1

Tråd: Dovadorouter som watchdog i nätverk. Hur få SMS vid lost connection?

Följande lite krångliga scenario: En adsl router finns på plats. Om den krånglar med packet loss ska den stängas av och en 4 G router kopplas in i stället. Routrarna har samma adress (gateway) och ska inte vara igång samtidigt. På och av för respektive sköts lätt med en smart-SMS som redan finns på plats. Den tar emot SMS óch har växlande reläer. Vintertid är jag 120 mil från grejorna. Erfarenhetsmässigt är uppkoppling över 4G med AVM-router mycket stabil.

Det jag söker är en funktion med en connection tracker som pingar via befintligt LAN, dvs ut via adsl eller 4G. SMS behöver bara skicka alert vid bortfall, så kan jag själv skicka kommando till Smart SMS för att växla efter att ha kollat om VPN över jump-routrar funkar i nätet. 

Går det att konfigurera en UMR eller senare så¨att den kör övervakning/connection tracking i nätverket på switchsidan istället för som vanligt via modem? SMS kan skickas via något 3G modem med kontantkort.

Jag har två friställda UMR liggande samt en tiny.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Dovadorouter som watchdog i nätverk. Hur få SMS vid lost connection?

jonasolof skrev:

Går det att konfigurera en UMR eller senare så¨att den kör övervakning/connection tracking i nätverket på switchsidan istället för som vanligt via modem? SMS kan skickas via något 3G modem med kontantkort.


Ja.

Klicka på "Allow private IP addresses" där i CT menyn. Det valet finns inte på UMR, men det funkar där ändå eftersom det var designat så på dåtiden.

Tack,

Sam

3

Sv: Dovadorouter som watchdog i nätverk. Hur få SMS vid lost connection?

Tack Sam,

Blir till att testa.

Hoppas att ett olåst E169  duger för uppgiften att skicka SMS.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Dovadorouter som watchdog i nätverk. Hur få SMS vid lost connection?

jonasolof skrev:

Tack Sam,

Blir till att testa.

Hoppas att ett olåst E169  duger för uppgiften att skicka SMS.

An oldie, but a goldie. Det var ett av dem första modem vi la in stöd för, så den funkar med UMR firmware 4.1.4 och framåt.

5

Sv: Dovadorouter som watchdog i nätverk. Hur få SMS vid lost connection?

Och ett av de(m?)  bästa 3G modem jag haft , inkl antennkontakt -men bara till diversity...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Dovadorouter som watchdog i nätverk. Hur få SMS vid lost connection?

e1750 är bättre, har kontakt på båda antennerna efter ombyggnad :-)
jag bytte från e169 till dessa, högre hastighet med 1750.
iaf mina.

7

Sv: Dovadorouter som watchdog i nätverk. Hur få SMS vid lost connection?

För SMS över 900... Jag tror inte att modemen använder båda antennerna på GSM. Ligger inte i 3GPP standarden att använda diversity tror jag. Alamouti kom efter GSM sfandarden

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Dovadorouter som watchdog i nätverk. Hur få SMS vid lost connection?

jonasolof skrev:

Och ett av de(m?).

Receiving you loud and clear, Captain!

Over & out!

;-)

9

Sv: Dovadorouter som watchdog i nätverk. Hur få SMS vid lost connection?

I would need a little clarification on what the UMR does.

On the SMS remote control page under Notification SMS, there is an option to send a notice if the connection is down. How is connection down defined? One single instant of packet loss at the time that the UMR pings the predefined addresses? Or is the downtime measured over a certain interval? Since I only ping the router gateway private address, I can do it every minute.

The router address is x.x.0.101. I have set the UMR WAN address to static x.x.0.2

There are three options for the action to be taken when the connection tracker reports lost connection. I have chosen the first one, which is redial only (wan ethetnet mode) since the UMR can not remedy the problem. The aim of the set up is to alert me if there is a router dysfunction and I should activate an alternative 4G router by remote control.

Finally - unfortunately, the intetmittent packet lost problem is back in spite of the router having been changed so I need to search furter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.