51

Sv: windows 8 ny vista...

G-Man skrev:

jag har skrivit tidigare att w8 funkar bra men,
problemet är helt på metro.

w8 går stabilt.

metro är problemet, så pga det blir w8 dåligt sett till användningen när det inte går att välja bort detta.
win8 i sig själv är helstabilt och går utan knussler.

Jo men jag kar ju grundligen förklarat inkl länk hur man slipper Metro/Modern!

Så jag förstår fortfarande inte dina skriverier ??

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

52

Sv: windows 8 ny vista...

G-Man skrev:

du gör fel... INTE KLICKA det är mobiltelefon windows !

du skall gör gestures !

som på din iphone ..... w8 metro is a wannabe a apple os....


skall noteras att jag har lekt med regedit m.m. och trashat hela metro skräpet på min dator, utan eftermarknads program.
blev en snabb windows 2000 advanced server 8 core os kvar ;-)

Jaja, du tycker metro suger för det är inte lämpat för PC, bara för mobiler.. men w8 i övrigt fungerar kanon.

Hoppas inte att du skriver till mig om iphone, skulle aldrig få för mig att skaffa en! HTC med android ska det vara! Har en Desire och det lutar åt en One som nästa inköp.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

53

Sv: windows 8 ny vista...

plun skrev:
G-Man skrev:

jag har skrivit tidigare att w8 funkar bra men,
problemet är helt på metro.

w8 går stabilt.

metro är problemet, så pga det blir w8 dåligt sett till användningen när det inte går att välja bort detta.
win8 i sig själv är helstabilt och går utan knussler.

Jo men jag kar ju grundligen förklarat inkl länk hur man slipper Metro/Modern!

Så jag förstår fortfarande inte dina skriverier ??

Jag håller med om knepiga skriverier, men läs nedan vad han skrev.

G-Man skrev:

skall noteras att jag har lekt med regedit m.m. och trashat hela metro skräpet på min dator, utan eftermarknads program.
blev en snabb windows 2000 advanced server 8 core os kvar ;-)

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

54

Sv: windows 8 ny vista...

W-8 bästa operativet hittills från Gates o Co.Snabbt och stabilt.

55

Sv: windows 8 ny vista...

Klart dryg installation men det verkar funka!!  (w8.1 pro)

http://i.imgur.com/JjciDBbl.jpg

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

56

Sv: windows 8 ny vista...

Jag försökte uppdatera från win 8 till win 8.1 men fick felkod 0x80070004.
Någon som vet vad den betyder?

57

Sv: windows 8 ny vista...

Berra5 skrev:

Jag försökte uppdatera från win 8 till win 8.1 men fick felkod 0x80070004.
Någon som vet vad den betyder?

Skumt fel och jag hittade bara det här via Google.

http://answers.microsoft.com/en-us/wind … 57c655b3ea

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

58

Sv: windows 8 ny vista...

Den gode Ed Bott kämpar vidare med Metro smile
http://www.zdnet.com/the-metro-haters-g … ;ttag=e539

W8.1 funkar mycket bra hursomhelst med hjälp av Start8  smile

http://www.stardock.com/products/start8/

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

59

Sv: windows 8 ny vista...

Jag uppdaterade till Windows 8.1 idag. Det gick bra men tog en jäkla tid...
När allt är klart märker jag ingen större skillnad utom att jag fått en helt meningslös "Startknapp" nere till vänster. Den aktiverar bara den hatade Metro startskärmen. Men det visste jag om på förhand så det var väntat.

60

Sv: windows 8 ny vista...

svenix skrev:

Jag uppdaterade till Windows 8.1 idag. Det gick bra men tog en jäkla tid...
När allt är klart märker jag ingen större skillnad utom att jag fått en helt meningslös "Startknapp" nere till vänster. Den aktiverar bara den hatade Metro startskärmen. Men det visste jag om på förhand så det var väntat.

Jo men det fixar ju Start8 så är allting som det bara ska vara smile
http://www.stardock.com/products/start8/

Hursomhelst så flyter det på mycket bra med min laptop, klart nöjd!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

61

Sv: windows 8 ny vista...

Jo, jag känner till Start8. Men jag har valt en mer "lowtech" lösning.
Jag har gjort en mapp på skrivbordet som heter Program. I den lägger jag genvägar till de program jag använder ofta.
Windows 3 style...  wink

62

Sv: windows 8 ny vista...

svenix skrev:

Jo, jag känner till Start8. Men jag har valt en mer "lowtech" lösning.
Jag har gjort en mapp på skrivbordet som heter Program. I den lägger jag genvägar till de program jag använder ofta.
Windows 3 style...  wink

Jo det tycker jag är en klart lowend-lösning  smile

Det finns ju sedan alternativ som Classic Shell som är gratis men jag föredrar Start8.

