelsen för Internetinfrastruktur som ju administrerar .se-domänen och är halvvägs myndighet som står bakom programmet.

Det ger ju en trovärdighet åt mätresultaten som inget gratis, open-sourceprogram kommer nära.

"There are those who wish for eternal life yet don’t know what to do on a rainy Sunday afternoon."
- Benny Hill

5

Sv: Hur mäta datatrafik över tid?

G-Man skrev:

i modemets programmvara finns trafikräknare där man ser förbrukning timme/dag/vecka/månad osv är lite olika på olika operatörers modem, då operatörerna säljer "light" versioner av modem/programmet.
brukar tex finnas i statestikdelen.

sedan har tex DOVADOS routrar trafikräknare, nuvarande månad och tidigare.

i routrar med tex dd-wrt finns djupgående trafikräkning, både på lan/wlan/wan/wifi osv med grapher.

att operatörerna levererar x mbit i praktiken finns det inga krav på från pts, men ansåk tidigare att mbb som levererade under 1mbit sett under x period, tex dygn inte var ok. fanns inga krav/åsikter på hastigheten UPP, vilket är feltänkt från pts.
att mäta hastighet över tid slösar trafik quota extremt mycket om alla kör med detta. mbb näten klarar inte sådan belastning, om samtliga kunder delar på 100mbit på en mast tex och det är 50kunder så blir anledningen tydlig.
att beställa 80mbit/sek abg garanterar ingen hastighet, utan bara att operatören skruvat spärren till 80mbit som max även om modem/mast klarar max 150mbit.
80mbit abg skall leverera minst 1mbit :-)
om operatören garanterar minst 10mbit, då är det vad man får också om masten är hårt belastad.

min bil går i upp till 302km/h och drar ner till 0,3L/mil.
i praktiken gär den 120 och drar 1,3L/mil
den lastar även upp tilö 420Liter, om jag fyller den med vätska....
:-)

Jag hör dig G-man men förstår inte det här: "att mäta hastighet över tid slösar trafik quota extremt mycket om alla kör med detta."

Skulle det faktum att man mäter trafiken på något sätt addera till datamängden? Eller hur menade du?

"There are those who wish for eternal life yet don’t know what to do on a rainy Sunday afternoon."
- Benny Hill

6 Senaste redigerad av svenix (2013-10-20 15:45:10)

Sv: Hur mäta datatrafik över tid?

Gorani skrev:

OK, en router som mäter. Ja, jag är intresserad för det har hänt ett par gånger att jag hux flux inte haft någon uppkoppling ('Du behöver fylla på ditt kort eftersom datamängden har överskridits')  efter vad jag upplevt som orimligt kort tid.

Jag utgår från att leverantören räknar både upp- och nedladdning, det är ju datatrafik båda. Det händer säkert kvickare än man kunde tro att generera trafik.

T ex brukade jag lämna en musikstreamingtjänst igång i hela dagar - och en entimmesdokumentär på YouTube kan dra 4-500 MB beroende på bithastighet/kvalitet.

Jag har hittat ett gratis open-source program (BitMeterOS) som verkar mycket seriöst och som kan just mäta total, ackumulerad genomströmning och som ger användaren möjlighet att specificera ett tidsintervall och få totalmängden för den tiden i MB/GB.

Tråkigt bara att inte TPTEST har den möjligheten, det är ju accepterat och har blivit industristandarden här. Det är Stiftelsen för Internetinfrastruktur som ju administrerar .se-domänen och är halvvägs myndighet som står bakom programmet.

Det ger ju en trovärdighet åt mätresultaten som inget gratis, open-sourceprogram kommer nära.

Jag känner inte till BitMeterOS däremot vet jag att MRTG är ett seriöst program som använts i bra många år och som säkert går att lita på ifall du är intresserad:

http://oss.oetiker.ch/mrtg/

7

Sv: Hur mäta datatrafik över tid?

svenix, du skriver: "Jag känner inte till BitMeterOS däremot vet jag att MRTG är ett seriöst program som använts i bra många år och som säkert går att lita på ifall du är intresserad"

Ja jag tackar för tipset och ska naturligtvis hasta att prova MRTG. Kruxet med både BitMeterOS och MRTG är bara att de inte får den respekt, eller hur jag ska säga, för värdenas tillförlitlighet som TPTEST numera får.

"There are those who wish for eternal life yet don’t know what to do on a rainy Sunday afternoon."
- Benny Hill

8

Sv: Hur mäta datatrafik över tid?

om du har appar igång som periodvis mäter bandbredden så äter dom trafik quota, bla tp-test kan ställas i testintervaller, det var vad jag avsåg, även andra appar klarar liknande funktion.

mrtg osv är samma som i dd-wrt.
samma freeware/opensorce som användts i många år.

tp-test mäter mot en yttre punkt, bandbredds mätning ala trafiklogging mäter förbrukad trafik, och skall ej blandas ihop.
tp-test är en test, och trafikloggers är loggers och visar bara vad som gjorts.

