1 Senaste redigerad av careface (2013-10-15 22:07:45)

Tråd: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

Nu har Bredbandsbolaget också blivit extremt snåla med sin data. Tyvärr. Nu kvarstår endast Tele2 och Tre som vettiga alternativ, där den sistnämnda har det mest vettiga priset. Får se när de ändrar sina priser också, förhoppningsvis gör de det inte alls - men det känns troligare att de följer efter.

Nya abonnemang:
4G Hemma
D-Link DWR-923
Upp till 80Mbit/s
30GB data (vilken familj räcker detta för?)
369kr/månad

VIP med Mobil WiFi
Hastighet upp till 80Mbit/s
Data: 10GB
99kr/månad (endast för befintliga kunder)

M-4 Med Mobil WiFi
Hastighet upp till 80Mbit/s
Data: 4GB
199kr/månad

M-8 med Mobil WiFi/USB-modem
Hastighet upp till 80Mbit/s
Data: 8GB
199kr/månad första 12 månaderna. Därefter 299kr/månad.

M-8 med Mobil WiFi/USB-modem
Hastighet upp till 80Mbit/s
Data: 8GB
199kr/månad första 12 månaderna. Därefter 299kr/månad.

M-12 med Mobil WiFi/USB-modem
Hastighet upp till 80Mbit/s
Data: 12GB
299kr/månad första 12 månaderna. Därefter 399kr/månad.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2 Senaste redigerad av Sam (2013-10-15 22:03:03)

Sv: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

Tre har inget fast-bredbands tjänst att erbjuda, men har ett av världens mest avancerade 3G nät (tack vare synergin med Ericsson via Wallenberg familjen) med färre antal kunder än sina konkurrenter, vilket innebär mer kapacitet och fortsatt fokus på "Telefonjack? Nej Tack!"

Tre har ett allmänt oförändrad marknadsandel (15.2%) på mobilt bredband i Sverige (2012), men interessant nog har 10.6% av alla bredbandsanslutningar i Sverige, oavsett tekniken man använder. Det visar att dom gör något rätt med sina generösa datakvoter.

Källa: http://statistik.pts.se/pts2012/downloa … 202012.pdf

3

Sv: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

Fri konkurrans...
Ja det är det nog snart inte längre, och vad ska vi med höga hastigheter till, när vi inte har några data att ladda ner/upp wink
Klart att 30GB räcker som komplement till fiber, men när det inte finns fiber, vad gör jag då...

4

Sv: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

Innan kändes mitt TRE 4G 80 Gb för 143kr/månad snålt tilltaget men numera rena lyxen.

80 GB är dock minimum och jag klarar det rätt okej om jag snålar med Netflix och C-More Play och inte handlar på Steam/Origin. 30 GB hade för mig varit samma som ingenting och då hade ADSL 8 varit en bättre lösning.

5

Sv: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

Så länge Tre och Tele2 har kapacitet i sina nät så är det ju rena guldgruvan för dem. Konkurrenterna har i praktiken dragit sig ur marknaden!

Vilken vettig människa tecknar Telia eller Telenor i dagens läge?

Risken för Tele2 är väl att Telenor säger stopp till ökad kapacitet i 4G. Tre kan göra precis som de vill, men måste betala allt själva.

6

Sv: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

Jag tror faktiskt inte att de får säga nej till att den andra operatören vill vara mer prisvärd, än den andra i ett nätsamarbete. Då förlorar man ju konkurrensen som ska finnas mellan operatörerna.

Förhoppningsvis fortsätter Tele2 och 3 med dagens prissättningar, så att de inte lägger sig på samma pris som Telenor och Telia. 3 lär dock göra det, med tanke på att de inte kan erbjuda fast bredband. De har ju nu även börjat med paketlösningar för hemmet med lite rabatter. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

Tre är väll nu enda alternativet för de som bara kan använda Mobilt bredband? Några kanske faller dit på Telias och Telenors 4G reklam och stackars dem.

8

Sv: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

Nåja, för mej är det enkelt. Inget annat än Tre fungerar vid vårt hus ... Om man inte vill ha 2G med 50 kbit/s förstås. Man läser om utbyggnad men vi är mitt emellan tre master och med urusel signal så eventuell utbyggnad gör det knappast bättre hos oss. Snart får jag betala en täckdikningsmaskin att köra ned en fiberkabel 3 km till närmaste kopplingspunkt ... Problemet är att komma under den asfalterade vägen.

