1 Senaste redigerad av Skaven (2009-02-24 11:43:42)

Tråd: ****NYHET!!! Så högt blir Tres surftak NYHET!!!****

Mobilt Nu är det klart var Tre lägger gränsen för sina mobila bredbandskunder. Nedladdningstaket blir betydligt högre än väntat.


Tre inför en automatisk nedladdningsgräns på 20 gigabyte per månad för alla sina mobila bredbandskunder. Ytterligare datatrafik kommer inte att kosta någonting extra, men nedladdningshastigheten begränsas till 200 kilobit per sekund.

"“ Vi ville ha en begränsning men fortfarande låta kunderna sköta mejl och surfa normalt. Vi tycker att vi har hittat en bra gräns, säger operatörens informationschef Erik Hörnfeldt.

Taket ligger betydligt högre än hos de flesta av konkurrenterna. Både Telia och Tele2 stryper redan hastigheten för kunder som laddar ner mer än 5 gigabyte per månad, och då till knappt 60 respektive 40 kilobit per sekund.

Det nya surftaket införs i april och gäller även för redan aktiva abonnemang.

Även i Tres tidigare användarvillkor fanns en klausul som gav operatören rätt att strypa nedladdningshastigheten för kunder som laddade hem mer än 10 gigabyte per månad. De reglerna tillämpades dock aldrig aktivt.

Erik Hörnfeldt betonar att reglerna i praktiken bara kommer att påverka en mycket liten skara användare, som idag står för majoriteten av nedladdningen i Tres nät. De flesta andra kunder kommer att märka av högre nedladdningshastigheter när surftaket väl är på plats, hävdar han.

"“ I nästan alla fall där vi får klagomål på att det går segt beror det på att en enskild kund i samma område sitter och laddar hem stora datamängder, säger Erik Hörnfeldt

Skriven av Daniel Goldberg

Orginal Artikel  http://www.idg.se/2.1085/1.214102/sa-ho … es-surftak

// Ursekta Min Stavning Jag Är Dyslectiker //

// Sorry About My Spelling Im Dyslectic //

2

Sv: ****NYHET!!! Så högt blir Tres surftak NYHET!!!****

Försöker rota mig igenom Telenors katakomber för att hitta någon antydan på gräns men inte lyckats.

Inte så simpelt att hitta deras avtal tycker jag, hitta detta men står inget om begränsning.

http://www.bredbandsbolaget.se/portal/w … edband.pdf

Glocalnet ser jag inget heller i.
http://kundservice.glocalnet.se/upload/ … edband.pdf

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: ****NYHET!!! Så högt blir Tres surftak NYHET!!!****

detta står på glockalnets hemsida när du ska beställa deras mobila bredband

Datatrafik dygnet runt 0 kr/MB
Hastighet Turbo 3G
Maxgräns datatrafik 5GB*
Skicka SMS 69 öre/sms
Fakturaavgift
gäller ej vid betalning via autogiro 20 kr
Fraktavgift 99 kr
Uppsägningstid 3 mån

*Vi förbehåller oss rätten att strypa hastigheten till 30 kbit/s om maxgränsen uppnås. 5 GB motsvarar ungefär 12000 webbsidor. Om du nått spärren får du med automatik full hastighet igen när 30-dagars-perioden är över. Vid eventuell spärr kan du för 100 kr låsa upp hastighetsspärren för ytterligare 5 GB datatrafik under återstoden av den pågåande 30-dagarsperioden. Detta gör du genom att ringa kundservice på 0775-75 75 75.

// Ursekta Min Stavning Jag Är Dyslectiker //

// Sorry About My Spelling Im Dyslectic //

4

Sv: ****NYHET!!! Så högt blir Tres surftak NYHET!!!****

Jag tycker att det är mycket dåligt från 3s sida att införa denna begränsning.
Kan tänka mig att byta till Telenor, men då vill jag vara säker på att dom ej inför någon begränsning inom den närmaste tiden.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

5

Sv: ****NYHET!!! Så högt blir Tres surftak NYHET!!!****

Man kan tycka vad man vill om begränsningen. Men sen måste man förstå operatörens situation.
4% av 3s kunder står för majoriteten av nedladdning i nätet... Dvs att resterande 96% lider av trög hastighet och blir utkastade för nätet är överbelastat. Resultatet? ca 96% missnöjda kunder.

