1

Tråd: Panelantenn 3G 15dBi Stella

någon som använt detta antenn?
köpte ett för att försöka rikta mot en mast längre bort som erbjuder högre hastighet än den som ligger närmast mig, men jag får bara 2 av 5 i mottagning på modemet, i bland har jag 3 och då skjuter hastigheten upp rejält. men för det mesta ligger jag på bara 2 och ibland till och med så lågt som 1 ><

hur känsligt är det på riktningen? försökt flera ggr att rikta om men inte lyckats något bra hittills.

finns det något man skulle kunna göra för att förbättra mottagningen annat än att rikta rätt? funderat på att hitta någon gammal parabol att använda..

2

Sv: Panelantenn 3G 15dBi Stella

Du bör rikta på RSCP och inte på RSSI. Antennen bör sitta högt för ostörd fresnelzon.

Stella har andra paraboler med upp till 23 dB förstärkning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Panelantenn 3G 15dBi Stella

umm... är något av novis på detta, vad menas med RSCP och RSSI? samt hur hittar jag dessa värden?
har ett Huawei E5172 modem.

för övrigt, riktade om antennet idag, har nu konstant 3 i mottagning enligt modemet, men av någon konstig anledning så verkar jag i princip tappa min internet kommunikation ibland trots att modemet visar på uppkoppling. om jag då loggar in och stannar internet uppkopplingen och startar den igen (alltså INTE total omstart av modemet) så brukar det komma igång igen, tycker det verkar märkligt...

4 Senaste redigerad av xadhoom (2013-10-13 19:45:29)

Sv: Panelantenn 3G 15dBi Stella

hmm, fann det.
RSCP (dBm):    -69
ECIO (dB):    -4
RSSI (dBm):    -71

så sikta på så hög rscp så möjligt. skall testa i morgon.

5 Senaste redigerad av xadhoom (2013-10-15 16:03:57)

Sv: Panelantenn 3G 15dBi Stella

försökt att rikta om antennet, men får inte bättre RSCP än -68
RSCP (dBm):    -68
ECIO (dB):    -6
RSSI (dBm):    -71

I vilket fall, det som stör mig är att jag tappar data kommunikationen trots att jag har mottagning, samt att jag har mycket varierande hastighet.

ångrar starkt att jag inte tog tele2 istället ><
de har nyligen installerat 4g i området jag bor, visste inte om det, och såg inte på täckningskartan, när jag beställde från 3 T_T
2.5k dyrare på 2 år men... kanske skulle varit värt det.

6

Sv: Panelantenn 3G 15dBi Stella

har du justerat i båda axlarna?
dvs höjd också ?

7

Sv: Panelantenn 3G 15dBi Stella

för att komma högre upp måste jag i lyckas montera det på skorstenen på taket, men just nu sitter det så högt jag kan under taksprånget.

och om jag sätter på taket så tvivlar jag på att kabeln jag har räcker ned till rummen, upptäckt att routern inte gillar kyla så kan inte ha den stående på vinden.

8

Sv: Panelantenn 3G 15dBi Stella

ja högt är ett krav så det blir friare sikt.

men jag avså att rikta/vinkla antennen i höjdled också, istället för enbart i sidled.
om antenne har hög gain så kan loben vara extremt smal i höjdled, beroende på konstruktionen av antennen.

jag riktade tex en antenn 5° upp så ökade signalen markant, provade senare att vända antennen upp och ner, rakt monterad då med full signal... kina antenner :-)