9

Sv: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

Fast du vet att det finns maskiner som klarar att komma under vägar för kabeldragning eller vatten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

Visst. Och jag vet också vad det kostar ... Vi brukar ta en lång gran (kvistad) och skuffa den under vägen med en grävskopa. Men så har vi också prima lerjord. Det fungerar inte där det finns stenar. Och det finns det vid vårt hus i Arboga. Det är de höga bergsknallarna som hindrar signalerna.

11

Sv: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

Hum, kan man inte få skära en slis i vägenoch lägga ned kabeln. Så gjorde de här på en liten asfalterad byväg för en 50 kV markkabel. På med grus och efter ettpar veckor asfalt på

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

Valet av operatör är kanske inte alltid och bara beroende på hur billigt det är, hur fort man kan köra etc. utan också ofta knutet till andra faktorer - vem har täckning, vem har bäst stabilitet, vem har bäst kapacitet (hos vem sjunker upp- och nedlänkshastigheten minst vid hög belastning), vem tillåter VoIP etc. Det är sällan sötlimpan till extrapriset 10 kronor smakar bäst.......  I de flesta diskussioner om operatörerna dominerar hastighet och pris men frågan är om det långsiktigt egentligen är viktigast ? 
Noterade just den nye Teliachefens kommentar till något kommande 5G där han tyckte det var viktigare att ägna FoU åt stabilt 100 mb/s 4G över stora ytor än 1 gb/s i Tokyo och andra storstäder. Förvånansvärt vettigt för att komma från Telia......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

13

Sv: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

Jag tror att det viktigaste är stabiliteten och datamängden man får - inte själva hastigheten. Jag sitter hellre med en stabil 10Mbps-lina istället för en svajig 80Mbps-lina. Det är nog här det kan bli fel för många, att man går efter hastigheten istället och ser inte till helheten - man lyssnar på säljarna för mycket.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

Stabiliteten är kanske det viktigaste men inte vill man köra med 50 kbit/s heller. Låt oss säja att hastigheten är viktigast upp till ca. 5 Mbit/s - sedan börjar stabiliteten vara avgörande. Beroende på användningen förstås. Just nu har jag mest problem med stabiliteten och portar som stängs hur det råkar sej.

15

Sv: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

med stabil full duplex 10/10mbit är jag nöjd faktislt, klart bättre mot dagen 200ping med 40mbit/0.000001mbit system som är nästan obrukbara då det tar evig heter art skicka tex bilder osv.

bredbandsbolaget levererade 10/10 fullduplex för 14år sedan med 4ms ping, sedan köptes och man startade splitspeed raceet, blev bara sämre. :-(  bbb var tidigare helt telia näts drivet.

16

Sv: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

careface skrev:

Jag tror faktiskt inte att de får säga nej till att den andra operatören vill vara mer prisvärd, än den andra i ett nätsamarbete. Då förlorar man ju konkurrensen som ska finnas mellan operatörerna.

Förhoppningsvis fortsätter Tele2 och 3 med dagens prissättningar, så att de inte lägger sig på samma pris som Telenor och Telia. 3 lär dock göra det, med tanke på att de inte kan erbjuda fast bredband. De har ju nu även börjat med paketlösningar för hemmet med lite rabatter. smile

Nej priset ut till kunderna kan de säkert inte bestämma åt varandra. Däremot kommer ju Tele2 att vilja bygga ut kapaciteten mer än vad Telenor vill om man har så mycket generösare datakvoter.

Det leder ju på sikt till att Tele2 måste gå samma väg som Telenor eftersom nätet annars blir överbelastat.

17

Sv: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

om dom officiellt avtalar om priser/trafik quota/hastighet då är det kartell, och olagligt !
men att utan oficiella avtal om detta, tex att följa'jon med priser och trafik quota är en gråzon... :-)
att operatörerna inte pratar med varandra, speciellt när dom delar nät är inte så troligt ;-)

18

Sv: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

G-Man skrev:

om dom officiellt avtalar om priser/trafik quota/hastighet då är det kartell, och olagligt !
men att utan oficiella avtal om detta, tex att följa'jon med priser och trafik quota är en gråzon... :-)
att operatörerna inte pratar med varandra, speciellt när dom delar nät är inte så troligt ;-)

Jag känner mig rätt övertygad om att det finns en kartell bakom faktiskt. Telia höjde sina priser med 400% i en stöt!

Inom vilken bransch har en sådan höjning skett tidigare? Det måste nästan vara historiskt...

Att Telenor följde efter exakt en månad senare gör inte misstanken mindre trolig direkt.

19

Sv: Bredbandsbolaget har nu också ändrat sina priser

dom andra följer efter,
telia,tele2,telenor,tre har nu höjt sina priser på rad.

det är samma sak som med ica som alltid lägger sig några ören billigare, när den andra butiken konkar så .. priserna :-)