Mobilt bredband är trotts allt bara ett komplement i dagsläget.
Om ett par år kommer nätet vara så pass starkt att man kan dumpa begränsningen o köra full blås.

I'll keep it in my pants tills den dagen kommer... smile

---- D100 + Turbo3G Pro 7,2/ 1,4 + Huawei 180 Black ----

---- Det är bara i lexikon lön kommer före möda. ----

6

Sv: ****NYHET!!! Så högt blir Tres surftak NYHET!!!****

Grejen e den att jag bara har 3G internet, ett turbo 3g abonnemang hos 3 och en UMR, det är allt jag har hemma till internet.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

7

Sv: ****NYHET!!! Så högt blir Tres surftak NYHET!!!****

moe skrev:

Mobilt bredband är trotts allt bara ett komplement i dagsläget.
Om ett par år kommer nätet vara så pass starkt att man kan dumpa begränsningen o köra full blås.

I'll keep it in my pants tills den dagen kommer... smile

21 Mbit Mobilt Bredband under 2:a kvartalet -09 wink

http://www.mobil.se/ArticlePages/200812 … 64.dbp.asp

8

Sv: ****NYHET!!! Så högt blir Tres surftak NYHET!!!****

moe skrev:

Man kan tycka vad man vill om begränsningen. Men sen måste man förstå operatörens situation.
4% av 3s kunder står för majoriteten av nedladdning i nätet... Dvs att resterande 96% lider av trög hastighet och blir utkastade för nätet är överbelastat. Resultatet? ca 96% missnöjda kunder.

Mobilt bredband är trotts allt bara ett komplement i dagsläget.
Om ett par år kommer nätet vara så pass starkt att man kan dumpa begränsningen o köra full blås.

I'll keep it in my pants tills den dagen kommer... smile

sånt är bara skitsnack från operatören.
att det går segt pga av andra och därför måste sätta gränsa.
Om dom skaffade lite kunskap på det området dom håller på med.
Så skulle dom se att det finns andra lösningar än att sätta gräns.
andra lösningar är t.ex. loadbalance istället för en gräns.
Då skulle nätet fungera för alla och alla e nöjda.
loadballance gör så att alla som använder nätet får lika mycket
bandbredd.
Och är det få på masten så går det snabbt för dom som e på den.
Likväl som att det går långsammare om det är många på masten.
men då går det lika segt för alla.
Sen kan dom införa en typ av trafik prioritering.
så att webbtrafik går först.
Och konfigrerar man rätt så påverkar det knappt andra protokol.
Så istället för att operatörerna snackar massa skit kan dom skaffa kunskap istället.


Men tres gräns är ju lite bättre ven hastigheten.
inte vanlig modem hastighet iallafall.
Men bredband e bredband.
och då ska det inte vara nån gräns.

9

Sv: ****NYHET!!! Så högt blir Tres surftak NYHET!!!****

PsyDonia skrev:

sånt är bara skitsnack från operatören.
att det går segt pga av andra och därför måste sätta gränsa.
Om dom skaffade lite kunskap på det området dom håller på med.
Så skulle dom se att det finns andra lösningar än att sätta gräns.
andra lösningar är t.ex. loadbalance istället för en gräns.
Då skulle nätet fungera för alla och alla e nöjda.
loadballance gör så att alla som använder nätet får lika mycket
bandbredd.
Och är det få på masten så går det snabbt för dom som e på den.
Likväl som att det går långsammare om det är många på masten.
men då går det lika segt för alla.
Sen kan dom införa en typ av trafik prioritering.
så att webbtrafik går först.
Och konfigrerar man rätt så påverkar det knappt andra protokol.
Så istället för att operatörerna snackar massa skit kan dom skaffa kunskap istället.


Men tres gräns är ju lite bättre ven hastigheten.
inte vanlig modem hastighet iallafall.
Men bredband e bredband.
och då ska det inte vara nån gräns.

