1 Senaste redigerad av idgforum (2013-10-12 19:13:57)

Tråd: Hur mycket data tar en Windows 7 installation med uppdateringar

Installerade just Windows 7 (Dualboot med Windows 8 för vissa spel) och med uppdateringar tar Windows 7 exakt 1.55 GB från eran datamängs inklusive drivisar från Nvidia. Värt var GB att ha ett uppdaterat opperationssystem!

Men har man Telia 2-10 GB är det inte mycket kvar av kvoten. Samma med Telenor.

2

Sv: Hur mycket data tar en Windows 7 installation med uppdateringar

Beror nog stor del på vilken utgåva det är också, och den har inbakade patchar eller om det är första 7an som skickades till print.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av hackerman1 (2013-10-13 13:23:17)

Sv: Hur mycket data tar en Windows 7 installation med uppdateringar

Om man använder mer än ett O/S från M$ och vill minska på trafiken (och spara tid...) så kan man ladda ner uppdateringarna 1 gång.
Dom flesta uppdateringar gäller för flera O/S.....

Har man egen "dyr" anslutning så kan man ju ladda ner uppdateringarna via annat nätverk, t.ex. på jobbet, och sedan installera hemma på egna datorn....

Download-center: http://search.microsoft.com/en-us/Downl … ilabledate

Download-center, Svensk version: http://search.microsoft.com/sv-se/Downl … ilabledate

Här finns t.ex. säkerhetsuppdateringar för oktober: http://www.microsoft.com/en-us/download … x?id=40718

Och för att besvara frågan: Det blir åtskilliga MB att ladda ner efter en W7-installation.
Jag installerade nyligen W7 Home premium 64-bit åt en bekant.
Installationen var W7 med SP1, jag har inte räknat så noga, men uppdateringarna därefter var nog på drygt 800 MB
(om jag minns rätt), och då har jag hoppat över en del mindre brådskande som får vänta till senare.

4

Sv: Hur mycket data tar en Windows 7 installation med uppdateringar

Och sedan tar Windows 7 sjukligt mycket plats på hårddisken. Runt 60 GB blev min nyinstallation på. Kul på en några år gammal 80 GB SSSD. Windows 8 har jag på en Samsung 240 GB.

http://spacecloud.im/img/canibalskalle/60gb-windows7.PNG

5

Sv: Hur mycket data tar en Windows 7 installation med uppdateringar

jupp 60gig,
men ALLA versioner finns på disken, byt win nummer, poff så finns värre modell av win, utan nerladdning... :-)

sedan fyller man en ssd disk fullt så blir det snabbt 'problem' då ssd diskar har kort livslängd, unefär som flash minnen/sd minnen.
går bara att skriva x gånger på dom.

6 Senaste redigerad av hackerman1 (2013-10-14 01:51:43)

Sv: Hur mycket data tar en Windows 7 installation med uppdateringar

G-Man skrev:

jupp 60gig,
men ALLA versioner finns på disken, byt win nummer, poff så finns värre modell av win, utan nerladdning... :-)

sedan fyller man en ssd disk fullt så blir det snabbt 'problem' då ssd diskar har kort livslängd, unefär som flash minnen/sd minnen.
går bara att skriva x gånger på dom.

Nej, det är fel.
ISO-n med W7 innehåller inte W8.
Däremot så finns (nästan) samtliga version av W7 i ISO-n.
Det är bara att radera \sources\ei.cfg så kan man installera vilken version man vill, t.ex "Ultimate"
Men för att sedan kunna köra den versionen en längre tid så behövs en produktnyckel, eller "fula tricks".....

7 Senaste redigerad av hackerman1 (2013-10-14 01:52:36)

Sv: Hur mycket data tar en Windows 7 installation med uppdateringar

G-Man skrev:

jupp 60gig,
men ALLA versioner finns på disken, byt win nummer, poff så finns värre modell av win, utan nerladdning... :-)

sedan fyller man en ssd disk fullt så blir det snabbt 'problem' då ssd diskar har kort livslängd, unefär som flash minnen/sd minnen.
går bara att skriva x gånger på dom.

60 GB för enbart W7 ???

Vilken version av W7 ?

