1

Tråd: Dovado PRO+Huawei E3276 ingen bra kombination??

Hej som rubriken lyder, har kört med Dovados UMR router i många lyckliga år tillsammans med tre`s usb dongel.

Innan semestern så kom den kära åskan och slog sönder hela skiten.

Förlängde mitt abonnemang på tre till deras Hilink 4G och köpte ännu en ny Dovado router en PRO denna gången.

Får nu Endast  Limited Internet Mode (L.I.M.). och kör jag bredbandskollen på min ipad kommer jag upp i 0,3 Mbit, inte så tokigt för 15 år sedan :-)

Finns det någon väg man kan komma ifrån kollisionen i mellan routern och 3´s modem??

Tacksam för svar.

Daniel,.

2

Sv: Dovado PRO+Huawei E3276 ingen bra kombination??

Vad rapporterar routern vad gäller själva uppkopplingen? Är den på 4G eller 3G?

Har du senaste firmware på routern? Vad får du för hastighet med modem i datorn?

Använder du USB sladden som medföljde routern för att placera modemet vid fönstret / minst 50cm ifrån routern?

Du skrev 0,3Mbit nedlänk, vad får du på upplänken?

Hur mycket datamängd får du förbruka inom månaden innan Tre sänker farten?

Tack

Sam

3 Senaste redigerad av Hjelmberg (2013-09-13 08:00:36)

Sv: Dovado PRO+Huawei E3276 ingen bra kombination??

Hej Sam jag har 4G uppkoppling ungefär 50% mottagning, om jag kör stickan i datorn får jag upp till 27mbit ner och ungefär 18 upp.

Jag har senaste 7.0.5 i PRO´n, dock har jag satt modemet rak in i Dovadon, kan det vara detta som jävlas?

Ibland kommer jag upp i 7-8mbit nerströms, men ändras sedan till 0,2-0,3.

Daniel

4

Sv: Dovado PRO+Huawei E3276 ingen bra kombination??

Daniel,

Jag ber dig vänligen (precis som alla andra genom åren) att alltid testa hastigheten via Ethernetporten istället för WiFi. Det finns hur många anledningar som helst jag kan tänka på, men när det gäller 4G i Sverige, så körs det på ett frekvens som gränsar WiFi, och då får man störningar. Använd USB kabeln för att placera modemet så långt det går från routern.

Tack så mycket,

Sam

5

Sv: Dovado PRO+Huawei E3276 ingen bra kombination??

Inte i detta fall lär det hjälpa för hans Tre 4g går på 800 mhz..

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

6

Sv: Dovado PRO+Huawei E3276 ingen bra kombination??

Tänk på att tres e3276 har ip 192.168.1.1 från början. Det kan vara så att du har det på din router och det krockar, det var vad som hände mig med min asus ac66u router wink

7

Sv: Dovado PRO+Huawei E3276 ingen bra kombination??

chucken skrev:

Tänk på att tres e3276 har ip 192.168.1.1 från början. Det kan vara så att du har det på din router och det krockar, det var vad som hände mig med min asus ac66u router wink

Men det kanske går att sätta tres router i transparent läge?, ingen ide att köra dubell-NAT.

8

Sv: Dovado PRO+Huawei E3276 ingen bra kombination??

chucken skrev:

Tänk på att tres e3276 har ip 192.168.1.1 från början. Det kan vara så att du har det på din router och det krockar, det var vad som hände mig med min asus ac66u router wink

Våra routrar har 192.168.0.1 som default, så det är inte orsaken till det; annars skulle han inte kunnat surfa alls.

9

Sv: Dovado PRO+Huawei E3276 ingen bra kombination??

Hej igen var ett tag sedan jag var inne här, provat som Sam skrev att använda den medföljande kabeln till Routern och flyttat iväg stickan.
Vissa dagar fungerar det riktigt bra andra dagar trögt som sirap, kör tvn via tp kabel och lika där, segt vissa dagar och utmärkt andra dagar.

Har fortfarande någonstans kring 50% 4G signal, och även ifall det skulle gå ner på 3G så borde jag ju ändå komma upp i 6-7 Mbit/s.

Någon som har fler idéer.

Daniel.

10

Sv: Dovado PRO+Huawei E3276 ingen bra kombination??

50% signal kan betyda inget om det är fel "signaltyp" som mäts.

det du beskriver låter som att antingen är nätet nerlastat där du är,
eller det är något som stör signalen tex micro, värme pump osv.

sedan är e3276 med hilink inget bra modem med router pga att det redan finns en router i dom, prova modemet direkt i en dator på samma plats med samma usb skarv osv. då är det lättare att veta om det är modem eller routersidan som bråkar.
posta modemets signal värde med typen av signalvärde.

det du kan prova är att tareda på masten placering som du kör mot, skaffa en xpol antenn, kopplaihop och rikta den dit, jag gissar att det funkar stabilare då.

men innan kolla så att det inte är något som tex laddar uppdateringar/torrents i bakgrunden och att det är därför det blir segt :-)

11

Sv: Dovado PRO+Huawei E3276 ingen bra kombination??

Hjelmberg skrev:

Vissa dagar fungerar det riktigt bra andra dagar trögt som sirap, kör tvn via tp kabel och lika där, segt vissa dagar och utmärkt andra dagar.

Dåligt helg väder = Folk sitter hemma och surfar.

12

Sv: Dovado PRO+Huawei E3276 ingen bra kombination??

Mig veterligen visar hilink modemet SNR. Kolla SNR med modemet anslutet via usb kabel till dator och sedan till dovado pro. Om SNR är lägre med hilinken ansluten till routern talar detta för interferens från routern. Bäst görs testet utan yttre antenner anslutna och en 800 signal svagare än -100 dBm, helst sämre än -110 dBm för då kommer en extern störning att påverka signal/brusförhållandet SNR mer.

Mifin m93D visar också SNR och går dessutom att nå direkt via wifi.när jag kopplar mifin till dovado tiny kommer en störning från tinyn som sänker SNR och därmed hastigheten.  Effekten är kraftig. Detts gäller tele2 800som har nedlänk på 816 MHz. Tre 800 har nedlänk på 796 MHz (mittfrekvens, 10 MHz bandbredd). Störningen har ingenting med wlan att göra, den finns även om WLAN kopplas bort i dovadon. Störningen gåt ut via USB sladden så det hjälper inte att sära på modem och dovado. Om dovadon hålls intill modemet sker störningen också, så länge dovadon är strömsatt. Vid power upp kommer störningen först när dovadon bootat.  Det kan vara klockfrekvens elker något sådant som stör från kretsarna.

Motsvarande störning har jag inte funnit vid anslutning till laptop eller TP-link MR3420. Inte heller är den påtaglig vid test med tiny och mifin på 900 och 2600 banden. Det kan således vara ett problem som bara berör LTE 800 och Dovado.

Jag testade mot tinyn på 816 MHz med en gammal Uniden scanner som går upp till 960 MHz. Där hördes inget extra brus från tinyn. Men det är inte eäkert att scannern tar in signaler under -100 dBm.

Enda sättet att få klarhet är EMC mätnng.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Dovado PRO+Huawei E3276 ingen bra kombination??

montwra dovadon i en fara bur, och prova :-)