Tycker detta låter som en vettig lösning, borde Tre med göra. Frågan är om någon har påpekat detta för dom. (Om det nu funkar och är så enkelt som du säger)

10

Sv: ****NYHET!!! Så högt blir Tres surftak NYHET!!!****

LÄS

Det går alldeles utmärkt för mobiloperatörer att tjäna pengar på mobilt bredband med dagens avgiftnivåer kring 200 kronor i månaden, enligt en undersökning från Ericsson Consumerlab. Men mobiloperatörerna rasar mot slutsatsen.
De svenska mobiloperatörerna vill ha mer betalt för mobilt bredband. Teliasonera har flera gånger sagt att mobilt bredband riskerar blir en olönsam tjänst om inte dagens avgiftsmodeller med fasta månadsavgifter görs om. Telejätten ska presentera ett nytt avgiftssystem "mycket snart".

Men på ett seminarium för flera hundra mobiloperatörer på Mobile World Congress i Barcelona i förra veckan presenterade analytiker på Ericsson Consumerlab uppgifter som motsäger de svenska mobiloperatörerna.

Ericsson Consumerlab presenterar en undersökning som visar att standardpriset för mobilt bredband ligger kring 20 euro per månad, drygt 200 kronor. Det är ungefär brytpunkten för vad kunderna är beredda att betala.

Prisnivån leder till en marknadspenetration på 20"“30 procent och kanske en bit över det, vilken är en jättemarknad för operatörerna. Går man ner till 10"“15 euro blir mobilt bredband en massmarknadstjänst.

Men när Ericssons analytiker redovisar resultat som pekar på att det går alldeles utmärkt för mobiloperatörer att tjäna med pengar på mobilt bredband med månadsavgifter kring 20 euro och även en god bit under det, hörs buanden från publiken. En operatörsrepresentant reser sig upprört från stolen och utbrister:

"“ Den här prissättningsmodellen är "“ om den tillämpas "“ ingenting annat än ett perfekt recept för konkurs.

Han drar ner kraftiga applåder från operatörskollegor i salen. Några till och med busvisslar av förtjusning.

Flera operatörsrepresentanter klagar på att de fasta månadsavgifterna på mobilt bredband gör att kunderna äter mer och mer kapacitet i mobilnäten.

"“ Dagens avgiftsmodeller enligt ät-så-mycket-du-orkar-principen fungerar inte längre, säger Teliasoneras mobilchef Erik Hallberg.

Då kliver Tele2-chefen Harri Koponen upp på scenen. Det visar sig vara en man som verkligen har de andra mobiloperatörernas öra. Han slänger på en Powerpointbild med en extremt överviktig man på en liten motorcykel.

"“ Här är problemet. Det här är vad som händer om man äter för mycket, säger han.

Operatörerna i salen skrattar så de tjuter. Koponen, som fullkomligt osar av pondus och karismatisk självsäkerhet när han rör sig på scenen, fortsätter sin framställning:

Han säger att det är ett fåtal mobilt bredbandskunder som är problemet. De laddar ner alldeles för mycket. Undersökningar från Sydkorea och Japan visar att fyra procent av användarna genererar 75 procent av datamängden i mobilnäten.

Tele2-chefens lösning på problemet är ompaketering av tjänsterna så att kunderna betalar olika mycket för olika hastigheter och datamängder. Han förordar också ett system där användare informeras och till och med varnas när de laddar ner extrema datamängder.

Harri Koponen gör ingen hemlighet av att han tycker dagens priser för mobilt bredband är för låga.

"“ Om folk är beredda att köpa en Iphone för 500 euro varför ska de då betala bara 20 euro för mobilt bredband, den mest avancerade kommunikationstjänst som finns att få till telefonen, säger han.

Harri Koponen bannar representanterna från Ericsson Consumer Lab för att de sagt att det går att tjäna pengar på mobilt bredband med lägre månadsavgifter än 20 euro:

"“ Det är mycket farligt att diskutera i sådana termer. Det skapar helt felaktiga förväntningar.

http://www.idg.se/2.1085/1.214364/prakt … -barcelona

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11 Senaste redigerad av PsyDonia (2009-03-05 11:56:05)