Mer om detta:
http://www.idg.se/2.1054/1.505643/sa-tr … -windows-8

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

63

Sv: windows 8 ny vista...

Personligen gillar jag Windows 8 som det är, om man lär sig kortkommandona osv går det att jobba smidigare tycker jag. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

64

Sv: windows 8 ny vista...

Behöver man egentligen som vanlig hemanvändare uppgradera till varje windowsversion som kommer?
Det mesta som en hemanvändare gör som tillhör det vardagliga är rätt basicvilket gör att man borde kunna sitta med samma windowsversion en 3-4 år.
Men där sätter microsoft stopp med sitt internet explorer och tvingande uppgraderingar.
Själv kan jag erkänna att jag var naiv och gick på erbjudandet "gratis uppgradering till windows 7" när jag köpte min Compaq gratis = mot en administrativ kostnad på 350kr och jag tog det.

Jag skyller inte på HP det framgick ju att det var gratis mot en adiminstrativ avgift för att få uppgraderingsskivorna i posten.

Snacka om höga adminstrativa kostnader för ett par skivor smile
Då jag inte ens har uppgraderat  från vista då det fungerar för det jag gör så hoppade jag ej på erbjudandet gratis uppgradering till windows 8 eller om det var en billigare avgift den här gången.

Så jag kommer sitta med Vista så länge datorn håller som ett litet experiment troligtvis kommer det gå aldeles utmärkt då jag gärna använder tredjepartsprogramvara.

65

Sv: windows 8 ny vista...

Jo nu fick man W8.1 gratis om man redan körde W8 och det kan man ju stå ut med.

careface:
Jo nu är det svårt att lära en gammal hund att sitta och är man uppfödd med Windoooze från 90-talet så vägrar jag bara att ens fundera över Metro  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

66

Sv: windows 8 ny vista...

Själv körde jag XP i nästan tio år och hoppade över Vista och Win7.
Men när Microsoft hade introduktionspris på Win8 för 275:- eller nåt liknande så tyckte jag det var dags att uppgradera hemmiljön.  wink

67

Sv: windows 8 ny vista...

jag har datorer som fortfarande kör windows 3.11 32bit, funkar utmärkt.

varför uppgradera windows för nyare IE? byt till annan webbläsare typ firefox el dyl.
kräver X shop den nyare, byt webbstore som funkar... :-)

68

Sv: windows 8 ny vista...

careface skrev:

Personligen gillar jag Windows 8 som det är, om man lär sig kortkommandona osv går det att jobba smidigare tycker jag. smile

Körde ju in Windows 7 som DualBoot på en gammal SSD och väldans vad man vänjer sig fort. Känns bekvämare att arbeta i Windows 8. Lite synd att 8.1 tar 3.8 GB och blir väldigt omständligt att ladda ner till var dator för oss med Mobilt Bredband med datatak. Jag löser det med att ta från delning via mobiltelefonen med obegränsad data från gammalt Telenor-abb fast det går långsammare.

69

Sv: windows 8 ny vista...

G-Man skrev:

jag har datorer som fortfarande kör windows 3.11 32bit, funkar utmärkt.

varför uppgradera windows för nyare IE? byt till annan webbläsare typ firefox el dyl.
kräver X shop den nyare, byt webbstore som funkar... :-)

En del sidor och tjänster kräver funger endast i IE Visma tex själv bojkottar jag sådana sålångt det går.

70

Sv: windows 8 ny vista...

Andy78 skrev:
G-Man skrev:

jag har datorer som fortfarande kör windows 3.11 32bit, funkar utmärkt.

varför uppgradera windows för nyare IE? byt till annan webbläsare typ firefox el dyl.
kräver X shop den nyare, byt webbstore som funkar... :-)

En del sidor och tjänster kräver funger endast i IE Visma tex själv bojkottar jag sådana sålångt det går.

varför jag minskat datorhandlandet extremt mycket från tex dustin då deras css popup shop är helt hopplös, den gammla var super.
har du provat tex julas sida ? :-P  någon evig kundtjänst popup som helatiden hopparupp över skärmen, och zoomning inte funkar ok.
bläää !

vissma, ja man kan undra varför man gör "webbläsarprogram" måste vara extremt lata på spcs... :-)

71

Sv: windows 8 ny vista...

G-Man skrev:
Andy78 skrev:
G-Man skrev:

jag har datorer som fortfarande kör windows 3.11 32bit, funkar utmärkt.

varför uppgradera windows för nyare IE? byt till annan webbläsare typ firefox el dyl.
kräver X shop den nyare, byt webbstore som funkar... :-)

En del sidor och tjänster kräver funger endast i IE Visma tex själv bojkottar jag sådana sålångt det går.

varför jag minskat datorhandlandet extremt mycket från tex dustin då deras css popup shop är helt hopplös, den gammla var super.
har du provat tex julas sida ? :-P  någon evig kundtjänst popup som helatiden hopparupp över skärmen, och zoomning inte funkar ok.
bläää !

vissma, ja man kan undra varför man gör "webbläsarprogram" måste vara extremt lata på spcs... :-)

Jula har dom en popup, de kanske de har? jag vet inte då jag kör med blocker.