8

Sv: Hur mycket data tar en Windows 7 installation med uppdateringar

datorn i exemplet innehåller w7 & w8 och windows xp PRO så man kan välja fritt. går att byta fritt mellan pro osv.
win8 img, innehåller alla home/pro/ult osv inget behöver laddas ner vid tex shifte mellan dom. vilket är ett tecken på blåsning anser jag.
backup av img blir 60gig, ligger på en dold partion som är låst via cpu + bios.
flytt av disken till linux låda så fås full åtkomst.

sedan är kopieringskydden i cpu aktiverade, av windows eller datorbyggaren.

9 Senaste redigerad av hackerman1 (2013-10-14 12:23:34)

Sv: Hur mycket data tar en Windows 7 installation med uppdateringar

G-Man skrev:

datorn i exemplet innehåller w7 & w8 och windows xp PRO så man kan välja fritt. går att byta fritt mellan pro osv.
win8 img, innehåller alla home/pro/ult osv inget behöver laddas ner vid tex shifte mellan dom. vilket är ett tecken på blåsning anser jag.
backup av img blir 60gig, ligger på en dold partion som är låst via cpu + bios.
flytt av disken till linux låda så fås full åtkomst.

sedan är kopieringskydden i cpu aktiverade, av windows eller datorbyggaren.

Du menar alltså 60 GB totalt, för 3 O/S ?

10

Sv: Hur mycket data tar en Windows 7 installation med uppdateringar

användt utrymme ~60gig,
är ett os,
men samma os är säkert 78-olika, verkar använda samma grundfiler då det inte är några dubletter.
xp-pro har samtliga uppdateringar, och går ej heller att aktivera uppdateringar direkt från ms, men gick bra att patcha med egen uppdatering.
skumt sxit.
sedan startas xp i vad det serut som en dos-box vid boot, med 7/8 som grund os, xp använder också en core. så de octacoren är så extremt meningslösa...
provade med en annan hårddisk medan jag clonade org diskens skumma partition...
datorn tvär vägrade, bios+cpu nitade direkt, kommentaren var typ använd den licencierade hårddisken.

går alltså ej att byta hårddisk på dessa datorer som jag tolkar det. ms och intel skrev att det ej skulle användas på detta sätt, utan enbart för att skydda mot mask osv.

stoppade i en cpu från en annan likadan dator, tvärnitade även då, cpu ser# matchar ej datorn typ kom det upp. så cpu+bios hoplåst.

märkesdatorer är skumma... :-)

11

Sv: Hur mycket data tar en Windows 7 installation med uppdateringar

G-Man skrev:

användt utrymme ~60gig,
är ett os,
)

Vad menar du ?
Tar W7 60GB ?
Ämnet är "Hur mycket data tar en Windows 7 installation med uppdateringar ", så jag tolkade det som att du menade W7.

12 Senaste redigerad av idgforum (2013-10-15 16:57:30)

Sv: Hur mycket data tar en Windows 7 installation med uppdateringar

hackerman1 skrev:
G-Man skrev:

jupp 60gig,
men ALLA versioner finns på disken, byt win nummer, poff så finns värre modell av win, utan nerladdning... :-)

sedan fyller man en ssd disk fullt så blir det snabbt 'problem' då ssd diskar har kort livslängd, unefär som flash minnen/sd minnen.
går bara att skriva x gånger på dom.

60 GB för enbart W7 ???

Vilken version av W7 ?

Hade tyvärr bara fungerande licens till Ultimate. Drog först in Proo skivan men den licensen är upptagen på min Netbook så fick köra upgrade Assistent och ta min Ultima-licens, uppdatera och den lyckades aktiveras. Jag kör bara med legetima versioner.

Apropå skrivningar till en SSD. Den disken ni ser ovan, Intel X-25-G2 har nu besökt sin tredje dator, kört mycket hårt och är köpt 2009l. Ändå nästan 100% livstid kvar smile Gamla Inteldiskar är långsammare än nya men de håller i alla väder.

Känner nu att jag kommit rejält långt från ämnet jag startade smile

13

Sv: Hur mycket data tar en Windows 7 installation med uppdateringar

det är ganska stor skillnad på livsländ mellan modeller och märken.
jag har dödat ett tiotal hittils, monterar dom nu i hotswap, och raidar dom i servrarna.