1

Tråd: Fundering ang. sms

Om telefonen är ansluten mot 4G på en plats med enbart 4G & ingen 3G täckning,
går det då att skicka sms om man har 3 ?


Se inlägg nr 7:

http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=85567

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2 Senaste redigerad av pererikl (2013-10-05 20:06:53)

Sv: Fundering ang. sms

SMS är väl 2G så det funkar
Någon som är mer säker

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

3

Sv: Fundering ang. sms

Ja, det går. Nu har jag inte kunnat testa om det fungerar på ett ställe utan 3G-täckning, men med min router låst på endast 4G kan den skicka och ta emot SMS.

Men generellt sett kommer man inte hamna i en situation där det finns 4G-täckning men inte 3G-täckning med 3, de kör nämligen 4G 800 och 3G 900 från samma basstationer. Så där 4G finns på täckningskartan, finns även 3G 900.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Fundering ang. sms

careface skrev:

Ja, det går. Nu har jag inte kunnat testa om det fungerar på ett ställe utan 3G-täckning, men med min router låst på endast 4G kan den skicka och ta emot SMS.

Men generellt sett kommer man inte hamna i en situation där det finns 4G-täckning men inte 3G-täckning med 3, de kör nämligen 4G 800 och 3G 900 från samma basstationer. Så där 4G finns på täckningskartan, finns även 3G 900.


Va bra, var bara det jag ville veta :-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Fundering ang. sms

nja,
om 4g har bättre täckning pga lägre frekvens så skulle tex 3g ej kunna funka medans 4g funkar.
men sms skickas tex på gsm på singnaleringskanalen, som saknas på 4g medans mms skickas som vanliga datapaket via apn som torde funka på alla g nät, även över internet men är blockerat.
jag har labbat med det lite på android med 3 med deras nät då det buggar ut när tex dataanslutningen går ner, men det går att ringa...
kopplas wlan ner så funkar det med sms/mms någon bugg i android(som vanligt)

med en antenn med enbart 4g frekvens så skulle tex detta kunna testas till 100%.
men jag tror hårdvaran och fw till tex modem/router spelar in.
svår lusat

6

Sv: Fundering ang. sms

kanske skall noteras att lte har stöd för sms i senare revideringar, vet ej om det används - ej testat.
operatörerna kanske klagade, sms är en kassa ...

kollar man på 3ggp finns det skrivet ang detta, var ett tag sedan jag läste det så. kommer ej ihåg specifika texten, går nog att söka efter det.

hittade detta
http://www.3gpp.org/Dispelling-LTE-Myths

7

Sv: Fundering ang. sms

Hur sms skickas till en telefon hos Tele2 som är uppkopplad på 4G går att läsa på följande länk, inlägg #7.


http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=85567

En del av texten:

"4G kan teoretiskt sett hantera sms och samtal då detta är data. Men, enheten måste då först koppla om samtalet och smsen till datatrafik i sitt rätta utförande. Detta används inte idag.

Kontentan av detta blir alltså att telefoni kräver 3G/GSM vilket i sin tur tvingar din telefon att koppla ner till dessa nät.

Ser vi istället till sms så kopplar telefonen inte ner i samma bemärkelse utan smset skickas via 3G/GSM utan vidare teknisk fördröjning.
Däremot skickas MMS över 4G.
Vi på Tele2 räknar inte med datatrafiken för ditt mms utan debiterar dig utifrån gällande avtal/abonnemang.
"

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Fundering ang. sms

När vi är inne på 4G så känns det som att telefonerna är rätt sega på att hoppa mellan 2G/3G/4G, om man kör 4G på nallen och någon ringer så kan den få vänta 30sekunder på att min telefon skall koppla om sig på 3G nätet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Fundering ang. sms

jupp, 4G är i alpa stadiet, alla användarna är betatestare och betalar för nöjet :-)