Sv: ****NYHET!!! Så högt blir Tres surftak NYHET!!!****

Scinner skrev:
PsyDonia skrev:

sånt är bara skitsnack från operatören.
att det går segt pga av andra och därför måste sätta gränsa.
Om dom skaffade lite kunskap på det området dom håller på med.
Så skulle dom se att det finns andra lösningar än att sätta gräns.
andra lösningar är t.ex. loadbalance istället för en gräns.
Då skulle nätet fungera för alla och alla e nöjda.
loadballance gör så att alla som använder nätet får lika mycket
bandbredd.
Och är det få på masten så går det snabbt för dom som e på den.
Likväl som att det går långsammare om det är många på masten.
men då går det lika segt för alla.
Sen kan dom införa en typ av trafik prioritering.
så att webbtrafik går först.
Och konfigrerar man rätt så påverkar det knappt andra protokol.
Så istället för att operatörerna snackar massa skit kan dom skaffa kunskap istället.


Men tres gräns är ju lite bättre ven hastigheten.
inte vanlig modem hastighet iallafall.
Men bredband e bredband.
och då ska det inte vara nån gräns.

Tycker detta låter som en vettig lösning, borde Tre med göra. Frågan är om någon har påpekat detta för dom. (Om det nu funkar och är så enkelt som du säger)

vist det är inte så lätt som jag fick det att låta.
det krävs en del kunskap.
Men går går det.
gäller bara att ha rätt utrustning.
och kunskap.
samma sak gäller för vanligt trådlöst nätverk hemma.
802.11b/g
Tekniken isig gör ju så att den som sitter närmast med bäst motagning
får snabbast uppkoppling mot den trådlösa routrn.
men även där kan man fixa det med rätt utrustning.
Och en teknik som är bra och funkar hyfsat är vanlig QoS.
Men för stora ISPer finns andra bättre avanserade lösningar.
Men oasätt teknik så är grundtekniken för det load balance.
en last ballanserare helt enkelt.

12

Sv: ****NYHET!!! Så högt blir Tres surftak NYHET!!!****

För er med DOVADO UMR, så kan ni med hjälp av 3.0 firmware få en SMS påminnelse för varje gig ni förbrukar. Ni kan läsa mer om det här:

http://www.dovado.com/traffic

13

Sv: ****NYHET!!! Så högt blir Tres surftak NYHET!!!****

Seegt, sitter och försöker hämta en sak via torrent och går i 25kb/s.
Slog över till FTP istället och pendlar mellan 80-130kb/s typ.

Och det är inte från källan det är segt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

Sv: ****NYHET!!! Så högt blir Tres surftak NYHET!!!****

Den här gränsen som 3 inför på 20GB/månad gäller det bara för det man laddar ner eller är det ner+upp?

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

15

Sv: ****NYHET!!! Så högt blir Tres surftak NYHET!!!****

Jag är en av de olyckliga som idag fick ett meddelande av Tre att hastigheten stryps. Jag letade på deras hemsida på sidan om bredband, men såg inget om att bredbandshastigheten ska strypas. Så om jag inte hade läst om detta tidigare och ville skaffa mig deras bredband idag så hade jag inte vetat om denna nya regel. När jag skaffade bredbandet så kallades det för ett "bredband utan gräns", så när jag idag får en begränsad hastighet så tycker jag att priset fr.o.m idag borde sänkas.

Med tanke på deras löfte att vi med 7,2 Mb hastighet har lovats en hastighet utan gräns så vore det mer reko av dem att också sänka priset för kunden den dag hans hastighet minskas. Om jag inte förbrukar mina 20Gb så betalar jag priset som satts, men om jag efter ex. halva månaden får sänkt hastighet så borde jag också få ett sänkt pris. Så istället för att betala 199 SEK så betalar jag kanske bara 150 SEK. Sänkningen av priset är då beroende på när hastigheten stryps. Det tycker jag vore ett bra sätt gentemot sina kunder istället för att lova en hastighet utan gräns, som sedan ändå blir begränsad.

Tack för ordet!

16

Sv: ****NYHET!!! Så högt blir Tres surftak NYHET!!!****

lol 20gb är fortfarande inte så värst mycket, det tar jag på ca en vecka om jag får 21mbit/s hastighet. lol sedan att sänka till 200Kbit/s är väldigt drastiskt kan ju tänka mig att dom typ skulle sätta 1Mbit/s då är det ju fortfarande en fungerande hastighet.