9

Sv: Hur mäta datatrafik över tid?

G-Man skrev:

om du har appar igång som periodvis mäter bandbredden så äter dom trafik quota, bla tp-test kan ställas i testintervaller, det var vad jag avsåg, även andra appar klarar liknande funktion.

mrtg osv är samma som i dd-wrt.
samma freeware/opensorce som användts i många år.

tp-test mäter mot en yttre punkt, bandbredds mätning ala trafiklogging mäter förbrukad trafik, och skall ej blandas ihop.
tp-test är en test, och trafikloggers är loggers och visar bara vad som gjorts.

"om du har appar igång som periodvis mäter bandbredden så äter dom trafik quota"

Jaha. För mig låter det lika orimligt som om hastighetsmätaren (beröringsfri givare numera) i en bil skulle öka bensinförbrukningen men... säger du det så är det väl så;)

"There are those who wish for eternal life yet don’t know what to do on a rainy Sunday afternoon."
- Benny Hill

10

Sv: Hur mäta datatrafik över tid?

Gorani skrev:
G-Man skrev:

om du har appar igång som periodvis mäter bandbredden så äter dom trafik quota, bla tp-test kan ställas i testintervaller, det var vad jag avsåg, även andra appar klarar liknande funktion.

mrtg osv är samma som i dd-wrt.
samma freeware/opensorce som användts i många år.

tp-test mäter mot en yttre punkt, bandbredds mätning ala trafiklogging mäter förbrukad trafik, och skall ej blandas ihop.
tp-test är en test, och trafikloggers är loggers och visar bara vad som gjorts.

"om du har appar igång som periodvis mäter bandbredden så äter dom trafik quota"

Jaha. För mig låter det lika orimligt som om hastighetsmätaren (beröringsfri givare numera) i en bil skulle öka bensinförbrukningen men... säger du det så är det väl så;)

VA ?

11

Sv: Hur mäta datatrafik över tid?

När du testar hastigheten med något testprogram så skickas ett antal MB med "dummydata" fram och tillbaka över förbindelsen för att man ska kunna se vad hastigheten på den överföringen blir.

Denna mängd med testdata äter naturligtvis också av din tillåtna datamängd. Gör du det flera gånger om dagen i en månads tid så blir det en hel del...

12

Sv: Hur mäta datatrafik över tid?

svenix skrev:

När du testar hastigheten med något testprogram så skickas ett antal MB med "dummydata" fram och tillbaka över förbindelsen för att man ska kunna se vad hastigheten på den överföringen blir.

Denna mängd med testdata äter naturligtvis också av din tillåtna datamängd. Gör du det flera gånger om dagen i en månads tid så blir det en hel del...

Aha, nu förstår jag. Tack svenix.

"There are those who wish for eternal life yet don’t know what to do on a rainy Sunday afternoon."
- Benny Hill

13

Sv: Hur mäta datatrafik över tid?

Du kan inte testa din hastighet utan att det skickas eller tas emot något.
Hur kopplar du upp dig är det router eller usbmodem i datorn?
Om router så ska totala mätningen göras där och du kan även göra det på valfri dator för att se vad den konsumerar.
Kör du usbmodem så finns det logg i programvaran.
Eller använder du något annat än windows eller Mac.

14

Sv: Hur mäta datatrafik över tid?

Hastigheten i 4G är dock direkt och linjärt beroende av signal/interferens/brusförhållandet. Det finns en högsta möjlig hastighet vid en viss bandbredd på nätet, t ex tio MHz, och en given nivå på SNR, t ex 8 dB. Att mäta SNR kostar inga data.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Hur mäta datatrafik över tid?

Det är knepigt med mätning av hastighet. Den kan variera otroligt inom en minut och det man mäter är alltid ett medeltal. Säkraste metoden är att ladda ned (eller upp) en stor mängd data. OCH se till att burken i andra ändan inte begränsar hastigheten ! Men då belastar man (som G-man påpekade) nätet mer eller mindre i onödan. Med nedladdning mäter man NYTTOtrafiken och all extar dataöverföring är då borträknad. Den "råa" hastigheten kan nämligen vara stor även om nyttohastighetn är låg. Jag använder mrtg men det är litet problem då den ger ett medeltal över fem minuter och variationerna inom dessa minuter är ofta stora. Det är inte trevligt om ett TV-program fryses under en minut även om mrtg ger en hyfsad hastighet inom intervallet som helhet. Fördelen med mrtg är att där inte används någon onödig ned- eller uppladdning av data utan nyttodata används i mätningen. Att kolla statistiken över längre tid är mrtg riktigt bra på.

Signal/brusförhållandet är en viktig parameter men det är litet tunnsått med lämpliga program som kan ange det.