Om du med "webläsarprogram" med webbaserade som läses i browsern så föredrar jag att ha det så framför att ladda ned appar, det blir då plattformsoberoende förutsatt att man följer standard.
Och jag kan då välja vilken dator jag vill.

72

Sv: windows 8 ny vista...

Andy78 skrev:
G-Man skrev:
Andy78 skrev:

En del sidor och tjänster kräver funger endast i IE Visma tex själv bojkottar jag sådana sålångt det går.

varför jag minskat datorhandlandet extremt mycket från tex dustin då deras css popup shop är helt hopplös, den gammla var super.
har du provat tex julas sida ? :-P  någon evig kundtjänst popup som helatiden hopparupp över skärmen, och zoomning inte funkar ok.
bläää !

vissma, ja man kan undra varför man gör "webbläsarprogram" måste vara extremt lata på spcs... :-)

Jula har dom en popup, de kanske de har? jag vet inte då jag kör med blocker.

Om du med "webläsarprogram" med webbaserade som läses i browsern så föredrar jag att ha det så framför att ladda ned appar, det blir då plattformsoberoende förutsatt att man följer standard.
Och jag kan då välja vilken dator jag vill.

ja, när html koden är std kod, utan tex special kod för vissa webbläsare så är det hyper, som tex dustin var tidigare, vanlig std frames(inte microsofts iframes), då kunde enstaka produkter öppnas i egna tabs, och det var enkelt att gämföra olika produkter - super. nu har man tex ett filterverktyg, som inte funkar ok med pekdator utan mus, då sidan laddasom i realtid vid minsta ...
ungefär som googles söksida, men allt låser sig inte iaf :-)  och det går att stänga av.
nä blää...

webb program är bra, problemet är att dom som gör dom har senaste i7 med senaste 3d gfx och ssd disk, och allt byggs så det funkar på detta, men alla andra med en i3 får sirap... addera specifika ie 10 funktioner på detta så = oanvändbart, funkar bara med senaste hårdvaran, senaste operativ, endast windows osv... hur man slipper kunder.

73

Sv: windows 8 ny vista...

Tog mig tid att testa den senaste inkarnationen från MS dvs Windows 10.

Startknappen tebaks som förmodat och det rullar på bra (installerade på en ledig disk)

Nu har jag alltid kört W8 med Start8 installerat och under ytan är det klart bra.

http://i.imgur.com/DZ1m8Ku.jpg

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

74 Senaste redigerad av plun (2015-02-01 12:41:35)

Sv: windows 8 ny vista...

Uppgraderade till nästa version, ver 9926 och den funkar helt ok på min testlaptop.

Startknappsmenyn är en klar miss och det måste man putsa eller ha flera val på utseende.
Sen har man några olyckliga växlingar till metrogränssnittet fortfarande.

Verkar vara så att debugfunktioner är borttagna eftersom det är "rappare".

Sen saknas det en AC-drivare för WiFi som jag använder mig av, men funkar ok med snigelwifi.

http://i.imgur.com/Ptehc4T.png

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

75

Sv: windows 8 ny vista...

Plun, vilken startknappsåterställare mm rekommenderar du för win8.1? Jag har hjälpt en sjuttioårig bekant att köpa ny dator men han är förtvivlad över skillnaderna i gränssnitt från win7 och vill lämna tillbaka den nya datorn och istället använda den gamla som har lika liten tillgänglig minneskapacitet som användaren. Dessutom blir han arg som andra äldre män. Det blir inte barn, de låser sig inte som gubbarna.
Alla dessa popups om att man ska registrera sig i molnet för ditten och datten driver honom till vansinne vadå HP bildvisning. Han använder inte office för att göra dokument men behöver kunna läsa attachments i wword och powerpoint. Jag installerade gratis -readervarianterna men när man klickar på ett attachment så poppar det upp ett fönster om att köpa office. Det går inte att komma förbi.  Tusen spänn+ i onödan. Det funkar om man laddar ned dokumentet och öppnar med... men sådant vägrar han, behövdes inte på den gamla. Det borde tamejfan finnas hårdrensade operativsystemvarianter för ålderdomshem. Föreslår EU regel om att det ska vara möjligt att köra kommande windows OS i ett synbart win7 mode. Det skulle ha enorm nytta för äldre och höja deras livskvalitet.  samma sak för Word. Man behöver inte vara professor i geriatrik för att begripa detta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.